January 12, 2004
ponera att ni ska ut och fiska, ni kommer att vara borta en helg.
ni är vid en sjö mitt ute i urskogen långt från stugan ni ska bo i.
Biljäveln lägger av, ni tar er ingenstans, ingen mobil, ni är strandade mao...
Skulle ni klara av att fixa mat, skydd och allt som behövs för att klara er i "vildmarken" i ett par dagar eller 5 innan ni vet att det kommer folk och letar efter er på det stället ni är på?
och googla inte fram hur man gör nu, jag menar med de kunskaper ni har nu... 😀
March 10, 2002
Du klarar ju dig utan mat i 2 veckor utan problem.
När vi hade överlevnad klarade jag mig på 1 liter vatten under 4 dagar, det vill säga det vattnet man hade med sig ut. Alternativet var att rena gult sjövatten med klortabletter, då valde jag att hellre snåla med mitt kranvatten. 🙂
Och ja, jag skulle klara mig.
March 10, 2003
Beror som sagt på klimatet. Men ponera att det är flera mil till närmaste bebyggelse (10mil?).
På vintern är det mer förädiskt än på sommaren. På sommaren är det ganska enkelt faktiskt.
På vintern är det mer som ställer till det. Men fiskar man på vintern (pimpelfiske) så gissar jag på att man har bra kläder.
Vilket ytterligare ökar chanserna för överlevnad.
Vattnet i sjön går att dricka även om det inte är varmt. Tar man med sig vatten så kan man gå den vägen man kom med bilen.
Efter runt tio mil borde man teoretiskt kunna upptäcka hus eller liknande.
Kanske är längre mellan ställena i norrland ?
På vintern i norrland har man som fördelen att det oftats finns mycket snö. Detta kan underlätta då
man bygger vindskydd. Snö isolerar väldigt bra och är lätt att bygga med.
Så ja tror inte jag personligen skulla ha större problem faktiskt. Låt oss säga att det tar 60min att gå 5km.
En sträcka på 10mil kan man då avlägga på runt 2 dygn, med vila och rätt kläder.
Då utan att stressa så man kollapsar av trötthet och brist på näring.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 4, 2001
Nu kanske jag fuskar lite men utefter de förutsättningar du ger så troligtvis.
Ex:
*Man har en bil, den kan användas som vindskydd. Man har förmodligen el från batteriet och kan sätta på stolsvärmarna typ 😛
*Bensin har man säkert (eller annan brännbar vätska) så eld är nog inga problem om man vill grilla en firre eller något. Man har även tändaren i bilen om man är lat 😛
*Man brukar ha verktyg i bilen som kan komma väl till pass.
*Nära sjö = det finns vatten som bör gå att göra drickbart.
Har man bara vatten och inte fryser ihjäl så tror jag att de flesta (i alla fall väldigt många) skulle klara sig under den angiva tiden, om inte annat på ren vilja. Det bör ju gå att ligga på marken i 5 dagar på sommaren om man bara har vatten. Samtidigt ställer jag mig frågan om man inte lika gärna kan ägna sig åt att fiska och ha det "bra" under tiden. Jag menar gör man en sån här utflykt så är det ju inte för att fiska en stund innan lunch utan jag utgår ifrån att man hade tänkt att kanske övernatta i alla fall en natt på platsen om man nu är så pass långt från stugan.
September 5, 2001
Ska man ut och fiska är man rätt klädd också. Hur många är man?
Hur långt är det till stugan, hur långt är det hem? Vet någon att vi kommer vara där osv.
Som någon sa, gör upp en stor eld med hjälp av bensinen, skaffa vatten. Är det vinter är det ju inte så svårt 🙂 Skopa bort snön runt elden, lägg granris på marken, voila! Sova gör man i skift så nån håller koll på elden. Maten är ju egentligen det kluriga, det är ju om man inte kan fiska i närheten, det är ju inte så energikrävande... nått sånt tror jag, sen är det bara att vänta ut det. Beror väl på hur långt det är hem också, 10mil klarar man ju på en dag egentligen men annars är det ju bara ta med så mycket man kan och börja röra sig hemmåt/frammåt.
November 22, 2001
Bensin för att göra upp eld....suck...
Ja, jag hade klarat mig förutsatt att jag inte startade naken mitt i vintern eller något liknande.
Men du får nog lägga upp scenariot lite bättre.
Om man ska ut i obygden o fiska antar jag att man har vettiga kläder, någon form av elddon, en del mat osv.
Bara på det och sätta sig i bilen skulle ju räcka för att överleva ett bra tag.
Vari ligger problemet?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)