January 13, 2003
DarkStormZ wrote: [quote=Bjornstrom][quote=DarkStormZ][quote=fisken][quote=Bjornstrom]1: din flickvän gör fel = rätt åt henne
Instämmer faktiskt. Var lite väl mkt tillfälligheter för att låta trovärdigt. Råkade ta fel kort, råkade glömma plånboken med ID osv.
Plånboken är ju det första som kontrolleras att man har med när man kliver utanför dörren.
Har iaf varit i kontakt med SL nu. Om jag kommer till deras kontor och visar upp ett fullpris kort, samt hennes ID, samt mitt ID med papper om att jag har rätt att åka till reducerat pris så kommer saken att vara ur världen sen.
Synd att det ska vara så mycket krångel bara för att man är ärlig...
Men hur många drar inte samma historia som din brud varje dag? Gör rätt i framtiden så slipper ni problem..
Var mest upprörd över hur det hela hanterades. En kontrollant är fullt tillräckligt tycker jag. Behöver inte stå 5 pers och omringa henne...
Det var ju uppe på insider för ett bra tag sen med. Det de sa där var med att de har i princip inga befogenheter alls och även att när de omringar en så sätter de en i en trängd nödvärnssituation där man får använda näst intill dödligt våld för att komma där ifrån. De ska ju nog akta sig med vilka de tränger in i ett hörn. 😉
December 17, 2005
beta: jepp så vitt jag också förstått så stämmer det bra.. Du får slå din väg ut.. Även andra personer i omgivningen får hjälpa dig.. Bra om man vill leka med vakterna, du springer runt utan pass medans dina polare väntar där nedanför.. Sen om du åker fast och nissarna omringar dig skriker du på hjälp 😀
Sen är det bara börja banka bäver..
November 22, 2001
csm101 wrote:
Men ffs, att de har rätten att kunna ge dig tilläggsavgift är i sig en befogenhet ju. Visst du kan hoppa av vid stationen men faktum kvarstår att kontrollanter har rätten att ge dig en sådan avgift. Den rätten har däremot inte du, gamla Magda eller busen Olle.
Att du sen tror dig vara smart när du kan några tricks för hur du undviker det tar inte på något sätt bort den rätten...
Editerad
Visst, men du behöver inte berätta vem du är. Så i praktiken är det ingen befogenhet.
Jag tror mig inte ha några tricks, jag åker inte kollektivt.
Bjornstrom wrote:
Sen är det bara börja banka bäver..
😮
January 7, 2006
Det är väldigt roligt hur vissa kontrollanter kommer in i en spårvagn och rör sig som ett SWAT-team. Dom agerar som att dom skulle ha alla befogenheter i världen och inte tvekar att göra allt dom kan för att få en att visa biljetten 🙂
Värre exempel på personer som har fel bild av sig själva är svårt att hitta...
August 11, 2005
Json_81 wrote:
Visst, men du behöver inte berätta vem du är. Så i praktiken är det ingen befogenhet.
Det du säger är ju helt ologiskt. Att det finns sätt att undkomma tex tilläggsavgiften har ju inget som helst med kontrollantens befogenhet att göra. Hur du än vrider och vänder på detta så kommer kontrollanten alltid ha kvar rätten att ge dig tilläggsavgift, så det är en befogenhet, vare sig du kan planka från den eller ej.
Det är ju som att säga att en lapplisa inte har en befogenhet/rätt att ge dig böter för felparkering om du har tricks som gör att du kan undkomma från boten.
Befogenheten/rätten finns alltid där, det är bara tillämpningen som kan påverkas.
September 27, 2002
Fattar inte varöfr folk älskar att tjafsa med kontrollanter, de gör bara sitt jobb. När man ser sådana här trådar och folk här på NH skriver att de är idoter mm, så tycker jag synd om kontrollanterna.
Tycker det är drygt med alla som "plankar" . Skulle folk betala för sig skulle resorna bli betydligt biligare.
January 12, 2004
anledningen till att dom ställer sig 5 st runt din flickvän är ju att de inte har befogenheter att hålla henne kvar på plats, medans din flickvän INTE har rätten att med våld flytta en kontrollant, tilläggas bör att biljettkontrollerande väktare har rätt att gripa dig (inte samma sak som arrestera) på plats.
om kontrollanterna försöker omringa en är det bara att springa utanför spärrarna ; dom har INGEN som helst juridisk rätt/befogenheter utan för SL:s områden, med andra ord, på bussar/tåg och innanför spärrarna kan de ge dig tilläggsavgift, utanför dessa områden är dom vanliga människor.
att planka är fel, men för enkelt, detta i kombination med att biljettpriserna är HUTLÖSA gör många till plankare.
om en del av kommunaltrafiken betalades av skatten och ett månadskort hos SL kostade säg 195 spänn och en biljett 10 kr, då skulle ingen planka.
om behovet försvinner och det är obekvämt att "vinna 200 spänn" så slutar 95% av alla plankare att planka 🙂
November 22, 2001
obelix wrote: kontrollanterna har större befogenheter än vad man tror, kommer inte ihåg exakt vilka de har.
Nej.
Jingizu wrote: om en del av kommunaltrafiken betalades av skatten och ett månadskort hos SL kostade säg 195 spänn och en biljett 10 kr, då skulle ingen planka.
om behovet försvinner och det är obekvämt att "vinna 200 spänn" så slutar 95% av alla plankare att planka 🙂
Kollektivtrafiken är redan skattesubventionerad. Det skulle kosta mycket mer annars. Stockholms kollektivtrafik är dessutom ruskigt billig jämfört med Göteborgs.
June 17, 2002
Json_81 wrote: [quote=obelix]kontrollanterna har större befogenheter än vad man tror, kommer inte ihåg exakt vilka de har.
Nej.
Jingizu wrote: om en del av kommunaltrafiken betalades av skatten och ett månadskort hos SL kostade säg 195 spänn och en biljett 10 kr, då skulle ingen planka.
Kollektivtrafiken är redan skattesubventionerad. Det skulle kosta mycket mer annars. Stockholms kollektivtrafik är dessutom ruskigt billig jämfört med Göteborgs.
vad kostar det att åka buss i sthlm?
i uppsala kostar en biljet 20kr nu. men snart höjer dom till 30 jävla spänn. helt jävla sjukt.
February 10, 2004
Låt mig göra ett uttalande.
1. OM kontrollanterna ställer sig runt dig och vägrar flytta på sig - anmäl dem direkt. dem får itne göra så pga. att det är frihetskränkande elr vf det heter.
2. Dem får inte röra/rota igenom dina tillhörigheter.
3. dem får inte hälla ut alkohol elr ta flaskan/burken ifrån dig, endast be dig att hällaut/gå av t-banan/bussen.
4. HUr skulle de polisanmäla dig? de räcker inte i rätten iaf.
5. dem e allmänt dumma i huvet 😛
January 12, 2004
obelix wrote: kontrollanterna har större befogenheter än vad man tror, kommer inte ihåg exakt vilka de har.
Det var våld mot tjänsteman jag tänkte på...
Det skulle vara kul om en liten tjej kunde hamna i deras "ring" och försöka gå därifrån, och när de försöker stoppa henne med att sätta upp handen att hon faller ihop och skriker aj han slår mig, hjälp... :bgrin:
Helst så ska någon filma det hela...
1 Guest(s)