August 16, 2003
kanske fel forum, men jag försöker här i alla fall 🙂
hur lätt eller svårt är det att slanga en volvo 740 från -90?
förutsättnignar, tanken är nästintill full (~58 av 60 liter i tanken)
hjälpmedel, en lång trädgårdsslang.
kan slangen hamna fel? nu mins jag inte exakt, men minst en meter av slangen gick ner i tanken kanske 2 meter, vi fick inte ut någon soppa och slangen var torr när den kom upp. bilen var dessutom upphissad en halvmeter med hjälp av en gaffeltruck.
det jag mest undrar med detta är ifall bilen har något spännande skydd som förhindrar slangning eller att jag och farsan är totalt värdelösa?
eller som våra misstankar är att bärgaren slangade bilen (han hade tillgång till nyckeln till tanklåset, han trodde inte att bilen skulle rulla mer (vilket han hade rätt i då skadan skulle kosta 39'000 att reparera och bilen inte var värd hälften))
January 17, 2004
har då själv provat och det är inte lätt, smalare slang = lättare vad jag fått för mig...(slangen kan böja sig också) kan ju också varit att tanken vart skadad osv??? testat o knacka på tanken? lättast om du kolla på vänster sida till vänster om bakhjulet och ta lös tankarmaturen och slanga därifrån.
lycka till och hoppas att ingen vart skadad i olyckan.
December 6, 2006
Är den sönder så pass att du inte ens kan sätta in nyckeln i tändningen och bara vrida på första hacket och se om tanknålen rör sig uppåt ?
Jag skulle som någon ovanstående sa testa smalare slang.. det kan inte riktigt bli "självrinn" om slangen är för tjock, om jag inte minns fel.
December 11, 2002
Poontus;1256987 wrote: kanske fel forum, men jag försöker här i alla fall 🙂
hur lätt eller svårt är det att slanga en volvo 740 från -90?
förutsättnignar, tanken är nästintill full (~58 av 60 liter i tanken)
hjälpmedel, en lång trädgårdsslang.kan slangen hamna fel? nu mins jag inte exakt, men minst en meter av slangen gick ner i tanken kanske 2 meter, vi fick inte ut någon soppa och slangen var torr när den kom upp. bilen var dessutom upphissad en halvmeter med hjälp av en gaffeltruck.
det jag mest undrar med detta är ifall bilen har något spännande skydd som förhindrar slangning eller att jag och farsan är totalt värdelösa?
eller som våra misstankar är att bärgaren slangade bilen (han hade tillgång till nyckeln till tanklåset, han trodde inte att bilen skulle rulla mer (vilket han hade rätt i då skadan skulle kosta 39'000 att reparera och bilen inte var värd hälften))
Yep, det har han säkert gjort. Om du vill vara säker så kan du öppna locket och gunga bilen. Du hör direkt om det guppar något i tanken.
Moderna bilar har skydd som du pratar om som sätter stopp så att man inte kan komma in i tanken och suga ut bränslet, men gamla bilar som t.ex. volvo 740 är det bara att öppna locket och suga för glatta livet :-p
August 16, 2003
konstigt, jag fick ingen notifikation på att det var svar i min tråd :S
men i alla fall, trädgårdslangen gick ner minst en meter kanske två, farsan sög för glatta livet, inget hände, när han tog upp slangen så var den torr, om den nu skulle ha plaskat runt i ~58liter bensin så bör det väl ha märkts när man drog upp slangen?
Disney, nejdå ingen vart skadad, jag hade kunnat sitta utan bälte, det var endast en liten duns som slog sönder hela hjulupphängningen.
opA87, tankmätaren har i många år varit trasig, ibland rör den på sig men för det mesta så har den visat tom tank även om den är full, så vi har kört på tripmätaren.
Mean Machine, smart idé med bränslepumpen.
nu är bilen bortforslad till demontering redan innan jag startade denna tråd så alla förslag är lite svåra att genomföra. jag var mest ute efter att få bekräftat att det är bärgaren som slangat (bärgaren nekar självklart, påstår att det kan ha hänt på Bilia, (låst inhängnat område med nyckeln inlåst i ett nyckelskåp), skulle en anställd göra det så skulle han få sparken direkt så det känns inte så troligt)
jävla svin altså, först slanga bilen på bensin för 700kr och sedan ska dom ha betalt ~2000kr för bärgningen 🙁
1 Guest(s)