September 3, 2001
Dom erövrade stora delar av europa och lite av asien och afrika, och därför kommer dom flesta västerländska språken från latin.
Till och med svenskan har väldigt många ord som kan härledas till latin.
Dom antog katolicismen som primär religion efter många om och men. Och med makten dom hade så spred det sig kraftigt. De är tack vare dem som kristendomen är en av dem största religionerna (om inte den största?) på jorden. Det har varit avgörande för hur världen ser ut idag.
Jag har för mig att dom skapade "Republiken", för att kunna ersätta monarki. De flesta "nya" länderna idag använder Republik-formen, med president högst upp.
Och gladiatorer såklart 😀
CTH wrote: när kjesar constantin gjorde rom kristet.
när västrom föll
Gäller det även vit Jamaica Rom??
Känner mej lite halvreligiös när jag klämmer en Rom o Cola faktiskt..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 6, 2006
The ancient Romans built their greatest masterpieces of architecture, their amphitheaters, for wild beasts to fight in.
This agglomeration which was called and which still calls itself the Holy Roman Empire was neither holy, nor Roman, nor an empire.
Voltaire, världshistoriens förnuftigaste människa genom tiderna
Jag tror det var något såhär.
En högt uppsatt romare vid namn Antonius (inte riktigt säker på namnet)
ähh för att göra en lång historia kort;
Det var romarna som gav jesus pisk
March 4, 2002
kanske kan det feodala samhällssystemet där adelsmännen ägde "bondebyar" där bönderna jobbade i kollektiv åt bondeherrena kan ses som en föregångare till det kapitalistiska systemet som vi har idag.
detta förekom nog dock mest under medeltiden och kanske inte under iaf västroms storhetstid
September 3, 2001
romarna var väl rätt grymma på vattenledingssystem och bad o sånt också? vet inte om det betyder så mkt för oss idag. Men man kan ju undra hur vi skulle ha det idag utan deras bidrag i området. Svarta pesten kanske hade kommit tidigare osv.
Om jag inte har helt fel så var det även dom som gjorde helt otroligt många och långa vägar överallt i europa, och även till asien (kina?) för att bedriva handel.
aja.. kolla här också 🙂
1 Guest(s)