Skyldig att betala denna pbot?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skyldig att betala denna pbot?
Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 13, 2007 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Dessa p-boter gör mig tokig och hur föetaget hanterat detta.
I detta fall Car Park.

Har hört att de gör detta mot många som överklagar en pbot och att de lever på att trotsa och "jävlas" med folk eftersom en parkeringsvakts ord står högre ifall det skulle råda en tvist.

En parkeringsvakt brukar få bonus och dyl från företaget ju mer p-böter de eller något som motiverar de att ge fler böter.

I mitt fall så parkerade jag utanför mitt jobb som vanligt där en dagstaxa har länge varit x antal kr.
Jag betalade biljetten och lade den i bilen, tänkte inte på vad som stod på den. Några timmar senare hade jag ett ärende då jag var tvungen att åka iväg en sväng och då upptäckte jag att biljetten gick ut om ca 5min.

Bredvid min bil stod en yngre tjej och pratade i mobil som jobbade på Car Park. Frågade henne varför min biljett gick ut om 5min då jag hade betalat dagsavgiften. Hon sa att de hade höjt till x antal kr men det var OK att stoppa i ytterliggare x antal kr så ser de sen att jag har betalat den summan som behövs för att stå där 1 dygn.

Visst när jag kom tillbaka igen så betalade jag en till biljett och lade bägge i bilen synligt.
När jag hade jobbat klart och skulle åka hem fick jag mot min förmodan en p-böt endå trots att en p-vakt på Car Park sa att det var OK.
Drog samma historia som för er och överklagade bötern.

Fick svar av Car Park att de har kyltar för detta osv. Mailade de igen och trotsade med att endå en från Car Park sa att det var OK det jag gjorde.
Fick samma svar igen ungefär fast lite annorlunda formulerat.
Vad kan jag mer göra?

Ska jag behöva betala bötern? De låter mig betala lite mindre pga jag hade lagt i x antal kr men det är mer principen. Det känns inte rätt.

Vad är nästa steg att överklaga? Polisen?

Man blir ju irriterad...

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1164331
November 13, 2007 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr tror jag inte du har en chans såvida du inte hittar p-vakten du pratade med så hon kan intyga vad hon sa.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1164332
November 13, 2007 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl som så att man ska betala en bot, men sen i efterhand överklaga och kräva tillbaka pengarna. För att på så sätt slippa att det går till inkasso/kronofogden under tiden.

Eller är jag ute och seglar?

dree
Member
Medlem
1164335
November 13, 2007 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Det är väl som så att man ska betala en bot, men sen i efterhand överklaga och kräva tillbaka pengarna. För att på så sätt slippa att det går till inkasso/kronofogden under tiden.

Japp stämmer.
Men har man väl betalat så kan man glömma att vinna en överklagan hur rätt man än har... svårt dilemma det där.

Har fått igenom en överklagan en gång. Jag jobbade på kommun då och satt i ett viktigt samtal jag bara inte kunde bara lägga på.
Jag anmärkte på att jag jobbade med funktionshindrade och hade ett viktigt samtal med en förälder och fixade intyg på det.
Jag missade tiden med 10min då. Fick pengarna utbetalda igen.

Cezar
Member
Medlem
1164341
November 13, 2007 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag frågade om de kunde höra med den personal som jobbar i orten.
Borde väll inte vara så svårt och sedan höra vem som var där vid ett visst klockslag och datum...

Får väll betala den så länge så det inte blir några problem...

csm101
Member
Medlem
1164353
November 13, 2007 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=csm101]Det är väl som så att man ska betala en bot, men sen i efterhand överklaga och kräva tillbaka pengarna. För att på så sätt slippa att det går till inkasso/kronofogden under tiden.

Japp stämmer.
Men har man väl betalat så kan man glömma att vinna en överklagan hur rätt man än har... svårt dilemma det där.

Har fått igenom en överklagan en gång. Jag jobbade på kommun då och satt i ett viktigt samtal jag bara inte kunde bara lägga på.
Jag anmärkte på att jag jobbade med funktionshindrade och hade ett viktigt samtal med en förälder och fixade intyg på det.

Haha, lite paradoxalt att du först skriver att man kan glömma att man kan vinna en överklgan för att i nästa mening komma med att du själv vunnit en ^^

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 494
1164371
November 13, 2007 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kommer få betala, nästan OMÖJLIGT att få rätt mot Carpark. Jävla fittfirma det där. Uppmanar inte till brott men så här kan man göra.

betala boten sen förstör du automater som carpark äger ev. bilar också. Jävla sossar det där fy fan. Jag brukar alltid trycka ner en massa skit när jag ser en sån där jävla automat 😀

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
1164374
November 13, 2007 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Det är väl som så att man ska betala en bot, men sen i efterhand överklaga och kräva tillbaka pengarna. För att på så sätt slippa att det går till inkasso/kronofogden under tiden.

Inte till alla...

csm101
Member
Medlem
1164378
November 13, 2007 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote: [quote=csm101]Det är väl som så att man ska betala en bot, men sen i efterhand överklaga och kräva tillbaka pengarna. För att på så sätt slippa att det går till inkasso/kronofogden under tiden.

Inte till alla...

Qué?

dree
Member
Medlem
1164382
November 13, 2007 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=dree][quote=csm101]Det är väl som så att man ska betala en bot, men sen i efterhand överklaga och kräva tillbaka pengarna. För att på så sätt slippa att det går till inkasso/kronofogden under tiden.

Japp stämmer.

Haha, lite paradoxalt att du först skriver att man kan glömma att man kan vinna en överklgan för att i nästa mening komma med att du själv vunnit en ^^

Oj glömde skriva att det är omöjligt hos carpark. Det jag lyckades på var kommunala p-vakter.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1164392
November 13, 2007 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote: Du kommer få betala, nästan OMÖJLIGT att få rätt mot Carpark. j**la fittfirma det där. Uppmanar inte till brott men så här kan man göra.

betala boten sen förstör du automater som carpark äger ev. bilar också. j**la sossar det där fy fan. Jag brukar alltid trycka ner en massa skit när jag ser en sån där j**la automat 😀

Lät nästan som du skulle komma med en lösning där.

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
1164398
November 13, 2007 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=engine52][quote=csm101]Det är väl som så att man ska betala en bot, men sen i efterhand överklaga och kräva tillbaka pengarna. För att på så sätt slippa att det går till inkasso/kronofogden under tiden.

Inte till alla...

Qué?

Så vitt jag fattat det så är det bara till kommunala och inte till privata man ska betala för att sen överklaga och ev. få tillbaka sina pengar.

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
1164399
November 13, 2007 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Oj glömde skriva att det är omöjligt hos carpark. Det jag lyckades på var kommunala p-vakter.

Kommunala är ohyggligt mycket bättre då dessa människor har en fast lön oavsett hur många dom lappar. idioterna på Carpark har bonusar och tjänar på alla dom lappar. Därav blir dom ett helvete 👿

Marcan- wrote: [quote=engine52]Du kommer få betala, nästan OMÖJLIGT att få rätt mot Carpark. j**la fittfirma det där. Uppmanar inte till brott men så här kan man göra.

betala boten sen förstör du automater som carpark äger ev. bilar också. j**la sossar det där fy fan. Jag brukar alltid trycka ner en massa skit när jag ser en sån där j**la automat 😀

Lät nästan som du skulle komma med en lösning där.

Lösningen är att man gör det dyrare och dyrare för Carpark.

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1164406
November 13, 2007 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller hur?

laugh laugh laugh

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1164451
November 14, 2007 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote: Lösningen är att man gör det dyrare och dyrare för Carpark.

Förstår inte riktigt hur får p-boten att försvinna?

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
1164459
November 14, 2007 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=engine52]Lösningen är att man gör det dyrare och dyrare för Carpark.

Förstår inte riktigt hur får p-boten att försvinna?

Varför skulle boten försvinna?

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1164472
November 14, 2007 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

engine52 wrote: Du kommer få betala, nästan OMÖJLIGT att få rätt mot Carpark. j**la fittfirma det där. Uppmanar inte till brott men så här kan man göra.

Ja det låter ju som en lysande idé. I slutändan har man då inte bara sin ursprungliga P-bot att betala utan även ett saftigt skadestånd för sabotage. Men fortsätt med det du. Keep fighting the power brother!

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1164475
November 14, 2007 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske skulle vara bättre att bojkotta deras parkeringar istället.

Nu kommer jag iaf med en bra idé: Lär dig parkera och betala din parkering, håll även lappen synlig. Så slipper du dessa idioter.

Lönlöst att överklaga så länge du inte vet vem det var som sa så till dig.

Cezar
Member
Medlem
1164609
November 15, 2007 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo visst jag börjar insê hur det fungerar.
Visst kan man göra ett försök att överklaga boten men grejjen är då att jag måste hitta tjejjen som sa att det var OK.

engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
1164847
November 16, 2007 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Kanske skulle vara bättre att bojkotta deras parkeringar istället.

Nu kommer jag iaf med en bra idé: Lär dig parkera och betala din parkering, håll även lappen synlig. Så slipper du dessa idioter.

Lönlöst att överklaga så länge du inte vet vem det var som sa så till dig.

Så du menar att Carpark är ärliga och seriösa människor som inte lappar bilar där lappen är synlig? Dom lappar bara bilar där lappen är borta/syns inte?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 332
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL