September 1, 2002
Josey Wales wrote: Det måste få konsekvenser att mobbas.
I dagens sönderexperimenterade skola får offren lite hjalvhjärtad övervakning och på sin höjd samtalsterapi medan de som mobbar får precis den uppmärksamhet de vill ha samt signaler om att deras beteende är helt ok eftersom den mobbade i regel är den som flyttar på sej i slutändan.Följande skulle vara åtminstone några steg i rätt riktning:
- Obligatorisk avstängning för mobbaren i en vecka vid varje förseelse
- Automatisk polisanmälan där föräldraansvar också skall krävas
- Vid upprepade förseelser skall mobbaren flyttas till en annan skola, obönhörligt
- Inför social kompetens som ett ämne i skolan, det finns bevisligen ett antal skitungar som inte har en aning om hur man beter sej mot andra människor.
-Utökat ansvar för skollledning och övrig skolpersonal, att inte ta tag i mobbing skall vara straffbart och underlåtande att agera skall kunna polisanmälas
- Inför ett nationellt skolindex där skolor mäts på olika kriterier såsom anmälda mobbingfall, betygssnitt etc. Då kan jag som förälder jämföra det och se vilken skola jag skall sätta mitt barn i. Dåliga skolor skulle då också tappa skolpengar om elevantalet minskar och när pengar kommer emd i bilden så brukar det hända grejer
- Slut på allt j**la daltande, kan man sparka en liggande person i skrevet så är man stor nog att ta konsekvenserna av en sådan handling
Det tycker jag låter vettigt. Man borde ha en avdelning på skolan för detta, så inte ansvaret för att hantera mobbning helt faller på lärarna. De har nog med grejer att jobba med.
November 27, 2003
Josey Wales wrote: - Obligatorisk avstängning för mobbaren i en vecka vid varje förseelse
- Automatisk polisanmälan där föräldraansvar också skall krävas
- Vid upprepade förseelser skall mobbaren flyttas till en annan skola, obönhörligt
Det där är ju bara att flytta på problemet? Det leder ju inte till att man kommer fram till något. Man får inte reda på vad det hela beror på.
//Andreas
July 27, 2002
Det behöver inte vara något problem som ligger bakom. Vissa är till naturen dumma i huvudet och gillar att mobba folk.
Nej men seriöst, mobbar man för man har dåligt självförtroende och är dum i huvudet, då gäller psykolog och tvång till detta. Det borde inte ligga på skolan. Skolan ska upptäcka mobbing bättre, sen skickar man iväg ungen till nästa nivå om egna åtgärder inte fungerar.
November 27, 2003
Callister wrote: Det behöver inte vara något problem som ligger bakom. Vissa är till naturen dumma i huvudet och gillar att mobba folk.
Nej men seriöst, mobbar man för man har dåligt självförtroende och är dum i huvudet, då gäller psykolog och tvång till detta. Det borde inte ligga på skolan. Skolan ska upptäcka mobbing bättre, sen skickar man iväg ungen till nästa nivå om egna åtgärder inte fungerar.
Vilket kvalificerat skitsnack. Dåligt självförtroende har en orsak och det beror definitivt inte på att man skulle vara "dum i huvudet".
//Andreas
July 27, 2002
Delph1 wrote: [quote=Callister]Det behöver inte vara något problem som ligger bakom. Vissa är till naturen dumma i huvudet och gillar att mobba folk.
Nej men seriöst, mobbar man för man har dåligt självförtroende och är dum i huvudet, då gäller psykolog och tvång till detta. Det borde inte ligga på skolan. Skolan ska upptäcka mobbing bättre, sen skickar man iväg ungen till nästa nivå om egna åtgärder inte fungerar.
Vilket kvalificerat skitsnack. Dåligt självförtroende har en orsak och det beror definitivt inte på att man skulle vara "dum i huvudet".
//Andreas
Du vet det eller?
Det är inte poängen, mobbar man är man dum i huvudet. Skitsamma om det beror på om man har dåligt självförtroende eller för grannkatten är ful.
May 17, 2004
Utöver det som Josey Wales skrev så tycker jag att läraren ska direkt när den hör eller ser något som har med mobbning att göra slita tag i örat på ungj'äveln och skrika in i det att det unen gör är fel.
en ricktig utskällning kan ibland vara det bästa när inget annat hjälper.
att sätta ungen på en stol och ha ett samtal funkar inte i många fal. det är ju bevisat. någon form av chosk krävs.
January 12, 2004
Jag var med och föreläste i högstadie klasser en gång, det var under en vecka som jag var med om detta.
Då kom bla mobbning upp.
Det intressanta var att de största förtryckarna var lärarna, för dom blundade för dom problemen som fanns.
Vi skulle vara i en skola under en lektion (vi var flera grupper) men vi kom inte därifrån förrän efter 5 timmar.
Hela högstadiet var i uppror, vi öppnade ett stort infekterat sår som fanns, vi kunde peka ut vilka som var mobbare och vilka som var mobbade, och gjorde så.
Vi förklarade vad hur och varför man mobbar, vi slog i spik efter spik i kistan så att mobbarna satt och grät till slut, då flög lärarna i taket, för då fick dom det rakt i ansiktet att det visst fanns problem i deras skola...
Det vi kom fram till då (detta var -87) var att grupptryck var den enskilt största orsaken till mobbing, och att ingen ville mobba, men vågade inte säga ifrån, inte ens ledaren eller den som startade det hela vågade låta bli, detvar nåt som alla förväntade sig av honom eller henne.
I de flesta fall, som jag vet, så är faktiskt mobbarna lika stora offer iom att dom gör nåt dom inte vill och antingen mår dåligt för, eller kommer att må dåligt för.
Men det är ofrånkomligt att det är den utsatta, den mobbade som mår sämst.
Jag vet själv från min tid i skolan, när jag blev mobbad, att de som var värst är antingen döda idag, eller så är dom antingen i fängelse eller kriminella...
Men jag vet även de som mår så otroligt dåligt att dom grät när dom bad om ursäkt för allt dom gjorde.
Det som behövs är att skolan får ett utökat ansvar, att dom ska ingripa, att det blir olagligt att inte göra nåt.
Det är till syvende og sidst lärarna och skolan som har den verkliga makten att ingripa vid mobbing.
Det är där som ungarna visar denna sidan, inte hemma hos föräldrarna.
Man bör utbilda lärarna i konflikthantering, och ge som de verktyg som behövs för att komma åt mobbing, som tes att dom ska kunna ta tag i elever och ta ut dom från klassrum eller upp till rektor utan att behöva riskera åtal för misshandel odyl.
November 27, 2003
Callister wrote: Du vet det eller?
Det är inte poängen, mobbar man är man dum i huvudet. Skitsamma om det beror på om man har dåligt självförtroende eller för grannkatten är ful.
Helt fantastisk inställning.
De flesta mobbare mår dåligt, de är inte "dumma i huvudet". Andra faller för grupptryck eller så finns det någon annan underliggande orsak
Det finns många anledningar men "dum i huvudet" är inte en av dom.
//Andreas
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: Utöver det som Josey Wales skrev så tycker jag att läraren ska direkt när den hör eller ser något som har med mobbning att göra slita tag i örat på ungj'äveln och skrika in i det att det unen gör är fel.
en ricktig utskällning kan ibland vara det bästa när inget annat hjälper.
att sätta ungen på en stol och ha ett samtal funkar inte i många fal. det är ju bevisat. någon form av chosk krävs.
Sedan har vi en lärare som blir åtalad för misshandel...
May 17, 2004
obelix wrote: [quote=Vitamin-C]Utöver det som Josey Wales skrev så tycker jag att läraren ska direkt när den hör eller ser något som har med mobbning att göra slita tag i örat på ungj'äveln och skrika in i det att det unen gör är fel.
en ricktig utskällning kan ibland vara det bästa när inget annat hjälper.
att sätta ungen på en stol och ha ett samtal funkar inte i många fal. det är ju bevisat. någon form av chosk krävs.
Sedan har vi en lärare som blir åtalad för misshandel...
inte misshandel tror jag. men läraren skulle i alla fall brutit mot något.
men det är ju tanlen att vi kan ändra på saker 🙂
February 17, 2004
Delph1 wrote: Helt fantastisk inställning.
De flesta mobbare mår dåligt, de är inte "dumma i huvudet". Andra faller för grupptryck eller så finns det någon annan underliggande orsak
Det finns många anledningar men "dum i huvudet" är inte en av dom.
//Andreas
Ok nu kommer jag skriva något jag troligtvis kommer att få äta upp 😛
Skulle vilja påstå att problemen beror på situationen i hemmet. Barnen är en spegelbild av sin/sina föräldrar. Tittar man på hur det ser ut hemma hos mobbarna så ser det ofta inte bra ut. Skillsmässobarn, stökig situation hemma(bråk och alkohol), föräldrar som prioriterar barnen i sista hand & pengaproblem. Hör ofta historier om föräldrar med barn i ett flertal förhållanden. Hade jag växt upp i en sådan miljö, skulle jag också göra revolt. Ilskan går ut över de svaga, dvs den utsatta klasskamraten.
FIXA PROBLEMEN HEMMA SÅ FÖRSVINNER MOBBINGEN!!!
/Dani
January 12, 2004
Dani wrote: [quote=Delph1]Helt fantastisk inställning.
De flesta mobbare mår dåligt, de är inte "dumma i huvudet". Andra faller för grupptryck eller så finns det någon annan underliggande orsak
Det finns många anledningar men "dum i huvudet" är inte en av dom.
//Andreas
Ok nu kommer jag skriva något jag troligtvis kommer att få äta upp 😛
Skulle vilja påstå att problemen beror på situationen i hemmet. Barnen är en spegelbild av sin/sina föräldrar. Tittar man på hur det ser ut hemma hos mobbarna så ser det ofta inte bra ut. Skillsmässobarn, stökig situation hemma(bråk och alkohol), föräldrar som prioriterar barnen i sista hand & pengaproblem. Hör ofta historier om föräldrar med barn i ett flertal förhållanden. Hade jag växt upp i en sådan miljö, skulle jag också göra revolt. Ilskan går ut över de svaga, dvs den utsatta klasskamraten.
FIXA PROBLEMEN HEMMA SÅ FÖRSVINNER MOBBINGEN!!!
/Dani
Ledsen att behöva säga det, men detta är ren bull...
Det finns mobbare inom alla samhälsklasser, och oavsett hur bra eller dåligt dom har det hemma.
Delph1 skrev det kort och bra...
January 12, 2004
Vitamin-C wrote: [quote=obelix][quote=Vitamin-C]Utöver det som Josey Wales skrev så tycker jag att läraren ska direkt när den hör eller ser något som har med mobbning att göra slita tag i örat på ungj'äveln och skrika in i det att det unen gör är fel.
en ricktig utskällning kan ibland vara det bästa när inget annat hjälper.
att sätta ungen på en stol och ha ett samtal funkar inte i många fal. det är ju bevisat. någon form av chosk krävs.
Sedan har vi en lärare som blir åtalad för misshandel...
inte misshandel tror jag. men läraren skulle i alla fall brutit mot något.
men det är ju tanlen att vi kan ändra på saker 🙂
Det kan klassas som misshandel, eller aga.
May 17, 2004
obelix wrote: [quote=Vitamin-C][quote=obelix][quote=Vitamin-C]Utöver det som Josey Wales skrev så tycker jag att läraren ska direkt när den hör eller ser något som har med mobbning att göra slita tag i örat på ungj'äveln och skrika in i det att det unen gör är fel.
en ricktig utskällning kan ibland vara det bästa när inget annat hjälper.
att sätta ungen på en stol och ha ett samtal funkar inte i många fal. det är ju bevisat. någon form av chosk krävs.
Sedan har vi en lärare som blir åtalad för misshandel...
inte misshandel tror jag. men läraren skulle i alla fall brutit mot något.
men det är ju tanlen att vi kan ändra på saker 🙂
Det kan klassas som misshandel, eller aga.
jasså? visste jag inte aja, man lever och lär 🙂
October 18, 2006
Delph1 wrote: [quote=Josey Wales]- Obligatorisk avstängning för mobbaren i en vecka vid varje förseelse
- Automatisk polisanmälan där föräldraansvar också skall krävas
- Vid upprepade förseelser skall mobbaren flyttas till en annan skola, obönhörligt
Det där är ju bara att flytta på problemet? Det leder ju inte till att man kommer fram till något. Man får inte reda på vad det hela beror på.
//Andreas
Vad mobbingen beror på känns sekundärt, åtgärder borde syfta till att mobbingen skall upphöra i första hand så att den mobbade kan få lugn och ro samtidigt som åtgärderna bör visa på ett tydligt sätt att varken skolan eller samhället accepterar sådant beteende.
Det är vad jag tycker att man uppnår med de tre punkterna du citerat.
Att ta reda på vad mobbaren har för fel kan vara en senare fråga för sociala myndigheter eller en psykolog.
För övrigt så kan naturligtvis aldrig våld/aga i någon form komma på fråga även om man kan känna sej nog så sugen på att örfila upp vissa satungar ordentligt.
January 12, 2004
Josey Wales wrote:
Vad mobbingen beror på känns sekundärt, åtgärder borde syfta till att mobbingen skall upphöra i första hand så att den mobbade kan få lugn och ro samtidigt som åtgärderna bör visa på ett tydligt sätt att varken skolan eller samhället accepterar sådant beteende.
Det är vad jag tycker att man uppnår med de tre punkterna du citerat.
Att ta reda på vad mobbaren har för fel kan vara en senare fråga för sociala myndigheter eller en psykolog.För övrigt så kan naturligtvis aldrig våld/aga i någon form komma på fråga även om man kan känna sej nog så sugen på att örfila upp vissa satungar ordentligt.
en fråga.
hur ska man kunna motarbeta mobbing om man inte vet varför dom mobbas?
Och att flytta mobbare innebär att man bara flyttar på problemet, så det hamnar någon annanstans.
October 18, 2006
obelix wrote: [quote=Josey Wales]
Vad mobbingen beror på känns sekundärt, åtgärder borde syfta till att mobbingen skall upphöra i första hand så att den mobbade kan få lugn och ro samtidigt som åtgärderna bör visa på ett tydligt sätt att varken skolan eller samhället accepterar sådant beteende.
Det är vad jag tycker att man uppnår med de tre punkterna du citerat.
Att ta reda på vad mobbaren har för fel kan vara en senare fråga för sociala myndigheter eller en psykolog.För övrigt så kan naturligtvis aldrig våld/aga i någon form komma på fråga även om man kan känna sej nog så sugen på att örfila upp vissa satungar ordentligt.
en fråga.
hur ska man kunna motarbeta mobbing om man inte vet varför dom mobbas?
Och att flytta mobbare innebär att man bara flyttar på problemet, så det hamnar någon annanstans.
Jag vet inte om du menar att ta reda på varför man mobbar eller mobbas . Men återigen, i varje enskilt fall anser jag att huvudsyftet med de åtgärder som vidtas skall handla om att ge den mobbade lugn och ro. Mobbarens intressen skall i alla lägen komma i andra hand.
Om mobbaren fortsätter sitt beteende på nästa skola får han flytta igen, i västa fall får det väl bli fråga om hemundervisning.
Grundtanken måste vara att allt fokus måste ligga på att få den mobbade att förstå att han inte gjort något fel och att få mobbaren att på alla sätt förstå att han gjort fel.
January 12, 2004
Josey Wales wrote:
Jag vet inte om du menar att ta reda på varför man mobbar eller mobbas . Men återigen, i varje enskilt fall anser jag att huvudsyftet med de åtgärder som vidtas skall handla om att ge den mobbade lugn och ro. Mobbarens intressen skall i alla lägen komma i andra hand.Om mobbaren fortsätter sitt beteende på nästa skola får han flytta igen, i västa fall får det väl bli fråga om hemundervisning.
Grundtanken måste vara att allt fokus måste ligga på att få den mobbade att förstå att han inte gjort något fel och att få mobbaren att på alla sätt förstå att han gjort fel.
Jag menar bådeoch.
Även om jag aldrig kommer att acceptera mobbning, så kan jag förstå att det finns folk som blir mobbade ibland.
Men man kan inte åtgärda problemet genom att blunda för att det finns och flytta på elever, det löser inget, förutom för stunden.
Man måste in på djupet för att komma åt det, både hos dom som mobbar och den som blir mobbad.
3 Guest(s)