Skulle du köpa det du laddar ner om du inte kunde ladda ner?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skulle du köpa det du laddar ner om du inte kunde ladda ner?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 2, 2009 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Mest lite nyfiken att höra om folks vanor. Skulle du köpa det du laddar ner om du inte kunde ladda ner? I så fall vad: musik, spel eller film?

Har fildelning varit positivt på något sätt för dig? Har du upptäckt något nytt via fildelning som du sedan faktiskt köpt?

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1222865
April 2, 2009 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

En bråkdel på sin höjd.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1222866
April 2, 2009 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är bedrägeri att ge sken av att det är en artist som gjort musiken å sälja den under dess namn när det igentligen är några andra som gjort allt eller delvis. Kanske till och med någon annan som sjunger.
Därför kan jag inte tänka mig att köpa sån musik eller musik från det skivbolaget.

När det gäller filmer är jag starkt emot produktplaceringar, så filmer med sådant skulle jag aldrig betala för. Problemet är att jag inte har en aning om vilka filmer som innehåller sånt, eller vilka företag som gör så. Så därför blir det inte köp av någon film. När det gäller musik så kan man iaf läsa sig till nödvändig info väldigt lätt.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1222869
April 2, 2009 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

jag köper i princip allt som jag tycker om. om jag laddat hem ett bra spel, så köper jag det (så småningom). Om jag inte hade haft möjlighet att ladda hem "i förväg", skulle jag ändå aldrig köpa t.ex ett spel utan att på något vis testa innan köp.

tankat en bra film... köper ofta DVD/BD'n. Sällan jag chansat på att köpa en DVD jag aldrig sett tidigare.

har inte laddat ner musik på flera år

en stor majoritet av det jag laddar hem är TV serier, som ändå inte skaparna får någon direkt inkomstförlust av

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1222870
April 2, 2009 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle nog köpa ganska mycket, men många saker är svårt att få tag på på ett enkelt sätt och det finns sådant som inte alls går att få tag på i handeln så det är väl av ren bekvämlighet antar jag.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1222876
April 2, 2009 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte köpt något med musik att göra på minst 12 år

Har inte köpt en film på.. hmm.. 10 (?)år. Om inte Bondfilmerna som följde med Afton / Expressen för något år sedan räknas 😛 Var mest för att ha som samling.

Köper spel när de släppts något verkligen "hypat". Sist jag köpte ett datorspel var när GTA 4 släpptes i vintras... och innan dess var det Half-Life 2 för flera år sedan.. men inget där emellan.

Så mitt svar ligger någonstans mellan "Nej" och "... bråkhöjd".

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1222883
April 2, 2009 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

En bråkdel då 90% av det jag laddar är ett helvete att få tag i denna delen av världen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1222886
April 2, 2009 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej väldigt lite, speciellt nu när ett nytt spel kostar 700:- lagom till ipred.
Känns som dom passar på nu att höja priset både på filmer och spel.

Musik "köper" jag numera genom spotify nästan enbart.
Har inte tankat ner någon låt över huvudtaget sen det kom.
Tycker det borde finnas liknande lösningar till filmer och spel.

Som speltillverkarna och filmbolagen beter sig nu vägrar jag att köpa. Speciellt också när antipiratbyrån hotar hemanvändare som t.ex. lisa 13år.

Men jag har faktiskt en hel del independent filmer och filmer som är producerade i lite andra länder än t.ex.Sverige och USA har jag tankat ner och sedan köpt pga att dom är betydligt bättre än t.ex. hollywood.
Vägrar köpa hollywoods hjärndöda filmer.

Chief
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 309
1222887
April 2, 2009 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Mest lite nyfiken att höra om folks vanor. Skulle du köpa det du laddar ner om du inte kunde ladda ner? I så fall vad: musik, spel eller film?

Har fildelning varit positivt på något sätt för dig? Har du upptäckt något nytt via fildelning som du sedan faktiskt köpt?

//Andreas

Ja, laddade ner CoD 4, Far Cry 2 och BF2, köpte sedan alla 3 för att de var bra och jag ville spela online 🙂

Nja, kanske inte nytt, men jag köpte de iaf 😛

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1222897
April 2, 2009 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Har fildelning varit positivt på något sätt för dig? Har du upptäckt något nytt via fildelning som du sedan faktiskt köpt?

Helt klart har det varit positivt.
Genom fildelningen har jag (och säkerligen många andra) hittat otaliga nya och spännande artister och genrer. Det öppnade ju dörren till en helt ny värld när man bodde lite avsides och musiken man generellt sett lyssnade på inte var direkt lätt att hitta i de närliggande musikaffärerna.

Många av de albumen jag laddat hem och fastnat för, har jag köpt. Och hade det inte varit för den musiken man hittade då, hade jag med största sannolikhet inte varit den underbara människa jag är idag 😉 laugh

Godnatt 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1222901
April 2, 2009 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Köper allt jag tycker om i mån av pengar, vilket det har varit rätt knapert om på sistone. Spelar inte speciellt mycket och är ingen direkt filmfantast, så det blir rätt billigt med massvis av musik. Ligger lite efter i skivköparspåret för tillfället, men kompenserar det ofta med att köpa både LP och CD (LP:n för att titta på fodralet, typ). T.ex. Meshuggah - obZen och Anorexia Nervosa - Drudenhaus har jag som både och. Är utöver det en sucker för rariteter, den sistnämnda LP:n finns i 300 ex. 🙂

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1222915
April 3, 2009 - 6:35 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm förr laddade jag alltid ner alla spel som kom och det slutade jag med för 6-7mån sen har köpt 10 spel sen dess. Mer än jag gjort på dom senaste 10åren.

Filmer laddar jag ner kollar om dom är bra. Är den riktigt jävla bra så köper jag dom annars inte. Skulle jag köpt alla filmer jag har laddat ner skulle jag behövt vara miljonär och fan vva pengar man hade slängt i sjön på en massa skit som man ångrar att man ens laddat ner.

Musik: Har jag inte köpt sen jag gick i 6an är 23 nu. Men har inte laddat ner direkt mycket heller. Just nu använder jag endast spotify vilket jag tycker är riktigt bra.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1222923
April 3, 2009 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Mest lite nyfiken att höra om folks vanor. Skulle du köpa det du laddar ner om du inte kunde ladda ner? I så fall vad: musik, spel eller film?

//Andreas

Ganska mycket,

Musik och spel köper jag redan allt.
Jag laddade hem varenda spel som släpptes för många år sedan och spelade på sin höjd 10 minuter. Insåg att de få spel jag faktiskt sätter mig o spelar kan jag lika gärna köpa.

Film däremot skulle jag inte köpa allt, jag skulle snarare se mindre.
Mest beroende på att det inte finns någon bra hyr/köp tjänst via nätet och delvis priset. Det tar emot att betala 250 spänn för en film. Och dessutom förstår jag inte varför det ska ta ett år innan filmen dyker upp som köp/hyrfilm. Bio är djävulens påfund, film bör avnjutas hemma.

Ungefär samma sak med tv-serier som är det jag konsumerar mest. Hade det funnits en tjänst där man kan betala för att se avsnitten i HD "on-demand" hade jag betalat för det (förutsatt vettigt pris). Att vänta flera år på en dvd-box är inte lockande. Plus att många serier sänds inte ens i Sverige.

Ett spotify för tv-serier hade varit fantastiskt 🙂

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 553
1222929
April 3, 2009 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

En vældigt, vældigt, vældigt liten del.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1222931
April 3, 2009 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tyckte den här personen formulerade sig bra:

http://tech.slashdot.org/comme.....d=27442089 wrote:

I like certain TV-shows. "Heroes" is one of them.

It's currently in its second season here in Sweden. But I don't have a TV, nor do I have the time to watch it when it's on the telly. Oh, and it's in regular TV-quality. The iTunes store sell the TV-show though. But not in the Swedish store. They don't sell ANY movies or TV-shows in the Swedish store.

I can buy the first two seasons on DVDs (and maybe blu-ray, not sure), but since most of the people I talk with on a daily basis are from the US, I can't really talk about the TV-shows - it's like being more than a year behind with the news. Current events aren't really all that current.

I've seen the first season on DVDs. It's a cool show. I'd like to keep up with it. I'm more than willing to pay the I think 35$ an HD quality season costs on iTunes, but aparently my money aren't good enough for these people (I doubt it's Apple's decision).

Browsing through the US store I see lots of shows I'd like to watch and buy. Dr. Horrible's Sing Along Blog being one of them, but again, that's only available in the US store. That makes no sense though, as I can buy it on Amazon, and it's not like that show will ever be syndicated - what TV-network would buy a 3 episode show with a total runtime of 45 minutes?

Hell, I'm willing to pay two dollars to watch an episode of something, just to see if it's any good.

Essentially my dilemma is as follows:
I can break the law by making a fraudulent claim that I'm in the US and buy the stuff I want. I'm sure this is illegal in other ways than the fraud bit.
I can break the law by downloading the shows I want to watch and sample new stuff
I can buy a TV, wait a few years for my local networks to hopefully pick up shows that I'll find interesting and then watch it.

I don't really want a TV - partly because I am then forced to pay a yearly tax on it, partly because I don't really watch it. I had a 42" plasma from janurary 2008 to august 2008, and I think I watched a combined total of 4 hours of TV on it, the rest was gaming and watching movies.

I don't really want to break the law. I don't mind paying to support the production costs of the stuff I like, I don't mind paying to support a distribution system I like. But aparently I'm not the kind of person, "they" want to cater to.

"They" could learn a LOT from The Daily Show and The Colbert Report. I can watch their shows within a day of them being aired with no restrictions. They used to have embedded ads in their commercial breaks (not a problem), but they stopped that a while back, probably because the ads were aimed at a US audience. The Daily Show is even syndicated in Denmark - the broadcaster manages to put subtitles on it and show it with a two day delay, so it's not like there isn't a foreign market for it either.

My point is this:
"They" have no aparent interest in selling their stuff to me. My money obviously isn't good enough for them. If that's the case, why the fuck do they care if I download their stuff? It's not like it's a lost sale - they obviously do not want to sell it to me!

Nej, jag kommer inte köpa mer eller ladda ner mindre. Försöker hålla mig till fri mjukvara så gott det går, Vista-licens kom med laptopen. Köpte ändå Bioshock för jag tyckte det var prisvärt 🙂

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1222932
April 3, 2009 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Lite mer antagligen. Men det skulle bli mer kopierande mellan kompisar istället då. Men problemet är att i princip all musik jag lyssnar på ät sådan som inte spelas på radio eller promotas med reklam så jag skulle säkert inte känna till mycket av den om det inte var för fildelningen.

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
1222953
April 3, 2009 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle köpa ganska mycket, om priset e rätt.
Filmer man gillar köper man ändå.

Sci-fi och fantasyböcker har jag köpt allihop.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1222978
April 3, 2009 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror på vad det är för priser.
Tex tycker jag att Windows Vista har helt klart överpris.
Sedan så kan ju spelen till såväl pc som konsoller gå ner till ca 500:-
Med rätta priser skulle jag handla oavsett om det går att piratkopiera.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1222983
April 3, 2009 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle nog inte köpa ngn film vilket jag inte gjort på dom senaste åren (jo 3 filmer på 4år kanske jag köpt).
Men lär väll säga att jag är mkt mer för bio, går mer än gärna på bio och det är väll till största del pga just fildelning.
Innan jag hade tillgång till snabbt internet och rätta tekniken var mitt film intresse så gott som noll, titta på film var bland det tråkigaste jag visste.
Sedan växte det väll fram mer och mer, och har nu idag rätt sort film / serie intresse.
Är det ngn intressant film så går jag och ser den på bio, och oftast så laddar jag hem den efter bio besöket.
Dom jag inte ser på bio men laddar ner ändå hade jag KNAPPAST ansett vara värda att köpa i dags läget iaf.

Så jag skulle då säga att dom har tjänat en bio kund pga fildelningen som dom inte skulle sett där annars.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1222986
April 4, 2009 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade nog kunnat tänka mig betala runt 300:- för en spotify-liknande tjänst som innehåller både musik, film och TV.
Bara tjänsten är pålitlig och fungerar på de vanligaste plattformarna.
Denna månad har jag testat att prenumerera på TV4 Anytime och konceptet funkar bra för mig som småbarnsförälder. Blir som att ha en PVR som spelar in allt som sänds och har sänts på en kanal (i stort sett) för 49:-/mån.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL