November 10, 2002
Min flickvän hade väldigt bråttom imorse och råkade ta fel kort när hon skulle springa iväg till bussen. I all hast så råkade hon glömma sin plånbok innehållande legitimation, pengar och allt sånt.
Mitt kort: kort till reducerat pris, då jag är sjukskriven så har jag papper och intyg om att jag får köpa ett sånt.
flickvännens kort:ett kort till fullt pris
På tåget hem från skolan sen så kom det på ett par kontrollanter.
Hon visade då kortet för en kontrollant, men han började gnälla om legitimation. Då tittade hon på kortet och insåg sitt misstag.
Då ropade han på 4 kontrollanter till som kom springande och alla började rota igenom hennes saker efter legitimation.
Hon hade juh glömt plånboken hemma så det gick inte att hitta någon legitimation. När detta var klart så konfiskerade dem hennes kort (mitt kort) och gav henne 800kr i böter samt hotade att gå till polisen och anmäla henne för bedrägeri m.m.
Nu ställer jag mig frågan VARFÖR 5 personer måste stå och jävlas med min flickvän? Räckte väl med 1 person som kunde skriva ut böter osv ?
Nu måste jag åka in till deras kontor och identifiera mig etc för att få ut mitt kort... BLÄH!
November 10, 2002
a01marev wrote: Om korten är personliga, så borde väl din flickvän följa med och visa upp sitt giltiga kort. Har ni en trevlig männsika att göra med och en snyfthistoria så kanske han förstår att hon tagit fel kort, och kan stryka boten?
Kort till fullpris är iaf inte personliga. Minns inte hur det är med mitt dock...
obelix wrote: Jag reagerade på detta...
[quote=DarkStormZ] alla började rota igenom hennes saker efter legitimation.
På vilket sätt gjorde dom det?
Hon sa att dem fick titta i hennes väska för att få bevis på att hon inte hade någon legitimation med sig.
December 17, 2005
1: din flickvän gör fel = rätt åt henne
2: SL kontrollanter är helt vrickade i huvudet.. Finns miljoner trådar om detta på Flashback..
3: om man möter en kontrollant ska man göra allt för att försvåra proceduren.. T.ex kolla på deras legg och skriva ner alla uppgifter, fråga massa saker m.m 😀
August 11, 2005
Bjornstrom wrote: [quote=csm101]Så går det när underbegåvade nötter får någon som helst auktoritärt makt...
Dom har ingen makt, men folk är ju kärringar och börjar väl gråta direkt dom ser en sl-kontrollant istället för att jävlas med dom
Vissa befogenheter har kontrollanterna, det varierar mellan de olika transportsätten, men den finns ändå där.
December 17, 2005
csm101 wrote: [quote=Bjornstrom][quote=csm101]Så går det när underbegåvade nötter får någon som helst auktoritärt makt...
Dom har ingen makt, men folk är ju kärringar och börjar väl gråta direkt dom ser en sl-kontrollant istället för att jävlas med dom
Vissa befogenheter har kontrollanterna, det varierar mellan de olika transportsätten, men den finns ändå där.
Och vilka befogenheter är det som t.ex Sl-kontrollanter m.m har då?
October 22, 2002
Bjornstrom wrote: 1: din flickvän gör fel = rätt åt henne
Instämmer faktiskt. Var lite väl mkt tillfälligheter för att låta trovärdigt. Råkade ta fel kort, råkade glömma plånboken med ID osv.
Plånboken är ju det första som kontrolleras att man har med när man kliver utanför dörren.
December 17, 2005
csm101 wrote: [quote=Bjornstrom] Och vilka befogenheter är det som t.ex Sl-kontrollanter m.m har då?
De får klistra på dig tilläggsavgift och även också avlägsna dig från platsen. Kanske inte mycket, men never the less, befogenhet.
Därför uppger man falsktnamn men rätt personnummer, sen när du får böterna bestrider du bara 😀
August 11, 2005
Bjornstrom wrote: [quote=csm101][quote=Bjornstrom] Och vilka befogenheter är det som t.ex Sl-kontrollanter m.m har då?
De får klistra på dig tilläggsavgift och även också avlägsna dig från platsen. Kanske inte mycket, men never the less, befogenhet.
Därför uppger man falsktnamn men rätt personnummer, sen när du får böterna bestrider du bara 😀
Klart du kan göra det, det har jag inte sagt nåt om 😉
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=Bjornstrom] Och vilka befogenheter är det som t.ex Sl-kontrollanter m.m har då?
De får klistra på dig tilläggsavgift och även också avlägsna dig från platsen (lr rättare sagt, be dig jättesnällt om det). Kanske inte mycket, men never the less, befogenhet.
Dvs inga rättigheter alls.
Kommer det en kontrollant kan du bara gå av på nästa hållplats.
August 11, 2005
Json_81 wrote:
Dvs inga rättigheter alls.Kommer det en kontrollant kan du bara gå av på nästa hållplats.
Men ffs, att de har rätten att kunna ge dig tilläggsavgift är i sig en befogenhet ju. Visst du kan hoppa av vid stationen men faktum kvarstår att kontrollanter har rätten att ge dig en sådan avgift. Den rätten har däremot inte du, gamla Magda eller busen Olle.
Att du sen tror dig vara smart när du kan några tricks för hur du undviker det tar inte på något sätt bort den rätten...
Editerad
November 10, 2002
fisken wrote: [quote=Bjornstrom]1: din flickvän gör fel = rätt åt henne
Instämmer faktiskt. Var lite väl mkt tillfälligheter för att låta trovärdigt. Råkade ta fel kort, råkade glömma plånboken med ID osv.
Plånboken är ju det första som kontrolleras att man har med när man kliver utanför dörren.
Har iaf varit i kontakt med SL nu. Om jag kommer till deras kontor och visar upp ett fullpris kort, samt hennes ID, samt mitt ID med papper om att jag har rätt att åka till reducerat pris så kommer saken att vara ur världen sen.
Synd att det ska vara så mycket krångel bara för att man är ärlig...
December 17, 2005
DarkStormZ wrote: [quote=fisken][quote=Bjornstrom]1: din flickvän gör fel = rätt åt henne
Har iaf varit i kontakt med SL nu. Om jag kommer till deras kontor och visar upp ett fullpris kort, samt hennes ID, samt mitt ID med papper om att jag har rätt att åka till reducerat pris så kommer saken att vara ur världen sen.
Men hur många drar inte samma historia som din brud varje dag? Gör rätt i framtiden så slipper ni problem..
November 10, 2002
Bjornstrom wrote: [quote=DarkStormZ][quote=fisken][quote=Bjornstrom]1: din flickvän gör fel = rätt åt henne
Men hur många drar inte samma historia som din brud varje dag? Gör rätt i framtiden så slipper ni problem..
Var mest upprörd över hur det hela hanterades. En kontrollant är fullt tillräckligt tycker jag. Behöver inte stå 5 pers och omringa henne...
1 Guest(s)