February 12, 2002
Men vad "¤#%"#%¤/¤% & ¤%&!!!
Är det ingen här som är intresserad av något annat än datorer? :arg:
Jag har just köpt en Artic cat ZRT 800 (om nu allt går som det ska) (150 hk 8) ) Men jag började fundera på vad jag verkligen köpt och vad det extra T'et stod för.
Ps. Grattis Xuestor till ditt 500'onde inlägg...
April 18, 2003
Det är väl så att ZRT:n är touring varianten, medans ZR 800 är den gröna racevarianten. Kommer inte ihåg så noga då det var några år sen dom kom... men bland annat så är ZR 35 kilo lättare och 5 centimeter smalare.
Vad är det för årsmodell på din då? -97 eller?
// Jekyll 3000 som åker F7:a
February 12, 2002
Jekyll 3000 wrote: Det är väl så att ZRT:n är touring varianten, medans ZR 800 är den gröna racevarianten. Kommer inte ihåg så noga då det var några år sen dom kom... men bland annat så är ZR 35 kilo lättare och 5 centimeter smalare.
Vad är det för årsmodell på din då? -97 eller?// Jekyll 3000 som åker F7:a
Ne de är en 95a med 98a motor.. Kanske inte så ny men den duger för mig. Desutom så studerar jag så jag har inte så mycke pengar att röra mig med.
F7:a en sån går ganska bra va? (Min har fler hästar i alla fall 😛 ) Vad är de för årsmodell?
oizo wrote:
du borde förvänta dig att få sånna svar när du frågar på ett datorrelaterat forum. sen kan du väl alltid gå in på märkets hemsida å glo lite...
Mmmmm. 😕
Jo har varit där å glott men de har bara de "nyare" modellerna. 👿
February 12, 2002
Jolt Cola wrote: Är inte skillnaden på ZR och ZRT att ZR har två cylindrar och ZRT har tre? har för mig att T = Tripple eller nått sånt...
Det tor jag nog mest på. För jag har svårt att tro att det är en touring för den är inte direkt byggd som en sådan.
Men vad är bättre då? Att ha två eller tre? Kan tänka mig att det blir tyngre å dra igång om de bara är 2 men fler saker att gå sönder när de är 3?
April 18, 2003
Touring är väl fel namn på dom men det känndes fel att kalla dom Svenssonmaskin, kom inte på nått annat. Kanske dom heter high performance eller nått 🙂
Jo det stämmer bra att ZRT:n är en trepipa medans ZR:n är en dubbel. Är ju som sagt några år sen dom kom så minnet sviker ibland 🙂
Så dom stora skillnaderna mellan dom är vikten, bredden samt antalet cylindrar.
Som regel brukar 2 burkar väga mindre än 3 och det är ju aldrig fel med mindre vikt.
Du har nog mer effekt i din ZRT än i -03:ans F7:a, Arctic själva anger 140 hästar i den, men då väger ZRT:n nästan 50 kilo mer.
Har åkt Ski-Doo dom senaste åren, blev så -96 då jag köpte en F-III 600, fortfarande den finaste skoter Ski-Doo gjort imho. Det var på väg att bli en Ski-Doo Rev i fjol med men det blev en F7:a till slut.
// Jekyll 3000
February 12, 2002
Jekyll 3000 wrote: Touring är väl fel namn på dom men det känndes fel att kalla dom Svenssonmaskin, kom inte på nått annat. Kanske dom heter high performance eller nått 🙂
Jo det stämmer bra att ZRT:n är en trepipa medans ZR:n är en dubbel. Är ju som sagt några år sen dom kom så minnet sviker ibland 🙂Så dom stora skillnaderna mellan dom är vikten, bredden samt antalet cylindrar.
Som regel brukar 2 burkar väga mindre än 3 och det är ju aldrig fel med mindre vikt.
Du har nog mer effekt i din ZRT än i -03:ans F7:a, Arctic själva anger 140 hästar i den, men då väger ZRT:n nästan 50 kilo mer.
Har åkt Ski-Doo dom senaste åren, blev så -96 då jag köpte en F-III 600, fortfarande den finaste skoter Ski-Doo gjort imho. Det var på väg att bli en Ski-Doo Rev i fjol med men det blev en F7:a till slut.
// Jekyll 3000
Ok. Då vet jag ungefär.. Men den lär väl gå hårt endå!(?) 😀
Får väl banta...
Men nu har den jag köpt varit tävlad (varav jag hade råd med den 🙂 ) så den är lite bantad antar jag plus ax variator och lite annat smått å gott.
Vars får du pengar ifrån då? De är ju aldrig värt att köpa en skoter nyare än 5-7 år!! (Om man nu inte har gott om pengar)
Nya sjunker ju i pris typ 20-30 per år...
Kanske sa det av avundsjuka ( skulle gjärna ha din skoter.. ) Men det är väl sant med.. 😕
April 18, 2003
Nja inte 20-30 per år kanske, men på 2 år sjunker dom det iaf( skiljer iofs inte så mkt mellan första och andra året)... det varierar hur mkt man måste lägga mellan, värst blir det när man byter märke och handlare... det brukar inte vara skoj 🙂
Det blir nog inget byte i år, det brukar bli vartannat-vartredje år ungefär. Har kompisar iofs som byter varje år, varav ena polaren brukar kunna byta maskin 2ggr per år. Han har två maskiner nu, en F7:a plus en Ski-Doo Rev... galen 🙂
// Jekyll 3000
November 14, 2002
Läste nått av dom tidigare inläggen om att det inte är värt att köpa en ny skoter... en ny skoter måste inte vara dyr, tycker tex att jag fick ett ganska bra pris på min RMK 700, har förmig att jag gav ca 70000 för en -01 som hade varit i en butik i ett år (köpte den -02 altså) och inte gått en meter, och jag lyckades även pruta in en back i priset (dom kostar ju några tusen till RMK) =P så jag klagar inte... sen om man har otur när man köper en begagnad skoter så kan den bli väldigt dyr att ha, tex jag hade en gammal El Tigre SE 550 (som jag köpte begangnad) som det inte var många delar på som jag inte fick byta (tex kolvar, dämpare, matta, alla lager, variator, vikter, rikta axlarna, bussningar, oljetank) och saker jag fick laga (nita om chassit, kylsystemet, pipan, motorfästerna, osv.) , många av sakerna jag bytta var ju inte så dyra men det drar fort ihop till ganska stora symmor när man hamnar i den onda cirken dvs jag har ju lagat den för Xantal kronor så om jag lagar den för någon tusen lapp till så ska den ju funka sen, sen när nästa del går sönder så blir det ju samma sak igen och igen... menmen det ska ju till läggas att jag var "ung och dum" när jag köpte min El tigre, jag skulle tex ha kollat allt nogrannare innan jag köpte den, sen hade jag inte direkt turen på min sida med endel saker som gick sönder... menmen vet man vad man ska kolla efter och hittar en begagnad skoter till rätt pris så behöver det ju inte vara något problem, men har man otur så kan det bli dyrt... Hoppas din ZRT håller... och att det blir mycket puder snö i år... och som en annan i den här tråden skrev, det är ju inte så viktigt vad man har för skoter bara man har en =P kan ju bara hålla med, jag har hellre en gammal 340 än ingen skoter alls...
2 Guest(s)