August 7, 2001
Var inte det ett av borgarnas vallöften att få fler folk till skolan.
Dom verkar inte direkt hålla det eftersom nu verkar sparka alla assistenterna i skolorna. 6:e nu i min vänskapskrets och 2 till har fått besked om att dom kommer att få gå inom dom närmsta månaderna. Detta började sen Jan Björklund började styra. Tydligen ska t.ex. blinda och rörelsehindrade klara sig själva...
Undrar hur dom undkommer media med det här?
October 18, 2006
Det är mycket möjligt att skolassistenter nu för tiden fungerar på ett helt annat sätt än vad de gjorde när jag gick i skolan men om så inte är fallet så är det väl ingen förlust att de tas bort.
De skolassistenter som fanns i skolan under min högstadietid ägnade sej så gott som uteslutande åt att spela kort med ligistyngel som vägrade gå på lektionerna.
August 7, 2001
Josey Wales wrote: Det är mycket möjligt att skolassistenter nu för tiden fungerar på ett helt annat sätt än vad de gjorde när jag gick i skolan men om så inte är fallet så är det väl ingen förlust att de tas bort.
De skolassistenter som fanns i skolan under min högstadietid ägnade sej så gott som uteslutande åt att spela kort med ligistyngel som vägrade gå på lektionerna.
Kanske var så då men det är inte så nu iallafall.
Vet inte hur gammal du är men jag tippar på att det var före min tid du gick i skolan.
Jag känner både ungdommarna+föräldrar som behöver hjälp och även assistenterna. Det är kanske deras ända chans att klara skolan genom en assistent. Många kan inte ens gå på toaletten själva... ska lärarna hjälpa dom då? Lärarna har sällan kunskap om handikappet också.
Ta en som t.ex. har aspergers. Ser ut som en vanlig människa men kan omöjligt ta emot kunskap från en vanlig lärare.
Aspergers har blivit väldigt uppmärksammat dom senaste åren och hjälpen blir bättre och bättre. Nu verkar nya regeringen motarbeta det.
Assistenterna arbetar också med en väldigt nära kontakt med föräldrarna.
October 18, 2006
dree wrote: [quote=Josey Wales]Det är mycket möjligt att skolassistenter nu för tiden fungerar på ett helt annat sätt än vad de gjorde när jag gick i skolan men om så inte är fallet så är det väl ingen förlust att de tas bort.
Vet inte hur gammal du är men jag tippar på att det var före min tid du gick i skolan.
Jag känner både ungdommarna+föräldrar som behöver hjälp och även assistenterna. Det är kanske deras ända chans att klara skolan genom en assistent. Många kan inte ens gå på toaletten själva... ska lärarna hjälpa dom då? Lärarna har sällan kunskap om handikappet också.
Ta en som t.ex. har aspergers. Ser ut som en vanlig människa men kan omöjligt ta emot kunskap från en vanlig lärare.
Aspergers har blivit väldigt uppmärksammat dom senaste åren och hjälpen blir bättre och bättre. Nu verkar nya regeringen motarbeta det.
Det var ca 20 år sen jag gick på högstadiet och det du beskriver är defintivt inte som det var då. På den tiden så var det tuffa grabbarna som skolkade och slogs som assistenterna sprang efter och lekte dadda åt.
Så som du beskriver så verkar assistenterna göra lite mer verklig nytta i dag än på det glada 80-talet.
Fast i ärlighetens namn så var den typ av diagnoser du nämner och även bokstavsdiagnoser i stort sett okända för 20 år sen. På den tiden var man en omogen satunge/ligist om man inte skötte sej.
Personer som inte grejade sådant som att gå på toa gick nog över huvudtaget inte i vanliga skolor utan på särskilda skolor tror jag, jag såg då aldrig till någon under mina 9 år i grundskolan.
August 7, 2001
Josey Wales wrote: [quote=dree][quote=Josey Wales]Det är mycket möjligt att skolassistenter nu för tiden fungerar på ett helt annat sätt än vad de gjorde när jag gick i skolan men om så inte är fallet så är det väl ingen förlust att de tas bort.
Det var ca 20 år sen jag gick på högstadiet och det du beskriver är defintivt inte som det var då. På den tiden så var det tuffa grabbarna som skolkade och slogs som assistenterna sprang efter och lekte dadda åt.
Så som du beskriver så verkar assistenterna göra lite mer verklig nytta i dag än på det glada 80-talet.
Fast i ärlighetens namn så var den typ av diagnoser du nämner och även bokstavsdiagnoser i stort sett okända för 20 år sen. På den tiden var man en omogen satunge/ligist om man inte skötte sej.
Personer som inte grejade sådant som att gå på toa gick nog över huvudtaget inte i vanliga skolor utan på särskilda skolor tror jag, jag såg då aldrig till någon under mina 9 år i grundskolan.
Kan mycket väl vara så som du beskriver.
Jag lekte i en spjällsäng på den tiden så jag vet inte hur det var. 🙂
1 Guest(s)