August 11, 2002
Såg på nåt program om hur människor avslöjade lögnare, nåt sånt iaf.
De hade gjort tester (som vanligt) på hur många ggr en människa kunde se om en person ljög eller inte.
Sen kommer de dragandes med dessa uppgifter:
En människa har rätt i 56% av fallen, nästan hälften av gångerna bara, alltså 50%"
And then I was like WTF. Får man säga så?
Kanske är dagens ilandsproblem men..men...
July 22, 2003
coalan wrote: Såg på nåt program om hur människor avslöjade lögnare, nåt sånt iaf.
De hade gjort tester (som vanligt) på hur många ggr en människa kunde se om en person ljög eller inte.
Sen kommer de dragandes med dessa uppgifter:
En människa har rätt i 56% av fallen, nästan hälften av gångerna bara, alltså 50%"And then I was like WTF. Får man säga så?
Kanske är dagens ilandsproblem men..men...
Såg också det programmet. Väldigt intressant faktiskt 🙂
June 28, 2001
vilket av dom ?
spelar man in när någon först berättar något som man vet är sant och sedan får dom och ljuga så är det väldigt lätt att se hur dom beter sig när dom ljuger.
för alla mäniskor beter sig olika då dom använder fantasin, vissa är väligt bra på att dölja det och vissa har noll talang.
så snuten gör, lurar dom att säja nått som dom vet är sant för att sedan se om dom ljuger på något annat.
ett vanligt trick är att se åt vilket håll ögonen åker när dom tänker efter på något som har hänt och när dom försöker komma på något som inte har hänt.
favoriten är att fråga vilken favoritfärg dom har och se vilket håll ögonen rullar åt.
January 15, 2004
Det där med ögonen var tydligen ett rätt så kasst trix för att avslöja om folk ljuger. Vi är rätt bra på att kontrollera ansiktet. Ett bättre sätt skulle vara att lyssna på rösten.
Och UR domninerar, jag skulle verkligen rekomendera alla att se hela serien om "Vetenskap - Det sociala djuret, Den manipulativa människan".
Dom berättar om en massa fräcka saker som man inte hade en susning om.
Jag har för mig att serien desvärre bara är på 4 avsnitt och gårdagens var det 3:e. Om ni inte har något vettigare för er så tycker jag att ni ska bänka er framför tv:n i morgon 11:30 då reprisen går på SVT1. Sista avsnittet går på Söndag kväll.
2 Guest(s)