June 17, 2005
hade en lite disskution om det med en kompis systers kille. han menade på att kompressor och turbo var olika saker fast endå samma och att kompressorn ligger på hela tiden (typ saab 900 s?) medan turbon oxå är som en kompressor men att den sätter på vid ett visst varvtal istället. sen så kan bilar(enligt honom9 ha bådera, men jag tycker det verkar korkat då kan man väll lika gärna ha en kompressor som ligger på hela tiden?
skulle va trevligt om någon kunde reda ut lite vad som gäller skulel vara kul o veta!
August 11, 2005
Kompressor och tubo är i princip samma sak, skillnaden är att turbo kommer i när du vill (ju mer gas, desto merturbo) medan kompresor ligger i och jobbar hela tiden.
uppgiften är att få in mer luft i motorn.
edit:angående bilar som har båda delr, jag har inte sett någon som jag kan komma på på rak arm, men att ha dem bårda är ju en jävla overkill...
January 13, 2003
En kompressor håller ett konstant tryck hela tiden medans en turbo håller högre tryck ju högre motorvarv. Vad jag vet så kan en turbo ge högre tryck än kompressor men då på högre varv. Vill man ha en lättkörd bil med bra vrid även på låga varv är kompressor bäst medans om man letar max HK och busbil är turbo bäst.
December 3, 2003
January 13, 2003
Vad som är bäst måste ses ur användningssynpunkt. Det finns även några bilmodeler med 2 turboagregat för att arbeta vid olika varvtal (ska inte förväxlas med sk bi-turbo som arbetar vid samma varvtal)
Intercooler tror jag ska funka på kompressor med ja. IC är bara till för att kyla luften så det är inget speciellt med det.
March 11, 2003
Skillnaden ligger i att kompressorn drivs mekaniskt, medan turbon drivs av avgaserna.
Man kan ha båda sakerna samtidigt, men som någon nämde, så ligger kompressorn på hela tiden, medans turbon oftast ger effekt först vid ett bestämt varv.
Intercooler handlar ju främst om att man kyler insugsluften för att ge en bättre bränsleblandning. Har egentligen inget att göra med kompressionssystemet.
March 27, 2003
Nya Golf GT (nej, det fattas inte ett I) har både turbo och kompressor...
Som flera tidigare sagt, kompressorn ger tryck även vid "stadskörning". Dvs du vinner när du rejsar vid rödljusen 😉
August 11, 2005
Ta en klassiker, 740 TIC, där du har både turbo och intercooler. Intecoolern är som sagt bara till för att kyla ner luften innan den kommer till motorn, man får plats med mer luft än utan IC oh bränsleblandningen blir bättre.
syftet med dessa saker är att de alla ska pressa ni mer luft (helst kall) i motorn.
tex så liger vartalsgränsen för min t6:a med bi-turbo på ungefär 1800 rpm, först då sätter turbon igång och ger fler hästar tills en viss gräns (5600 rpm tror jag i mitt fall). Först vid 5600 har jag alla mina hks medan en kompressor leverarar dem redan från 0 (ungefär).
June 6, 2006
denstore wrote: Skillnaden ligger i att kompressorn drivs mekaniskt, medan turbon drivs av avgaserna.
Man kan ha båda sakerna samtidigt, men som någon nämde, så ligger kompressorn på hela tiden, medans turbon oftast ger effekt först vid ett bestämt varv.
Intercooler handlar ju främst om att man kyler insugsluften för att ge en bättre bränsleblandning. Har egentligen inget att göra med kompressionssystemet.
Exakt ...
May 24, 2001
Nackdelen med kompressor är att den "stjäl" effekt för att drivas precis som en AC kompressor.
Nackdelen med Turbo är som sagts tidare att den inte börjar jobba ordentligt föräns ett visst varvtal, oftast runt 2000 rpm eller kanske lite lägre (på moderna bilar iaf)
Fördelen med Kompressor är ju att du har laddtryck hela tiden....
Fördelen med avgasturbo är att den "stjäl" inte effekt, utan återvinner energin i avgaserna ....
Min teori angående det som kör kompressor & turbo är denna.
Kompressor är effektivast på lägre varv, men effektförlusterna ökar med varvtalet. Då gör man så att man kommplar ur kompressorn och låter turbon arbeta vid högre varv för att få optimal effekt vinst.
Å andra sidan så blir den mer komplicerat system vilket kostar mer....
Så jag förstår inte vitsen i en standard bil...
/JK
*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]
May 24, 2001
addeee wrote: ...kompressorn ligger på hela tiden (typ saab 900 s?) ...
Sabb 900s 90-93 Lågtrycks turbo
saab 900s 94- insprutnings motor med ett utrustningspaket...
*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]
October 22, 2002
Finns olika varianter av turbos också.
Lättrycksturbos och högtrycksturbos.
Det vanligaste i "normala" bilar är lättryckare eftersom dom ger en mer jämn gång och laddar tidigare fast har inte samma topp som högtryckarna.
Högtrycksturbos ger mer en ketchupliknande effektkurva, dvs händer inte mycket under ett visst varvtal och sen över det så kommer allt på en gång.
För att ta ett exempel så är Volvos 2,5T motor en lättrycksturbo och T5 en högtrycksturbomotor.
Ofta på lite mer sportigare turbobilar så sitter det en högtrycksturbo.
August 2, 2003
Death On Wings wrote: Såg ett hemmabygge med just kompressor och turbo.
Personen i fråga hadde gjort på nåogot sätt så att kompressorn slog ifrån vid ett specielt varvtal när turbon kickade in.Ska se om jag kan leta upp läken på den sidan.
Borde vara Hilmerssons manta du menar?
http://www.hilmersson-racing.com/
2 Guest(s)