Skrämm mig snälla!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skrämm mig snälla!
ViperBoyy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1250
sp_UserOfflineSmall Offline
680842
July 28, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

e jag lr han en fjortiz?

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
680899
July 28, 2004 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=Krqagyzzz]och till allt det finns det trolige naturliga förklaringar som tex till TV-mysteriet. Vissa tv-apparater har igångsättningstimer, man lyckas av misstag komma åt kanppen för den och hipp happ självmordsspöket är borta. Krqagyzzz Alias GhostbusterLeif.

Igångsättningstimern funkar väl bara om tvn står på standby...

sant, men många brukar bara stänga av TVn till standbylaget, fast det är som sagt inte alla.

ViperBoyy wrote: e jag lr han en fjortiz?

Vad tror du själv Sherlock?

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
680909
July 28, 2004 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=ViperBoyy]e jag lr han en fjortiz?

Vad tror du själv Sherlock?

Jag satsar 1kr på att det är ViperBoyy .... 8) ("No shit sherlock")

ViperBoyy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1250
680925
July 28, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Fjortis är en, oftast nedsättande, beteckning på någon (vanligen i de yngre tonåren eller puberteten) som beter sig omoget, osäkert, naivt och pubertalt. Fjortisen tar däremot varje chans att på olika sätt visa hur mogen, självsäker och vuxen han/hon är. Ordet fjortis syftar på fjorton år men det används i överförd mening även på lite äldre eller yngre personer som beter sig fjortisaktigt.

Det är viktigt att komma ihåg att fjortis inte är en ålder utan en livsstil. Begrepp som att vara "inne" eller "rätt", att "ha ett liv" och att vara "normal" är centrala för fjortisen. De här begreppen får antagligen nya namn från år till år eftersom fjortisar är lättpåverkade i sin natur.

Ordet kan också förklaras som: "fjortonåring som tror att han/hon är tjugo". Detta blir dock smått absurt när en fjortis är fyllda tjugo eller mer (något som i dagens ungdomsfixerade samhälle inte alls är ovanligt). Bra exempel på stereotypa fjortisar finns i Fucking Åmål (riktigt komiskt är att många av skådespelarna, av vilka ett noterbart exempel är Alexandra Dahlström som spelar Elin, betedde sig precis likadant som sina rollfigurer).

Oftast betecknar ordet flickor, men kan även användas på pojkar. Definitionen av vad som är en fjortis är olika i olika städer. I Karlstad till exempel är titeln "svåruppnåelig". Där krävs ett mycket utsvävat levene för att man ska kallas fjortis, medan i andra städer så klassas de flesta yngre tonåringar som fjortisar.

Ordet kan spåras till raggarslang från 1960-talet. Då i betydelsen (kvinnlig?) oskuld. "En tös som gärna ville men inte fick för att hon ej uppnått laglig ålder. Vanligen gav man dem en 25-öring och bad dem ringa när de fyllt 15." Fjortiskulturen är fortfarande sammankopplad med raggarkulturen, särskilt i landsorten, där de kvinnliga fjortisarna tycker att raggarna är mycket "tuffa".

Jämför: kicker, penta, poptjej

Sätt att känna igen en fjortis:

En fjortis är aldrig själv medveten om att han eller (kanske vanligare) hon är en fjortis och kommer (skrikande) att förneka det. Fjortisar har en stor övertro i sin mognadsgrad och är övertygade om att de beter sig vuxet.

Deras språk är fullt med utfyllnadsord som liksom, ba, va - både talat och i skrift. Skriftspråket följer sällan svenska skrivregler, är ganska svårt att läsa och gärna späckat med utropstecken och smileys eller utrop som *puss* och *kjamiz* (se lunarstavning). Detta är vanligast bland tonårsfjortisar, de som inte växer ur beteendet lugnar sig ofta i högre ålder, åtminstone när de är bland ickefjortisar.

Den viktigaste principen är att vara häftig, gärna på ett banalt eller kitschigt sätt. Att vara udda är en dödssynd. Vad som är inne definieras av veckotidningar, såpor och reklam. Stockholm och rådande stockholmsmanér är självklart alltid inne. Nokias senaste telefoner är ett bra exempel på vad som tilltalar fjortisar.

Fjortisen tror att folkölspimplande hemma hos en kompis/ute i någon park räknas som att "gå ut".

Fjortisar har starka känslor och skäms inte för att skylta med dem. Det är därför inte helt underligt att de anammat sydeuropéers traditionella kindpussar, ett fenomen som annars är mycket ovanligt förekommande i Sverige.

Ordet fjortis kan uttalas antingen fjoortis, fjåårtis eller fjorttis; förmodligen är det regionala skillnader. På senare tid har även benämningen fjorsk dykt upp.

:bgrin:

HAHHA jag är en fjortis >

Ordet fjortis syftar på fjorton år

fyllde de idag kl 10:21 hihi

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
680959
July 28, 2004 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

I ditt fall stämmer det på fler sätt än bara åldern... 🙄

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
681104
July 28, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: I ditt fall stämmer det på fler sätt än bara åldern... 🙄

WORD

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
681550
July 28, 2004 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=DiDi][quote=Grayfox]Kunde ni inte hitta på nått bättre typ
Den gammla gumman som bodde här före mig dog för 2 år sen men änn idag hör man röster i badrummet om nätterna hur nån gammal kvinna ber till gud.

Spooky!

Några jag känner har liknande. Personen som bodde i deras lägenhet före dem tog självmord. Och ibland på natten så händer konstiga saker, typ tvn startas och så.

och till allt det finns det trolige naturliga förklaringar som tex till TV-mysteriet. Vissa tv-apparater har igångsättningstimer, man lyckas av misstag komma åt kanppen för den och hipp happ självmordsspöket är borta. Krqagyzzz Alias GhostbusterLeif.

min väldigt gamla tv startade sig sjävl engång mitt i natten, och den har absolut ingen timer och fjärran låg på bänken där den skulle vara,
kan ha varit nån solstorm som skickat IR ljus och lyckats sätta på TVn, det är det enda vettiga jag kan tänka mig.

fast det är jävligt svårt får ljus att leta sig in i min lilla källare.

caged
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1576
681661
July 29, 2004 - 1:07 am
sp_Permalink sp_Print

Trötta? Hmm, jag ska iväg och jobba nu. Har iofs inte varit vaken 12 timmar än, vaknade halv fyra idag...

TRE DAGAR KVAR!!! Sen är det slut på tidningsdelarhelvetet! *drömmer*

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
681725
July 29, 2004 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

caged wrote: TRE DAGAR KVAR!!! Sen är det slut på tidningsdelarhelvetet! *drömmer*

Sen börjar skolan snart 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 288
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL