Skolan bra eller dåligt?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skolan bra eller dåligt?
Killer 7
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2007 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har börjat iritera mej på skolorna för dom bryter igentligen mot mänskliga rätigheter man blir ju tvingad att gå där även om du inte vill gå i skolan du tvingas äta dålig mat och lol sjunga svensk folkmusik på musiken jag menar vi föds fria eller?Så man borde få bestäma sitt eget öde och jag säger inte att man ska stänga alla skolor för då skulle det bli typ stenåldern igen.Men man borde göra skolan så bra och rolig så att alla kan gå där utan att känna sig tvingad till att dansa på idroten eller att sjung dåliga låtar på musiken.Och har ni tänkt på att nästan alla rika får gå på fina privat skolor?Tycker alla har rätt till att bestäma över sitt liv.Så skolan är bra men ändå så sjukt dålig.[/u]

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1109398
January 11, 2007 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hörde jag skoltrött någon?

Gå dit, var tyst och se glad ut. Allt är inte kul och ska inte vara det heller.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1109399
January 11, 2007 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Ingen som tvingar dig äta skitmaten, och de kan inte kräva att du sjunger på avslutningar heller. Tycker däremot de kunde gjort ett bättre jobb med undervisning, förslagsvis svenska...

EDIT: Maten, inte musik. 😉

Killer 7
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
1109408
January 11, 2007 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

ne jag äter ju inte musiken^^

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1109417
January 11, 2007 - 3:07 am
sp_Permalink sp_Print

Då är det väl föräldrarna som du ska hugga först, det är ju dom som tvingar dig att gå dit...

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1109418
January 11, 2007 - 3:23 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Då är det väl föräldrarna som du ska hugga först, det är ju dom som tvingar dig att gå dit...

Nja, svensk lag tvingar en till skolan tills man gått ut högstadiet/fyllt 16år.
Efter det är det upp till en själv om man vill sitta hemma och bli skuldsatt eller gå gymnasiet och försöka bli något.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1109421
January 11, 2007 - 3:49 am
sp_Permalink sp_Print

ää ibland måste man göra saker man kanske inte gillar till 110% men det är bara göra skiten och se glad ut, sen är man klar. Och då kan man sticka vars man vill i världen och göra vad man vill..

Vi har fått olika händer när vi föddes, du fick inte ett ess och blev Donald trumps son, så nu får du gott göra det bästa av situationen.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1109468
January 11, 2007 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

Har skolmaten blivit 200% sämre än när man själv gick i skolan?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1109473
January 11, 2007 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Har skolmaten blivit 200% sämre än när man själv gick i skolan?

Åt faktiskt skolmat i somras i Lund när jag var på ena skolan där och jobbade, så illa är det inte. Äter ju lätt mycket sämre mat annars. Hade jag fått leva på skolmat nu hade jag inte gnällt.

Tocky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 240
1109474
January 11, 2007 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

You want som cheese with that whine?

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1109482
January 11, 2007 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

När jag gick gymnasiet var det riktigt bra mat... jag gillade den iaf.. förutom när det var fisk..

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1109483
January 11, 2007 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det känns som om du borde satsa lite mer på svenskan i alla fall. Livet är fullt med saker man kanske inte vill men ändå måste göra. Det är bara att stå ut. I skolan finns tyvär en mentalitet bland eleverna att klaga på allting. När du blir äldre kanske du inser att det inte var så illa trots allt.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1109485
January 11, 2007 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Det känns som om du borde satsa lite mer på svenskan i alla fall. Livet är fullt med saker man kanske inte vill men ändå måste göra. Det är bara att stå ut. I skolan finns tyvär en mentalitet bland eleverna att klaga på allting. När du blir äldre kanske du inser att det inte var så illa trots allt.

Det är så sant! När man väl har kommit igång och ska försörja sig själv osv. inser man hur underbart skönt och slapp man igentligen har det i skolan. Det är dock svårt att se det när man själv går där och man börjar gnälla istället, vilket även jag själv gjorde hela tiden. Hade jag fått välja själv nu hade jag varit ~16år hela livet. Gammal nog att köra lätt mc och ta sig vart man vill men ung nog att inte behöva ta några större ansvar.

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1109487
January 11, 2007 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Skolmaten (i alla fall på högstadiet här i Lkpg) är riktigt bra. Nu har jag dock lämnat högstadiet och går på gymnasiet. Det är inte bra mat nu. Inte alls.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1109498
January 11, 2007 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Gratis utbildning och du gnäller? Tänk efter lite och inse möjligheterna istället. Utan utbildning kommer du i regel inte långt i karriären...

//Andreas

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1109506
January 11, 2007 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Killer 7 wrote: ne jag äter ju inte musiken^^

Testat privatskola?? Billigt å bra.

Och har bara en sak att säga. Det blir värre ju äldre du blir. Du kan se fram emot långa & trista arbetsdagar 8-17 varje dag + ibland lördagar. Lägg till trakassering, mobbing & J____igt trista arbetskamrater. Ja då har du hamnat i verkligheten.

/Dani

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1109526
January 11, 2007 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle säga att det är bra att skolan finns. om inte annat så här dom ju iaf en rejäl grund nu.
meningen med skolorna är ju att man ska lära sig saker. du skall lära dig sånna saker som finns i vårat sammhälle idag. det är inte skolorna som betämmer hur vårat sammhälle ska se ut, det är alla människor som lever där. sen att många tycker att det suger att bli upptvingad på morgonen, att det skapar problem med familjen osv. är ju inte bra, men det är ju tack vare vårat övriga samhälle som skolorna inte har råd att bli bättre. Kolla t.ex. på hur mkt förstörelse det är på skolor. om alla slutade förstöra saker etc. så skulle det ju bli mkt bättre. då skulle det finnas pengar till dom resucher som behövs för att göra skolan bra och rolig. säger som vanligt, det är bara du själv som kan ändra på dig, det blir vad man gör det till!

/Adde

Gelica
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
1109535
January 11, 2007 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

När jag gick på högstadiet var maten usel men undervisningen bra. Nu den lilla tiden jag gick på gymnasiet var maten lagad utav eleverna på HR och det fanns alltid tre rätter att välja mellan minst.
Gillade även undervisningen och allt jag gör nu är längtar tillbaka till skolan.
Men skulle jag få välja skulle jag gärna gått om högstadiet i resten av mitt liv för roligare har jag aldrig haft i skolan.

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1109557
January 11, 2007 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Gelica wrote: När jag gick på högstadiet var maten usel men undervisningen bra. Nu den lilla tiden jag gick på gymnasiet var maten lagad utav eleverna på HR och det fanns alltid tre rätter att välja mellan minst.
Gillade även undervisningen och allt jag gör nu är längtar tillbaka till skolan.
Men skulle jag få välja skulle jag gärna gått om högstadiet i resten av mitt liv för roligare har jag aldrig haft i skolan.

Är beredd att hålla med till 100%. Alla softa dagar vi hade på högstadiet... Var en helt annan grej med en lokal skola, kände mycket större närhet till alla på skolan. Nu åker jag in till stan till IT-Gymnasiet som är ett forskningslabb innan, med massa olika elever från alla möliga håll i Göteborg/utanför Göteborg, känns inte ens som en skola... Saknar verkligen tiden jag hade i Svartedalsskolan (Biskopsgården).

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1109574
January 11, 2007 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående maten: Förra året fick man betala en avgift på ca 1500 kr per år för att få mat, men iår är den gratis. Man kan säga att det känns på kvaliten...
Angående skolan så känner jag ungefär som du, men jag går andra året i gymnasiet, alltså frivilligt. Fundera dock på att hoppa av och jobba ett år, men får se hur det blir med det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 299
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL