December 6, 2001
Hej jag går i 8:an och fick en läxa idag och ingen i min klass fattade nått av den och inte jag heller... så tänckte kolla om nån på NH kan hjälpa mig..
Exakt så här står det på pappret vi fick:
Fysikuppgift Värmelära
Fundera över följande uppgifter. Skriv ned hur du tänker. Försök hitta information och hitta svaret på uppgiften. Tänk på det du redan vet genom dina egna erfarenheter.
1. Varför känns det varmt när det är 20-grader i luften en försommardag, med sval/kallt om du hoppar ned i havet fast det är 20 grader där också?
2. Varför kan du sitta i en bastu där det är 100 grader, men det är jättevarmt (nästan smärtsamt) att bada i 45-gradigt vatten?
Om du inte hittar svaret på uppgiften är det ändå viktigt att du skriver ner:
Hur och vad du tänker
Var har du letat efter svaret
Vem har du frågat
etc
March 19, 2003
Vätska har en annan form att bevara/avge värme.
Som att man har en färsk tomat i ugnen och en gammal torkad så kan du bita i den torkade tomaten innan den färska.
Okey, jag har inget vettigt svar på din fråga just VARFÖR.
För skojs skull kan du testa hur kroppen reagerar på olika värme skillnader genom att fylla 2 bunkar med olika värme på vatten, ena med KALLT och en med svalt vatten.
Håll handen i det kalla en stund och senare flytta över den till den svala och så känner du att de svala vattnet känns varmt.
Okey dessa hade inget med din uppgift att göra, men men 😀
July 3, 2003
Man har ett mycket tunnt "lager" med luft runt kroppen som skyddar en mot kyla/värme när man är på land och såvida det inte blåser allt för hårt. I vatten så försvinner det lagret med luft och du får det varma vattnet direkt mot huden vilket gör att vi upplever det som mycket varmare. (I kombination med det som skrivits tidigare om vattnets och luftens olika värmeledningsförmåga..) 🙂
January 23, 2002
Lite kul om man som p_webb skulle posta en fråga här om en sak från fysiken eller kemin i skolan när man går i 7:an eller nåt sånt.
Om då någon äldre nisse här som läser/läst på Chalmers eller liknande, typ Rutger, kommer med ett jätteavancerat svar och man koppar det rätt av och använder till uppgiften, kan undra då vad läraren skulle tro.
Det blir ju sällan som det står i böcker när personer skriver det här så han skulle nog inte tro direkt att det var koppat från nån bok. 🙄
November 26, 2002
2) Att inte en enda tar upp jämförelse mellan luft- och vattenkylning i datorer??? Detta har ju med vattnets förmåga att ta upp och leda bort värme.
1) Har att göra med temperaturen i det yttersta hudlagret jämfört med vattnets temperatur. När du känner med handen där huden är kall (om det nu är svalt ute, under 20 grader) så är vattnet varmare än huden på handen och känns därför inte kallt. Om du först hoppar i 5 gradigt vatten och sen direkt efter det i 20 gradigt vatten så kommer det att kännas hett, av samma anledning som ovan, huden är väldigt kall.
March 20, 2003
p_webb wrote: Hej jag går i 8:an och fick en läxa idag och ingen i min klass fattade nått av den och inte jag heller... så tänckte kolla om nån på NH kan hjälpa mig..
Exakt så här står det på pappret vi fick:
Fysikuppgift VärmeläraFundera över följande uppgifter. Skriv ned hur du tänker. Försök hitta information och hitta svaret på uppgiften. Tänk på det du redan vet genom dina egna erfarenheter.
1. Varför känns det varmt när det är 20-grader i luften en försommardag, med sval/kallt om du hoppar ned i havet fast det är 20 grader där också?
2. Varför kan du sitta i en bastu där det är 100 grader, men det är jättevarmt (nästan smärtsamt) att bada i 45-gradigt vatten?
Om du inte hittar svaret på uppgiften är det ändå viktigt att du skriver ner:
Hur och vad du tänker
Var har du letat efter svaret
Vem har du frågat
etc
Svar på frågorna har du redan fått. Passa på att ge din fysiklärare en lektion i svenska oxå.
2 Guest(s)