January 17, 2002
Nu sitter jag här och är sådär lagomt förbannad igen!
Jag har aldrig varit ett ess i matte, jag klarar knappt matte A, mest därför att jag var sjuk och missade mycket förut.
Nu då jag började läsa Matte B i ondsdags så vart jag nästan imponerad av mig själv, jag kunde faktiskt en hel del! Jag kunde räkna ut svaret innan läraren var klar med talet på tavlan, men det visade sig vara en helt annan sorts uträkning än den jag gjort...
Jag sket i det eftersom jag klarade det bättre på mitt eget sätt, men idag då hon kollade i min bok och undrade varför jag skrev som jag skrev och att sa att jag skulle skriva på hennes sätt (som hon visat på tavlan, där jag bara kände igen svaret!).
Jag förklarade för henne, men inte fan lystnar kärringen inte! Hon tvingar mig att skriva på det andra viset som jag fattar 0 utav, annars godkänner hon mig inte.
Allt slutade med att jag kom av mig totalt och GLÖMDE BORT hur jag tänkt på mitt eget sätt och blev ännu sämre på lärarens idiotsätt!! Jag kunde inte ens titta på mina egna anteckningar och förstå hur jag räknat, även fast det blev lika rätt som det andra sättet.
Jävlar va sur jag var då jag lämnade salen, hade lust att gråta för att idioten förstört mitt sätt att tänka + kanske hela kursen. Och hon gjorde mig inte ett dugg mer upplyst ang det "korrekta" sättet att räkna ut ett tal på...
Varför får man inte räkna som man vill om bara svaret blir detsamma? Det är ju så idiotiskt att hämma utvecklingen hos någon såhär bara för att man anser att det bara finns ett sätt att göra det på!
January 17, 2002
gillbert wrote: känner igen det men man tjänar ofta på att försöka lära sig att räkna på det viset som läraren visar. ens egna teknik håller ofta bara i de grundläggande övningarna men funkar inte när det ska fördjupas. så det lönar sig i längden att försöka räkna som läraren.
Jag hade kört igenom hela kapitlet med mitt sätt, och där ändras svårighetsgraden kontinuerligt
November 4, 2001
Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz
January 17, 2002
chrippaz wrote: Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz
Men vaf*n... Jag sa ju just att jag kunde variera mitt sätt att räkna!
July 29, 2003
håller med... Speciellt i början av en kurs då läraren går igenom en hel del för att man sen ska kunna utveckla de till nått mer avancerat lite längre fram...
Försök gör på lärarens sätt så kommer de förmodligen gå bättre för dig lite längre fram i kursen än om du gör det själv...
Jävligt dumt att läraren inte kan förklara de på nått shysst sätt ist för att enkelt säga du måste göra de på mitt sätt
February 21, 2003
Om jag fick en krona för varje gång jag gjort egna mattelösningar. 🙄
Men mina lärare har faktiskt uppmuntrat mig istället och blivit intresserade av hur jag löste problemet (även om de inte alltid fattade). Men så hade jag ju det där (faktiskt många gånger irriterande) snille-ryktet som gjorde att lärarna lyssnade mer på mig än på andra kanske. Jag vet kompisar som inte alls var lysande på matte men som ibland hittade genialt enkla lösningar, men då var lärarna inte lika lyhörda. :bash:
BTW, jag vill också se hur du löste det som läraren vägrade acceptera. Blir nyfiken nu. 😀
November 4, 2001
CoLiC wrote: [quote=chrippaz]Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz
Men vaf*n... Jag sa ju just att jag kunde variera mitt sätt att räkna!
Wow du kunde räkna igenom ett kapitel i en bok som antagligen är otroligt lätt (som de flesta matteböcker är på gymnasienivå om man inte går natur), fråga läraren så kan hon/han nog fixa fram lite svårare extrauppgifter som är till samma kurs, funkar ditt sätt fortfarande, förklara för läraren hur du tänker så tror jag inte hon är motvillig om det är korrekt.
July 19, 2001
Sådant har jag också varit med om.. I hela jävla åttan hade jag en obehörig lärare som egentligen var politiker (!) och i nian fick vi en helt nyutbildad lärare som tvingade mig att räkna på hennes sätt.. Men jag sket fullständigt i det och räknade själv. Vad fan skulle hon göra? Sätta IG på ett prov som var rätt??
Jag fick också inte vara med i den bästa mattegruppen då den redan var full. Även fast jag fick bättre betyg på uttagningsprovet än vad många i den bästa klassen fick. Så går det när jävla politiker ska styra en skola.
January 17, 2002
chrippaz wrote: [quote=CoLiC][quote=chrippaz]Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz
Men vaf*n... Jag sa ju just att jag kunde variera mitt sätt att räkna!
Wow du kunde räkna igenom ett kapitel i en bok som antagligen är otroligt lätt (som de flesta matteböcker är på gymnasienivå om man inte går natur), fråga läraren så kan hon/han nog fixa fram lite svårare extrauppgifter som är till samma kurs, funkar ditt sätt fortfarande, förklara för läraren hur du tänker så tror jag inte hon är motvillig om det är korrekt.
Ingen matte är lätt för mig, bara mer eller mindre jävlig.
Dessutom är det svårt att förklara nått ditt undermedvetna gör lite mer än hälften utav.
Jag ska dock försöka på onsdag efter lovet, då ska ni få se hur jag gjort
October 22, 2002
Förstår ditt problem.
Jag hade en ganska trevlig fysiklärare. Då var de en uppgift som vi skulle lösa. Det var i mitten av fysik B. Jag började pula lite och blev klar rätt snabbt. Sen när de var genomgång på tavlan så var lärarens lösning 14 steg längre och mycket krångligare.
Då påpekade jag att jag hade löst den på ett annat sätt. Aha, sa han och så fick jag förklara. Han mumlade något om att jag bara hade haft tur och att de enbart fungerade på den uppgiften.
De roliga var sen dagen efter att han kom fram till mig och berättade att han hade suttit hemma på kvällen och vridit och vänt på mitt sätt att lösa uppgiften och att de gick att lösa alla uppgifter som man kunde göra med den "riktiga" formeln.
Blev lite glad, men vad hjälpte de i de senare skedet. Fick ändå bara G i fysik.
1 Guest(s)