October 25, 2003
March 14, 2004
dreamweaver wrote: 225? Jag tillhör gamlingarna så hur räknas poängen? På gymnasiet ska man ju ha typ 2500 poäng när man går ut.
Man läser 16 - 18 ämnen. Man får betyg i varje. 10 för ett G, 15 för ett VG och 20 för ett MVG. Men man får bara räkna 16 ämnen så om du läser för många så räknas dom ämnena bort som du har haft lägst betyg i. Så om man har G i alla ämnen så har man 160p om man har Vg i alla så har man 240p och har man MVG i alla så har men 320p. Har du 250p eller mer så kommer du troligtvis in på alla linjer förutom Frisör och IB. Medeln ligger på runt 220p.
Hade 250p exakt
May 1, 2005
skinner wrote: [quote=dreamweaver]225? Jag tillhör gamlingarna så hur räknas poängen? På gymnasiet ska man ju ha typ 2500 poäng när man går ut.
Man läser 16 - 18 ämnen. Man får betyg i varje. 10 för ett G, 15 för ett VG och 20 för ett MVG. Men man får bara räkna 16 ämnen så om du läser för många så räknas dom ämnena bort som du har haft lägst betyg i. Så om man har G i alla ämnen så har man 160p om man har Vg i alla så har man 240p och har man MVG i alla så har men 320p. Har du 250p eller mer så kommer du troligtvis in på alla linjer förutom Frisör och IB. Medeln ligger på runt 220p.
Själv hade jag 245p.
Jaha ok. Så om man översätter gamla betyget 5=MVG, 4=VG, 3=G så fick jag 300p 🙂
November 27, 2003
280 och sen 17.63, men då läste jag 1 år i gymnasiet med huvudvärk av den grövre sorten som kom och gick och sen två år på komvux där jag läste resten av kurserna och upp några av de som sket sig i ettan.
Har även ett Högskoleprov på 1.5 som jag skulle vilja höja.
Har inte haft någon direkt nytta av varken eller faktiskt. Har kommit in överallt jag sökt med råge. 😕
//Andreas
May 1, 2005
Relaxia wrote: [quote=dåren]Ni antika gamlingar som hade 1-5 systemet ska ej svara.
DISKRIMINERING!!!
Så gammal är jag faktiskt inte. Blev nyligen närmare 30 än 20 iof...
Tror jag tillhör den sista gruppen som hade 1-5 systemet.
😛
Inte om du är 80:a. 81:orna var sist. 🙂
May 1, 2005
Spinnjonte wrote: Skryttråd? Sen när har det varit coolt att vara en nörd som räcker upp handen och uteblir på klassfesterna?
Vem bryr sig om att räcka upp handen om man spikar proven?
Och varför fortsätta gå till klassfestlokalen om man är smooth nog att få ragg redan på vägen dit?
June 26, 2005
February 12, 2002
Spinnjonte wrote: Skryttråd? Sen när har det varit coolt att vara en nörd som räcker upp handen och uteblir på klassfesterna?
Man måste inte räcka upp handen, vara "nörd" och utebli från klassfesterna för att ha höga betyg. :arg: För det andra så behöver inte nördarna som räcker upp handen och inte vågar komma till klassfesterna nödvändigtvis ha bra betyg.
Hur gammal var du nu igen spinnis? (seriös fråga, undrar åldersgrupp. :))
November 22, 2001
dreamweaver wrote: [quote=Relaxia][quote=dåren]Ni antika gamlingar som hade 1-5 systemet ska ej svara.
DISKRIMINERING!!!
Så gammal är jag faktiskt inte. Blev nyligen närmare 30 än 20 iof...
Tror jag tillhör den sista gruppen som hade 1-5 systemet.
😛
Inte om du är 80:a. 81:orna var sist. 🙂
Stämmer. Jag är 81'a o han vara med om detta intelligenta system för betyg.
Sen kom idiot-systemet ikapp oss på gymnasiet.
Hade 3.5 om jag inte minns fel.
Överansträngde mig på högstadiet, allt över 3.0 var ju onödigt 🙁
2 Guest(s)