November 27, 2003
http://www.aftonbladet.se/vss/.....30,00.html
Ytterligare ett härligt bevis på hur jävla kassa skolarna är på att hantera mobbning. Man har misslyckats innan och nu ska man bara hålla mobbaren under uppsikt i !½ vecka? Hur är det en lösning?
I andra fall så tar man in hela klassen och för samtal där man ska prata ut och tvinga eleverna att leka lekar där de måste umgås och vara snälla mot varandra, berömma varandra och andra korkade saker.
Verkligen fantastiskt hur lite kompetens skolorna har när det gäller sådant här.
//Andreas
February 12, 2003
Du skojar fan inte... Hade en snubbe i min klass som blev misshandlad av en i min klass bror, det slutade med att alla inblandade förutom hon som var upphovet till det hela samt han som blev misshandlad blev avstängda... I en vecka. Ett fruktansvärt daltande, och det vet jag för att jag har sett det, jag blir så förbannad när jag tänker på det att jag inte ens kan skriva ordentligt.
November 18, 2003
Vi kan ju inte skapa ett samhälle där fel straffas med ett annat fel, dessa som mobbar mobbar oftast för att de känner sig utanför och enda sättet för dessa att behålla en liten del av sin självsäkerhet kvar är ju att ta till det de oftast har styrka, och har de inte styrka så har de oftast stor trut som gör att vad som helst kan komma ur deras mun mot vem som helst.
Det är svårt för skolorna att handskas med sådant men visst finns det bättre sätt än i dessa exemplen som vi sett.
Jag tycker att ungar känner varandra för lite det gäller iofs vuxna med, man skapar lätt uppfattningar om varandra genom att bara kolla mot varandra.
Jag vet att när jag gick i femman blev jag retad för kläder, fick massa namn osv och enda sättet för mig att få ett stop på detta var ju slå varenda en som trodde sig få säga som de ville men till slut blev dte bara ännu värre och jag trodde mig få betee mig som jag ville och började bli mobbaren själv.
Jag vet speciellt en kille jag brukade vara på men efter att jag fick reda på att han hade varvat Final Fantasy 7 typ miljoner ggr så blev jag bästa kompis med honom under de åren och jag tror det ligget mkt i att man inte alls vet vilka ens skolkamrater är.
May 1, 2004
Ungens framtid kan vara förstörd redan i så tidigt skede, vem vet vad som rör sig i stackarns huvud numera? Faktum att han är skelögd gör det inte saken bättre. Han har nog inget självförtroende, varje gång en kamrat skrattar i närheten tror han säkerligen att det beror på hans ögon, glasögon eller något annat som han kommer på.
Att avsätta skolledningen är enligt mig det enda rätta, att man så sent som 2007 inte kan ens hantera och ingripa när barn blir mobbade är i min mening inte acceptabelt!
Att överhuvudtaget våga uttala sig om att "det inte råder något problem" för pressen och även skylla ifrån på hemmiljön gör mig grymt förbannad!
September 1, 2002
Nog för att mobbning väcker starka känslor i mig. Men det verkar vara ett mycket svårlöst problem, inte bara för skolor utan för inom alla organisationer och sociala miljöer (till och med på NH).
Hade det funnits ett effektivt sätt att motverka mobbning hade väl ingen skola haft något emot att använda det.
Hur tycker ni, realistiskt, att en skolas ledning och personal skall gå tillväga? Har ni några bra erfarenheter?
Det är så jäkla lätt att säga att saker är skit, och det är bra att man säger ifrån. Men det är också jävligt viktigt att man kommer med egna vettiga förslag på lösningar. Annars tenderar det hela att rinna ut i sanden och leda till allmän uppgivenhet och bitterhet.
May 19, 2003
Helt sjukt att detta händer i den åldern, att det händer över huvud taget.
Jag skulle vilja se att skolan kan med omdelbar verkan stänga av en elev om hon/han inte kan sköta sig i skolan. Att säga "aja baja" till den som är elak funkar inte, och kommer inte på något sätt stoppa mobbningen. Det är ju upp till föräldrarna att uppfostra sina barn, och om deras barn nu inte kan sköta sig i skolan så ska dom (efter nån enstaka varning) bli straffade på något sätt, med en ev. temporär avstängning. Om inga riktiga åtgärder görs så kommer det ju bara fortsätta, och vem vet, allt fler kanske växer upp som mobbare eftersom ingen gör något åt det.
November 22, 2001
Gamblor wrote:
Hur tycker ni, realistiskt, att en skolas ledning och personal skall gå tillväga? Har ni några bra erfarenheter?
Till att börja med kan de ingripa och prata med mobbaren samt kontakta hans föräldrar.
Sedan stänga av honom en period och om han ändå fortsätter så flytta honom till en annan skola.
Fortsätter det även där så bör han placeras i fosterhem eller liknande.
Bötfällning av föräldrarna kanske kan vara ett alternativ oxå.
August 7, 2001
Att skapa en vägg mellan den mobbade och mobbaren tror inte jag är rätt lösning på problemet.
Enligt mig ska man arbeta mer progressivt och lösa problemet men då behövs det kunskap i ämnet.
En till sak. Man flyttar på mobbarna redan idag det är bara Jan Björklund som passar på att kasta skit på vänstern.
Problemet ligger i skolornas heder. Det har inget politiskt.
"Det finns minsann ingen mobbing på min skola."
Mobbarna märks ju inte. Det är ofta den mobbade som ses som problembarnet.
February 17, 2004
Death On Wings wrote: Man klär av mobbarna och ställer dom fastbundna vid en stolpe mitt i skolan så alla kan kasta saker på dom och förneda dem.
Gör dom om det händer samma sak igen.
Tyvärr får man inte göra så, men håller med, skulle rensa upp i skiten.
Jag jobbade på skola i 5 månader. Under denna period märkte jag hur utbrett mobbingen är. Skrämmande minst sagt. Inte som för 15 år sedan då mobbing var ovanligt. Jag fick ett utbrott när jag hörde rasistiska påhopp på en kille. Det är det enda som biter på dom, om nu ens det hjälper. De blev tysta iaf, och hörde aldrig några fler sådana påhopp.
/Dani
October 18, 2006
Det måste få konsekvenser att mobbas.
I dagens sönderexperimenterade skola får offren lite hjalvhjärtad övervakning och på sin höjd samtalsterapi medan de som mobbar får precis den uppmärksamhet de vill ha samt signaler om att deras beteende är helt ok eftersom den mobbade i regel är den som flyttar på sej i slutändan.
Följande skulle vara åtminstone några steg i rätt riktning:
- Obligatorisk avstängning för mobbaren i en vecka vid varje förseelse
- Automatisk polisanmälan där föräldraansvar också skall krävas
- Vid upprepade förseelser skall mobbaren flyttas till en annan skola, obönhörligt
- Inför social kompetens som ett ämne i skolan, det finns bevisligen ett antal skitungar som inte har en aning om hur man beter sej mot andra människor.
-Utökat ansvar för skollledning och övrig skolpersonal, att inte ta tag i mobbing skall vara straffbart och underlåtande att agera skall kunna polisanmälas
- Inför ett nationellt skolindex där skolor mäts på olika kriterier såsom anmälda mobbingfall, betygssnitt etc. Då kan jag som förälder jämföra det och se vilken skola jag skall sätta mitt barn i. Dåliga skolor skulle då också tappa skolpengar om elevantalet minskar och när pengar kommer emd i bilden så brukar det hända grejer
- Slut på allt jävla daltande, kan man sparka en liggande person i skrevet så är man stor nog att ta konsekvenserna av en sådan handling
September 22, 2005
Detta är fan sorgligt.
Något måste i alla fall göras. När de inte ens i ett sådant här uppmärksammat fall kan förhindra att stackaren blir sparkad när han ligger, då är det något fel. Skulle vilja ta ett snack med hans föräldrar. De verkar ju vara totalt blåsta för att vara ärlig. Jävla daltande, en lärare borde sparka honom i skrevet så han måste ligga på sjukhus i en vecka, då skulle nog hjärnan hoppa igång.
Ärligt, blir sällan mer förbannad än när jag läser om sånt här.
1 Guest(s)