March 10, 2002
CoLiC wrote: Ehh, jag ska bara göra klart för er att barnafödande inte kan räknas till denna tråd...
Smärttröskeln är där det börjar göra så pass ont att du inte kan fungera normalt, och jag tror alla passerar den då du ska föda, ellerhur?
Kvinnor har lägre, dom gnäller ju som fan för inget!
Röstar på män.
Colic är expert när det gäller smärta. Så alla borde lyssna på honom.
August 20, 2001
Dehman wrote: [quote=CoLiC]Ehh, jag ska bara göra klart för er att barnafödande inte kan räknas till denna tråd...
Smärttröskeln är där det börjar göra så pass ont att du inte kan fungera normalt, och jag tror alla passerar den då du ska föda, ellerhur?
Kvinnor har lägre, dom gnäller ju som fan för inget!
Röstar på män.
Colic är expert när det gäller smärta. Så alla borde lyssna på honom.
Precis vad jag tänkte... Colic borde ju vara beviset för att män har högre smärttröskel 😉
March 17, 2005
Nice wrote: hmm jag klämde 2 fingertoppar med en dörr...dvs precis där gångjärnen sitter.....dörren stängdes helt av min duktiga bror...de gjorde ont som fan så jag skrek lite (läs mycke). Har svårt att tänka mig att kvinnor skulle klia sig på hakan o fråga artigt om storebror kan öppna dörren !
Vid födslar så får ofta damerna bedövnings medel...speciellt om dom ska klippa lite så dom får ut den lille.....men iofs de gör ont så de räcker ändå !
När kvinnor behöver klippas upp under födsloarbetet så får de ingen bedövning för det. Bedövning ges bara om barnmorskan bedömmer att kvinnan och/eller barnet MÅSTE ha det, (alltså under förlossningen).
Jag tycker inte att det går att säga vilket kön som har högst smärttröskel eftersom att alla människor upplever smärta olika.
November 27, 2003
Peter@20ghz wrote: Röstade på Tjejer, delvis för "föda barn argumentet" vars smärta ingen människa skulle överleva utan kroppens egna smärtlindringar iform av hormoner med mera. Likaså för att de allt som oftast klarar månad efter månad med periodiska magsmärtor ändå går till jobbet utan att klaga. (inte många karlar gör det) Visste ni sen att naturen har fixat det så att av alla foster som blir till så är det fler pojkar än flickor, detta för att naturen skall kunna hålla balansen mellan könen då pojkarna är det svagare könet. fler pojkar dör som foster än flickor.
När killar får feber så klagar man som fan på sin huvudvärk med mera, är ju klart nära döden när man har 38c medans kvinnorna fortfarande ställer sig och diskar, byter på ungarna och tvättar kläder.
Så min ringa åsikt är att kvinnor generellt står ut med mer än män.
Dock rent individuellt så finns det säkerligen män som kan ta mer smärta än kvinnor.. men i det stora hela så faller min röst på kvinnorna./ En som avgudar kvinnan. 😛
Vad han sa.
//Andreas
August 7, 2001
Min filosofi är att allt jämnar ut sig så därför blir diskutionen mellan män och kvinnor oändligt lång.
Så jag tror att smärttröskeln är samma.
Sen så gnäller nog kvinnor mindre över sjukdommar osv. Men när det gäller skador så gnäller nog män mycket mindre. Jag menar att en man går till jobbet medans kvinnor sjukskriver sig i 2år.
Det är iallafall min erfarenhet.
January 12, 2004
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur och vad som sades.
Men under min utbildning på Omvårdnadsprogrammet så sa min lärare i medicin att den smärtan som kvinnor genomgår när dom förder barn kan mer eller mindre vara så svår att det skulle döda en man.
Sedan så ska man inte blanda ihop smärta med dumhet.
Det är och förblir dumt att ignorera smärta, det är trots allt ett tecken på att något är fel.
Att vara en "karl" och bita ihop är det sämsta man kan göra.
March 3, 2004
May 10, 2002
obelix wrote: Men under min utbildning på Omvårdnadsprogrammet så sa min lärare i medicin att den smärtan som kvinnor genomgår när dom förder barn kan mer eller mindre vara så svår att det skulle döda en man.
klart det skulle kunna döda en man, fast mer av anatomiska skäl :eye:
September 5, 2001
Jag tog samma. Det beror ju helt på personen ifråga och vilken smärta vi talar om och i vilket sammanhang. Är det en fotbollsmatch och man får sig en tackling, är det krig och man torteras som soldat, befann man sig på Estonia ex. Mycket kan göras med bara vilja.
Peace.
May 23, 2002
Enligt mig är smärttröskeln hur mycket smärta man kan uthärda utan att bli påverkad av det, när en kvinna föder barn är den tröskeln passerad för länge sedan...
Sen så tror jag att det är högst inviduellt, en kompis till mig spräckte benet från knäskålen ner till fotleden och klarade fortfarande av att gå, farsan satte en yxa i benet och gav ändå korna mat innan han åkte in till sjukhuset. Vidare så har jag blivit nekad blindtarmsoperation då jag var "för frisk", jag gick fortfarande raklång och klarade mig som vanligt. Efter ett dygn blev de tvugna att operera då smärtorna inte försvann...
Alltså, högst inviduellt...
Vet inte, och det helt enkelt beroende på att jag aldrig varit kvinna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)