Skoter.. Vad är skillnaden på ZR och ZRT?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skoter.. Vad är skillnaden på ZR och ZRT?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
419818
September 24, 2003 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Nja inte 20-30 per år kanske, men på 2 år sjunker dom det iaf( skiljer iofs inte så mkt mellan första och andra året)... det varierar hur mkt man måste lägga mellan, värst blir det när man byter märke och handlare... det brukar inte vara skoj 🙂

Det blir nog inget byte i år, det brukar bli vartannat-vartredje år ungefär. Har kompisar iofs som byter varje år, varav ena polaren brukar kunna byta maskin 2ggr per år. Han har två maskiner nu, en F7:a plus en Ski-Doo Rev... galen 🙂

// Jekyll 3000

Men asså hur har du råd?!! 😕 Du går då minst 10 back varje år va?
Är det värt att byta så ofta då? Hinner de göra nog med förbättringar för att det skall vara befogat? 🙄

Jolt Cola wrote:
Läste nått av dom tidigare inläggen om att det inte är värt att köpa en ny skoter... en ny skoter måste inte vara dyr, tycker tex att jag fick ett ganska bra pris på min RMK 700, har förmig att jag gav ca 70000 för en -01 som hade varit i en butik i ett år (köpte den -02 altså) och inte gått en meter, och jag lyckades även pruta in en back i priset (dom kostar ju några tusen till RMK) =P så jag klagar inte... sen om man har otur när man köper en begagnad skoter så kan den bli väldigt dyr att ha, tex jag hade en gammal El Tigre SE 550 (som jag köpte begangnad) som det inte var många delar på som jag inte fick byta (tex kolvar, dämpare, matta, alla lager, variator, vikter, rikta axlarna, bussningar, oljetank) och saker jag fick laga (nita om chassit, kylsystemet, pipan, motorfästerna, osv.) , många av sakerna jag bytta var ju inte så dyra men det drar fort ihop till ganska stora symmor när man hamnar i den onda cirken dvs jag har ju lagat den för Xantal kronor så om jag lagar den för någon tusen lapp till så ska den ju funka sen, sen när nästa del går sönder så blir det ju samma sak igen och igen... menmen det ska ju till läggas att jag var "ung och dum" när jag köpte min El tigre, jag skulle tex ha kollat allt nogrannare innan jag köpte den, sen hade jag inte direkt turen på min sida med endel saker som gick sönder... menmen vet man vad man ska kolla efter och hittar en begagnad skoter till rätt pris så behöver det ju inte vara något problem, men har man otur så kan det bli dyrt... Hoppas din ZRT håller... och att det blir mycket puder snö i år... och som en annan i den här tråden skrev, det är ju inte så viktigt vad man har för skoter bara man har en =P kan ju bara hålla med, jag har hellre en gammal 340 än ingen skoter alls...

De var ju inte så dåligt pris direkt. 🙂
Tackar, jag hoppas också att min håller och att vi får massor med snö i år!!
70 cm lössnö som börjar falla om 2 veckor och har avslutats efter 4 sedan fryser de på till ca 5 minus och kommer 20-40 lössnö och efter det ska det vara klart och fint väder med ca 5 minus fram till våren!! Kanske får fyllas på med lite mer blötsnö och puder lite då och då.. 8)
Håller med det viktiga är inte att man har en bra skoter utan att man har en och att den fungerar.
Jag hade/har en Skidoo Elan 240 som jag haft sen jag var fem fram till för 3 år sedan då jag köpte en Arctic cat JagZ440.
Men visst är det roligt ju mer man har att köra med men frihetskänslan är ändå nästan den samma. Helt unik..! 😀
Få se vilka trick man lyckas sätta i år.. (Det svåra är inte att utföra tricket utan att ladnda mjukt och kontrolerat sedan 🙂 )

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
419841
September 24, 2003 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Själv ska man köpa sig en Phazer 2a denna vinter, sådanna lyx maskiner som ni har är bara drömma det... 🙁

Köp min Atctic cat JagZ 440 i stället! Mer skoter för pengarna, desutom är den mycket snyggare!! 😀

Jag har en 94a så den ser inte ut som någon av de där eländes Jaggarna som är på blocket och den har ca 60 hk.

Den ser NÄSTAN ut som den här: http://www2.blocket.se/view/15.....0&c=1 Fast min har mörk lägre sport ruta.
Den är väldigt fräch och inga revor i dyna eller så dock så har den några repor i nosen men det har alla av den här åldern.
Den har gått lite drygt 500 mil och den står en liten bit utanför Skellefteå.

Jag vill ha 16 för den. Ska sätta ut den på blocket om ett par dagar när jag skaffat några bilder på den.

Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
419865
September 24, 2003 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jolt Cola wrote: Är inte skillnaden på ZR och ZRT att ZR har två cylindrar och ZRT har tre? har för mig att T = Tripple eller nått sånt...

Nejnej.. T betyder ju turbo 😀

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
419872
September 24, 2003 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Phazer har jag tänkt mig just för att dom är känd att vara pålitliga, den motorn beskrivs som odödlig av dom flesta! dessutom är den väldigt lättmekad och underbar i lössnö..

Är det något artic är kända för så är det att krångla cry
F7an är dock lätt den snyggaste av skotrar på marknaden just nu iaf! Tätt följd av ockelbo 300..

Men PMa mig länk till din annons när du har den uppe så ska jag kolla, runda 16 verkar schysst..¨

vart ligger skellefteå?

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
420073
September 24, 2003 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Phazer har jag tänkt mig just för att dom är känd att vara pålitliga, den motorn beskrivs som odödlig av dom flesta! dessutom är den väldigt lättmekad och underbar i lössnö..

Är det något artic är kända för så är det att krångla cry
F7an är dock lätt den snyggaste av skotrar på marknaden just nu iaf! Tätt följd av ockelbo 300..

Men PMa mig länk till din annons när du har den uppe så ska jag kolla, runda 16 verkar schysst..¨

vart ligger skellefteå?

Jo jag ska göra de..

Skellefteå ligger i västerbotten ganska mitt mellan umeå och piteå vid kusten (ca 2-3 mil i från).

Nu när du inte ska köpa den tycker du 16 är för lågt? Jag vet inte riktigt vad den är värd längre för det finns inga andra sådana där ute nån stans att gämföra med. 😕

Om inte finns de nån annan som har ett hum om 16 är lagom eller för lite/mycket för skotern jag beskrev.

Edit: Förresten så är det en Susuki motor i jaggarna.. Vet inte om de är bättre eller sämre.. 🙂

Hauk
Member
Medlem
420127
September 24, 2003 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan nog få mer på blocket, där går det att sälja det mesta dyrt..

t ex en 500mhz compaq med 128 ram och 12mb graff med viss grafisk effekt för 3500:- 😛 utan skärm..

Artic har väl inte det bästa andrahands värdet tyvärr, men mer än 16 borde du nog få beroende på skick

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
420337
September 24, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur fort går din ZRT? Borde väl minst göra 160?? Vår granne där vi har vårat landställe hade en MXZ 800, den gjortde 160 😉 riktigt skojj!

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
420366
September 24, 2003 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, en liten historia från länge sen. Den utspelade sej på den tiden när Polaras Indy 650 var det tuffaste som fanns, 3 cylindrar!!!, bara en sån sak, och individuell framvagn på det med!!! Maken till saker hade ju aldrig tidigare skådats då. 🙂
Iaf så köpte en kompis till mej en sån och vi var ett gäng som var ute och åkte, det vart sent på kvällen, mörkt och kompisen med 650:n kom på att han måste hem för han skulle upp tidigt dan efter och jobba. Han insåg att det skulle ta allt för lång tid att ta bakspåret hem så han letade sej ner till riksvägen som var kortaste och snabbaste vägen hem. Han kom då på att han skulle åka den vägen hem... Sagt och gjort så åkte han ut på den och försvann.

Dan efter så snackade jag med honom och frågade hur fort han hade kört. Då svarade han att han fick släppa av vid ca. 180, för då vek framrutan ner sej 🙂 Så låg han och körde i dryga fem mil på en av våra riksvägar mitt i natten...

Det är ju lite svårt att veta hur fort det verkligen gick då skotermätarna inte är nått under av precision precis, men fort gick det iaf...
Kommer inte ihåg hur det gick med slidesen, men jag misstänker att han fick byta dom efter den resan...

Själv hade jag en Ski-Doo Everest 440 som första skoter, en riktig pärla, ångrar än idag att jag sålde den, men pengarna behövdes till nya skoteraffärer... 🙂

// Jekyll 3000

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
420622
September 25, 2003 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jontez wrote: Hur fort går din ZRT? Borde väl minst göra 160?? Vår granne där vi har vårat landställe hade en MXZ 800, den gjortde 160 😉 riktigt skojj!

Vet inte har inte fått hem den ännu. Desutom finns de ingenstans att testa den ännu, förutom sjön då men det lär ju inte vara första stället jag testar en skoter jag aldrig kört förr på.. 🙄
Men den lär väl gå det antar jag.. Och hoppas. 🙂

Jekyll 3000

Fatta ca 180 me skoter.. Då går det undan. :cy:
Jag släpte gasen vid 190 på min Porsche för då vågade jag inte mer.. 😕

Twe@kBoY
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
420629
September 25, 2003 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Som rubriken antyder.
Jag kan en del men inte så mycket mer än hur man kör dem fort och möjligtvis om det är nått lätt meckar med dem. 🙄

Vad är skillnaderna mellan Artic cat ZR och ZRT ?

Stackars barn... varför köpa Arctic när man kan köpa SkiDoo????

Enda riktiga skotern är SkiDoo Summit REV -04 Den är d klös i..... laugh
Fast en Summit 550F -03 är bra det å om man inte har råd med en 04 REV..... 🙁

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
420634
September 25, 2003 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Twe@kBoY wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Som rubriken antyder.
Jag kan en del men inte så mycket mer än hur man kör dem fort och möjligtvis om det är nått lätt meckar med dem. 🙄

Vad är skillnaderna mellan Artic cat ZR och ZRT ?

Stackars barn... varför köpa Arctic när man kan köpa SkiDoo????

Enda riktiga skotern är SkiDoo Summit REV -04 Den är d klös i..... laugh
Fast en Summit 550F -03 är bra det å om man inte har råd med en 04 REV..... 🙁

Jo SkiDoo gör fina skotrar. Men det gör Arctic Cat med!!
Jag köpte den som var nog mycket att köra med till det rätta priset och nu blev det en Arctic Cat och jag tror inte (hoppas inte) att jag gjort bort mig.. 🙂

Hauk
Member
Medlem
420776
September 25, 2003 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

polaris och yamaha kan skotrar 😉 SkiDoo's REV är dock riktigt bra designad..!!!

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
420901
September 25, 2003 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: polaris och yamaha kan skotrar 😉 SkiDoo's REV är dock riktigt bra designad..!!!

Hmm, nu är jag inte alls med här... vad har Polaras och Yamaha med skotrar att göra? wink

// Jekyll 3000

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
420908
September 25, 2003 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=Hauk]polaris och yamaha kan skotrar 😉 SkiDoo's REV är dock riktigt bra designad..!!!

Hmm, nu är jag inte alls med här... vad har Polaras och Yamaha med skotrar att göra? wink

// Jekyll 3000

Yamaha gör väl snygga skotrar och de brukar väl ha bra kvalitet i det de gör. I alla fall motorcyklar.
Men Polaris där vet jag inte.. Jag trodde bara de gjorde bandvangnar eller nått sånt.. 😛

Hauk
Member
Medlem
420954
September 25, 2003 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Yamaha gör kvalite... man behöver sällan skruva med dom, har en kompis som har en ss440 från 82, haft den i 2 år, alldrig gått sönder..

Polaris är det väl lite mer skruva med men mkt bra design mm, deras backsystem är enormt smidigt bla.. Nya vertical edgen är nog den absolut bästa mountainskotern som gjorts! inte kört 04an, men 03 är verkligen bra! lika smidig som en kortbandare, går perfekt i lössnö endå!

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
421476
September 26, 2003 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Yamaha gör kvalite... man behöver sällan skruva med dom, har en kompis som har en ss440 från 82, haft den i 2 år, alldrig gått sönder..

Polaris är det väl lite mer skruva med men mkt bra design mm, deras backsystem är enormt smidigt bla.. Nya vertical edgen är nog den absolut bästa mountainskotern som gjorts! inte kört 04an, men 03 är verkligen bra! lika smidig som en kortbandare, går perfekt i lössnö endå!

Nja Polaris har blivit snygga de senaste åren.

Kolla bara på de här de är ju fula och uråldriga modeller..

http://www2.blocket.se/view/15.....0&c=1

Då att gämföra med dessa från Arctic cat från samma år.

Hauk
Member
Medlem
421529
September 26, 2003 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jodå, polaris var inte alltför vackra förr, men XCR bla går fortfarande jävligt bra och är trevlig att trimma.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
428721
October 5, 2003 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag fått hem min skoter!! Och nu sitter jag bara här och väntar på den första snön! Verkar dock illa det är typ 10 plus och rengnar.. cry

Killen jag köpte den av sa att han fått upp den i 180! Hurvida nu mätaren visar rätt må vara men den går då garanterat det jag vågar köra och lite till. 😀

• Fox dämpare
    32 hk matta
    98ans motor
    Ax variator kitt
    Open air filter
    Trippla pipor
    Ca 150+ hk
    240 kg torrvikt
    mm

En nakdel är att den låter så hela byn hör det.. 😕
I alla fall kändes det så när jag hade uppe huven och stod brevid utan hjälm.. 🙂

Hauk
Member
Medlem
428746
October 5, 2003 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ehhehe skoj 😛

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
430229
October 7, 2003 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: ehhehe skoj 😛

Nja. Men när snön kommit och jag har en mössa och hjälm. kanske tätat lite mer inne i skotern också klart stängt huven då låter det nog inte så farligt. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 452
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL