Skattesystem?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skattesystem?
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
338887
May 18, 2003 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiazzz wrote:
Ja, jag orkar inte heller diskutera det här mer än det här inlägget...

Då så, då slipper du svara på mina kommentarer.

Tobiazzz wrote:
Gratis skolgång - ja... men hur bra är den egentligen?
Fri tandvård - hur ofta går jag till tandläkaren, och pensionärer har inte råd att gå, trots subventioneringar...

Generösa studiebidrag - det enda positiva med alla de miljoner som mina föräldrar kommer betala under sina liv

Sjukvård - hur mycket utnyttjar jag detta - och hur långa vårdköer har vi?

Jag vet att detta kan låta själviskt, och vet att andra har andra behov än jag, men det måste ändå finnas en någonlunda proportion mellan mängden skatt man betalar, och det man får tillbaka...

Den kommunala skolan är bra på de flesta platser i Sverige. Där den ligger sämre till är det inte bara skolan som bidrar till problemen utan också övriga sociala tendenser i området. Våra universitet är det knappast heller någonting fel på. Att skolorna ska få mycket pengar är inget självändamål om det går bra med de resurser de har. Nu är det dock problem med löner, därav strejk.

Gå till tandläkaren lite nu och oftare om 20 år, det är ditt val.

Allt utanför er tomt som ni inte betalar direkt för är finansierat av era skatter.

Sjukvården kommer du förmodligen att använda mer när du blir äldre.

Tobiazzz wrote:
Jag tycker att det skulle vara mycket mer rättvist om alla betalade kanske 30% skatt - då skulle de som tjänade mer få betala mer ön andra (i kr räknat), men när de som tjänar mer får betala upp till 60-70-80% i skatt är någonting fel...

De betalar statlig skatt för det belopp som överstiger en viss gräns, inte för hela inkomsten. Med andra ord är det ingen kategorisering av rika och fattiga där de rika får betala mer skatt än de fattiga på samma pengar.

Tobiazzz wrote: Jag vill inte gratis pengar! Visst ska vi ha bidrag - men till de som verkligen behöver det, och inom rimliga gränser... Man ska inte kunna leva permanent på bidrag, utan det ska vara under den tid man är nynflyttad i Sverige, eller tills man hittar ett nytt jobb...

Precis, men det är ett problem som rör hur skatterna hanteras, inte deras kvantitet. Jag vill inte sänka skatterna, för det skulle inte lösa någonting. Att lösa problemen gör man genom att bättre kontrollera vart pengarna går.

Tobiazzz wrote:
Det är allt jag har att säga för mig, så inga kommentarer till det här som jag inte kan svara på/försvara mig...

MvH
Tobiaz

Ha! 🙂

Jerry
Member
Medlem
338889
May 18, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiazzz wrote: [quote=Danne980]Pratade med en tjej häromdagen som sa att terminsavgiften för henne när hon studerade i Australien var 90000kr för henne, vet dock inte om hon sade fel och menade årsavgiften.
Tycker jag säger ganska mycket.
Och jämför med tex USA vad som händer med en människa som mist jobbet. Jag tror att man tycker det skulle vara ett ganska billigt pris att betala lite extra skatt nu när man om några år kanske står utan jobb, och i stället för att bli uteliggare kan man i nödfall gå till socialen eller få förtidspension.

Det finns privata gymnasium i Sverige som kostar 150000 :- per termin! att gå på... träffade några som gick på ett sånt i förra veckan 😮

Ja. Då kan man lika gärna gå på ett kommunalt gymnasium och ta med sig en skinnfåtölj och en årsförbrukning av oxtunga hemifrån.

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
338894
May 18, 2003 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiazzz wrote:
Jag tycker att det skulle vara mycket mer rättvist om alla betalade kanske 30% skatt - då skulle de som tjänade mer få betala mer ön andra (i kr räknat), men när de som tjänar mer får betala upp till 60-70-80% i skatt är någonting fel...

Du får det att låt lite värre än vad det är. Höginkomsttagare får inte betala 70% i skatt på hela beloppet. Skattesystemet bygger på en gradvis ökad skatt:

Ex. (påhittade siffror)

från 0-10.000kr/år är skattefritt

från 10.000-270.000kr/år får du skatta 31%.

från summan 270.001-350.000kr/år får du skatta 52%.

från summan 350.000kr-400.000kr/år får du skatta 57%

OSV.

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
338922
May 18, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry och miloheke wrote: En massa bra saker
En massa strunt

Håller med om mycket som ni säger, och erkänner att höginkomsttagare inte betalar så hög skatt på allt de tjänar, men de betalar ändå en högre del av sin lön, procentuellt sett...

Jag står dock fortfarande vid mycket av det jag sa... skolan och sjukvården är inte vad de borde vara, med tanke på de ofantliga summor vi betalar i skatt...

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
338925
May 18, 2003 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

miloheke wrote: [quote=Tobiazzz] Jag tycker att det skulle vara mycket mer rättvist om alla betalade kanske 30% skatt - då skulle de som tjänade mer få betala mer ön andra (i kr räknat), men när de som tjänar mer får betala upp till 60-70-80% i skatt är någonting fel...

Du får det att låt lite värre än vad det är. Höginkomsttagare får inte betala 70% i skatt på hela beloppet. Skattesystemet bygger på en gradvis ökad skatt:

Ex. (påhittade siffror)

OSV.

Du, det där kan stämma om man är anställd... om man är egensmåföretagare så lägg på arbetsgivaravgift och en massa andra avgifter, så kommer du snart upp i högre summor...

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
338930
May 18, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur givande den här diskussionen än är, så känns det inte som om någon av oss kommer att ge sig...

Om det inte är något suuuuuperviktigt så kommer jag inte att fortsätta den här diskussionen... jag är 16 år och kan inte tillräckligt mycket om detta för att försvara mig bra...

Fråga vilken småföretagare som helst istället 😉

Ha det! 😀
/Tobiaz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
338934
May 18, 2003 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni är inte sannolika, måste ni disktuera politik nu igen?
Jag får bara ett gott skratt när ni klankar ner på varandra 🙄

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
338937
May 18, 2003 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Beex wrote: [quote=Öwall][quote=Kroon]Jag undrar om någ vet anledningen till att vi har världens högsta skatter. Och varför socialdemokraterna har så stor makt !?

Enda landet, vad jag vet, där socialdemokraterna blir starkare är ju tyskland. Men det är ju för att dom andra har en massa skandaler.

Någon som har en förklaring?

För att ha råd med en av världens bästa offentliga sektorer.

Tillåt mig skratta högljutt!

HAHAHAHAHAHAHAHAHA laugh laugh laugh laugh laugh laugh

Som jag sa till den förra personen som sade sådär; Vilka länder har bättre offentliga sektorer?

Jag ska inte säga att allt är perfekt, för det är det inte, men precis som Jerry säger så är inte lösningen att sänka skatter, utan att ta vara på de som redan finns.

dessutom tror jag att det här nästan är snudd på personangrepp, så ta det lite försiktigt...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
338970
May 18, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Så du säger att över 50% av väljarna lever på bidrag?

Då kan du ta och citera vart jag skriver det? nehe? det kunde du inte? dåså.
Däremot så använder mer än 50% av svenska folket någon form av bidrag, dock vissa i högre utsträkning än andra (dom som röstar åt vänster är i regel medel inkomsttagare och uppskattar nog lite extra klirr ;)).

Vad är det där för jädra resonemang? Med samma logik är vi ett fattigt land trots vår hyggliga BNP, och det bara för att vi är ett litet land.

Dina spel förstår jag inte alls vad de har att göra med saken.

Det är för att du inte förstod vad det snackades om :bgrin:
Smirnoff snackade om hur bra bredband vi har, det ovan var bara en OT kommentar till det 😉 Danmnark är bättre uppkopplade än oss pga att dom är MINDRE och därför inte behöver dra så mkt kablar 😉

Och där det har gått åt höger går det fortfarande utför eftersom vanliga lönetagare inte har några arméer att skicka ut när lusten faller på.

Skitsnack.

Jag vill inte gratis pengar! Visst ska vi ha bidrag - men till de som verkligen behöver det, och inom rimliga gränser... Man ska inte kunna leva permanent på bidrag, utan det ska vara under den tid man är nynflyttad i Sverige, eller tills man hittar ett nytt jobb...

Det är sånna som du sverige behöver fler av 😉

Sveriges sätt att disponera pengar idag äter upp vår välfärd.
Allt går i en ond cirkel, (som jag iofs dragit tidigare, men, aja, en gång till då 🙄 ).

1. Kräv skatter, döda näringslivet och småföretagarna med höga skatter och dåliga förutsättningar. Kräv så höga skatter på våra storföretag att dom flyr till andra länder. (som i sin tur leder till att det måste tas högre och högre skatter, eftersom det finns mindre och mindre näringsliv att ta av.)
2. Ge bort alla pengar i bidrag, sociala förmåner mm mm.
3. Ta från skola, vård mm för att ha råd med bidrag till väljarna.
4. Dålig utbildning, dåligt betalt i offentliga sektorn, många tänker "ähhh, kan ju lika gärna ligga hemma på bidrag", många går arbetslösa.
5. Då läggs nästa växel i, fler och fler skatter för att finansiera åt fler och fler arbetslösa, mindre företag, mindre att ta bidrag ifrån.
7. tillbaka till 1.

det här kommer gå runt tills vi inte har några som vill dra lasset längre, och flyr utomlands.

Vad ska ni göra när ni står där utan några att ta skatterna ifrån??
Skylla på USA? Nej, det är ju alla onda "kapitalister" som flytt landets fel. jävla borgare....

EU har gjort en undersökning om vilka land som är bäst att starta företag i, alla EU länderna, Sverige var bland dom som kom sist...

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
338977
May 18, 2003 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote:

Jag vill inte gratis pengar! Visst ska vi ha bidrag - men till de som verkligen behöver det, och inom rimliga gränser... Man ska inte kunna leva permanent på bidrag, utan det ska vara under den tid man är nynflyttad i Sverige, eller tills man hittar ett nytt jobb...

Det är sånna som du sverige behöver fler av 😉

Jo det är väl det 🙄

wink

Det är fanimej omöjligt o bli rik i Sverige... förutom om man är vd för något jätteföretag o får en jättepension... men o jobba hårt för o bli rik - det är fanimej omöjligt... 🙄 🙄 🙄

Hauk
Member
Medlem
338978
May 18, 2003 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

själv kommer man gå på bidrag skulle jag tro 😉 köra Taxi har man välle funderat på också...

Öwall
Member
Medlem
339025
May 18, 2003 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiazzz wrote:

Det är fanimej omöjligt o bli rik i Sverige... förutom om man är vd för något jätteföretag o får en jättepension... men o jobba hårt för o bli rik - det är fanimej omöjligt... 🙄 🙄 🙄

Där har vi en del av problemet; girighet.
Varför är det så viktigt att bli rik?
Nu menar jag inte att man ska dona ihop det så att alla har precis lika mycket pengar, för det fungerar inte, men vad är meningen mad att ha så mycket pengar?

Jerry
Member
Medlem
339029
May 18, 2003 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu kommer någon att säga någonting om 'frihet' och 'individuella val och möjligheter' samt att möjligheten att bli rik ska finnas bla bla... Men det är inte vad det gäller. Det handlar om att frihet inte är frihet om andra begränsas av den.

Varför ska man stryka höginkomsttagare medhårs för att få dem att stanna kvar i Sverige? Är inte det ett hot? Är det inte sniket att flytta utomlands för att få mer pengar, liksom det är att leva på bidrag?

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
339121
May 18, 2003 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiazzz wrote: [quote=miloheke][quote=Tobiazzz] Jag tycker att det skulle vara mycket mer rättvist om alla betalade kanske 30% skatt - då skulle de som tjänade mer få betala mer ön andra (i kr räknat), men när de som tjänar mer får betala upp till 60-70-80% i skatt är någonting fel...

Ex. (påhittade siffror)

OSV.

Du, det där kan stämma om man är anställd... om man är småföretagare så lägg på arbetsgivaravgift och en massa andra avgifter, så kommer du snart upp i högre summor...

En enskild företagare har självklart samma skattesatser som en anställd. Anledningen till att man betalar arbetsgivareavgift (precis som alla andra företag) beror på att man har just ett eget företag. Arbetsgivareavgiften räknas dock inte in i lönen som denne tar ut, detta då avgiften är en form av skatt i sig. Som egen företagare finns det dock en hel del möjligheter att justera sin redovisning till egen fördel, det är bara en fråga om hur stort samvete man har.

Hauk
Member
Medlem
339124
May 18, 2003 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry, moraliskt sett kanske man skulle kunna säga att det funkar så, MEN, i praktiken så är det inte så.

Det räcker väl om man "klappar" höginkomstagarna lika mkt som dom andra? För, vad är meningen med en lååååång utbildning och ett krävande jobb, när du endå ger 60% till dom som inte jobbar lika hårt, nu finns det ju dom med långa utbildningar som inte får bra betalt också, men dom jobbar oftast i den offentliga sektorn.

Om man säger så här,

Lev i sverige, jobba på som fan, ha volvo och villa.

Lev i USA eller dylikt, jobba på som fan, ha limmo och slott.

När du säger att frihet inte är frihet om andra begränsas av den kan jag inte annat än hålla med!! Det styre som finns idag försöker tvinga alla ner i nån sorts under-medel klass!! Det känns förjävligt! Bara för att dom lockar med sina bidrag ska jag få sämre skola/sämre utbildning. Mina föräldrar kommer få sunkig pension och dålig äldrevård. Om jag mot all förmodan skulle lyckas med något hör i sverige så kan jag vara så säker att gulle göran kommer och tar varenda krona av mig på en endaste gång!!
Jävla smyg komunism är vad det är!

Öwall
Member
Medlem
339156
May 18, 2003 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote:
Om man säger så här,

Lev i sverige, jobba på som fan, ha volvo och villa.

Lev i USA eller dylikt, jobba på som fan, ha limmo och slott.

Det där är ju också en sanning med modifikation.
Alla har ju inte samma förutsättningar i USA. Föds du i en fattig familj så får du sämre utbildning, sämre jobb och sämre lön.

I Sverige får iallafall de allra flesta en likvärdig utbildning.

Hauk
Member
Medlem
339163
May 18, 2003 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu snackade jag om att utvandra från sverige färdigutbildad med bra utbildning, alltså, vart du får mest betalt för jobbet 😉

Öwall
Member
Medlem
339165
May 18, 2003 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Nu snackade jag om att utvandra från sverige färdigutbildad med bra utbildning, alltså, vart du får mest betalt för jobbet 😉

Ja. Man får bättre utbildning i Sverige än vad man får i USA, och det är därför vi har högre skatter.

Frågan är vad som är värst; Att bo i Sverige och leva på bidrag, eller att bo i Sverige och få en grym utbildning, helt gratis, och sen flytta härifrån bara för att skatterna är lite för höga...

Hauk
Member
Medlem
339259
May 18, 2003 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad spelar det för roll om man har bra utbildning i sverige, när man endå inte tjänar något på det??

Då kan man lika gärna skaffa en sunkig i USA och tjäna svenskt endå 😉

erick
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
339292
May 19, 2003 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Tobiazzz][quote=Öwall][quote=Kroon]Jag undrar om någ vet anledningen till att vi har världens högsta skatter. Och varför socialdemokraterna har så stor makt !?

Enda landet, vad jag vet, där socialdemokraterna blir starkare är ju tyskland. Men det är ju för att dom andra har en massa skandaler.

Någon som har en förklaring?

För att ha råd med en av världens bästa offentliga sektorer.

laugh laugh laugh

Tillåt mig att skratta...

VIlka länder har bättre??

Norge, tex...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 354
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL