skillnad på turbo och kompressor till bil?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
skillnad på turbo och kompressor till bil?
addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
Member Since:
June 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 7, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

hade en lite disskution om det med en kompis systers kille. han menade på att kompressor och turbo var olika saker fast endå samma och att kompressorn ligger på hela tiden (typ saab 900 s?) medan turbon oxå är som en kompressor men att den sätter på vid ett visst varvtal istället. sen så kan bilar(enligt honom9 ha bådera, men jag tycker det verkar korkat då kan man väll lika gärna ha en kompressor som ligger på hela tiden?

skulle va trevligt om någon kunde reda ut lite vad som gäller skulel vara kul o veta!

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1056741
July 7, 2006 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Kompressor och tubo är i princip samma sak, skillnaden är att turbo kommer i när du vill (ju mer gas, desto merturbo) medan kompresor ligger i och jobbar hela tiden.

uppgiften är att få in mer luft i motorn.

edit:angående bilar som har båda delr, jag har inte sett någon som jag kan komma på på rak arm, men att ha dem bårda är ju en jävla overkill...

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1056744
July 7, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

En kompressor håller ett konstant tryck hela tiden medans en turbo håller högre tryck ju högre motorvarv. Vad jag vet så kan en turbo ge högre tryck än kompressor men då på högre varv. Vill man ha en lättkörd bil med bra vrid även på låga varv är kompressor bäst medans om man letar max HK och busbil är turbo bäst.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
Member Since:
June 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1056745
July 7, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

vad är då bäst? kan båda köras med intercooler?

TimeWalker
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1056748
July 7, 2006 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Kompressor är väl bättre från 0-100 medans turbon är bättre när man kommit upp i varv, en turbo laddar ju inte förräns efter 3000 varv (varierar säkert med olika bilar) medans kompressorn har fullt tryck från 0rpm.

Rätta mig gärna om jag har fel =)

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
Member Since:
January 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1056750
July 7, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad som är bäst måste ses ur användningssynpunkt. Det finns även några bilmodeler med 2 turboagregat för att arbeta vid olika varvtal (ska inte förväxlas med sk bi-turbo som arbetar vid samma varvtal)
Intercooler tror jag ska funka på kompressor med ja. IC är bara till för att kyla luften så det är inget speciellt med det.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1056751
July 7, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Skillnaden ligger i att kompressorn drivs mekaniskt, medan turbon drivs av avgaserna.
Man kan ha båda sakerna samtidigt, men som någon nämde, så ligger kompressorn på hela tiden, medans turbon oftast ger effekt först vid ett bestämt varv.
Intercooler handlar ju främst om att man kyler insugsluften för att ge en bättre bränsleblandning. Har egentligen inget att göra med kompressionssystemet.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1056753
July 7, 2006 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nya Golf GT (nej, det fattas inte ett I) har både turbo och kompressor...
Som flera tidigare sagt, kompressorn ger tryck även vid "stadskörning". Dvs du vinner när du rejsar vid rödljusen 😉

Läs mer här

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1056754
July 7, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta en klassiker, 740 TIC, där du har både turbo och intercooler. Intecoolern är som sagt bara till för att kyla ner luften innan den kommer till motorn, man får plats med mer luft än utan IC oh bränsleblandningen blir bättre.

syftet med dessa saker är att de alla ska pressa ni mer luft (helst kall) i motorn.

tex så liger vartalsgränsen för min t6:a med bi-turbo på ungefär 1800 rpm, först då sätter turbon igång och ger fler hästar tills en viss gräns (5600 rpm tror jag i mitt fall). Först vid 5600 har jag alla mina hks medan en kompressor leverarar dem redan från 0 (ungefär).

GoesHs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
Member Since:
June 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1056763
July 7, 2006 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Skillnaden ligger i att kompressorn drivs mekaniskt, medan turbon drivs av avgaserna.
Man kan ha båda sakerna samtidigt, men som någon nämde, så ligger kompressorn på hela tiden, medans turbon oftast ger effekt först vid ett bestämt varv.
Intercooler handlar ju främst om att man kyler insugsluften för att ge en bättre bränsleblandning. Har egentligen inget att göra med kompressionssystemet.

Exakt ...

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1056774
July 7, 2006 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill bara påpeka att det heter laddluftkylare... intercooler är ett uttryck volvo kommit på :bok:

Avatar
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
Member Since:
August 11, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1056777
July 7, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: Vill bara påpeka att det heter laddluftkylare... intercooler är ett uttryck volvo kommit på :bok:

på samma sätt som växtsterol är något som becel kommit på men som alla ändå använder 😛

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1056778
July 7, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

🙂

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
Member Since:
June 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1056819
July 8, 2006 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

jasså nu vet jag mer tackar

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1056830
July 8, 2006 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

Såg ett hemmabygge med just kompressor och turbo.
Personen i fråga hadde gjort på nåogot sätt så att kompressorn slog ifrån vid ett specielt varvtal när turbon kickade in.

Ska se om jag kan leta upp läken på den sidan.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1056848
July 8, 2006 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: Vill bara påpeka att det heter laddluftkylare... intercooler är ett uttryck volvo kommit på :bok:

Njae, det där är ju inte riktigt sant. Volvo använder sig av uttrycket, men det har använts om laddluftskylning inom flygindustrin sedan 30-talet.

Primus
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1056849
July 8, 2006 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Nackdelen med kompressor är att den "stjäl" effekt för att drivas precis som en AC kompressor.

Nackdelen med Turbo är som sagts tidare att den inte börjar jobba ordentligt föräns ett visst varvtal, oftast runt 2000 rpm eller kanske lite lägre (på moderna bilar iaf)

Fördelen med Kompressor är ju att du har laddtryck hela tiden....

Fördelen med avgasturbo är att den "stjäl" inte effekt, utan återvinner energin i avgaserna ....

Min teori angående det som kör kompressor & turbo är denna.
Kompressor är effektivast på lägre varv, men effektförlusterna ökar med varvtalet. Då gör man så att man kommplar ur kompressorn och låter turbon arbeta vid högre varv för att få optimal effekt vinst.

Å andra sidan så blir den mer komplicerat system vilket kostar mer....
Så jag förstår inte vitsen i en standard bil...

/JK

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

Primus
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
Member Since:
May 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1056851
July 8, 2006 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: ...kompressorn ligger på hela tiden (typ saab 900 s?) ...

Sabb 900s 90-93 Lågtrycks turbo
saab 900s 94- insprutnings motor med ett utrustningspaket...

*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1056868
July 8, 2006 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Finns olika varianter av turbos också.
Lättrycksturbos och högtrycksturbos.

Det vanligaste i "normala" bilar är lättryckare eftersom dom ger en mer jämn gång och laddar tidigare fast har inte samma topp som högtryckarna.

Högtrycksturbos ger mer en ketchupliknande effektkurva, dvs händer inte mycket under ett visst varvtal och sen över det så kommer allt på en gång.

För att ta ett exempel så är Volvos 2,5T motor en lättrycksturbo och T5 en högtrycksturbomotor.

Ofta på lite mer sportigare turbobilar så sitter det en högtrycksturbo.

Jolleman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 172
Member Since:
August 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1056872
July 8, 2006 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Såg ett hemmabygge med just kompressor och turbo.
Personen i fråga hadde gjort på nåogot sätt så att kompressorn slog ifrån vid ett specielt varvtal när turbon kickade in.

Ska se om jag kan leta upp läken på den sidan.

Borde vara Hilmerssons manta du menar?
http://www.hilmersson-racing.com/

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 320
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL