Skillnad mellan schampoo och duschtvål?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skillnad mellan schampoo och duschtvål?
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2004 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, som topic. Vad är det för skillnad mellan de båda? Räcker det inte med att man använder bara schampoo/bara duschtvål till både håret och kroppen? Isfåll är ju såna där 2-in-1-produker värsta marknadsplojen.

Och vad i helsike gör balsam egentligen, som schampoo/duschtvål inte gör?

För er som undrar: Ja, jag kom på dessa frågor när jag stod i duschen. Och nej, jag frågade inte föräldrarna om just detta när jag var mindre.

Gull_Unge
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
505680
January 11, 2004 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Shampoo är gjort för håret! Duschtvål är ju gjort för kroppen.
Inte rekommenderat att blanda detta och ta duschtvål till håret och vice versa.
Dels kommer inte håret må bra och dels finns det risk för irritation och utslag.
Balsam fungerar så att det mjukar upp håret så att det blir lättare att kamma, borsta etc.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
505683
January 11, 2004 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Balsam använder du bara om du e långhårig.

[EDIT]

Sen jag flyttade ihop med min tjej har hon förklarat att man absolut inte ska använda 2in1 produkter utan ha schampoo för rätt hårtyp och en duschtvål (det kan man dock använda 2in1 till)

Inte för att jag märkt någon skillnad, fast då e jag korthårig och duschar i princip en gång om dan, men det stämmer säkert.

SkuTiDuTi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 393
505690
January 11, 2004 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

*Doohoo*

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
505696
January 11, 2004 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

SkuTiDuTi wrote: Om jag våre forums admin så skulle jag låsa denna tråd då jag anser den väldigt onödig. Dock om du vill veta så brukar det stå på flaskan (oftast på baksidan) 😉

Hur som helst jag får väl låtsas att jag är forums admin 😉

*tråd låst*

Vad är det som e så onödigt? Han har en fråga han vill svar på.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
505697
January 11, 2004 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Gull_Unge wrote: Shampoo är gjort för håret! Duschtvål är ju gjort för kroppen.
Dels kommer inte håret må bra och dels finns det risk för irritation och utslag.
Balsam fungerar så att det mjukar upp håret så att det blir lättare att kamma, borsta etc.

Jag vet nog vad de olika används till, jag undrar _varför_ schampoo är bättre för håret än för kroppen, och _varför_ duschtvål är bättre för huden än schampoo. Det verkar lite skumt, eftersom det då inte skulle alls vara särskilt hälsosamt att använda 2-in-1-produkter, om det nu inte är rekommenderat att använda schampoo/duschtvål på "fel" sätt.

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
505701
January 11, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

SkuTiDuTi wrote: Om jag våre forums admin så skulle jag låsa denna tråd då jag anser den väldigt onödig. Dock om du vill veta så brukar det stå på flaskan (oftast på baksidan) 😉

*tråd låst*

Onödig? Den är väl lika nödvändig som alla andra trådar. Sen fick jag också veta att jag ska sluta med 2in1 produkter som jag alltid använt. Det är väl inte onödigt?

SkuTiDuTi
Kommer du hit ofta?
Medlem
505712
January 11, 2004 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

*DOOOHO*

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
505714
January 11, 2004 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

SkuTiDuTi wrote: Så ni tycker att det är nödvändigt att ställa en fråga om hårprodukter i ett hårdvaro forum? Gå in och fråga på H&M istället. Lite väl öndigt att ställa en fråga om det här, eller jag vet, vi kan ju göra en forums "kanal" där vi kan snacka om hårprodukter eller dylikt. Kanske lite om smink om ni vill också? Eller vilket toalett papper som är bäst, visst låter det intressant? Eller vad säger ni forums admins här på sidan? Det skulle väl vara trevligt? Så kanske vi får reda på hur man använder mascara och sånt så vi kan gå runt på stan med det och känna oss stålta för att vi lärde oss det på Nordhardware där man egentligen ska lära sig om "HÅRDVARA".
Detta tycker jag låter jätte intressant!

Detta är forumsdelen Allmänt, där man kan snacka om saker som inte är datorrelaterade ämnen?

Edit: Person påhopp är inte heller tillåtet

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
505715
January 11, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

*tråd låst*

Du får låtsas vara en moderator/admin men bara i detta inlägg. 🙂

Han ställer en fråga och i allmänt kan jag inte se att denna tråd är alltför hemskt.
Anser att det finns en viss relevans då datornördar kan behöva veta mer om diverse hygienprodukter som finns att tillgå. 😉

Leker du moderator/admin igen så "tvålar" jag till dej helt enkelt. 😀

SkuTiDuTi
Kommer du hit ofta?
Medlem
505718
January 11, 2004 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Tvåla mig =) Gör du så 😛

Dock såg jag inte att det var i allmänt =/ Lite blind efter att ha gått upp klockan sex i morse. Ni får förlåta mig, om ni nu har lust.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
505720
January 11, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

SkuTiDuTi wrote: Tvåla mig =) Gör du så 😛

Dock såg jag inte att det var i allmänt =/ Lite blind efter att ha gått upp klockan sex i morse. Ni får förlåta mig, om ni nu har lust.

Även dem mindre bra gör fel. 😉

High Density
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
505733
January 11, 2004 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Gull_Unge wrote: Shampoo är gjort för håret! Duschtvål är ju gjort för kroppen.

Hmm,vad är det för skillnad på huden i hårbotten och den du har på övriga kroppen som gör att man skulle få utslag för att man använder duschtvål ?
Duschtvål duger till underliv och armhålor där är huden känslig om nått,och håret "mår" väl inte alls då det är död cellvävnad eller nått.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
505943
January 11, 2004 - 2:31 pm
sp_Permalink sp_Print

K,

Huden är levande medans håret är dött. Däremot så är inte hårbotten död utan består av hud (duh!) =)

Hårbotten producerar fett (antar jag) därför blir håret oxo fett efter ett tag. Din övriga hud producerar väl mera av svett än fett. Detta + att hårbotten faktiskt är känsligare än vanlig hud gör att man borde ha 2 olika produkter för detta. "Fettlösligt" för håret och "svettlösligt" för resten av kroppen. Man kanske skulle kunna tänka sig att det "svettlösliga" (ursäkta det påhittade namnet) likt de flesta deos innehåller alkohol vilket man ju inte ska ha på känslig hud.

Varför är då huden i hårbotten mer känslig? Kanske av samma anledning som fingertopparna är de MINST känsliga...dom används väl mest. Hur ofta har du kontakt med din hårbotten? Skulle dock kunna tänka mig att personer som har varit flintskalliga ett tag har fått "normal" känslighet på skallen...

Sen att säga att håret blir mjukare etc av vissa produkter, det är väl ungefär som att välja rätt smörjmedel när man gnider in ett skelettben. Vissa medel känns lenare och stannar kvar längre. =P

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
505975
January 11, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

fingertopparna är jävligt känsliga, blinda kan ju läsa blindskrift med dom, och det är bara några små hål.
står man och mekar mkt i garaget osv så får man ju tjock hud på fingrarna och känsligheten blir sämre, men i defult läge så är dom jäkla känsliga.

läppar är oxå bland dom ställerna på kroppen som innehåller mest "sådanadär känselgrejer"

tredje stället borde ni kunna gissa er till.

tvål ska man inte ha i håret för att det torkar ut hårbotten vilket är mindre bra.
vill man ha kvar håret när man är 90 bast ska man tvätta det MAX en gång i veckan, för fettet skyddar hårbotten.

edit: http://www.64bits.se/forum/vie.....=vitaminer
angående vitaminer i schampo

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
507263
January 12, 2004 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Öhm, denna eller en liknande fråga har varit uppe på P3's "Så funkar det".

De ringde någon tillverkare av sådana produkter och fick reda på att det är så här.

Duschtvål är gjord för att vara skonsam mot din hud samtidigt som den rengör, bra för huden alltså.

Schampo är gjort för att stärka håret och inte störa hårbottnen m.m, bra för håret alltså men är inte direkt dålig för huden, bara inte lika bra som duschtvål.

2in1 produkter har ungefär samma egenskaper som schampo. 😕

Detta var alltså ett seriöst svar från tillverkaren. 😮

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 267
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL