January 28, 2003
En annan beskrivning av Sverige som slavhandlarland:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....70,00.html
Vet att AB inte är jättetrolig källa i vanliga fall, men när Herman Lindqvist skrivit det, så framstår det i lite annan dager. Så visst har Sverige haft slavhandel, men varken stor eller inkomstbringande.
Det jag menade med att vi inte skulle dela ut bidrag när vi lånar är just pga långsiktigheten. Lånen vi drar på oss idag kommer ta LÅNG tid att betala tillbaka. Om vi istället lånar mycket mindre, eller helt sonika inte behöver låna, då kommer vår ekonomi gynnas = vi får råd att hjälpa andra länder. Vad har vi för nytta av att u-länderna växer sig starka, när vi själva inte längre kan köpa varorna de i framtiden kan producera? (även: Vad har u-länderna för nytta av oss om vi inte kan bli en framtida handelspartner?)
Det tycker jag är ganska långsiktigt tänkande 🙂
August 11, 2005
Tycker inte att artikeln beskrev slavhandeln så värst bra, tyckte det mer verkade i snabbkurs om några personers öde 😛 Men hur som helst, så kvarstår faktum at den verksamheten har bedrivits av Sverige, och under en lång period med dessutom. Sen tror jag mycket väl att Sverige gjorde lönande affärer, det var ju bara slavdelen som inte fungerade bra, men de andra varorna, ädelstenar o dyl gick nog på rätt bra.
Tycker att både det du o det jag säger verkar rimligt. Det är dock svårt att säga vem som har mest rätt eftersom det i bådas fall handlar om möjliga utveckling av dagens handlingar, så det finns inte någon lösning på frågan och definitivt inte en enkel sådan.
Bäst hade varit om länderna avskrev varandras skulder (önsketänkande kanske :P) för att på så sätt börjaom på nytt, då blir det nog mycket lättare att fastställa vilka länder som behöver hjälp. Då slipper man det som du nämnde, att låna ut inlånade pengar.
Sen, med tanke på att det finns begränsat antal länder (+ - några per decennier) så leder det ju till att alla behöver alla, en cykel som inte kan brytas, tror inte det finns något land som är helt oberoende idag, tack vare globaliseringen. Tycka vad man vill omglobalisering, så är det just den som får alla länder att inse att det i slutändan handlar om människan, oavsett nationalitet. Vad spelar det för roll till exempel om Sverige avvecklar sitt kärnkraft, när Danmark och Polen producerar el i sina kolkraftverk? Föroreningarna saknar nationsgränser och för at bekämpa dem måste alla samarbeta. (vill inte starta snack om föroreningar nu utan drog det bara som ex 😛 hehe)
Det jag sa om att ge bidrag till u-länder borde ju således leda till att globaliseringen sprids ännu mer, o när det händer så underlättas handeln mellan länder. Således skulle handeln öka... Fast det är ju enligt mig o om allt går som jag vill 😀
July 14, 2004
Jag kan inte annat än skratta åt csm101 som tycker att vi ska låna pengar för att ge bort dom.
Ungefär som jag skulle låna 500 av dig(csm101) för att ge till mrweizel och själv sätta mig i skuld till dig utan att få nåt för det, finns ingen reson o vett i detta.
Invandringen kan vi stoppa på annat vis, löjligt att ens betänka att det var därför vi gav bort pengarna.
Vi ger bort pengarna för att vi tror att vi kan hjälpa alla, men de kan man inte, de kan ingen, sveriges politiker behöver inse det och börja spara lite slantar i sparbössan så våran statsskuld minskar från dagens summa 5000000000000000000000000000000.00000000000000000000000000000000000 typ.
Dom snackar också om att vi skulle stryka skulder till massa afrika länder, hur, och varför i helvete då, när vi själva sitter i skiten, stryk våran skuld då? nä~~~~~... drygt och icke genomtänkt,
csm101, du min vän, är blåögd och ser inte skogen för alla träden.
edit: däremot tycker jag kungens arvode kunde sjunkit till mycket mindre, så kunde vi satsat dom pengarna på sveriges skolor istället! och jag håller också med om att politiker inte ska tjäna så groteska pengar.
August 11, 2005
Nomic wrote: Jag kan inte annat än skratta åt csm101 som tycker att vi ska låna pengar för att ge bort dom.
Ungefär som jag skulle låna 500 av dig(csm101) för att ge till mrweizel och själv sätta mig i skuld till dig utan att få nåt för det, finns ingen reson o vett i detta.
Invandringen kan vi stoppa på annat vis, löjligt att ens betänka att det var därför vi gav bort pengarna.
Vi ger bort pengarna för att vi tror att vi kan hjälpa alla, men de kan man inte, de kan ingen, sveriges politiker behöver inse det och börja spara lite slantar i sparbössan så våran statsskuld minskar från dagens summa 5000000000000000000000000000000.00000000000000000000000000000000000 typ.
Dom snackar också om att vi skulle stryka skulder till massa afrika länder, hur, och varför i h*****e då, när vi själva sitter i skiten, stryk våran skuld då? nä~~~~~... drygt och icke genomtänkt,
csm101, du min vän, är blåögd och ser inte skogen för alla träden.
edit: däremot tycker jag kungens arvode kunde sjunkit till mycket mindre, så kunde vi satsat dom pengarna på sveriges skolor istället! och jag håller också med om att politiker inte ska tjäna så groteska pengar.
Tycker du ska läsa det jag skrev om statsskulder, där jag skrev : "Bäst hade varit om länderna avskrev varandras skulder...", således skulle Sverige också få sin statsskuld på 5000000000000000000000000000000.00000000000000000000000000000000000 avskriven. Sen tycker jag att det är självklart att det är de som har det värst ska få skulderna avskrivna i FÖRSTA HAND, och sedan de rikare I-länderna.
Men klart det hade varit vettigt om du, för pengarna du lånade av mig o sen lånade ut till Mrweizel, får annat tillbaka av honom, vars värde kanske överstiger de 500 som du lånade av mig. Som jag skrev så var inte pengar allt, handlar om prioriteringsfrågan hos individen/staten. För dig är det kanbske viktigt med pengar, men för en stat är det kanske viktigare att få något annat istället för pengar. Tjänster och gentjänster, det bygger allting på. Inget land GER pengar utan att få något tillbaka. Sverige ger kanske bidrag till vissa länder och binder dem till att klanske köpa/leasa JAS-plan under x-antal år. Då tjänar ju Sverige på det fastän staten inte får in varor lr pengar för den summa som vi bidrog med på en o samma gång. På så sätt har staten till exempel försäkrat jobb för x antal anställda på fabriken som bygger planen och även lyckats exportera planen innan de är bygda. Nu ska ni inte säga at det inte är si o att det är så o bla bla bla, drog bara detta som EXEMPEL, var menat som en tankegång!
Och nomic, om du läser det jag skrev, vilket du sen citerade, så ser du att det jag skrev om skuldavskrivningar och dyl var något jag hoppades på, det betyder inte för en sekund att jag tror att det verkligen kommer bli så, så blåögd är jag verkligen inte. Du tyckte att jag inte kunde se skogen för all träd, men jag tycker det är synd att du inte ens kan tänka dig vad som finns bortom skogen, världen slutar inte vid skogskanten...
2 Guest(s)