October 18, 2006
Delph1 wrote: [quote=Adam][quote=Delph1]Det är de som tjänar mycket, som än en gång, tjänar mest på detta. 😉
//Andreas
Skulle detta vara ett argument för att inte genomföra en säkning av
Har du något förslag på system som inte gör att den som betalar mest
Det är ett bra argument för de enda som tjänar på det är de som redan har mycket pengar. De som är i behov av mer tjänar inte på detta.
//Andreas
Det här gynnar alla som bor i ett hus som har mer än 450' i taxeringsvärde och alla som bor i lägenhet.
Har alla dessa mycket pengar?
Vi bor i ett radhus så vi tillhör ändå inte på långa vägar de som tjänar mest på det här men den största förtjänsten med det här är att nu kommer ett boende att beskattas lika oavsett var det ligger i landet.
Har du 150 kvadrat i Kiruna får du betala lika mycket som för 150 kvadrat i Djursholm, det är rättvisa eftersom ett hus fyller exakt samma syfte oavsett var det ligger.
Nu kommer jag också att slippa betala för att grannen säljer sitt hus dyrt, det tycker jag känns ganska bra.
June 18, 2001
Josey Wales wrote: [quote=Delph1][quote=Adam][quote=Delph1]Det är de som tjänar mycket, som än en gång, tjänar mest på detta. 😉
//Andreas
Det är ett bra argument för de enda som tjänar på det är de som redan har mycket pengar. De som är i behov av mer tjänar inte på detta.
//Andreas
Det här gynnar alla som bor i ett hus som har mer än 450' i taxeringsvärde och alla som bor i lägenhet.
Vi bor i ett radhus så vi tillhör ändå inte på långa vägar de som tjänar mest på det här men den största förtjänsten med det här är att nu kommer ett boende att beskattas lika oavsett var det ligger i landet.
Har du 150 kvadrat i Kiruna får du betala lika mycket som för 150 kvadrat i Djursholm, det är rättvisa eftersom ett hus fyller exakt samma syfte oavsett var det ligger.
Absolut, men med samma argumentation borde taxeringsvärden och hyror också hållas på samma nivå oavsett var bostaden ligger.
February 10, 2004
Äh jag tror ändå att allt kmr gå åt he***e..
jag säger abra 1 sak.
enda gången vårt system kommer att fungera, det är när alla människor bosätter sig på en liten ö helt för sig själva och låter rasen "människan" dö ut. politiker i all ära men de får ju alldrig nått att funka 🙂
October 18, 2006
Jerry wrote: [quote=Josey Wales][quote=Delph1][quote=Adam][quote=Delph1]Det är de som tjänar mycket, som än en gång, tjänar mest på detta. 😉
//Andreas
//Andreas
Absolut, men med samma argumentation borde taxeringsvärden och hyror också hållas på samma nivå oavsett var bostaden ligger.
Taxeringsvärdena skall bort, de tillför ingenting.
Hyror skall vara marknadsanpassade och naturligtvis lika oliak som priserna på hus och bostadsrätter, varför skall t.ex. eftertraktade hyresrätter i Stockholms innerstad subventioneras. Däremot skall skatten på en hyrelägenhet vara densamma i hela landet.
November 22, 2001
Josey Wales wrote: [quote=Jerry]Absolut, men med samma argumentation borde taxeringsvärden och hyror också hållas på samma nivå oavsett var bostaden ligger.
Taxeringsvärdena skall bort, de tillför ingenting.
Hyror skall vara marknadsanpassade och naturligtvis lika oliak som priserna på hus och bostadsrätter, varför skall t.ex. eftertraktade hyresrätter i Stockholms innerstad subventioneras. Däremot skall skatten på en hyrelägenhet vara densamma i hela landet.
Bra skrivet.
Ärligt talat ni som verkar tycka att fastighetsskatten ska vara kvar, tycker ni verkligen det är en rättvis skatt? Man får alltså betala en skatt på ett värde på sitt hus som staten hittar på. Dessutom spelar det ingen roll om man äger huset själv eller om banken äger det.
Fastighetsskatten drabbar egentligen inte rika eftersom de har råd med den, det är gamla människor med sina sedan länge betalda hus i attraktiva områden som drabbas och tvingas sälja till rika människor.
Fastighetsskatt tillsammans med förmögenhetsskatt (och den gamla arvsskatten) är något jag ser som ren stöld.
Vad jag kan se har man ju bara sänkt skatten en smula (iofs ganska mycket för dom redan välbärgade.) och döpt om det till "avgift".. Vad är det att hurra för?
Och hur många här har egentligen fastigheter till ett värde som ger något i börsen?
Sen vet väl de flesta sedan tidigare att det man tappar på gungorna tar man igen på karusellerna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
ilg@dd wrote: Vad jag kan se har man ju bara sänkt skatten en smula (iofs ganska mycket för dom redan välbärgade.) och döpt om det till "avgift".. Vad är det att hurra för?
Och hur många här har egentligen fastigheter till ett värde som ger något i börsen?
Sen vet väl de flesta sedan tidigare att det man tappar på gungorna tar man igen på karusellerna.
Pengarna kommer att tas in på en höjd reavinstskatt.
Mycket bra enligt mitt sätt att se det. Åtminstone slipper jag få högre skatt för att mina grannar betalar dyrt för husen runt omkring.
October 18, 2006
Darakir wrote: De som drabbades hårdast av fastighetsskatten var ju inte rika, det var gamla som ville bo kvar där de bott i 60 år FAST det råkade vara sjötomt. Osv.
Jag kan då inte se något negativt med det här, även om det gynnar rika också.
Absolut, det är många som tvingats sälja sina egenbyggda hus då förmögenhetsskatt och fastighetsskatt ulåg på mellan 50' och 100' i många fall.
De orättvisorna tas bort nu och vi kan alla stolt känna att vi nu är solidariska med alla pensionärer som jobbat hårt hela livet och på ålderns höst förtjänat att kunna unna sej lite av livets goda utan att se hela pensionen gå bort i skatt.
Min farfars bror grät fakiskt av lycka häromdagen då han nu kommer att slippa sälja sitt sommarställe som han och hans nyligen bortgångna fru byggde på 40-talet.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Vad jag kan se har man ju bara sänkt skatten en smula (iofs ganska mycket för dom redan välbärgade.) och döpt om det till "avgift".. Vad är det att hurra för?
Den villan jag ska flytta till blir iaf en 4000 billigare om året.
Den vi ska bygga kommer nog bli 15-20 000 billigare per år, eller kanske ännu mer då man slipper betala de första 5 åren och efter dem hade väl taxeringsvärdena sprungit iväg ännu mer.
Och detta är ganska normala villor på landet.
Detta med fastighetsskatten blir tydligen bara en temporär lösning trots allt.
"S lovar återinföra fastighetsskatten"
"– Det är väldigt få som får en kraftig sänkning. 40 procent får ingen sänkning alls, men de får bidra till att de allra rikaste genom att de får högre reavinstskatt när de säljer, säger han."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Sossarna vet hur man ska fiska röster:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....__,00.html
Det värsta är väl att de kommer vinna röster pga av alla avundsjuka människor som inte bor i villa och tror att de förlorar på slopandet av skatten.
Json_81 wrote: Sossarna vet hur man ska fiska röster:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....__,00.htmlDet värsta är väl att de kommer vinna röster pga av alla avundsjuka människor som inte bor i villa och tror att de förlorar på slopandet av skatten.
Snarare så att de vilseledda fåren hittar tillbaks till fållan.
😉
October 18, 2006
Json_81 wrote: Sossarna vet hur man ska fiska röster:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....__,00.htmlDet värsta är väl att de kommer vinna röster pga av alla avundsjuka människor som inte bor i villa och tror att de förlorar på slopandet av skatten.
Jag får en känsla av att sossarna kommer att inrikta hela sitt politiska arbete de nästkommande tre åren på att spela på folks missunnsamhet och småsinthet, och den är betydande i vissa kretsar i Sverige
Josey Wales wrote: [quote=Json_81]Sossarna vet hur man ska fiska röster:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69384396_854__,00.htmlDet värsta är väl att de kommer vinna röster pga av alla avundsjuka människor som inte bor i villa och tror att de förlorar på slopandet av skatten.
Jag får en känsla av att sossarna kommer att inrikta hela sitt politiska arbete de nästkommande tre åren på att spela på folks missunnsamhet och småsinthet, och den är betydande i vissa kretsar i Sverige
I stort sett samma strategi som "alliansen" vann med då.
Inte speciellt småsint att i första hand se om sitt eget hus och situation.
October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=Json_81]Sossarna vet hur man ska fiska röster:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69384396_854__,00.htmlDet värsta är väl att de kommer vinna röster pga av alla avundsjuka människor som inte bor i villa och tror att de förlorar på slopandet av skatten.
Så genom att missunna andra en sänkning av skatterna så får du det bättre? Mycket konstigt.
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales][quote=Json_81]Sossarna vet hur man ska fiska röster:
Så genom att missunna andra en sänkning av skatterna så får du det bättre? Mycket konstigt.
Jag ser det mer som en "reset" till "defaultläge".
1 Guest(s)