February 17, 2004
csm101 wrote: Ja det slkulle jag med lumpenkunskap och en j**la massa extrem överlevnad á la discovery.
jepp samma här, men då utan lumpenkunskap. Skulle klara mig bra om jag hade med mig kompass (förutsatt jag känner till området hyffsat), överlevnadskit (kniv, flinta).
Sen hade jag försökt med detta, citat Bear Grylls:
"Find a river, follow that river until you find a road. That Road will lead you to civilization."
För övrigt basic strategi för överlevnad.
Att gå nerför och ev. följa en kraftledning eller något vattendrag är ett bra tips om man är vilse och inte vet man ska ta vägen.
Har noll lokalsinne, men tror knappast det skulle gå någon nöd på mej om jag hamnade i den situationen. Lättare att hitta ut ur skogen än att lära sej hitta i större samhällen/städer för min del.
Ätbart finns det ju lite överallt i skogen, så det är inga det största problemet, värre då ifall man inte har med typ blodtrycksmedicinen.
:-s
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
Skulle inte heller ha några större problem med att bli strandad 1 vecka under en fisketur. Man har ju då bra med utrustning med sig.
Något som genast skulle bli mycket svårare är att mitt i vintern bli strandad med bilen när man är långt ut i skogen någonstans. Då har man kylan att slås med med det lilla man har liggandes i bilen.
January 4, 2001
Tycker att frågan snarare vore om man skulle klara sig i ett helt år.
Då måste man fixa alla väder, och man måste fixa mat.
Som folk har påpekat tidigare så behöver man ju inte mat för så får dagar, du behöver ju knappt dricka vatten ens.
Tror jag skulle klara mig galant, oavsett hur lång tid det gällde.
January 13, 2003
Om man säger så här:
Du är ute i skärgården och fiskar på hösten. Du är runt mellan en massa olika små öar. När kvällen har kommit märker du att båten där du hade all mat och mobilen har dragit sig loss. Ingen vet vilken ö du är på.
Hur länge tror du att du klarar dig med endast fiskespöt och fiskelådan med drag och en kniv?
December 27, 2003
Coore wrote: Tycker att frågan snarare vore om man skulle klara sig i ett helt år.
Då måste man fixa alla väder, och man måste fixa mat.
Som folk har påpekat tidigare så behöver man ju inte mat för så får dagar, du behöver ju knappt dricka vatten ens.Tror jag skulle klara mig galant, oavsett hur lång tid det gällde.
ett år är mycket mycket svårare. För även en person som besitter kunskaperna för hur man ska överleve kommer brytas ner rent psykiskt efter några veckor, och då blir den fysiska delen tusentals gånger svårare
2 Guest(s)