March 11, 2003
Lager kan faktiskt slitas mer av att köras i intervaller än av att köras kontinuerligt. Så det beror nog mest på hur ofta man sätter på och av. Dock har jag hört siffran 90 minuter. Alltså om man skall använda datorn igen inom en och en halv timme, så slits den mer av att stängas av och sedan sättas på, än att låta den vara igång.
June 28, 2001
kan tänka mig att hårdiskar kan slitas av det pga att dom innehåller rörliga delar, om man hoppar in på kompletts hemsida och kollar info på diskar så står det bla Start/stoppcykler 50,000.
dvs att disken ska klara av att startas och stoppas 50 000gånger, slitaget är ett faktum.
December 26, 2003
Det är skit! ...nä förresten, det är snack.
October 24, 2002
Det sliter mer på datorn ja, av anledningarna:
Främst är det temperaturökningarna/sänkningarna som är dåliga för diverse komponenter. Sedan så mår heller inte hårddisken bäst av att varvas upp/ner för ofta, visst hårddisken kan hålla i tio år ändå, men chansen är större att den gör det ifall den håller en stabilare temperatur och bara snurrar på.
February 10, 2004
Hörde ryckten förut om att det var dåligt att stänga av datorn vargegång man inte använde den pga att det slet på delarna när man startade datorn.
Men sen snackade jag med en snubbe från AMD, å en snubbe från ASUS, å dom båda säger att det sliter mera om man har dator på dygnetrunt, då alla delar måste arbeta helatiden =)
Så jag skulle säga att man kan stänga av dator på nätterna om man inte gör nått med den just då dvs. 😛
mvh //Adde
October 24, 2002
Combat wrote: Hörde ryckten förut om att det var dåligt att stänga av datorn vargegång man inte använde den pga att det slet på delarna när man startade datorn.
Men sen snackade jag med en snubbe från AMD, å en snubbe från ASUS, å dom båda säger att det sliter mera om man har dator på dygnetrunt, då alla delar måste arbeta helatiden =)Så jag skulle säga att man kan stänga av dator på nätterna om man inte gör nått med den just då dvs. 😛
mvh //Adde
Varken AMD eller ASUS tillverkar hårddiskar eller nätaggregat. Möjligt att en processor mår bättre av att stängas av, dock har en processor en livslängd på tiotal år, oavsett ifall den får arbeta 24/7, så processorn behöver man kanske inte prioritera lika högt som en hårddisk eller nätaggregat.
1 Guest(s)