Smärttröskel!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Smärttröskel!
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2003 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Hamnade i en ganska vild diskussion med en tjej i min skola idag på lunchen. Ämnet i fråga var smärttröskel. Hon påstod att tjejer har en högre smärttröskel än killar, uttråkad som jag var så var jag ju tvungen att säga emot 8). Hon drog "föda barn" argumentet om och om igen men kan man ta det som enda anledning? Det är en väldigt massa hormoner, adrinalin föra att inte tala om tryck på den sk. g-punkten som på nått sätt stimulerar så att smärtan blir uthärdlig. Allt känns som det är alldeles för mentalt länkat.

Så hur ligger det till? Vilka har högst smärttröskel, rösta och MOTIVERA!!!

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
480443
December 11, 2003 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Väljer att inte rösta då jag inte har en blekaste aning. Men någon beskrev begreppet föda barn som att skita ut en soffgrupp. Så det borde väl vara tjejerna?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
480445
December 11, 2003 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jag säger samma.

Jag vet att det är väldigt mkt smärta när det gäller föda barn men jag vet att det finns andra sorters smärtor som gör så ont att det inte går att beskriva.

Ingen av könen har ensamrätt på "högsta smärttröskeln"

Nice
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
480453
December 11, 2003 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

hmm jag klämde 2 fingertoppar med en dörr...dvs precis där gångjärnen sitter.....dörren stängdes helt av min duktiga bror...de gjorde ont som fan så jag skrek lite (läs mycke). Har svårt att tänka mig att kvinnor skulle klia sig på hakan o fråga artigt om storebror kan öppna dörren !
Vid födslar så får ofta damerna bedövnings medel...speciellt om dom ska klippa lite så dom får ut den lille.....men iofs de gör ont så de räcker ändå !

Ewox
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
480467
December 11, 2003 - 5:43 am
sp_Permalink sp_Print

själv så anser jag ju att föda barn inte ingår i "smärttröskeln" då dom flesta tjejerna får ont.... har man hög smärt tröskel får man ju inte ont....
vet bara hur det är på min träning. där klagar mest tjejer å inte killar på att saker gör ont.....

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 606
480468
December 11, 2003 - 5:44 am
sp_Permalink sp_Print

Är ju olika från person till person .

mANgOO'
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 307
480475
December 11, 2003 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

WiCHeR wrote: Är ju olika från person till person .

Precis va ja tycker

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
480487
December 11, 2003 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Röstade på Tjejer, delvis för "föda barn argumentet" vars smärta ingen människa skulle överleva utan kroppens egna smärtlindringar iform av hormoner med mera. Likaså för att de allt som oftast klarar månad efter månad med periodiska magsmärtor ändå går till jobbet utan att klaga. (inte många karlar gör det) Visste ni sen att naturen har fixat det så att av alla foster som blir till så är det fler pojkar än flickor, detta för att naturen skall kunna hålla balansen mellan könen då pojkarna är det svagare könet. fler pojkar dör som foster än flickor.
När killar får feber så klagar man som fan på sin huvudvärk med mera, är ju klart nära döden när man har 38c medans kvinnorna fortfarande ställer sig och diskar, byter på ungarna och tvättar kläder.
Så min ringa åsikt är att kvinnor generellt står ut med mer än män.
Dock rent individuellt så finns det säkerligen män som kan ta mer smärta än kvinnor.. men i det stora hela så faller min röst på kvinnorna.

/ En som avgudar kvinnan. 😛

p0rky
Medlem
Forum Posts: 187
480492
December 11, 2003 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

hmm.. har inte varit med om att någon kille har sagt "Men! ni får inte kasta så hårt/skjuta så hårt" eller "ni måste spela så agressivt" på gymnastiken i skolan.

och så verkar det som tjejer får rejält ont om de råkar få ett blåmärke, medan killar typ aldrig märker det.

Banafödande är inte ett argument, eftersom vi inte vet hur killar skulle reagera på det, samma sak när det kommer till "magsmärtorna".

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
480494
December 11, 2003 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

p0rky wrote: hmm.. har inte varit med om att någon kille har sagt "Men! ni får inte kasta så hårt" på gymnastiken i skolan.

Det finns både skotträdda killar som tjejer, har inget med smärta att göra. Dock är killar sällan benägna att våga erkänna det.

p0rky
Medlem
480495
December 11, 2003 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, men jag menar när det har blivit träffade hårt.. tjejer börjar gråta och kan inte forstätta att vara med på gympan. Däremot så har killarna ont ett tag, sedan fotsätter de.

Så var det iaf i min gamla klass.
-
Finns inget svagare eller starkare kön. Vi är alla biologist skapade för olika ändamål.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
480496
December 11, 2003 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, att tjejer oftast är mer kännslomässiga än killar i den åldern, åtminstonne öppet, är inget nytt.

Som sagt, i den åldern ligger det en hel del prestige i detta, och även i vuxnare ålder.
Sen kan det givetvis vara skillnad på barn och vuxna. Kan mycket väl vara så att smärta upplevs olika på dem som ännu inte utvecklats färdigt. Tror tex. inte att tjejerna i fotbollslandlaget gnäller när dom får en boll på sig.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
480497
December 11, 2003 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har för mig jag läste nånstans i Ill. vetenskap att män faktiskt tål smärta bättre än kvinnor, kommer ihåg det eftersom jag trodde tvärt om just med föda-barn argumentet.

Det kan ju vara så att man tål olika sorters smärta olika mycket. Män ska blir ordentligt sjuka så de inte går ut och jagar mammutar och får hjärtmuskelinflammation när de är sjuka. Däremot kanske man tål få en käftsmäll bättre, Tror kvinnor kan producera mer adrenalin och andra hormoner än män för att orka föda barn.

Sen tror jag smärta är nånting man lär sig också. Vad gör ett barn som ramlar och slår sig? Jo, först tittar den efter var mamma befinner sig, SEN gråter det. Om barnet ifråga inte hittar mamma så gör det inte ont förrän hon har hittats och kan trösta... wink

p0rky
Medlem
480500
December 11, 2003 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Mm.. killar lära sig nog att ta smärta genom alla slag, bollar och annat som har träffat en under ens livstid. Jag kan tex smälla till min kompis på armen, utan att han bryr sig speciellt mkt. (självklart slår han tillbaka)

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
480521
December 11, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Är nog ganska olika från just person till person så röstar inte alls.. 🙂

BubbleAng3L
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 599
480524
December 11, 2003 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

ja, ja har högre smärt tröskel än de flesta killar ja känner iaf,

och tjejer som håller på o fjollar sig på gympan handlar inte om smärta, tjejer kan ta hårda bollar, men man kanske inte vill sabba naglarna..frisyren osv. osv.. så tänker en tjej i den åldern.. (sjukt, ja vet men tjejer är så)

föda barn argumentet är en ganska dum sak att jämnföra med, eftersom då killar inte kan uppleva detta.. men ändå.. tror inte killar skulle klara de.. 😉

och när de gäller magsmärtor varenda jävla månad! så ska ni bara veta vilket helvete en del kvinnor har,,, beundrar alla som orkar ta sig till jobb/skola.. vid den tidpunkten.. medans en del mår så dåligt att man måste sjukskriva sig.. för de finns inte ens nåra piller som hjälper mot detta... (för en del kvinnor)

sebbelinan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
480570
December 11, 2003 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt man kan inte jämnföra när kvinnor föder och har mesnvärk eftersom vi män inte kan uppleva detta.
Orsaken till att män kanske kvider mer när de e sjuka är enbart pga att de vill ha uppmärksamheten från sin flickvän lr vad man nu har och kvinnor på jumpan för att de oftast inte e vana vid hårda tag som männen är punkt

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
480602
December 11, 2003 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Av mina erfarenheter så har killar högre smärttröskel.

^Morbid^
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 146
480739
December 11, 2003 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Skallade mitt vassa fönsterbräde häromdan (av misstag) det gjorde förbannat ont och jag började reflektera över hur fan en del kan ta en rejäl smäll och fortsätta fajtas. Jag kanske är en liten klenis...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
480756
December 11, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote:
När killar får feber så klagar man som fan på sin huvudvärk med mera, är ju klart nära döden när man har 38c medans kvinnorna fortfarande ställer sig och diskar, byter på ungarna och tvättar kläder.

/ En som avgudar kvinnan. 😛

Jag köper inte det argumentet, iaf inte personligen då jag är rakt motsatt, jag känner inte att jag har feber, kan ofta ha både 38-39c utan att jag märker det mer än att jag bli lite tröttare än normalt, så det blir jobbet som vanligt så länge det inte är nått som smittar. Varierar nog det med från person till person, precis som allt annat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 517
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL