Skrev detta till socialministern|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skrev detta till socialministern
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 29, 2003 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har blivit lite sur på hur Sverige sköts nuförtiden så jag knåpade ihop dethär brevet och skickade till socialministern:

Hejsan, jag heter Erik och jag skulle vilja ställa ett par frågor. Känner ni er på något sätt skyldiga till morden som på sistonde har begåtts av psykiskt störda personer?
Jag skulle iallafall ha svårt att sova om kvällarna om jag visste att det var mina nerskärningar av sjukvården som har hjälpt alla dessa personer att begå de brott som nu har skett.

Vad är det för mening med att skära ner på den offentliga sektorn som ni gör? Det som kommer hända är att skolorna kommer att bli värre än vad dom redan är (om det nu är möjligt). Det är dock bra för politikerna för det blir mycket enklare att styra ett land om människor är korkade och inte klarar av att ställa frågor eller att tänka stjälva. Sjukvården kommer att bli värre än vad den är i Portugal. Är det verkligen acceptabelt att man ska sitta i fem timmar i vänterummet för att bli undersökt för om man har krossat skallen eller inte? Pratar av egna erfarenheter..

Var har ni gömt polisen förrästen? Här ute i Hässelby där jag bor så har polisen försvunnit helt.. Sedan har man lagt ner polisstationen i Vällingby, tack för det. Det bidrar ju knappast till att ungdomsvåldet minskar.
Sedan måste jag verkligen ge er en eloge för att ni lade ner ungdomsgården här ute. Det var verkligen ett bra sätt att spara pengar på, den enda nackdelen är att antalet personrån, stölder och vandalism kommer att öka markant. Men det bryr väl ni er inte om, ni bor ju inte här ute och ni drabbas ju inte av det.

MVH /// Erik C

Jaja, det är säkert en hel del stavfel men jag har inte sovit så mycket och så är jag förbannad på alla jävla politiker.

Nice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
424173
September 30, 2003 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Mao höj skatten så vi får råd att upprätthålla en hög standard på omvårdnaden av folket.....hmm....ja visst why not ...just nu så lånar vi för att upprätthålla hyfsad standard.
Ganska konstigt att sverige ger bidrag till andra länder......vi gör det med lånade pengar...konstigt.......kanske får vi acceptera en lägre social standard om vi ska ha råd att ge bort utan att låna ...inte vet jag . 🙄 😮

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
424175
September 30, 2003 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

tycker skatten redan är på tok för hög.

Nice
Medlem
Forum Posts: 241
424177
September 30, 2003 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Visst är skatten hög .....men vad ska prioriteras............. att staten står för sjukvård mm eller ska det privatiseras så att i slutändan får den med fetast plånbok den bästa vården !? Vi är en bit på väg åt de hållet...o förmodligen kommer så att bli..... tyvärr ambulansen du får åka till ett annat hospital vi tar inte emot lodisar me spräckt skalle 🙂

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
424179
September 30, 2003 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vill inte verka nedlåtande på något sätt. Men ditt mail/brev är bra om du är 13-15 år. När jag såg rubriken här och när jag såg att du skrev i #nh att du hade skrivit ihop ett brev som du skulle skicka till en Svensk politiker så blev jag glad och hade något högre förhoppningar. Well, hoppas att de lyssnar och svarar alla som skriver. Vilket lär vara en del just nu med tanke på vad som har hänt den senaste tiden. Good Luck...

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

hej123
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 123
424190
September 30, 2003 - 3:22 am
sp_Permalink sp_Print

posta gärna eventuellt svar i denna tråd sedan 🙂

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
424192
September 30, 2003 - 3:30 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker att man ska sänka lönerna för politikerna dom har ju helt sjuka löner och det jobbigaste för en politiker är väl om dom skulle få skit för nått men vad händer då jo dom avgår sen va saken klar och dom har endå en fet fallskärm att klara sig på usch o fy

du kan ju be dem tänka på mig då nästa gång som dom sitter på en lyxig o dyr "konferans" middag med 18 rätter då jag står upp till knäna i skit dagarna i ända (obs Bokstavligt talat) för 130 kr i timman, utbildad till anläggare 😡

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
424195
September 30, 2003 - 5:47 am
sp_Permalink sp_Print

Sossarna har en tendens att göra väldigt lite med väldigt mycket pengar.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
424205
September 30, 2003 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

bah, narkomanerna är ju besvär än några galningar, desutom är dom fler oxå.

Cliff Barnes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 70
424206
September 30, 2003 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

Höj skatterna för höginkomsttagarna istället. DÄR finns pengar att hämta.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
424210
September 30, 2003 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jättebra brev du har skrivit där. Jag är säker på att OM de läser det så tar de åt sig.

En sak du istället kanske skulle ha gjort är att försökt få med det som insändare i Aftonbladet eller Expressen.
Det tar ännu hårdare eftersom oftast så är det en assistent som tar hand om såna här brev och svarar på dem, dessutom så kan de inte blunda för det eftersom andra uppmärksammar det...:D

Många creds till dig Helix!

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
424214
September 30, 2003 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

Bra att du lade dit några stavfel för att symbolisera hur dålig skolan har blivit. 🙄

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
424217
September 30, 2003 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Alex aka NH|WiggeR wrote: Jag vill inte verka nedlåtande på något sätt. Men ditt mail/brev är bra om du är 13-15 år. När jag såg rubriken här och när jag såg att du skrev i #nh att du hade skrivit ihop ett brev som du skulle skicka till en Svensk politiker så blev jag glad och hade något högre förhoppningar. Well, hoppas att de lyssnar och svarar alla som skriver. Vilket lär vara en del just nu med tanke på vad som har hänt den senaste tiden. Good Luck...

hah... erik fyllar faktiskt 17 den 31 oktober

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
424233
September 30, 2003 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Alex aka NH|WiggeR]Jag vill inte verka nedlåtande på något sätt. Men ditt mail/brev är bra om du är 13-15 år. När jag såg rubriken här och när jag såg att du skrev i #nh att du hade skrivit ihop ett brev som du skulle skicka till en Svensk politiker så blev jag glad och hade något högre förhoppningar. Well, hoppas att de lyssnar och svarar alla som skriver. Vilket lär vara en del just nu med tanke på vad som har hänt den senaste tiden. Good Luck...

hah... erik fyllar faktiskt 17 den 31 oktober

Ojoj....nu kommer Wigger få pisk på DH Winter....:D
Fast Erik kanske inte är så mycket för att slåss? 😛

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

brilliance
Medlem
Forum Posts: 206
424237
September 30, 2003 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Cliff Barnes wrote: Höj skatterna för höginkomsttagarna istället. DÄR finns pengar att hämta.

'

Varför då, ska inte alla ha det lika? efter att ha pluggat 5 år på handels efter gymnasiet så borde man väl få behålla pengarna?

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
424248
September 30, 2003 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

brilliance wrote: [quote=Cliff Barnes]Höj skatterna för höginkomsttagarna istället. DÄR finns pengar att hämta.

'

Varför då, ska inte alla ha det lika? efter att ha pluggat 5 år på handels efter gymnasiet så borde man väl få behålla pengarna?

Jo, visst ska man få behålla mer pengar om man har högre lön och pluggat i en jävla massa år med tanke på att man fått en FET studielön.

Men typ ABB-chefslöner är skandalösa!

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
424250
September 30, 2003 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Cliff Barnes wrote: Höj skatterna för höginkomsttagarna istället. DÄR finns pengar att hämta.

Det är så enkelt att hävda en sån sak, men det folk inte oftast inte
tänker på är detta:

Du har två personer. Den ena läser en yrkesförberedande linje på gymnasiet, typ fordon. Den andra läser natur/teknisk. Den som läste fordon får jobb som bilmek ganska omgående. Den som läser natur/teknisk pluggar sen vidare till en civilingenjör.

Efter tidigast 4.5 år (man kan räkna med fem, det blir ofta nån tenta släpandes) så ska den nyutbildade civilingenjören ut på arbetsmarknaden.
Den som då läst fordon har tjänat cirkus 15k*12*5=0.9 miljoner före skatt ~ 0.6 miljoner efter. Samtidigt har den som studerat lånat ihop 60k*5=0.3 miljoner.

Det betyder att den som har ansträngt sig och utbildat sig ligger i praktiken 0.9 miljoner(!) back efter skatt mot den som börjat jobba direkt. Den högre lönen är definitivt berättigad, har man ansträngt sig ända sen högstadiet via gymnasiet och sen universitet ska man faktiskt ha nåt för det.

"Break even", dvs där man börjar att tjäna på att man högutbildade sig ligger ju vid typ 13-15 år efter man börjat jobba, dvs 18-20 år av dina 45 yrkesversamma år (5 år "försvann" ju på studier). Det är redan mycket hög skattesats på belopp över 22k, höjer du skatten än mer för höginkomstagare så hamnar du i ett orimligt scenario där man inte alls har så mycket alls för att utbilda sig.

I Albanien hade det ju tagit det hela till sin extrem och i princip infört 100% skatt över en viss summa, dvs du hade lika mycket i lön om du var städare som om du var kärnfysiker. Utav någon mystisk anledning fungerade inte det så bra, Albanien fick inget högutbildat folk....

brilliance
Medlem
Forum Posts: 206
424252
September 30, 2003 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Låt dom ha sina löner, inga som klagar på musiker som får flera miljoner, eller idrottare? ne det e dom som har pluggat som man klagar på.. ne ja skulle ha skippat skolan o spelat fotboll eller tennis.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
424279
September 30, 2003 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Bra att du lade dit några stavfel för att symbolisera hur dålig skolan har blivit. 🙄

haha 😀

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
424376
September 30, 2003 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Jo, visst ska man få behålla mer pengar om man har högre lön och pluggat i en j**la massa år med tanke på att man fått en FET studielön.

Men typ ABB-chefslöner är skandalösa!

Det enda FETA man har kvar efter studierna är ju _studielån_ , visste då fan inte att det fanns _studielön_ ens. 2k i bidrag och 5k i lån i månaden hade jag iaf när jag pluggade eftersom jag klarade tillräckligt många tentor i de olika perioderna, var en del i klassen som gick de avslutande perioderna ur egen ficka. Lånet får jag betala tillbaka varenda krona med ränta på vilket efter genomförda studier blir en summa som går att uttrycka i miljoner kronor utan problem, se inlägg ovan.

På det ska du sen köpa en massa dyrt studiematerial förutom de vanliga kostnaderna att leva som alla andra har (hyra, mat osv). Man lever då fan inte nå mycket bättre som student än vad man gör på enbart socialbidrag egentlligen, men den största skillnaden är ju att man behöver ju inte betala tillbaka de socialbidrag man får samt att man kan slacka större delen av tiden medans man som student inte är riktigt ledig ens på helgerna för då måste man plugga....

Rörande löner på ABB: Jobbar ju på ABB, de har gått ut med 0% löneförhöjning i år för alla inklusive chefer, dvs en reallönesänkning.. Men du kanske syftade på koncernchef, dvs _riktigt_ höga chefer? I sånt fall håller jag dig utan tvekan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL