March 20, 2001
Ogrebeast wrote: Jo, visst ska man få behålla mer pengar om man har högre lön och pluggat i en j**la massa år med tanke på att man fått en FET studielön.
Men typ ABB-chefslöner är skandalösa!
men hur många är abb-chefer då? tycker att det är ett jävla tjat om att dom har skyhöga löner om att det inte är jämnställt osv men det är fan inte många i sverige som har så jättehöga löner.
Och jag måste faktiskt få säga att jag tycker att Sverige prioriterar på lite fel sätt. Vi har en statskuld nu på ~1200miljarder efter att den senaste året ökat. Och ändå håller vi på att ge ut en jävla massa pengar i hjälpmedel till andra länder. Skulle vi inte kunna ta och hjälpa dessa länder på ett bättre sätt. Jag undrar hur mycket av dessa som verkligen går till att hjälpa folket. Kolla bara på irak, dom har det jävligt dåligt och ändå kan saddam ha duschhantag i guld osv och köra ut flera miljarder dollar på lastbilar från Bagdad. Kan vi inte utbild läkare eller nått annat isället för att bara ge dom pengar. Och om vi skulle utbilda dom till läkare så skulle vi även sänka arbetslösheten här i Sverige lite.
July 19, 2001
Jerry wrote: Bra att du lade dit några stavfel för att symbolisera hur dålig skolan har blivit. 🙄
Tycker du också att det är kul att klaga? Förlåt, jag är inte lika perfekt som dig.. Min låg och mellanstadie lärare hade dyslexi så det kan nog ha något med saken att göra.. Sedan var klockan 1:30 när jag skickade bevet (forumklockan går fortfarande fel) och jag orkade inte läsa igenom brevet igen då jag ville slagga..
Än har jag inte fått något svar men det kommer väl..
Jag får väl bara ta och krossa Wigger i BF1942 eller något för att få min revanch 😉
September 13, 2002
slopa alla bidrag till u-länder.. fast iofs så kan det vara bra, för då slipper folk fly därifrån föratt komma tilll länder som har bätre standard..
men sen om alla bidragen till andra länder går till saker som e nyttiga för folket å inte bara en 8 filig motorväg från presidentpalatset till närmsta korvkiosk så e det ju bra
June 18, 2001
matsansan wrote: [quote=Cliff Barnes]Höj skatterna för höginkomsttagarna istället. DÄR finns pengar att hämta.
Det är så enkelt att hävda en sån sak, men det folk inte oftast inte
tänker på är detta:
Du har två personer. Den ena läser en yrkesförberedande linje på gymnasiet, typ fordon. Den andra läser natur/teknisk. Den som läste fordon får jobb som bilmek ganska omgående. Den som läser natur/teknisk pluggar sen vidare till en civilingenjör.
Efter tidigast 4.5 år (man kan räkna med fem, det blir ofta nån tenta släpandes) så ska den nyutbildade civilingenjören ut på arbetsmarknaden.
Den som då läst fordon har tjänat cirkus 15k*12*5=0.9 miljoner före skatt ~ 0.6 miljoner efter. Samtidigt har den som studerat lånat ihop 60k*5=0.3 miljoner.
Det betyder att den som har ansträngt sig och utbildat sig ligger i praktiken 0.9 miljoner(!) back efter skatt mot den som börjat jobba direkt. Den högre lönen är definitivt berättigad, har man ansträngt sig ända sen högstadiet via gymnasiet och sen universitet ska man faktiskt ha nåt för det.
"Break even", dvs där man börjar att tjäna på att man högutbildade sig ligger ju vid typ 13-15 år efter man börjat jobba, dvs 18-20 år av dina 45 yrkesversamma år (5 år "försvann" ju på studier). Det är redan mycket hög skattesats på belopp över 22k, höjer du skatten än mer för höginkomstagare så hamnar du i ett orimligt scenario där man inte alls har så mycket alls för att utbilda sig.
I Albanien hade det ju tagit det hela till sin extrem och i princip infört 100% skatt över en viss summa, dvs du hade lika mycket i lön om du var städare som om du var kärnfysiker. Utav någon mystisk anledning fungerade inte det så bra, Albanien fick inget högutbildat folk....
Glöm inte att man får betala ränta på lånet också. Det är ungefär lika mycket som lånet i sig. Därför hamnar vi på 1,2 miljoner back.
65 - 25 är 40 års arbete. 1,2/40 är 0,03 miljoner per år, vilket är lika med 2500:- i månaden, netto. Så, det rättfärdigare en lön på ca. 4000 mer i månaden. Medellönen för en civilingenjör är vad? 35000:-/månad? Och den gymnasieutbildade arbetaren? 20000:-/månad?
Men det är klart, 4,5 år av hemskt studentliv är värt 10000:- mer i månaden än 4,5 roliga år på jobbet bakom en kassa, eller vid en svets.
June 18, 2001
HELIX wrote: [quote=Jerry]Bra att du lade dit några stavfel för att symbolisera hur dålig skolan har blivit. 🙄
Tycker du också att det är kul att klaga? Förlåt, jag är inte lika perfekt som dig.. Min låg och mellanstadie lärare hade dyslexi så det kan nog ha något med saken att göra.. Sedan var klockan 1:30 när jag skickade bevet (forumklockan går fortfarande fel) och jag orkade inte läsa igenom brevet igen då jag ville slagga..
Jag får väl bara ta och krossa Wigger i BF1942 eller något för att få min revanch 😉
Nej, vore du lika perfekt som jag skulle du haft en ölöppnare i naveln och en luftrenare på ryggen.
Verkar du få något svar, förresten?
August 20, 2001
Jerry wrote: [quote=HELIX][quote=Jerry]Bra att du lade dit några stavfel för att symbolisera hur dålig skolan har blivit. 🙄
Nej, vore du lika perfekt som jag skulle du haft en ölöppnare i naveln och en luftrenare på ryggen.
Verkar du få något svar, förresten?
Kan man öppna öl? Visste jag inte 🙄
May 23, 2002
Idag behöver folk fan inte ens jobba för att klara sig. Det skulle inte va vidare svårt att få dessa att börja jobba istället för att leva på bidrag. Känner till flera personer som regelbundet går till socialen och gråter en skvätt och får i utbyte en bunt med sedlar...
January 18, 2003
Jerry wrote: Glöm inte att man får betala ränta på lånet också. Det är ungefär lika mycket som lånet i sig. Därför hamnar vi på 1,2 miljoner back.
65 - 25 är 40 års arbete. 1,2/40 är 0,03 miljoner per år, vilket är lika med 2500:- i månaden, netto. Så, det rättfärdigare en lön på ca. 4000 mer i månaden. Medellönen för en civilingenjör är vad? 35000:-/månad? Och den gymnasieutbildade arbetaren? 20000:-/månad?
Men det är klart, 4,5 år av hemskt studentliv är värt 10000:- mer i månaden än 4,5 roliga år på jobbet bakom en kassa, eller vid en svets.
Rättfärdigar en lön på 4k mera i månaden? *suck*.. Du läste inte vad jag skrev om Albanien va? Människan är ganska lat i sin natur. Har du inte en morot så är det betydligt färre som anstränger sig mot om det finns en.
I det här fallet innebär det _riktigt_ allvarliga saker eftersom du inte får högutbildat folk:
* Det finns rätt många som kan löda ihop tex en rökdetektor enligt en viss mall, men desto mindre folk som kan _konstruera_ den
* Det finns rätt många som kan montera ihop tex en hjulgrävare enligt en viss mall, men desto mindre folk som kan _konstruera_ den
* Det finns rätt många som kan osv osv..
Högutbildat folk skapar mycket jobb som kan utföras utav folk utan någon högre utbildning, det är inga konstigheter i det och inget nedvärderande i det heller.
Men det du inte verkar inse är att industrin kräver högutbildat folk för att kunna vara konkurrenskraftig, speciellt i dagens läge då konkurrensen med utlandet blir allt hårdare och hårdare. Har du ingen morot så kommer du inte att få något högutbildat folk och vips så har du skapat ett nytt Albanien....
Rätta mig om jag har fel men jag tycker en känna en viss ironi över ditt "4,5 år av hemskt studentliv". Visst, folk brukar prata om hur roliga kårfesterna är under sina studier (eftersom det typ är ljuset i mörkret). Vad de inte berättar är att du måste plugga arschlet av dig om du ska ha något ut av utbildningen. Det inkluderar även helgerna så man är inte riktigt ledig nån gång. På somrarna ska man ha praktik paralellt med att man ska försöka läsa ikapp de eventuella tentor man missat. Man blir ganska socialt handikappad under tiden och man har relativt lite pengar att röra sig med med allt inräknat. Det är ingen glamorös tid alls även om du nu har fått det intrycket. Sen som en parantes kan jag väl säga att du måste bry dig om dina studier iaf sen högstadiet och troligtivs redan i grundskolan så det handlar om mycket mera än de avslutande åren som du sen ska ha igen i arbetslivet att du brytt dig om.
June 18, 2001
Jo, tack. Jag läser själv 46 högskolepoäng den här terminen - 20 är normalt - och jag nöjer mig inte med låga betyg. (Det gjorde jag i gymnasiet, och fick således bara halvbra betyg. Å ändå är jag här. Underligt.)
Du förstår, vissa personer kanske inte har som mål att lura i alla andra att vad de gör är märkvärdigt.
Förövrigt, hur stor del av den produktion som planeras av dessa högutbildade är till verklig nytta? Ska de belönas för att de tillverkar en fullkomligt onödig produkt och marknadsför den till dess att alla vill ha den? Men det förstås, det handlar bara om fria val. Social påverkan har aldrig funnits. Kulturell imperialism och makt är myter. Likaså ekonomisk makt; det är bara frihet.
November 16, 2002
brilliance wrote: Låt dom ha sina löner, inga som klagar på musiker som får flera miljoner, eller idrottare? ne det e dom som har pluggat som man klagar på.. ne ja skulle ha skippat skolan o spelat fotboll eller tennis.
Jo men det finns ju å andra sidan bara en Ozzy Ousbourne o en Michael shcumacher
politiker o andra sidan finns det ju riktigt gott om
September 3, 2001
Har väldigt svårt att se hur seriös Jerry är i sina påståenden 😛 du blandar med ironi alldeles för mycket. Eller så kanske det bara är jag som fortfarande är för ung för sådant. Men hur som helst känns det som att jag inte håller med dig.
Man ska självklart belönas om man med ansträngning och medvetenhet har studerat långt mer än andra. Det finns såklart kvar heder i alla jobb som kräver mindre studier, eftersom att dom krävs. Till exempel krävs det byggare, som gör hus o broar, men utan arkitekten blir det inget av.
Hur många av byggarna skulle i sin ungdom ha "orkat" studera lika mycket som arkitekten? Plus att det mest sannolikt var byggaren som mobbade arkitekten när de gick i skolan och inte tvärtom.
Ne... det "rika" har inte alls haft det lätt som många vill tro. Speciellt inte de som har fötts ur arbetarfamiljer... och dessa tror jag utgör en stor andel av de rika (just eftersom dom vill ta sig ifrån sin låga ekonomiska status).
En byggare kan i all ära ha det "slitigt" på jobbet när han ska stå under regnet och gräva/asfaltera/bygga det han nu måste göra. Men sådant arbete klarar arkitekten också av. Klarar byggaren av arkitektens jobb??
"Förövrigt, hur stor del av den produktion som planeras av dessa högutbildade är till verklig nytta? Ska de belönas för att de tillverkar en fullkomligt onödig produkt och marknadsför den till dess att alla vill ha den?"
Har svårt att tyda det argumentet. Det måste vara sarkastiskt?
There is a point ändå, om att mycket som en marknadsförare gör kan tyckas vara onödigt för överlevnaden av mänskliga släktet. Men tror du verkligen att bara för att en bråkdel ekonomer/marknadsförare gillar att göra knivar som kan skära igenom en sko, och sedan visa det på tvshop så ska man dra ner på antalet höginkomsttagare eller höja deras skatter eller vad det nu är du vill få fram med dina påståenden?
Var hamnar alla seriösa höginkomsttagare? Var hamnar läkare, medicinforskare, a.k.a.: resten som pluggat hårt?
Morötter o belöning tycker jag.
Är fortfarande för beskattning, men jag tycker att det ska löna sig ordentligt att anstränga sig med studier... för den enskildes studier gynnar allmänheten enormt.
June 18, 2001
Jag är alltid seriös, även i min ironi. 🙂
En byggare kan bygga åtminstone små broar utan en arkitekt, även om de förmodligen inte är kostnadsoptimerade. Vad ska en arkitekt göra utan en byggare, dämma upp vattendrag med sina skisser så att bron inte behövs?
Arkitekten kan förmodligen utföra byggarens jobb, till en viss grad och med betydligt mindre finess. Jag tror också att byggaren kan utföra arkitektens jobb till en viss grad. Alla kan bygga ett garage. Du glömmer också att om arkitekten utför byggarens jobb är han inte en arkitekt utan en byggare. Tycker du att han ska ha två-tre gånger så mycket betalt trots det, för att han har en arkitektutbildning? Sedan svarar ditt argument om kompetens fortfarande inte på frågan varför det ska belönas med hög lön. Att kompetens kommer med utbildning är ganska uppenbart.
Med onödiga produkter menar jag allt ifrån märkeskläder och sportbilar till dataspel och 78 olika ringsignaler på den 45:e Ericsson-telefonen. Hur kan det anses viktigare än det arbete som utförs av byggare, sjuksköterskor, lärare, städare etc.? Är det viktigare därför att de som sköter produktionen har en högre utbildning? En utbildning är någonting man väljer själv om man vill skaffa sig, ingen (påstådd) tortyr att senare använda som argument för att få pengar.
Varför är ni så öppna för ekonomisk makt men inte politisk?
September 3, 2001
ah 🙂 äntligen ser jag det från din sida.
du har visserligen rätt i detta:
"Hur kan det anses viktigare än det arbete som utförs av byggare, sjuksköterskor, lärare, städare etc"
rent moraliskt är det ju dessa sistnämnda som utför arbetet dag för dag och som är i kontakt med "the real thing" så att säga.
Det kan nämnas att i Japan är t.ex. en lärare långt mer uppsatt än här i västvärlden. En byggare tjänar flerdubbelt mycket mer här i sverige än i andra länder o.s.v. Beror mycket på vilka värderingar man har i landet.
Men jag tycker verkligen att en utbildning ska löna sig. Framför allt borde det göra det här i sverige eftersom alla har tillgång till en hög utbildning. I princip INGEN kan hävda att han inte har chansen pga. alldeles för låg ekonomisk status. Den ursäkten kanske gäller i vissa andra länder, där endast personer med dyra utbildningar från privatskolor är framgångsrika.
Man ska kunna hänvisa till sin utbildning för att få högre lön. Vill någon tjäna mer? gå igenom studierna!
Varför borde en städare/lärare/byggare tjäna lika mycket som en läkare? Skulle du vela påstå att det är lika lätt att bli städare som det är att bli läkare? Om det är olika lätt måste det betalas olika.
För övrigt tycker jag att politiker inte borde tjäna som de gör. De tjänar ju långt mer än personer som har "tyngre" utbildning och de har en hel del förmåner under ärmen som enligt mig tystas ner en hel del (förutom när aftonbladet får reda på det och blåser upp det).
Bra ekonomi ska inte betyda makt.
Kompetens skall belönas med hög lön eftersom det ska driva personer till att sikta högre. Kompetens ska belönas för att det är stor efterfrågan för kompetenta personer. Har man kompetens och får dåligt betalt kan man lika gärna söka jobb någon annanstans och vara säker på att man får bra betalt. Kan en städare/byggare ha samma säkerhet? Nej, eftersom det inte är lika stor efterfrågan.
Sen att sjuksköterskor får dålig lön i dagens läge är just ett sånt problem som håller på att bekämpas. Det är både dålig lön och någorlunda bra efterfrågan och därför är det många som klagade flitigt för ca ett halvår sedan (om inte mer?).
1 Guest(s)