July 27, 2002
Öwall wrote: [quote=Hauk]Vad spelar det för roll om man har bra utbildning i sverige, när man endå inte tjänar något på det??
Då kan man lika gärna skaffa en sunkig i USA och tjäna svenskt endå 😉
problemet är att man i USA antingen tjänar kungligt eller inget alls..
Håller med Moroten här.
Hauk du tjaffsar bara emot bara för du tycker att du inte fått den utbildning du velat ha? för du missköt dig i skolan? right?....
October 28, 2002
Hahah nee du Callister, jag går samhälle ekonomi näringslivs integrerad entrepenörs utbilding, och jag har skapliga betyg så det handlar inte alls om det, för det var mitt första hands val till gymnasiet.
Grejjen är att det är jämt tjafs om t ex "nee det finns inte pengar till att göra det" och lokalerna är dåliga, böckerna är från 92 mm mm...
Gymnasie skolan har så antika datorer, det begränsar så mkt...inte tillgång till projektorer (stava?) mm mm, det stör mig ENORMT att det inte satsas mer på skolan.
Sen att den dagen då jag (förhoppningsvis) kommer starta mitt eget företag kommer det mesta av vinsten gå till skatt känns inte så kul...
blir att flytta utomlands och studera vidare och starta företag där istället...
May 7, 2001
Tycker det är intressant hur många här tycker om löner osv. Har ni tänkt på att en antällds lön baseras på hur mycket det kostar att leva? Om jag har ett normalt jobb så baseras lönen automatiskt på hur mycket det kostar att leva ett medel-liv i landet där lönen sätts. I sverige kostar det i runda slängar strax under 20.000:- i månaden fören medel-svensson i och med de höga skatterna. OM man hade sänkt skatterna i sverige till hälften, så är det väl ingen som är så dum och tror att en normal lön kommer ligga KVAR på dom summorna? Då kommer ju lönerna att sjunka till vad det då kostar med ett normalt levene, alltså kanske ca 12.000:- i månaden. Då lever vi på samma sätt endå fast vi har ingen offentlig sektor kvar.
(Sorry om jag skev lite flummigt, sitter på jobbet.)
November 26, 2002
jokkling wrote: Tycker det är intressant hur många här tycker om löner osv. Har ni tänkt på att en antällds lön baseras på hur mycket det kostar att leva? Om jag har ett normalt jobb så baseras lönen automatiskt på hur mycket det kostar att leva ett medel-liv i landet där lönen sätts. I sverige kostar det i runda slängar strax under 20.000:- i månaden fören medel-svensson i och med de höga skatterna. OM man hade sänkt skatterna i sverige till hälften, så är det väl ingen som är så dum och tror att en normal lön kommer ligga KVAR på dom summorna? Då kommer ju lönerna att sjunka till vad det då kostar med ett normalt levene, alltså kanske ca 12.000:- i månaden. Då lever vi på samma sätt endå fast vi har ingen offentlig sektor kvar.
antingen det eller så blir det inflation..
May 7, 2001
Öwall wrote: [quote=jokkling]Tycker det är intressant hur många här tycker om löner osv. Har ni tänkt på att en antällds lön baseras på hur mycket det kostar att leva? Om jag har ett normalt jobb så baseras lönen automatiskt på hur mycket det kostar att leva ett medel-liv i landet där lönen sätts. I sverige kostar det i runda slängar strax under 20.000:- i månaden fören medel-svensson i och med de höga skatterna. OM man hade sänkt skatterna i sverige till hälften, så är det väl ingen som är så dum och tror att en normal lön kommer ligga KVAR på dom summorna? Då kommer ju lönerna att sjunka till vad det då kostar med ett normalt levene, alltså kanske ca 12.000:- i månaden. Då lever vi på samma sätt endå fast vi har ingen offentlig sektor kvar.
antingen det eller så blir det inflation..
Hur man än gör så kommer priserna på det man köper vara i proportion mot hur mycket en snitt-lön ligger på, efter skatt.
June 18, 2001
Inflation sker om allas inkomst ökar, vilket högerpartierna påstår ska kunna ske. Där har de inte tänkt efter; pengar har endast ett relativt värde vilket ett högt nominellt värde inte kan överbrygga.
Med andra ord, lägre skatter k a n inte verka positivt för andra än de som i dagsläget betalar mer skatt än de får tillbaka. Dvs. ökade löneklyftor vore det enda möjliga resultatet av en skattesänkning.
March 20, 2001
miloheke wrote: [quote=Tobiazzz] Jag tycker att det skulle vara mycket mer rättvist om alla betalade kanske 30% skatt - då skulle de som tjänade mer få betala mer ön andra (i kr räknat), men när de som tjänar mer får betala upp till 60-70-80% i skatt är någonting fel...
Du får det att låt lite värre än vad det är. Höginkomsttagare får inte betala 70% i skatt på hela beloppet. Skattesystemet bygger på en gradvis ökad skatt:
Ex. (påhittade siffror)
från 0-10.000kr/år är skattefritt
från 10.000-270.000kr/år får du skatta 31%.
från summan 270.001-350.000kr/år får du skatta 52%.
från summan 350.000kr-400.000kr/år får du skatta 57%
OSV.
jag tror att taket på hur mycket skatt man får betala ligger på 60% nånstans.. inte över 70%.
November 26, 2002
Callister wrote: [quote=Öwall][quote=Callister]det är från och med 12 000 det är skattefritt 🙂
se över det där igen...
Hm vad menar du...
Om jag t.ex sommarjobbar behöver jag inte betala nån skatt ifall det är under 12 000. 😛
från och med 12000?
du menar till och med 12000...
October 4, 2002
Öwall wrote: [quote=erick][quote=Öwall] Vilka länder har bättre??
Norge, tex...
Några länder som inte har massvis med värdefulla naturtillgångar?
lite vid sidan av: Är det någon som vet hur höga skatterna är i andra länder?
Antar att du aldrig har hört talas om Sveriges skogar 🙄
Nee... skojar bara 😉
October 28, 2002
Tycker det är intressant hur många här tycker om löner osv. Har ni tänkt på att en antällds lön baseras på hur mycket det kostar att leva? Om jag har ett normalt jobb så baseras lönen automatiskt på hur mycket det kostar att leva ett medel-liv i landet där lönen sätts. I sverige kostar det i runda slängar strax under 20.000:- i månaden fören medel-svensson i och med de höga skatterna. OM man hade sänkt skatterna i sverige till hälften, så är det väl ingen som är så dum och tror att en normal lön kommer ligga KVAR på dom summorna? Då kommer ju lönerna att sjunka till vad det då kostar med ett normalt levene, alltså kanske ca 12.000:- i månaden. Då lever vi på samma sätt endå fast vi har ingen offentlig sektor kvar.
Fel. I ett kommunist land, kanske, inte i sverige (självklart delvis, men inte enbart).
Den där principen gäller främst i den offentliga sektorn, och hur mkt sån man behöver har väl diskuterats förut 😉
Löner beror på Längd på utbildning, hur pass eftertrakdad du är på arbetsmarknaden, erfarenhet, hur länge du jobbat, meriter... mm mm...(senast nämnda spelar ingen som helst roll i den offentliga sektorn..)
Mindre skatt skulle öka vinsterna för arbetsgivare, och det skulle ge oss mer pengar till övers.
December 6, 2002
I ett program som sändes på TV för något år sedan intervjuade en reporter en advokat som arbetade med skattefrågor i Gibraltar. I Gibraltar har man som bekant extremt låga skatter och det fifflas en hel del med transaktioner hit och dit via detta land.
Nåväl, reportern frågade advokaten; Hur mycket tror du att man måste sänka skatten för att folk ska sluta skattefuska??
Advokaten satt och funderade en stund, så sa han: Till 0%.
Sensmoralen: Hur lite skatt du än betalar så vill du ändå betala mindre. Detta säger väl en del om människans natur.
Personligen tycker jag att vi har för höga skatter i förhållande till vad vi får ut för pengarna i Sverige. Efter att ha läst språk på universitetsnivå (ämnet Realia=fakta/historia om landet vars språk man läser) så kan jag bara konstatera att Sverige ligger långt i från toppen när det gäller det sociala skyddsnätet/sevicen. Ett av länderna jag har att jämföra med är Tyskland. Jag ska inte dra upp för och nackdelar men jag kan bestämt hävda att Tyskarna har det INTE sämre än vi svenskar när det gäller köpkraft efter skatt samt offentlig service. Att vi sedan har en hög livskvalitet jämfört med andra länder mycket p.g.a. att vi är så glest befolkade, det kan jag hålla med om.
Så att vi svenskar skulle ligga i toppen när det gäller välfärdssamhällen är bara en illussion. Detta stämde på 60-talet och det är en gammal kvarleva som svenska socialdemokratin av hävd försöker övertyga svenska folket om att så är fallet än i dag. Kommentera gärna men några fler inlägg i debatten blir det inte från mej.
2 Guest(s)