December 31, 2001
Det är lite sjukt igentligen.
August 11, 2005
skatter behövs men den nivå de har idag är lika med våldtäkt... istället för så höga skatter borde de effektivisera den offentliga sektorn o, framför allt, minska politikernas löner, de ska inte få löneförhöjningar titt som tätt för exakt samma pissiga jobb de presterat hela tiden! Att sen få bort kungen lr minska hans arvode hade heller inte varit helt fel...
January 28, 2003
csm101 wrote: Att sen få bort kungen lr minska hans arvode hade heller inte varit helt fel...
Slotten hade fortfarande skullat bevaras, eller du förordar en rivning, så att vi kan glömma vårt hedniska leverne? Och de har väl räknat på vad kungen bidrar med i reklam för Sverige, och då ter sig apanaget vara en jävligt rimlig utgift.
Jag hade gärna cashat 60% skatt, om jag känt att det gick till vettiga saker. Men saker som bidrag till U-länder, samtidigt som vi lånar för att få ihop till statsbudgeten, gör att i all fall jag tvivlar...
September 21, 2002
MrWeizel wrote: [quote=csm101]Att sen få bort kungen lr minska hans arvode hade heller inte varit helt fel...
Slotten hade fortfarande skullat bevaras, eller du förordar en rivning, så att vi kan glömma vårt hedniska leverne? Och de har väl räknat på vad kungen bidrar med i reklam för Sverige, och då ter sig apanaget vara en jävligt rimlig utgift.
Jag hade gärna cashat 60% skatt, om jag känt att det gick till vettiga saker. Men saker som bidrag till U-länder, samtidigt som vi lånar för att få ihop till statsbudgeten, gör att i all fall jag tvivlar...
ord!
August 11, 2005
MrWeizel wrote: [quote=csm101]Att sen få bort kungen lr minska hans arvode hade heller inte varit helt fel...
Det märksa att du inte är insatt i kungafamiljens apanage o dyl för fem öre.
Till att börja med får de drygt 80 miljoner per år. Lite mindre än hälften går till att ta hand om slottet, bekosta deras resor och och och. De övriga, drygt 40 mille går direkt till kungafamiljens konto.
Nu är det inte så att kungen o hans familj skulle bli fattiga om de inte hade fått dessa 40 miljoner per år eftersom kungen själv har dryga 300 miljoner kronor på sitt privata konto, skulle man räkna med alla hans aktier skulle summan bli betydligt högre.
Enligt offentlighetsprincipen har allmänheten rätt att se hur skattepengarna används men de pengar som kungen får är det ingen som får se, fastän de också är skattepengar.
Sverige får gärna behålla kungafamiljen men jag tycker verkligen inte de ska ha 40 miljoner per år, för ett halvtaskigt jobb med dessutom. Kungen kommer ju med sina grodor titt som tätt, den jag kommer ihåg mest var ju givetvis den han drog om bruneis folk. Sen ska vi inte ens gå in på alla hans försök att vara med i Getaway filmerna...
Själv tycker jag att kungafamiljen inte skulle få mer än 3-400 000/ månad vilket skulle summera ihop till 3,6-4,8miljoner per år, vilket är mer än nog för en trebarnsfamilj som har ALLA övriga kostandert täckta. För du tror väl inte för en sekund att hans resor till andra länder när han representerar sverige betalas ur hans egen ficka va? Nej då, då är det vi som har betalat den....
Hur känns det för dig när han leker Gumball 3000-förare i en ferrari som VI betalat för? Det känns pissigt, men vad som känns som ett rövfakkk är när han blir stoppad av snuten o får en tillrättavisning för att sedan blåsa vidare i samma fart...
Länge leve kungen...
Sen till din andra dumma argument, den om bidragen till u-länder...
Hatar folk som inte kan fatta långsiktiga planer. Anledningen till att U-länder får bidrag IDAG är inte så att dess invånare ska kunna köpa playstations o datorer o leva lyx, utan för at få dem att överleva dagen. Sen är en annan anledning till bidragen att skautveckla deras länder till rimliga nivåer så att utvandringen från dessa länder minskar. Således minska invandring till sverige IMORGON och således borde du egentligen bli glad, för då kommer inte folk som mig som vill avveckla kungahuset.
Sen är det inte mer än rätt att I-världen ger bidrag till u-ländernma med tanke på att det är just u-länderna som var grunden för I-ländernas uppbyggnad. Vad hade USA varit utan slavarna, vad hade storbritanninen varit utan Indien o sina afrikanska länder?
Det är dags att de forna kolonialmakterna ger tillbaka vad de stal från dessa länder. För många tror till exempel att de afrikanska länderna är fattiga, men de vet då inte om att den största delen av all världens diamanter kommer just från afrika. Sen ska vi inte ens nämna alla andra naturtillgångar...
Sen vill jag bara påpeka att ert hedniska arv är vikingarna och inte kungahuset och att en rivning av slotten heller inte var det jag sa att man skulle göra.
January 28, 2003
csm101, istället för att svara på första delen, infogar jag ett inlägg från en tråd där detta diskuterades.
desdecado wrote: "Apanage är en form av kungligt socialbidrag som staten betalar ut till medlemmar av den svenska kungafamiljen. Apanaget infördes den första december 1809 då riksdagen slöt ett avtal med Karl XIII där staten fick "ett antal kungsgårdar och kungsladugårdar och därtill hörande hemman och lägenheter" medan kungen fick rätten att disponera slotten samt ett årligt apanage. Den nuvarande kungliga familjen, erhåller således ett årligt apanage än idag från staten.
När det gäller kungens anfader Karl XIV Johan så kom han hit med en gigantisk förmögenhet på ca 8 miljoner francs(!) som han lånade ut till staten, en ofattbar summa på den tiden. Visserligen skulle han självklart ha fyra procents ränta på dessa pengar årligen, plus lite annat smått och gott."
..så vi kan säga att: staten betalar ränta, dvs apanage till kungafamiljen, som tack för att dom fick motsvarande summa som skulle räckt till att betala av våran statsskuld (i dåtidens värde vill säga).
Kungafamiljen äger heller inga slott utan de gavs bort till staten som i och med apanaget också betalar "hyran". Kungafamiljen äger endast Soliden som är deras privata, resten äger staten.Ni får inte underskatta kungens värde utomlands. Vissa städer som han beösker stannar ju av helt när han är på besök. Statyer har tillverkats, heliga gåvor ges bort, etc etc.
Grejjen är den att en folkvald nisse får inte och har inte och kommer ALDRIG att få likadan status utomlands. Han är ju våran frontfigur vad gäller exportaffärer av den störe skalan.
Ojdå, ränta på lånat kapital. Låter som det blir svårt att dra in hans apanage då. Ungefär som att Kuba skulle tvinga USA att lämna Guantanamo Bay.
Sedan vet jag inte om Sverige står i direkt skuld till något U-land, kolonien Nya Sverige hämtade vi inte så många slavar från, och den låg för övrigt i Amerika (nuvarande Delaware). Snarare så levde Sverige upp på grund av vårt unika läge och naturtillgångar kombinerat med andra industrialiserade länders behov. Men det var inte riktigt det jag menade. Du verkar helt ha missat min poäng där?
MrWeizel wrote: Jag hade gärna cashat 60% skatt, om jag känt att det gick till vettiga saker. Men saker som bidrag till U-länder, samtidigt som vi lånar för att få ihop till statsbudgeten, gör att i all fall jag tvivlar...
Låna pengar för att ge till andra länder, är det så jävla intelligent? Men visst, vi hjälper upp U-länderna och kör oss själva i skiten, låter toppen tycker jag 🙄
Sedan att du dessutom antyder att jag skulle ha något emot invandrare, den nivån tänker jag inte sänka mig till, men ribban är tydligen lagd lågt...
August 11, 2005
MrWeizel wrote:
Sedan vet jag inte om Sverige står i direkt skuld till något U-land, kolonien Nya Sverige hämtade vi inte så många slavar från, och den låg för övrigt i Amerika (nuvarande Delaware). Snarare så levde Sverige upp på grund av vårt unika läge och naturtillgångar kombinerat med andra industrialiserade länders behov. Men det var inte riktigt det jag menade. Du verkar helt ha missat min poäng där?
...
Sedan att du dessutom antyder att jag skulle ha något emot invandrare, den nivån tänker jag inte sänka mig till, men ribban är tydligen lagd lågt...
Jag citerar direku ur boken "Svenska Äventyr" av Lars Widding, Magnus Gerne och Åke Andersson. På sidan 355 hittar man, OJ, en beskrivning av Sverige som ett slavhandlarland.
"På 1650-talet hade stormakten Sverige ett eget fort på Guldkusten, där ett svensk-afrikanskt kompani med framgång ägnade sig åt att exportera slavar över havet västerut. Och på 1780-talet och ett par decennier framöver var svenska kungahuset den störste aktieägaren i vårt Västindiska kompani, som sysslade med i stort sett samma affärer i lidande och människoförnedring fast något mer inofficiellt."
Guldkusten är idag Ghana. Kan tillägga att sverige förbjöd slavhandeln först år 1813 på sin koloni i Västindien, medan själva slaveriet förbjöds 1847, fjroton år efter USA och England! (Den första slavhandaren från Sverige påbörjade till och med sin export av slavar redan år 1587!)
Jag erkänner att jag inte visste om den ränteaffär som dagens appanage bygger på och sett ur det perspektivet är det rimligt, om än för högt enligt mitt tycke. Sen ville jag med citatet ovan visa att även Sverige livnärt sig på slavhandel, således varför jag tycker man ska stödja U-länder. På samma sätt som kungen idag får ersättning får något som hände så länge sen, måste folken i U-länderna få ersättning de med. Att investera pengar i människor och deras levnadsmiljö, om än i andra länder, på verkar hhela världen. Om det funnits fler stabila politiska system i många av dagens, til exempel, afrikanska länder hade det även funnits färre krig, mindra lidande, mindre invandring, mindre belastning på sveriges flyktingpolitik (som alla vet kostar en hel del). Det jag försöker säga här är att "räntan" på denna investering i u-länder inte är i form av pengar men den är ändå värt en hel del.
Och jag tycker inte jag drog ner det på något rasistisk nivå, och antog heller inte att du var det, påpekade bara att genom bidrag till u-länder minskar invandringen.
1 Guest(s)