Skolan hindrar utvecklingen hos elever|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skolan hindrar utvecklingen hos elever
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555205
February 27, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Om jag fick en krona för varje gång jag gjort egna mattelösningar. 🙄

Men mina lärare har faktiskt uppmuntrat mig istället och blivit intresserade av hur jag löste problemet (även om de inte alltid fattade). Men så hade jag ju det där (faktiskt många gånger irriterande) snille-ryktet som gjorde att lärarna lyssnade mer på mig än på andra kanske. Jag vet kompisar som inte alls var lysande på matte men som ibland hittade genialt enkla lösningar, men då var lärarna inte lika lyhörda. :bash:

BTW, jag vill också se hur du löste det som läraren vägrade acceptera. Blir nyfiken nu. 😀

Du förstår att man blir rädd för dig ibland va?

:bgrin:

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
555208
February 27, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Gah det där känner man ju igen! Minns i ettan i grundskolan när jag räknade ut hela matteboken på en kväll.. Nästa dag blev läraren fly förbannad för att jag inte hållt hennes sega tempo och "gjort som alla andra" (alltså inte räkna nåt hemma) så jag fick sitta i skamvrån varje gång det var matte till dess att boken var slut för alla andra :burn: :burn: :burn: Kärringjävel!

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
Member Since:
April 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555211
February 27, 2004 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv suger jag på matte så jag kommer på lättare sätt att lösauträkningarna, tar en linjal eller dyl. 😛

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555215
February 27, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Gymnasielärare är oftast inga genier (och de behöver inte vara det).
Om en lärare har lärt ut på ett sätt i 20 år vill personen antagligen fortsätta med det och har inte ngt intresse av att lära sig ngt "nytt" sätt.
En annan förklaring är att lärare håller idag kurser de egentligen inte har utbildning eller kunskap till och har därför helt enkelt inte möjlighet att tänka utanför kursplanens ramar.

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 563
Member Since:
December 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555222
February 27, 2004 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

<-- IG i Matte B :)

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
Member Since:
November 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555224
February 27, 2004 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

varför göra det komplicerat när ma kan göra det lätt för sig - anmäl kärringjäveln om det går

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555225
February 27, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Ogrebeast]Om jag fick en krona för varje gång jag gjort egna mattelösningar. 🙄

Du förstår att man blir rädd för dig ibland va?

:bgrin:

Hehe, men det är ju först då man på allvar förstår vad matte handlar om. wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555233
February 27, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Varför får man inte räkna som man vill om bara svaret blir detsamma? Det är ju så idiotiskt att hämma utvecklingen hos någon såhär bara för att man anser att det bara finns ett sätt att göra det på!

Jag förstår hur du känner men jag fölrstår lärarnas tankegång också.
Som du själv säger glömde du bort hur du hade räknat ut det.
Poängen med själva övningen är inte att du ska lista ut vad svaret är. Svaret i sig är inte värt något.

Poängen är att du ska förstå systemet för hur du räknar ut den typen av tal och hur du identifierar olika ekvationer.

Men visst ofta kan man komma på sätt som känns bättre att lösa ett tal. Problemet är ofta att desto mer komplexa ekvationerna blir desto svårare blir det med hemmaknåpade lösningar.

Det är också mycket svårare för en lärare att sätta in sig i ditt egna system om det visar sig att du räknat fel.

Så jag tycker nog inte att det är så farligt ändå.
Även om jag själv alltid ylade om samma sak när jag läste matte på gymnasiet.

För all del, experimentera själv men se också till att lräa dig de allmänt vedertagna systemen så att dina lösningar inte blir engångslösningar som du bara använder en lektion.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555249
February 27, 2004 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Naturligtvis bör man få lösa problemen på vilket sätt som helst bara man kan motivera och visa att det verkligen fungerar.

Däremot finns det ju många väldigt dåliga lärare i skolorna nuförtiden och en del av dem tror att deras sätt är det enda rätta.

Sen kan det ju vara så att man ska lära sig lösa problem på ett visst sätt, men jag tror knappast det existerar i matte b.
(för er som läst lite mer matte tänker jag på diff-ekvationer och laplace-transform t ex)

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555270
February 27, 2004 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Gah det där känner man ju igen! Minns i ettan i grundskolan när jag räknade ut hela matteboken på en kväll.. Nästa dag blev läraren fly förbannad för att jag inte hållt hennes sega tempo och "gjort som alla andra" (alltså inte räkna nåt hemma) så jag fick sitta i skamvrån varje gång det var matte till dess att boken var slut för alla andra :burn: :burn: :burn: Kärringjävel!

Detta är fanimej mobbing!
Skulle det vara så att min son kommer hem från skolan och har fått en utskällning av läraren för att han är "för duktig" så skulle läraren få sig en ordentlig utskällning!

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555913
February 28, 2004 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg till din mentor att du vill byta mattelärare så får du nog byta mattegrupp är så i min skola iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL