June 28, 2001
minns att den enda lyckade skinksåsen till pasta är den jag har käkat i skolan.
nästan det enda goa dom kunde göra i bamban.
letar efter receptet som en galning men eftersom jag inte har en Aning om vad den kan ha innehållit förutom skinkbitarna och att den var vit,
så är det ju liiiite svårt o veta vilken av alla dessa väldigt konstiga recept på webben som är rätt.
va innehöll den igentligen ?
har någon nånsin lyckats göra den själv ?
vad heter den ?
sommarens mysterium Måste lösas.
jag måste äta [Image Can Not Be Found]
October 28, 2002
Mamma Hauk's skinksås:
det blir ganska mkt, men detta är grundreceptet, bara modda om mängerna lite så funkar det...använd "kalkylatorn" under tillbehör ;):
150-200g skina, kassler...(RÖKT skinka rekommenderas)
sen ska du ha "vitsås" som grund...e en särskild sås hon har...kan la skriva ner den också om du inte har något eget sånt recept...
Sen kan du köra lite kryddor i, morsan kör hackad persilja, LITE gräslök, och/eller timjan/basilika..<<<
October 7, 2002
Mind wrote: men men men vad består vitsåsen av ?
vanlig bechamel-sås... dvs bara redd mjölk. Bottenredning med vetemjöl är det vanligaste men är man nybörjare kan en toppredning vara enklare att göra. Lite salt och peppar med kanske. 🙂
Jag för min del föredrar ost- och skinksås. Mitt recept:
ingredienser:
mjölk
ost (gärna lagrad)
smör
bacon, kassler, rökt skinka eller något annat rökt griskött (kokt skinka och liknande rekommenderas inte)
lök
vetemjöl
salt
muskotnöt
vitpeppar
basilika
oregano
Fräs kött och hackad lök i en gryta. När det fått fin färg, slå på "lagom" mycket mjöl, och blanda i. Vispa sedan ner mjölk, lite i taget. Det bör koka upp (eller nästan ivf) mellan ihällningarna. Krydda med salt, en gnutta vitpeppar, samt lite, lite muskotnöt. Riv/skiva ost och vispa ner, låt smälta och rör ihop. Krydda med ganska rikligt med oregano och basilika. Servera med pasta!
Tyvärr har jag inga mängder, brukar laga pastasås "på känn", men med rätt proportioner blir den här såsen ruskigt god. Gillar man kaninmat är det ganska gott med majskorn i också.
Sist ett tips: Mjölk bränner lätt i botten, dessutom kokar det över lätt. Rör om hela tiden och ha spisen på högst 4 (av 6) så slipper du mycket städ och disk som inte är så kul
June 17, 2001
Skönt att se hur hemmafruarna diskuterar godast skinksås, recept och olika dialekter...
Keep up the great work, girls... 😉
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
1 Guest(s)