May 7, 2004
ViU wrote: Många här borde läsa lite straffhistoria, ni förespråkar tortyr, stympning och dödstraff. Alla har i princip använts någon gång i tiden och det finns faktiskt en orsak att de avskaffades. Att inrätta förfärliga straff verkar kanske avskräckande en liten stund direkt efter att de införts men historien visar att oavsett hur grymma straff du har så slutar inte folk begå brott, jag betvivlar att antalet brott eller grymheten i våldsbrott minskar men detta har jag ingen fakta på.
Sen borde vissa inse att ni är dockor i aftonbladets lilla spel och gör precis som de säger.
Haha mjo men se vilka brott det är som begås ?, när man använde sig av stympning och andra "groteska" brott så snackar vi om den mörka tiden, då dem ledande makterna roffade åt sig av sådana proportioner så folket hade i princip 2 val, sno maten och äta och på så sätt leva, eller ge fan i att sno maten och dö.
Samma sak i princip från medeltiden fram tills för x antal decennier sen. Idag är det mer av en annan mentalitet, mer som "haha kolla grabbar jag knullar horan".
Att sno något från någon kan aldrig jämföras med att på något sett ofreda en annan människa, det handlar inte heller om att göra något i förebyggande syfte. Det handlar helt enkelt att bli av med slasket, dem som inte kan leva i ett normalt civiliserat samhälle.
Det är skillnad på att sno någons bil, detta borde inte ge dödsstraff men i alla fall 30-50år. Men att på något översittarsätt ofreda en annan människa med sådana propertioner som förekommer idag, det ska inte vara snack om saltsyra och andra torteringar, avverka dem snabbt med en kula och sedan är dem borta.
December 22, 2000
obelix wrote:
Lite kuriosa.visste ni att det finns en som blivit dömd till psykvård för 49-50 år sedan, och han sitter där fortfarande och kommer troligen sitta där tills han dör.
Jämför det med de normala 18 år som livstid innebär.
Va är det för konstigt med det? Kan ju lova dig att han sitter inte på LRV (lagen om rättpsykiatrisk tvångsvård) iallafall, möjligt att han åkte in för det i början men inte längre.
Att t.ex ha en kronisk psykos eller som går i skov går att jämföra med samma sorts behandling som förståndshandikappade får. Har man en gång blivit det så är man det alltid och kommer alltid behöva någon form av hjälp. En förståndshandikappad får sin hjälp på ett gruppboende likväl som en person med en psykisk störning får sin hjälp på gruppboende med liknande klienter.
Psykvård kan även vara öppenvård, olika team som kommer hem till en och hjälper en, typ som hemtjänst som många äldre har. Så hjälps man åt med sådant som kan kännas jobbigt eller som inte alls går.
Och att jämföra med "18 år som livstid innebär" är absurt. Psykvård är inget straff, det är människor precis som alla andra som behöver någon form av hjälp. Det största problemet de människorna har är egentligen alla fördomar som finns om dem ute i samhället. Psykvård har så dålig klang, många förknippar det med galenskap och hemskheter. Men hur många är inne har känt ångest? Hur många här inne har känt sig oroliga? Om ni hade drabbats av detta under en tid och det inte släppte så hade ni fått psykvård.. för ångest. Genast var det inte så konstigt va?
Men visst, jag vet och har sett galenskap oxå, men det är en minoritet som utgör detta.
January 12, 2004
whak wrote: [quote=obelix]Polisen får aktivt leta efter psykpatienter som avikit, om avdelningen anser dom så pass farliga för samhället.
Det med tex mobiltelefoner håller på att ändras, dom håller på att se över lagar och regler för psykpatienter nu.
Lite kuriosa.
visste ni att det finns en som blivit dömd till psykvård för 49-50 år sedan, och han sitter där fortfarande och kommer troligen sitta där tills han dör.
Just honom fick snuten inte leta efter, dom intervjuvade en snut och han sa att det var inte deras arbete. :bok:
troligen beroende på vilken status han hade på psyk.
dom kan begära snabb och omedelbar lysning om deras förymda patient är en som dom tex rymt för att döda någon.
January 12, 2004
Lodisen wrote: [quote=obelix][quote=Lodisen]
Så det skulle inte vara billigare med en kula? Nu menar jag utan att de håller honom så han får överklaga.
vilket är bäst?
att hålla honom vid liv och hitta felet och kunna bota det i framtiden, elle bara avrätta psyksjuka?
Avrätta
då kan man enligt ditt sätt att se på det avrätta alla som har en sjukdom.
January 12, 2004
whak wrote: [quote=Lodisen][quote=obelix][quote=Lodisen]
Så det skulle inte vara billigare med en kula? Nu menar jag utan att de håller honom så han får överklaga.
vilket är bäst?
att hålla honom vid liv och hitta felet och kunna bota det i framtiden, elle bara avrätta psyksjuka?
Avrätta
Word, Obelix du kan ju räkna vad sådanna kräk kostar samhället.
i idet långa loppet så tjänar man på det, att försöka hitta ett sätt att få dom friska.
January 12, 2004
PaCk wrote: Dem killarna som begick mordet har ju bara återställt ordningen ?, dem har inte utsatt någon oskyldig för något. Skyldiga ska straffas, så enkelt är det. Visst jag håller med om att detta in fungerar i teorin då man i princip kan ha ihjäl vem man vill utan att sona för det, men man kan alltid drömma om rättvisa ?
Och ja, det gör samhället bättre, bort med slöddret och daltandet, man kan inte begå brott och säga "men jag är mentalt omogen ge mig en glass och 3 månader villkorligt tack".
Alla ska vara lika inför lagen, ålder, kön, etniskt ursprung och mental stabilitet ska inte ha med saken att göra. Idag kommer du undan med en våldtäckt om du är mindreårig, eller åberopar att du har någon sjukdom eller "innre röster". Det är ren bs, rätt är rätt och fel ska straffas. Eller ska vi ta på oss silkeshandsken och sen rehabilitera individen för att senare återsläppa honom i samhället ?, har han gjort det en gång så är det inte omöjligt att han gör det igen ?. Bara chansen att han skulle göra det en gång till och förstöra ännu ett oskyldigt liv berättigar enligt mina åsikter avrättning.
om du ska snacka rättvisa så borde du först och främst lära dig vad rättvisa är för nåt.
January 12, 2004
[Iceboy wrote: ][quote=obelix] Lite kuriosa.
visste ni att det finns en som blivit dömd till psykvård för 49-50 år sedan, och han sitter där fortfarande och kommer troligen sitta där tills han dör.
Va är det för konstigt med det? Kan ju lova dig att han sitter inte på LRV (lagen om rättpsykiatrisk tvångsvård) iallafall, möjligt att han åkte in för det i början men inte längre.
Att t.ex ha en kronisk psykos eller som går i skov går att jämföra med samma sorts behandling som förståndshandikappade får. Har man en gång blivit det så är man det alltid och kommer alltid behöva någon form av hjälp. En förståndshandikappad får sin hjälp på ett gruppboende likväl som en person med en psykisk störning får sin hjälp på gruppboende med liknande klienter.
Psykvård kan även vara öppenvård, olika team som kommer hem till en och hjälper en, typ som hemtjänst som många äldre har. Så hjälps man åt med sådant som kan kännas jobbigt eller som inte alls går.
Och att jämföra med "18 år som livstid innebär" är absurt. Psykvård är inget straff, det är människor precis som alla andra som behöver någon form av hjälp. Det största problemet de människorna har är egentligen alla fördomar som finns om dem ute i samhället. Psykvård har så dålig klang, många förknippar det med galenskap och hemskheter. Men hur många är inne har känt ångest? Hur många här inne har känt sig oroliga? Om ni hade drabbats av detta under en tid och det inte släppte så hade ni fått psykvård.. för ångest. Genast var det inte så konstigt va?
Men visst, jag vet och har sett galenskap oxå, men det är en minoritet som utgör detta.
dom som döms till psykvård ser det i allra högsta grad som ett straff, annars så har dom inget där att göra.
November 29, 2003
obelix wrote:
i idet långa loppet så tjänar man på det, att försöka hitta ett sätt att få dom friska.
Hmm beror på hur man ser på saken man kanske kan få någon "frisk", men sammtidigt kommer det ju nya pedofiler/våldtäcktsmän. Ska man göra samma procedur med dem så nja man tjänar inget på det.
December 22, 2000
davidhellmyrs wrote:
"att hålla honom vid liv och hitta felet och kunna bota det i framtiden, elle bara avrätta psyksjuka?"Och det målet når man genom att skära ner psykvården? Tycker psykvården fått sina chanser nu, om man inte får bukt på den så får man ju ta till andra metoder. Tror dessutom vissa fel inte går att bota. Respekt för andra människor ska finnas naturligt. Om man inte bryr sig om andra människors lidande så är det något riktigt riktigt djupt, och frågan är väl om det går att bota?
Klart det är bättre att hålla honom vid liv om man tror att man kan bota honom. Men tills han är frisk så ska han inte röra en fena ute på gatan. Som det är idag är det bara absurt att kalla det vård. Låta intagna använda datorer och mobiltelelefoner ute på platserna. (även om detta håller på och ändras). Låta folk få permissioner. Finns alldeles för mycket tveksamheter kring psykvården som jag ser det (av det man bildat sig uppfattning, dvs. media, nyheter och samhällsprogram typ "Uppdrag Granskning"). Vet ju att du Obelix jobbar med detta (eller fått utbildning om det), så jag får ju repsektera vad du säger, mer erfarenhet. Men optimalt tror jag inte det fungerar. Alldeles för många släpps även om de är långt från friska tror jag.
Detta är ju en bara sååå skrämmande läsning. Får jag fråga, hur påläst är du inom psykiatri och psykiatrisk vård? Hur mycket vet du om vad som skärs ner och inte? Hur många siffror har du sett över detta område?
Jag kan tala om för dig att i detta land dras det då fan inte ner på psykiatrisk vård. Däremot satsas det för lite. Varje år dör 130 personer i trafiken, till detta får vägverket 70 miljoner att forska och minska detta. Varje år tar 1300-1500 personer livet av sig, majoritet yngre, till detta får pskyiatrin 17 miljoner. Den psykiatriska vården skriker efter pengar men det skärs då inte ner på något.
Nu ska jag lära dig något om vad du sa gällande att inte bry sig om andra människors lidande. För det första har du inte en aning om vad psykist störda människor känner och inte känner, det har ingen förens man väl har fått prata med de. Sen kan jag dra en parallell till kriminella. Om de vet att de är jagade med blåslampa och måste ha tag i pengar så skiter de HÖGAKTIG i vem det är som äger bilen de stjäler, eller vem som bor i huset de ger sig in i, eller ännu värre, för att skydda sitt liv är vissa beredda att ta andras liv. Psykiskt störda människor kan uppleva allt på samma sätt fast att det är vanföreställningar de själva känner, ser och upplever och i DERAS pressade situation handlar därefter. Och jag kan tala om för dig att vanföreställningar och andra olika symtom går mycket väl att bota inom psykiatrin, allt är en tidsfråga bara. Det går inte på en kafferast.
Det värsta är att det man hör i media är ENDAST de patienter som rymmer, de talar aldrig om hur väl det sköts i övrigt med permissioner. Det är en sån liten minoritet som sticker så du anar inte. För att en psykisk patient med LRV +s.u.p (lagen om rättspsykatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning) ska få permission ska denne ha genomgått många års vård och behandlingar innan de får ge sig ut på gatan. Varför detta misslyckas, den del du ser i media, kan jag inte svara på dock.
Sen kan jag även säga det här med teve och datorer, det finns inte överallt heller. Det är VISSA som får tillgång till detta, långt i från hälften. Jag kan tala om för dig att en psykiskt störd patient är så otroligt kreativ i sin hjärna och många gånger så intelligent att det spelar ingen roll hur mycket du försöker hindra de så kommer de alltid på nya lösningar att gå runt vårdarnas bestämmelser och lagarna.
December 22, 2000
obelix wrote:
dom som döms till psykvård ser det i allra högsta grad som ett straff, annars så har dom inget där att göra.
Jaha, så om obelix hade suttit och bestämt så hade man bara fått psykvård om man såg det som ett straff?
Alla tusentals patienter som är glada att de funnit hjälp och får vård för det dem lidit för i många år då? Har de inget där och göra?
February 4, 2003
Verkar tyvärr inte som om man försökt täppa till "luckorna" särskillt bra om man såg bristerna som visades i sista Uppdrag Granskning blandannat. Tyvärr.
Om inte psykvården fungerar som sagt så ska de inte ut på gatan igen. Inget snack om saken.
Det handlar om två saker. Att vårda personen, men också om att skydda övriga samhället.
Jag vet att antalet vårdplatser har minskat (annars ljuger massmedia). Alltså jag kan bara reletera till vad dom säger på blandannat Sveriges Television. Och jag tvivlar ju starkt på att dom är mot Regeringen (SVT ligger ju mer eller mindre under den).
Att man förflyttar pengar är jag inte heller intresserad av. Jag är intresserad av vad pengarna ger för resultat.... Är färre antal vårdplatser något gott om det stämmer?
Ganska många är ense om att psykvården i Sverige inte är den bästa. I Uppdrag Granskning sist så hänvisade dom till en 4-5 årig gammal rapport som ALLA partier var överens om. Den var på 418 sidor tror jag. Ganska mycket brister?
Och jag skiter i om de är villiga att ta andras liv för att de känner sig jagade. Vad är de jagade för? De flesta av dom känner sig jagade för skitsaker. Det är rent farligt att ha dom ute där då om de inte kan hantera det många andra får hantera utan att döda andra.
Angående hur svårt det är att rymma.
[Image Can Not Be Found]
Ja det verkar ju väldigt svårt. Man litar mycket på de intagna.
Nu vet även jag att bilden säkert är överdriven, längre bort finns det kanske ett mindre stängsel eller något. Det är väl en "safty zone" av något slag med.
De som pratade i Uppdrag Granskning, företrädare för olika "Vård-ställen" sa själva att många sjukdomar inte går att bota, blandannat pedofoli. Om de känner lusten så faller dom tillbaka. Man kan ta tabletter, men råkar man missa så kan allt hända. Rimligt?
Verkar tyvärr som om det är hopplöst för de allra flesta.
För övrigt har jag personer i släkten som jobbat inom psykiatrin i släkten. Det man hört har varit stundtals skrämmande.
Dessutom hör man ofta om personer som sökt sig till sjukhus för att de känner sig så nere att de vill ta livet av sig själva. Trots det lyckas dom? Varför? Visst allt är inte psykvårdens fel. Men ofta skyller man på "dåliga resurser" efteråt. Ljuger man? (har en person i släkten som varit riktigt deprimerad och åkte till sjukhus, det han fick var i princip att gå och sätta sig i ett vanligt rum med en toa, då och då fick han lite mat också, men ingen pratade med han.. vettigt? då kunde han lika gärna ta in på hotell... så vart är förbättringarna du pratar om? Eller har det varit sämre?
Ett annat problem är väl att psykvården delas mellan Stat, kommun och Landsting. Detta gör väl att vården är väldigt olika beroende på vart man befinner sig. Ett stort problem. Du verkar ju försvara psykvården starkt Iceboy, förmodligen jobbar du inom detta yrke. Så antagligen tar Hallands Landsting och Halmstad väl hand om er. Men alla har inte samma, och det tycker jag personligen är fel. (själv verkar jag ha tur då jag ligger i Hallands Lansting och Laholms kommun, men det kanske är dåligt? =)
January 12, 2004
PaCk wrote: Obelix, rättvisa för mig är när någon får det personen ifråga förtjänar, och ja man förtjänar inte att leva om man ofredar någon annan.
och nej, en sjukdom ska inte vara en ursäkt för att få bete sig hur fan man vill.
ok, om man ska få rättvisa enligt ditt skeva snöre, så ska man ändå döda någon för att förtjäna att bli dödad själv.
och iom att det är olagligt i detta landet, så bör det rimligen bli en himla massa dödande, eftersom att alla som dödar förtjänar att dödas.
January 12, 2004
[Iceboy wrote: ][quote=obelix] dom som döms till psykvård ser det i allra högsta grad som ett straff, annars så har dom inget där att göra.
Jaha, så om obelix hade suttit och bestämt så hade man bara fått psykvård om man såg det som ett straff?
Alla tusentals patienter som är glada att de funnit hjälp och får vård för det dem lidit för i många år då? Har de inget där och göra?
men snälla lilla vän, ta på dig glasögonen och läs vad jag skrev.
säg mig den som är sjuk och saknar sjukdomsinsikt som anser att han ska sitta på rättspsyk, och säg mig den som är frisk, eller på väg att bli frisk som anser att dom bör sitta där när dom är friska.
January 12, 2004
davidhellmyrs wrote: Angående hur svårt det är att rymma.
[Image Can Not Be Found]Ja det verkar ju väldigt svårt. Man litar mycket på de intagna.
Nu vet även jag att bilden säkert är överdriven, längre bort finns det kanske ett mindre stängsel eller något. Det är väl en "safty zone" av något slag med.
och det är säkert dom farliga som sitter på öppna anstalter 🙄
February 4, 2003
obelix: Sätt på dig glasögonen du också. Jag skrev att det säkert var överdrivet.
Bilden används på Uppdrag Granskning hemsida.
Det är lite av en karakatyr av svensk psykvård.
Det funkar säkert inte så på slutna anstalter. Men jag vet inte hur "farliga" barnpedofiler klassas som. Hamnar de på öppna? För exemplet på Uppdrag Grankning var en barnpedofil, och rymde relativt enkelt.
December 22, 2000
davidhellmyrs wrote: [Iceboy]:
Verkar tyvärr inte som om man försökt täppa till "luckorna" särskillt bra om man såg bristerna som visades i sista Uppdrag Granskning blandannat. Tyvärr.
Om inte psykvården fungerar som sagt så ska de inte ut på gatan igen. Inget snack om saken.
Det handlar om två saker. Att vårda personen, men också om att skydda övriga samhället.
Jag vet att antalet vårdplatser har minskat (annars ljuger massmedia). Alltså jag kan bara reletera till vad dom säger på blandannat Sveriges Television. Och jag tvivlar ju starkt på att dom är mot Regeringen (SVT ligger ju mer eller mindre under den).
Att man förflyttar pengar är jag inte heller intresserad av. Jag är intresserad av vad pengarna ger för resultat.... Är färre antal vårdplatser något gott om det stämmer?
Ganska många är ense om att psykvården i Sverige inte är den bästa. I Uppdrag Granskning sist så hänvisade dom till en 4-5 årig gammal rapport som ALLA partier var överens om. Den var på 418 sidor tror jag. Ganska mycket brister?
Och jag skiter i om de är villiga att ta andras liv för att de känner sig jagade. Vad är de jagade för? De flesta av dom känner sig jagade för skitsaker. Det är rent farligt att ha dom ute där då om de inte kan hantera det många andra får hantera utan att döda andra.
Angående hur svårt det är att rymma.
[Image Can Not Be Found]Ja det verkar ju väldigt svårt. Man litar mycket på de intagna.
De som pratade i Uppdrag Granskning, företrädare för olika "Vård-ställen" sa själva att många sjukdomar inte går att bota, blandannat pedofoli. Om de känner lusten så faller dom tillbaka. Man kan ta tabletter, men råkar man missa så kan allt hända. Rimligt?
Verkar tyvärr som om det är hopplöst för de allra flesta.
För övrigt har jag personer i släkten som jobbat inom psykiatrin i släkten. Det man hört har varit stundtals skrämmande.
Saker och ting som du tydligt säger att du skiter i behöver vi inte diskutera, mer förståelse än så behövs för att kunna prata om detta otroligt breda ämne. Kan bara säga att det som är normalt för dig inte alls behöver vara det för din granne eller tanten i huset mittemot.
Bilden du visade säger absolut ingenting. Du har inte en aning om för vilka patienter den gäller eller på något sätt vilka som ska ha nytta av den, om det är personal eller patienter själva som är ute på promenad.
Pedofili behandlas i första hand med bakomliggande faktorer till händelsen, ofta långt bak i tiden sen barndomen och då används en rad olika behandlingar för det. Själva sättet och tänka behandlar man med KBT, kognitiv beteendeterapi som går ut på att ändra sitt tankemönster och börja tänka i nya banor som blir ens vardag. Vad det är för tabletter du har hört om har jag ingen aning om, "anti-pedofili tabletter" ? Ja du, tänk om världen var så enkel. Visst, som du säger, man KAN falla tillbaka, kan kan man säkert, men pedofiler sitter ganska hårt inom psykiatrin kan jag tala om. Inte hårt nog enligt mig, men absolut inte som den bilden du försöker ge nu.
Va skulle det vara för "rapport" på 418 sidor som är från 2001 eller 2002 då?
Jo tack, jag jobbar själv inom psykiatrin..
December 22, 2000
obelix wrote: [quote=[Iceboy]][quote=obelix] dom som döms till psykvård ser det i allra högsta grad som ett straff, annars så har dom inget där att göra.
men snälla lilla vän, ta på dig glasögonen och läs vad jag skrev.
säg mig den som är sjuk och saknar sjukdomsinsikt som anser att han ska sitta på rättspsyk, och säg mig den som är frisk, eller på väg att bli frisk som anser att dom bör sitta där när dom är friska.
Nu pratade vi ioförsig om psykvård (vilket jag inte antog vara rättspsyk) och inte rättspsyk, det är två olika saker. Den ena kan man välja att söka sig till och den andra blir man tvingad till.
2 Guest(s)