May 29, 2001
Tja, inte världens jobbigaste problem kanske 🙂
I alla fall, har haft det tråkigt i sommar så jag har pumpat biceps i 180 för att ha något att göra, har fått ganska bra resultat men vänster biceps är mycket större än höger? Har tränat båda armarna lika mycket och jag är 100% högerhändt, är mycket starkare i höger så hur fasen kan det gå ihop???
Kan det vara så att jag har mindre underhudsfett på vänster arm? jag fattar nada.
October 28, 2002
En snabb teori; Du är van vid belastning i högern men inte i vänstern. Eftersom högern är van vid träningen ger det inte lika mycket effekt där som på andra armen?
Menar av samma anledning som du varierar dina set med ngn månads mellanrum, för att kroppen inte ska vänja sig?
Som jag fattade det har du precis börjat träna eller bara tillfälligt?
Vad har du gjort för övningar? Koncentrations curl? Flyes? Bara fria vikter?
December 31, 2001
Kroppen är delad i 2 delar, höger och vänster.
Du kommer alltid att ha olika storlekar på någon del, min lats är större på höger än vänster sida men min biceps är större på vänster men ändå är jag starkare i höger och mitt ena bröst är lite större än det andra.
Så är det för de polare jag har som tränar oxå, någon del är antingen större/mindre/klernare/starkare än motsatta sidan.
Detta kan du komma förbi om du tex max reps på den klenaste sidan och sen kör 2-3 mindre på den starkare sidan så kommer de ifatt varandra men folk brukar inte se detta om du inte berättar det för dem.
May 29, 2001
Hauk wrote: En snabb teori; Du är van vid belastning i högern men inte i vänstern. Eftersom högern är van vid träningen ger det inte lika mycket effekt där som på andra armen?
Menar av samma anledning som du varierar dina set med ngn månads mellanrum, för att kroppen inte ska vänja sig?
Som jag fattade det har du precis börjat träna eller bara tillfälligt?
Vad har du gjort för övningar? Koncentrations curl? Flyes? Bara fria vikter?
Ja det kan nog stämma, verkar som att jag har större volym på vänster plus att muskeln framträder mycket bättre.
Sitter hemma och kör så det blir bara fria vikter plus en del chinups (fan vad det tar). Nu vet jag inte vad alla övningar heter men jag kör curls där man sitter ned och stödjer armbågen mot knäet, sen så står jag upp med hantlarna paralellt med kroppen och drar rakt upp och varannat set så håller jag dom som en "hammare". Har tränat för att hålla formen ganska länge med chinups och armhävningar, kör biceps nu bara för att jag som sagt har tråkigt....och det är skönt på något sätt 🙂
October 28, 2002
Hmm ye.
Koncentrations curl är det du gör när du stödjer överarmen mot innersidan av låret. Sätt inte armbågen rakt ner i knäet, utan ta nedre delen av överarmen mot insidan av låret och luta dig över. Testa det, kommer garanterat kännas bättre och ger mer 🙂
När du har armbågen i knäet sträcker du inte ut hela muskeln och får inte fullt resultat!
Förstod jag dig rätt att du håller "som en hammare" och lyfter varannan rep höger och varannan vänster? Det är rätt.
Testa även vinkla handelderna med handflatan uppåt och lyft 🙂 Det är ger mer på biceps skulle jag tippa på 😉
Det jämnar säkert ut sig ganska snart iaf du fortsätter. Min erfarenhet är att det blir svårt att få jämt resultat när man väl börjat experimentera med olika vikter och antal reps på olika sidor så jag gav upp det.
Men det är ju individuellt givetvis!
February 1, 2002
detta är vanligt, träna vidare så kommer det jämna ut sig.
Du kommer kanske se det men inte andra.
En polare's ena bröstmuskel växte brutalt mkt fortare än den andra 🙂 såg helt väck ut, men nu syns det inte.
Dock blir det snett när han kör bröstövningar för ena sidan som växte snabbare är lite starkare.
June 10, 2005
squarepusher wrote: Tja, inte världens jobbigaste problem kanske 🙂
I alla fall, har haft det tråkigt i sommar så jag har pumpat biceps i 180 för att ha något att göra, har fått ganska bra resultat men vänster biceps är mycket större än höger? Har tränat båda armarna lika mycket och jag är 100% högerhändt, är mycket starkare i höger så hur fasen kan det gå ihop???
Kan det vara så att jag har mindre underhudsfett på vänster arm? jag fattar nada.
Armen som är något svagare ( i ditt fall vänster) får självklart en tyngre träning & därmed ett bättre träningsresultat än din högre arm, det är fullkomligt normalt & kommer att jämna ut sig vid fortsatt träning. Procentuellt har den alltså växt något mer, men just muskelmassan i sig självt behöver inte betyda att armen är starkare.
February 16, 2005
jag hade samma problem med bröstmusklerna när jag tränade, vänster blev större och fick "snyggare" form än höger men jag var starkare i höger.. lite diffar alltid musklerna även på byggare även om skillnaden på höger och vänster för dom är mindre, kanske tack vare "substanserna" dom tar, jag gav mig aldrig in på sånna saker så det ska jag låta vara osagt 🙂
January 20, 2002
squarepusher wrote: Tja, inte världens jobbigaste problem kanske 🙂
Man får inte stora biceps över en sommar om man inte är van innan eller börjat käka creatin eller anabola :). Efter 2-3 år kan man börja snacka resultat. Fortsätt att träna bara så kommer det att gämnas ut. Tänk på att inte använda för mycket vikter i början bara. Kär hellre mer repetitioner och variera bicepsövningarna.. lycka till.
January 22, 2003
Cezar wrote: [quote=squarepusher]Tja, inte världens jobbigaste problem kanske 🙂
Man får inte stora biceps över en sommar om man inte är van innan eller börjat käka creatin eller anabola :). Efter 2-3 år kan man börja snacka resultat. Fortsätt att träna bara så kommer det att gämnas ut. Tänk på att inte använda för mycket vikter i början bara. Kär hellre mer repetitioner och variera bicepsövningarna.. lycka till.
Jag skulle vilja påstå motsatsen, när man är "svag" och musklerna inte är lika vana vid belastning blir du snabbare starkare och får större muskler än när du redan är vältränad, sen att säga att man ska köra många reps med lite vikt är helt fel. Musklerna stimuleras för tillväxt vid överbelastning, alltså ska man köra tungt och få reps istället (Vissa säger 3-6 med 3 sets andra 6-10 med 3 sets). Men du ska INTE köra många reps med låg vikt!
Olika övningar både med maskiner och fria vikter finns Här
October 28, 2002
Kan vara bra att vänja in kroppen vid ett lugnare tempo och köra fler reps. men man ska ALLTID variera sina set i perioder och absolut inte låsa sig till samma.
10-12 en månad, 3-6 en och 8-10 en är rätt bra variation. (Du ska maxa varje set så anpassa tyngd efter det.). Då hinner inte kroppen vänja sig vid viss belastning.
3 sets är lagom.
2-3 år ska det inte ta att få märkbara resultat. Rätt kost och 3-4 pass i veckan och du kommer själv se skillnad på 6 mån. Men över en sommar är kanske inte sådär jätte troligt.. 😛
2 Guest(s)