March 25, 2006
Hej
Vi har tilldelats 40GB-hårddiskar i skolan som används till vår Cisco-utbildning. Läraren påstod att om vi tappar dessa, så att de går sönder, att vi måste pröjsa 1400kr. Är det där lagligt på något sätt? För det första måste väl de vara försäkrade, skolan ska vara gratis och dessutom får man en ny 300GB för det priset. Kan någon upplysa mig lite om vad som gäller så vore det jättefint.
/pelleman
October 17, 2004
May 1, 2005
Antar att det är gymnasiet? Det där är faktiskt en kvivig situation. Enligt skollagen ska gymnasieutbildning vara gratis vad gäller litteratur, verktyg och andra medel som behövs för att genomföra utbildningen. I det här fallet gäller dock annat eftersom det handlar om skadegörelse, oavsiktlig eller inte. En sak är säker iaf, skadeståndet får aldrig överstiga rimlig värdering enligt skadeståndslagen om sakskada. Såvida inte ni har slutit avtal där ni går med på 1400 spänn, men det har ni ju inte förmodar jag. Så nä, 1400 spänn är inte ok enligt min tolkning av lagen och det jag vet om lagen. 500 spänn skulle kännas som absolut max man ska behöva betala i skadestånd.
May 19, 2003
skolan skall vara kostnadsfri. har du betalat något för att få låna disken ?. men tappar du bort disken eller förstör den så är det samma regler som med en vanlig skol bok eller liknande. du får bekosta att dom köper en ny bok. sen att deras nivå om 1400 kr för en 40gb disk är orimlig i min mening
När jag ser namnet Cisco så tänker jag servrar..I servrar sitter det ofta SCSI-diskar, vilka kostar lite mer än en vanlig ATA/S-ATA..
Typ en Seagate Cheeta 36GB för "endast" 2550:-..
Sabbar man t.ex en sådan genom vårdslöshet så tycker jag nog att man ska vara ersättningsskyldig.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 1, 2005
ilg@dd wrote: När jag ser namnet Cisco så tänker jag servrar..I servrar sitter det ofta SCSI-diskar, vilka kostar lite mer än en vanlig ATA/S-ATA..
Typ en Seagate Cheeta 36GB för "endast" 2550:-..
Sabbar man t.ex en sådan genom vårdslöshet så tycker jag nog att man ska vara ersättningsskyldig.
Där sa du nåt! Jo, är det SCSI-diskar hade jag hanterat dem med silkesvantar. 😛
March 23, 2003
Sedan är det tyvärr inte så att skola/myndigheten för skolan försäkrar sina saker. Vet att det låter helt sjukt. Men det skulle bli för dyrt för dem att göra detta. Så istället låter de eleverna ta smällen och elevernas hemförsäkring skall ersätta det man är skylldig.
Så var det på Karlstads universitet samt även på Göteborgs universitet. Där lånade vi DV-kameror när vi gjorde film, vilket ingick i kursprogrammet, om vi hade gjort sönder något, hade vi själva fått stå för reparationskostnaden eller ersättningssumma.
Dumt men sant tyvärr.
December 16, 2003
pellikahn wrote: Hej
Vi har tilldelats 40GB-hårddiskar i skolan som används till vår Cisco-utbildning. Läraren påstod att om vi tappar dessa, så att de går sönder, att vi måste pröjsa 1400kr. Är det där lagligt på något sätt? För det första måste väl de vara försäkrade, skolan ska vara gratis och dessutom får man en ny 300GB för det priset. Kan någon upplysa mig lite om vad som gäller så vore det jättefint.
/pelleman
Säg att du inte vill ha den.. köp en bagagnad för några hundringar.
Sen kan du visa honom/henne fingret från mig 😉
January 12, 2004
Hellspawn79 wrote: Sedan är det tyvärr inte så att skola/myndigheten för skolan försäkrar sina saker. Vet att det låter helt sjukt. Men det skulle bli för dyrt för dem att göra detta. Så istället låter de eleverna ta smällen och elevernas hemförsäkring skall ersätta det man är skylldig.
Så var det på Karlstads universitet samt även på Göteborgs universitet. Där lånade vi DV-kameror när vi gjorde film, vilket ingick i kursprogrammet, om vi hade gjort sönder något, hade vi själva fått stå för reparationskostnaden eller ersättningssumma.
Dumt men sant tyvärr.
när jag pluggade CNC så var vi försäkrade upp till tänderna, vilket var tur ibland.
Det var inte billiga saker vi "lekte" med direkt.
Och när det var dags för praktik så kunde misstagen kosta en jefla massa pengar, vilket en kille fick erfara...
November 22, 2001
obelix wrote: [när jag pluggade CNC så var vi försäkrade upp till tänderna, vilket var tur ibland.
Det var inte billiga saker vi lekte med direkt.
Och när det var dags för praktik så kunde misstagen kosta en jefla massa pengar, vilket en kille fick erfara...
Var det på gymnasiet?
Kanske lönade sig att försäkra när det var så dyra saker.
February 21, 2003
när jag ser cisco tänker jag routrar och switchar... men men
cisco orginal prylar är oftast grymt mycket dyrare...
så är det bara, deal with it...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix][när jag pluggade CNC så var vi försäkrade upp till tänderna, vilket var tur ibland.
Det var inte billiga saker vi lekte med direkt.
Var det på gymnasiet?
Kanske lönade sig att försäkra när det var så dyra saker.
Det var på Lernia, så alla var vuxna.
November 22, 2001
obelix wrote: [quote=Json_81][quote=obelix]Det var på Lernia, så alla var vuxna.
Lernia är väl ett privat företag? Inte så konstigt då 🙂
plus att sakerna var lite mer värda än 1400:-
Det var en kille som lyckades, på ett par dagar, förstöra utrustning för ca 150 000:- :cy:
Hur bar han sig åt?
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix][quote=Json_81][quote=obelix]Det var på Lernia, så alla var vuxna.
Lernia är väl ett privat företag? Inte så konstigt då 🙂
plus att sakerna var lite mer värda än 1400:-
Det var en kille som lyckades, på ett par dagar, förstöra utrustning för ca 150 000:- :cy:
Hur bar han sig åt?
bland annat så blandade han ihop tum och millimeter, så han skickade fräsen rakt ner i "arbetsbordet" i full fart, det small rätt bra enligt läraren, och det var på deras nya maskin, som dom hade fått på fredagen, detta var på måndagen
Sedan var det nåt med svarven som jag inte kommer ihåg längre...
Alla gör misstag, vissa är dock billigare än andras, och mindre farliga.
Mitt enda misstag var att jag skickade in lärarens privata lettringsverktyg rakt in i chucken när jag skulle använda den, det kostade bara runt 3000:- 😎
Sedan så pajjade man ett X-antal fräsar, borrar och svarvstål, men det hör till...
March 19, 2003
Kommer ihåg att vi fick nått likadant i gymn.
Dock så nämde det inget om skadestånd eller så för diskarna.
Men vi blev tilldelade en 40gb disk iform att löstagbar disk.
Var ingen direkt koll på grejerna, efter lektionen var klar skulle man stoppa in det i en bokhylla bara, sen om någon tappar någon annans disk i marken osv vet man ju inte om.
Gick S:t eriks gymn.
Om du nu pajar den så kan du väll själv köpa en ny disk för några hundra och lämna till dem, blodigare en så är det inte.
Och det är inga scsi diskar ni har är jag rätt 100 på.
July 19, 2001
obelix wrote: bland annat så blandade han ihop tum och millimeter, så han skickade fräsen rakt ner i "arbetsbordet" i full fart, det small rätt bra enligt läraren, och det var på deras nya maskin, som dom hade fått på fredagen, detta var på måndagen
Sedan var det nåt med svarven som jag inte kommer ihåg längre...
Alla gör misstag, vissa är dock billigare än andras, och mindre farliga.
Mitt enda misstag var att jag skickade in lärarens privata lettringsverktyg rakt in i chucken när jag skulle använda den, det kostade bara runt 3000:- 😎
Sedan så pajjade man ett X-antal fräsar, borrar och svarvstål, men det hör till...
Routrar och fräsar går inte så bra ihop i min värld.. Vad gjorde ni egentligen med fräsarna och utrustningen??
1 Guest(s)