November 29, 2003
obelix wrote: visst kan samhället vara hårda mot kriminella, men fråga är i vilken ålder som dom kriminella är i.
Är det tex rätt och riktig att tex döma en 14-åring till 14 års fängelse?
tror att gränsen går vid 18, inte 20, men jag kan ha fel.
och är dom sjuka så ska dom inte dömmas till fängelse
Dom kanske döms till vård eller något sådant.
Jag såg på uppdrag granskning här om dagen och då var det en snubbe i typ 40-50års åldern som var pedofil, han hade blivit dömd till sluten psykiatrisk vård (tror det var det han blev dömd till) anyway, för ett tag sedan så rymmde han. MEN polisen fick enligt lag inte leta efterhonom och gripa honom. Man fick inte heller dra in hans "lön". Så vad har vi här då? Jo en dömd man som kan leva ett liv i "frihet" med cash och allt.
Personalen fick inte ens börja rota i hans mobiltelefon. När vi endå pratar om mobiltelefon så fick han andvända både mobiltelefon och internet när han var på det där "hemmet". Vad är det för jävla vård?
Han våldtog tjejer från 6år upp til 13-14år och han får denna "vård".
Blir så j-a trött på Sverige's lagar.
August 28, 2004
Jag tycker seriöst man bör införa lite grejs från Ryssland. Sådana människor som njuter av det där, och sannerligen kommer fortsätta med det borde helt enkelt få livet draget ur dem. När det finns bevis, såsom film så är det solklart att de var personerna som begick brotten, och således bör få en bestraffning utan dess like, det skulle även resultera att färre personer skulle begå brott pga avskräckning.
Det är min åsikt, och den står jag för.
January 12, 2004
whak wrote: [quote=obelix]visst kan samhället vara hårda mot kriminella, men fråga är i vilken ålder som dom kriminella är i.
Jag såg på uppdrag granskning här om dagen och då var det en snubbe i typ 40-50års åldern som var pedofil, han hade blivit dömd till sluten psykiatrisk vård (tror det var det han blev dömd till) anyway, för ett tag sedan så rymmde han. MEN polisen fick enligt lag inte leta efterhonom och gripa honom. Man fick inte heller dra in hans "lön". Så vad har vi här då? Jo en dömd man som kan leva ett liv i "frihet" med cash och allt.
Personalen fick inte ens börja rota i hans mobiltelefon. När vi endå pratar om mobiltelefon så fick han andvända både mobiltelefon och internet när han var på det där "hemmet". Vad är det för j**la vård?
Polisen får aktivt leta efter psykpatienter som avikit, om avdelningen anser dom så pass farliga för samhället.
Det med tex mobiltelefoner håller på att ändras, dom håller på att se över lagar och regler för psykpatienter nu.
Lite kuriosa.
visste ni att det finns en som blivit dömd till psykvård för 49-50 år sedan, och han sitter där fortfarande och kommer troligen sitta där tills han dör.
Jämför det med de normala 18 år som livstid innebär.
August 28, 2004
obelix wrote: [quote=whak][quote=obelix]visst kan samhället vara hårda mot kriminella, men fråga är i vilken ålder som dom kriminella är i.
Personalen fick inte ens börja rota i hans mobiltelefon. När vi endå pratar om mobiltelefon så fick han andvända både mobiltelefon och internet när han var på det där "hemmet". Vad är det för j**la vård?
Polisen får aktivt leta efter psykpatienter som avikit, om avdelningen anser dom så pass farliga för samhället.
Det med tex mobiltelefoner håller på att ändras, dom håller på att se över lagar och regler för psykpatienter nu.
Lite kuriosa.
visste ni att det finns en som blivit dömd till psykvård för 49-50 år sedan, och han sitter där fortfarande och kommer troligen sitta där tills han dör.
Så det skulle inte vara billigare med en kula? Nu menar jag utan att de håller honom så han får överklaga.
November 27, 2003
Zeth wrote: Detta är bara småpotatis. Vanlig kulturberikning i dagens SV.
Medborgargarde är enda lösningen.
Problemen med medborgargarden är att det är de extrema och våldsamma radikalerna som vill ha dom och sen kommer ingå i dom. Om det vore fullt normala människor i dom vore det säkert bra, men då är det inte i verkligheten så nej tack.
//Andreas
May 7, 2004
Kan inte finna ord änns, att ge sig på något hjälplöst är det mest brutala man kan göra.
Och ja, jag anser att om en kille våldtar en tjej, och killen sen dör p.g.a av detta (mord) så är det berättigat. Han har dragit det på sig själv, och våldtäckten mot en oskyldig är fan så mycket värre än mord på en pedofil.
Den här 15 års gränsen måste tas bort, 18 års gränsen också, sverige kör vidare på sitt "vi måste hjälpa och anpassa individen till samhället", nackskott skulle göra det hela så mycket bättre (oavsett ålder, ålder ska inte kunna användas som en ursäkt för att göra idiotiska saker).
January 21, 2003
Delph1 wrote: [quote=Zeth]Detta är bara småpotatis. Vanlig kulturberikning i dagens SV.
Medborgargarde är enda lösningen.
Problemen med medborgargarden är att det är de extrema och våldsamma radikalerna som vill ha dom och sen kommer ingå i dom. Om det vore fullt normala människor i dom vore det säkert bra, men då är det inte i verkligheten så nej tack.
//Andreas
Har du någon bättre ide'?
Mkt hårda straff enligt mig skulle minska detta, men det lär
aldrig hända, detta är ju Sverige! Fängelserna är ju rena lyxen för "vissa".
Och rättpsykiatrisk vård är rena skämtet
Det jag har sett & upplevt, så är merborgargarde enda lösningen i dagens SV.
Normala människor i dito, japp det är fullt möjligt.
January 12, 2004
PaCk wrote: Kan inte finna ord änns, att ge sig på något hjälplöst är det mest brutala man kan göra.
Och ja, jag anser att om en kille våldtar en tjej, och killen sen dör p.g.a av detta (mord) så är det berättigat. Han har dragit det på sig själv, och våldtäckten mot en oskyldig är fan så mycket värre än mord på en pedofil.
Den här 15 års gränsen måste tas bort, 18 års gränsen också, sverige kör vidare på sitt "vi måste hjälpa och anpassa individen till samhället", nackskott skulle göra det hela så mycket bättre (oavsett ålder, ålder ska inte kunna användas som en ursäkt för att göra idiotiska saker).
och dom dom mördade killen/killarna, ska man även morda dom, för även det är då berättigat enligt ditt synsätt.
och på vilket sätt gör det samhället bättre henom att systematiskt avrätta folk, samt döma barn och ungdommar som inte är mentalt mogna som vuxna?
November 29, 2003
obelix wrote: Polisen får aktivt leta efter psykpatienter som avikit, om avdelningen anser dom så pass farliga för samhället.
Lite kuriosa.
Just honom fick snuten inte leta efter, dom intervjuvade en snut och han sa att det var inte deras arbete. :bok:
November 29, 2003
Lodisen wrote: [quote=obelix][quote=Lodisen]
Så det skulle inte vara billigare med en kula? Nu menar jag utan att de håller honom så han får överklaga.
vilket är bäst?
att hålla honom vid liv och hitta felet och kunna bota det i framtiden, elle bara avrätta psyksjuka?
Avrätta
Word, Obelix du kan ju räkna vad sådanna kräk kostar samhället.
May 7, 2004
obelix wrote: [quote=PaCk]Kan inte finna ord änns, att ge sig på något hjälplöst är det mest brutala man kan göra.
och dom dom mördade killen/killarna, ska man även morda dom, för även det är då berättigat enligt ditt synsätt.
och på vilket sätt gör det samhället bättre henom att systematiskt avrätta folk, samt döma barn och ungdommar som inte är mentalt mogna som vuxna?
Dem killarna som begick mordet har ju bara återställt ordningen ?, dem har inte utsatt någon oskyldig för något. Skyldiga ska straffas, så enkelt är det. Visst jag håller med om att detta in fungerar i teorin då man i princip kan ha ihjäl vem man vill utan att sona för det, men man kan alltid drömma om rättvisa ?
Och ja, det gör samhället bättre, bort med slöddret och daltandet, man kan inte begå brott och säga "men jag är mentalt omogen ge mig en glass och 3 månader villkorligt tack".
Alla ska vara lika inför lagen, ålder, kön, etniskt ursprung och mental stabilitet ska inte ha med saken att göra. Idag kommer du undan med en våldtäckt om du är mindreårig, eller åberopar att du har någon sjukdom eller "innre röster". Det är ren bs, rätt är rätt och fel ska straffas. Eller ska vi ta på oss silkeshandsken och sen rehabilitera individen för att senare återsläppa honom i samhället ?, har han gjort det en gång så är det inte omöjligt att han gör det igen ?. Bara chansen att han skulle göra det en gång till och förstöra ännu ett oskyldigt liv berättigar enligt mina åsikter avrättning.
November 27, 2003
Zeth wrote: Har du någon bättre ide'?
Mkt hårda straff enligt mig skulle minska detta, men det lär
aldrig hända, detta är ju Sverige! Fängelserna är ju rena lyxen för "vissa".
Och rättpsykiatrisk vård är rena skämtet
Det jag har sett & upplevt, så är merborgargarde enda lösningen i dagens SV.
Normala människor i dito, japp det är fullt möjligt.
Bättre utbildning så vi får smartare ungdomar för dom verkar fanimig bara bli dummare och dummare med åren.
//Andreas
May 7, 2004
imHo ska det inte behövas någon utbildning för att förstå vad som är rätt och fel, visst uppfostring spelar in, men även det är enligt mig inte en så stor del idag. I ett sådant informationssamhälle som vi har idag är det klart och tydligt (borde vara i alla fall?) vad som är accepterat och vad som anses vara fel idag.
Om det inte skulle finnas några som helst brottslingar kvar så skulle det inte heller bli så många nya ?, att hamna i fel umgänge idag är väll det som resulterar i att det blir nya brottslingar. Visst förekommer det solokarriärer också men det är ju inte i närheten som vanligt, och dem flesta som begår grövre brott har lärt sig av andra.
Det är ju inte som så att en brottsling idag blir inlåst så speciellt länge, och visst, man kanske återanpassar en och annan, men dem som inte blir återanpassade sprider kriminaliteten som en löpeld.
February 4, 2003
Delph1 wrote:
Bättre utbildning så vi får smartare ungdomar för dom verkar fanimig bara bli dummare och dummare med åren.
//Andreas
Nu går jag till angrepp för att du dumförklarar ungdomar, inget annat.
*ironi* Ja ni äldre har ju verkligen något att vara bra stolta över. Det är ni som format dagens Sverige. Det är ni som röstat fram hur Sverige leds. Det är ni som är föräldrar. Det är ni som skär ner psykvården.*ironi*
Om ni nu säger att v ungdomar inte ska kunna bestraffas som vuxna så måste väl åtminstonde ni ta ansvar? Eller slipper alla ansar i vanlig ordning i Sverige?
"att hålla honom vid liv och hitta felet och kunna bota det i framtiden, elle bara avrätta psyksjuka?"
Och det målet når man genom att skära ner psykvården? Tycker psykvården fått sina chanser nu, om man inte får bukt på den så får man ju ta till andra metoder. Tror dessutom vissa fel inte går att bota. Respekt för andra människor ska finnas naturligt. Om man inte bryr sig om andra människors lidande så är det något riktigt riktigt djupt, och frågan är väl om det går att bota?
Klart det är bättre att hålla honom vid liv om man tror att man kan bota honom. Men tills han är frisk så ska han inte röra en fena ute på gatan. Som det är idag är det bara absurt att kalla det vård. Låta intagna använda datorer och mobiltelelefoner ute på platserna. (även om detta håller på och ändras). Låta folk få permissioner. Finns alldeles för mycket tveksamheter kring psykvården som jag ser det (av det man bildat sig uppfattning, dvs. media, nyheter och samhällsprogram typ "Uppdrag Granskning"). Vet ju att du Obelix jobbar med detta (eller fått utbildning om det), så jag får ju repsektera vad du säger, mer erfarenhet. Men optimalt tror jag inte det fungerar. Alldeles för många släpps även om de är långt från friska tror jag.
December 25, 2000
Många här borde läsa lite straffhistoria, ni förespråkar tortyr, stympning och dödstraff. Alla har i princip använts någon gång i tiden och det finns faktiskt en orsak att de avskaffades. Att inrätta förfärliga straff verkar kanske avskräckande en liten stund direkt efter att de införts men historien visar att oavsett hur grymma straff du har så slutar inte folk begå brott, jag betvivlar att antalet brott eller grymheten i våldsbrott minskar men detta har jag ingen fakta på.
Sen borde vissa inse att ni är dockor i aftonbladets lilla spel och gör precis som de säger.
February 4, 2003
ViU:
Nu får du förklara mer.
Dockor i Aftonbladet's spel?
Att Aftoblandet skriver mycket skit är väl inte okänt. Men vad har det med denna artikeln att göra?
Den är väl ganska neutralt skriven, inte ett dugg politik egentligen. Och förmedlar bara vad som hänt.
Varför ska man diskutera Aftonbladets spel i denna tråd?
Vad är fel i artikeln, hänvisa gärna. Intressant att se.
Annan artikel om samma sak:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Är väl inte så stor skillnad?
November 29, 2003
ViU wrote: Många här borde läsa lite straffhistoria, ni förespråkar tortyr, stympning och dödstraff. Alla har i princip använts någon gång i tiden och det finns faktiskt en orsak att de avskaffades. Att inrätta förfärliga straff verkar kanske avskräckande en liten stund direkt efter att de införts men historien visar att oavsett hur grymma straff du har så slutar inte folk begå brott, jag betvivlar att antalet brott eller grymheten i våldsbrott minskar men detta har jag ingen fakta på.
Sen borde vissa inse att ni är dockor i aftonbladets lilla spel och gör precis som de säger.
Alla straff borde det inte vara tortyr/dödsstraff watever på, men pedofili/våldtäckter eller liknande SKA det vara dödsstraff på. Ingen tvekan.
2 Guest(s)