Skolan hindrar utvecklingen hos elever|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skolan hindrar utvecklingen hos elever
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
Member Since:
January 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 27, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu sitter jag här och är sådär lagomt förbannad igen!

Jag har aldrig varit ett ess i matte, jag klarar knappt matte A, mest därför att jag var sjuk och missade mycket förut.
Nu då jag började läsa Matte B i ondsdags så vart jag nästan imponerad av mig själv, jag kunde faktiskt en hel del! Jag kunde räkna ut svaret innan läraren var klar med talet på tavlan, men det visade sig vara en helt annan sorts uträkning än den jag gjort...

Jag sket i det eftersom jag klarade det bättre på mitt eget sätt, men idag då hon kollade i min bok och undrade varför jag skrev som jag skrev och att sa att jag skulle skriva på hennes sätt (som hon visat på tavlan, där jag bara kände igen svaret!).
Jag förklarade för henne, men inte fan lystnar kärringen inte! Hon tvingar mig att skriva på det andra viset som jag fattar 0 utav, annars godkänner hon mig inte.

Allt slutade med att jag kom av mig totalt och GLÖMDE BORT hur jag tänkt på mitt eget sätt och blev ännu sämre på lärarens idiotsätt!! Jag kunde inte ens titta på mina egna anteckningar och förstå hur jag räknat, även fast det blev lika rätt som det andra sättet.

Jävlar va sur jag var då jag lämnade salen, hade lust att gråta för att idioten förstört mitt sätt att tänka + kanske hela kursen. Och hon gjorde mig inte ett dugg mer upplyst ang det "korrekta" sättet att räkna ut ett tal på...

Varför får man inte räkna som man vill om bara svaret blir detsamma? Det är ju så idiotiskt att hämma utvecklingen hos någon såhär bara för att man anser att det bara finns ett sätt att göra det på!

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555155
February 27, 2004 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

been there done that, samma story för mig, och dom Vägrar inse att dom har fel.
mattelärare är inte normala.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555158
February 27, 2004 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

känner igen det men man tjänar ofta på att försöka lära sig att räkna på det viset som läraren visar. ens egna teknik håller ofta bara i de grundläggande övningarna men funkar inte när det ska fördjupas. så det lönar sig i längden att försöka räkna som läraren.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
Member Since:
September 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555162
February 27, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

det är nog för att om det kommer andra sorters liknande tal så ska du kunna grunden för att lista ut hur du räknar ut det

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
Member Since:
January 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555165
February 27, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: känner igen det men man tjänar ofta på att försöka lära sig att räkna på det viset som läraren visar. ens egna teknik håller ofta bara i de grundläggande övningarna men funkar inte när det ska fördjupas. så det lönar sig i längden att försöka räkna som läraren.

Jag hade kört igenom hela kapitlet med mitt sätt, och där ändras svårighetsgraden kontinuerligt

Avatar
chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555167
February 27, 2004 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
Member Since:
January 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555168
February 27, 2004 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: det är nog för att om det kommer andra sorters liknande tal så ska du kunna grunden för att lista ut hur du räknar ut det

Jag hade ju min egen grund, vem sa att deras var bäst?

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555169
February 27, 2004 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

kan du inte visa talet o hur du redovisade det, samt lärarens lösning?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
Member Since:
January 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555171
February 27, 2004 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz

Men vaf*n... Jag sa ju just att jag kunde variera mitt sätt att räkna!

Snap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
Member Since:
July 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555175
February 27, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med... Speciellt i början av en kurs då läraren går igenom en hel del för att man sen ska kunna utveckla de till nått mer avancerat lite längre fram...
Försök gör på lärarens sätt så kommer de förmodligen gå bättre för dig lite längre fram i kursen än om du gör det själv...

Jävligt dumt att läraren inte kan förklara de på nått shysst sätt ist för att enkelt säga du måste göra de på mitt sätt

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
Member Since:
January 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555176
February 27, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: kan du inte visa talet o hur du redovisade det, samt lärarens lösning?

Jo, om vi väntar tills nästa måndag, då skolan börjar igen, jag har just påbörjat mitt lov och mina böcker är i skåpet.

EDIT: Detta handlar om ekvationer btw

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555178
February 27, 2004 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag fick en krona för varje gång jag gjort egna mattelösningar. 🙄

Men mina lärare har faktiskt uppmuntrat mig istället och blivit intresserade av hur jag löste problemet (även om de inte alltid fattade). Men så hade jag ju det där (faktiskt många gånger irriterande) snille-ryktet som gjorde att lärarna lyssnade mer på mig än på andra kanske. Jag vet kompisar som inte alls var lysande på matte men som ibland hittade genialt enkla lösningar, men då var lärarna inte lika lyhörda. :bash:

BTW, jag vill också se hur du löste det som läraren vägrade acceptera. Blir nyfiken nu. 😀

Avatar
chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555179
February 27, 2004 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=chrippaz]Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz

Men vaf*n... Jag sa ju just att jag kunde variera mitt sätt att räkna!

Wow du kunde räkna igenom ett kapitel i en bok som antagligen är otroligt lätt (som de flesta matteböcker är på gymnasienivå om man inte går natur), fråga läraren så kan hon/han nog fixa fram lite svårare extrauppgifter som är till samma kurs, funkar ditt sätt fortfarande, förklara för läraren hur du tänker så tror jag inte hon är motvillig om det är korrekt.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555185
February 27, 2004 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Sådant har jag också varit med om.. I hela jävla åttan hade jag en obehörig lärare som egentligen var politiker (!) och i nian fick vi en helt nyutbildad lärare som tvingade mig att räkna på hennes sätt.. Men jag sket fullständigt i det och räknade själv. Vad fan skulle hon göra? Sätta IG på ett prov som var rätt??

Jag fick också inte vara med i den bästa mattegruppen då den redan var full. Även fast jag fick bättre betyg på uttagningsprovet än vad många i den bästa klassen fick. Så går det när jävla politiker ska styra en skola.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
Member Since:
January 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555191
February 27, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: [quote=CoLiC][quote=chrippaz]Du är väll förfan där för att lära dig, och ditt sätt kanske är sämst när det gäller andra tal av samma sort, typ som med ekvationer du kan ju säkerligen lösa x/2=5 men om du bara gissar kommer du få feta problem senare när det är värre ekvationer.
Det är antagligen därför dom vill lära ut ett visst sätt, hon har nog inte kommit dit för att jävlas med dig... Tycker ditt beteende verkar otroligt infantilt...
Lycka till med fortsatta studier...
//chrippaz

Men vaf*n... Jag sa ju just att jag kunde variera mitt sätt att räkna!

Wow du kunde räkna igenom ett kapitel i en bok som antagligen är otroligt lätt (som de flesta matteböcker är på gymnasienivå om man inte går natur), fråga läraren så kan hon/han nog fixa fram lite svårare extrauppgifter som är till samma kurs, funkar ditt sätt fortfarande, förklara för läraren hur du tänker så tror jag inte hon är motvillig om det är korrekt.

Ingen matte är lätt för mig, bara mer eller mindre jävlig.

Dessutom är det svårt att förklara nått ditt undermedvetna gör lite mer än hälften utav.

Jag ska dock försöka på onsdag efter lovet, då ska ni få se hur jag gjort

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555195
February 27, 2004 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

min matte lärare är precis lika dan. man får samma svar men inte fan är det rätt för det. man ska använda deras sätt som tar så mycket längre tid :S

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555200
February 27, 2004 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Samma här, tycker mina egna utträkningar är bättre. Men dom är ofta godkända av lärarna också.

Plexan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 756
Member Since:
May 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555201
February 27, 2004 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inget fel att lösa uppgifter på annat sätt så länge man kan motivera sitt svar. Kan du inte motivera svaret hade du lika gärna kunnat chansat dig till det..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555203
February 27, 2004 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu vet vi inte hur extremt detta är, kanske barar du som vart förbannad för inget. 😀
Men snacka med rektor om det, och fråga andra lärare om de förstår din utträkning osv

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
October 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555204
February 27, 2004 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår ditt problem.

Jag hade en ganska trevlig fysiklärare. Då var de en uppgift som vi skulle lösa. Det var i mitten av fysik B. Jag började pula lite och blev klar rätt snabbt. Sen när de var genomgång på tavlan så var lärarens lösning 14 steg längre och mycket krångligare.

Då påpekade jag att jag hade löst den på ett annat sätt. Aha, sa han och så fick jag förklara. Han mumlade något om att jag bara hade haft tur och att de enbart fungerade på den uppgiften.

De roliga var sen dagen efter att han kom fram till mig och berättade att han hade suttit hemma på kvällen och vridit och vänt på mitt sätt att lösa uppgiften och att de gick att lösa alla uppgifter som man kunde göra med den "riktiga" formeln.

Blev lite glad, men vad hjälpte de i de senare skedet. Fick ändå bara G i fysik.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 127
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL