April 16, 2004
Att kärringen föder barn ingår inte i smärttröskeln enligt mig då de själva har satt sig i den situvationen, vilket det kanske kan vara värt om 10 år...bryta benet däremot ska vara med det ska gudarna veta, känns som jorden går under och mörkrets furtste lucifer har anlänt:(
Smärttröskeln är från person till person tror jag
May 3, 2004
obelix wrote: [quote=KorSpo]Män tål mer stryk pga vår högre muskelprocent. Muskler isolerar smärta utifrån, tänker då på slag etc.
Känner muskler ingen smärta eller vad?
Mitt inlägg syftade inte just på smärttröskel eller liknande som topic utfärdade, kanske var lite otydlig på den punkten. Det jag menar är att män känner mindre smärta vid tex. ett slag eftersom en spänd muskel bidrar till ett naturligt skydd.
Angående frågan om muskler känner smärta eller inte så självklart finns det känsel i musklerna men om en muskel är spänd så är chansen mindre att muskelns vävnad, inre organ och ben i kroppen tar fysisk skada. Med andra ord så tål en muskulär person mer stryk. Men som sagt ren smärttröskel ligger från person till person oavsett kön.
KorSpo wrote: [quote=obelix][quote=KorSpo]Män tål mer stryk pga vår högre muskelprocent. Muskler isolerar smärta utifrån, tänker då på slag etc.
Mitt inlägg syftade inte just på smärttröskel eller liknande som topic utfärdade, kanske var lite otydlig på den punkten. Det jag menar är att män känner mindre smärta vid tex. ett slag eftersom en spänd muskel bidrar till ett naturligt skydd.
Angående frågan om muskler känner smärta eller inte så självklart finns det känsel i musklerna men om en muskel är spänd så är chansen mindre att muskelns vävnad, inre organ och ben i kroppen tar fysisk skada. Med andra ord så tål en muskulär person mer stryk. Men som sagt ren smärttröskel ligger från person till person oavsett kön.
Nu är det ju faktiskt så, att alla killar går inte och spänner sej dagarna i ända..
Vet iofs inte hur det är i din landsända, men här hemma är det inte så..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 10, 2002
KorSpo wrote: [quote=obelix][quote=KorSpo]Män tål mer stryk pga vår högre muskelprocent. Muskler isolerar smärta utifrån, tänker då på slag etc.
Men hur är det med nerver etc? När folk slår mig på armen är jag relativt oberörd, jag är verkligen inte muskulös. Men slår jag någon som är musklös på armen får de ont. Hur hänger det ihop?
July 13, 2002
It lives again...
Men ja som sulan påpekade så beror det också på hur man definerar "smärttröskel".
Shit... man ändras en del på 1½ år. Idag skulle jag nog inte få för mig att föra den här diskussionen då det finns alldeles för mycket olika sorters smärta och smärttrösklar...
March 5, 2002
Dehman wrote: [quote=KorSpo][quote=obelix][quote=KorSpo]Män tål mer stryk pga vår högre muskelprocent. Muskler isolerar smärta utifrån, tänker då på slag etc.
Men hur är det med nerver etc? När folk slår mig på armen är jag relativt oberörd, jag är verkligen inte muskulös. Men slår jag någon som är musklös på armen får de ont. Hur hänger det ihop?
Du kanske har väldigt beniga händer. :trans:
November 27, 2003
Kizo wrote: Ingen kommer någonsin komma på svaret för den största frågan av alla:
Vad gör ondast?
Att föda barn, eller att få en rejäl smäll (tänk basebollträ) på ballarna?
Nja, alltsåa egentligen så skulle vi ju kunna slå någon jävel i skrevet med valfritt tillhygge och sedan på något få honom att skita ut ett bowlingklot så kan han ju lungt och sansat berätta för oss andra sedan 😉
//Andreas
January 12, 2004
Kizo wrote: Ingen kommer någonsin komma på svaret för den största frågan av alla:
Vad gör ondast?
Kan säga att en snabb pungspark bara resulterade i ett par öma pungkulor.
Det var iof allt en kompis kände när han vaknade till sans efter ett tag.
Delph1 wrote: [quote=Kizo]Ingen kommer någonsin komma på svaret för den största frågan av alla:
Vad gör ondast?
Nja, alltsåa egentligen så skulle vi ju kunna slå någon j**el i skrevet med valfritt tillhygge och sedan på något få honom att skita ut ett bowlingklot så kan han ju lungt och sansat berätta för oss andra sedan 😉
//Andreas
Jag tycker synd om den dam som ev ska föda dina ev barn..
Huvuddelen av de barn som föds i Sverige påminner inte det minsta om ett bowlingklot..
Men det kanske finns någon genetisk defekt i din släkt??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Delph1][quote=Kizo]Ingen kommer någonsin komma på svaret för den största frågan av alla:
Vad gör ondast?
Nja, alltsåa egentligen så skulle vi ju kunna slå någon j**el i skrevet med valfritt tillhygge och sedan på något få honom att skita ut ett bowlingklot så kan han ju lungt och sansat berätta för oss andra sedan 😉
//Andreas
Jag tycker synd om den dam som ev ska föda dina ev barn..
Huvuddelen av de barn som föds i Sverige påminner inte det minsta om ett bowlingklot..
Men det kanske finns någon genetisk defekt i din släkt??
Jag tänkte skriva soffgrupp först, men jag vill ta något mer "realistiskt" men så här i efterhand så kan jag nog konstatera att det går nog inte hitta något riktigt bra att tvinga ur honom 😛 Bowlingklot finns ju dessutom av väldigt varierande storlekar och du kan säkert hitta ett som är lika stort som ett barnhuvud 😉
//Andreas
January 17, 2002
Gruff, då WoW servrarna är nere kommer mitt första inlägg på länge (Ja, jag lever och frodas)
Frågar ni mig har män högre smärttröskel än kvinnor. Motivering? Visst, men jag tänker inte dra upp saker som att bryta naglar och bli hårt skjutna på på gympan på samma sätt som vissa mindre intelligenta personer här talade om. Jag ska försöka ge en bild av mina egna problem och sen jämföra.
För mig som har levt med led/muskelsmärtor av och till så länge jag kan minnas handlar allt om psyke, en smärta kan kopplas bort så länge den inte förhindrar min rörelseförmåga. Så tex om min axelled bryter ihop så hela höger/vänster (beroende på axel) sida av överkroppen blir knäpp pga alla spända muskler etc, så är det frustrationen som skapas för att jag inte kan röra mig normalt utan att det gör så ont att det svartnar framför ögonen som får mig att inte kunna sitta still, och det i sig får dig att tänka mer på att du har ont (Och ju mer du tänker på att du har ont destå ondare får du i stort sett), allt blir en salig blandning och jag blir less på allt och vill helst få narkos för att slippa.
Ni vanliga friska människor kan inte få ledblödningar, så det är svårt för er att förstå vad jag talar om i det här fallet.
Får jag däremot tex ont i magen eller annan mjukdel är det för mig den enklaste saken i världen att koppla bort smärtan då jag inte är rörelsehindrad, blåmärken och anledningarna till dess uppkomst har alltså aldrig stört mig, om ni nu förstår.
Nu när jag sitter i rullstol så har även blödningar i knäleden slutat påverka mig och är enkla att koppla bort, detta även fast jag satt i rullstol de gånger jag hade ont i knäet och vanligtvist kunde gå, men vid de tillfällena kunde jag ha mördat för att få sova mig igenom eländet.
(För er som inte riktigt förstod: Jag kunde gå förut, då jag fick en blödning i knäleden var jag tvungen att sitta i rullstol tills den gått över, detta gjorde att jag kände att mig rörelsehindrad eftersom jag gjorde rörelser som gjorde ont som jag inte längre gör nu då jag suttit i stolen i snart 5 år)
Det är svårt överhuvudtaget att försöka förklara då ni inte kan veta hur det är att ha ledblödningar och hur saker och ting påverkar mig eller inte då de uppstår, men det här är det jag har att gå på.
Allt jag sen behöver säga för att styrka mitt påstående är att kvinnor är mycket mer känslomässiga/känsliga än män och inte kan koppla bort smärtor på samma vis. Det är inte så att de är genetiskt svagare på nått vis som jag kännde att vissa påstod.
Som någon sa om att bli skjuten på på gympan. Tjejer blir i allmänhet mer chockade över att det plötsligt gjorde ont/något oväntat hände och blir på så sätt mer mottaglig för smärtan som uppstår.
Allt handlar om hur man tänker på det, helt enkelt. Alla, oavsett kön, kan lära sig att koppla bort smärtor.
Om det nu var någon annan än jag som förstod vad jag just skrev tvivlar jag på... Jag klargör mig om ni undrar.
EDIT: Såg att jag postat förut i denna tråd, på ett icke så moget sätt *delete* :bgrin:
May 3, 2004
ilg@dd wrote: [quote=KorSpo][quote=obelix][quote=KorSpo]Män tål mer stryk pga vår högre muskelprocent. Muskler isolerar smärta utifrån, tänker då på slag etc.
Nu är det ju faktiskt så, att alla killar går inte och spänner sej dagarna i ända..
Vet iofs inte hur det är i din landsända, men här hemma är det inte så..
Hehe... ni där ute i stora vida världen har väl så mycket gäddhäng och bilringar så det isolerar ändå 🙄
Min kickboxningstränare säger iaf att spända muskler isolerar slag och sparkar och förhindrar smärta > Topic
May 3, 2004
Alltså mycket snack om att föda barn...okej det lär göra ont som fan...men vadå de kan ju inte undvika smärtan, det är skillnad att uppleva smärta man inte kan ta sig ifrån och smärta man kan välja att avsluta instant. Det är väl ändå den smärta som man kan avsluta snabbt som vi snackar om när vi snackar smärttröskel eller?
En kille som får sin hand nermald i en avfallskvarn behöver väl inte ha hög smärttröskel för det. Att lägga sin hand på en varm spisplatta och hålla kvar den är däremot en fråga om smärttröskel. Föresten så väljer i princip majoriteten av kvinnorna i Sverige ändå kejsarsnitt.
January 12, 2004
Kan berätta om en trevlig sak som hände på ett äldreboende.
det var en dement kvinna som låg och krysta i en dag eller två.
Dom som jobbade trodde att hon återupplevde någon av sina barns födslar.
Men när dom skulle byta blöja, så upptäckte dom att hon inte hade pinkat på ett tag.
Så dom tillkallade sjuksköterskan, och när han kom så började kvinnan att krysta mer intensivt.
Och det som hände var att det kom, ur hennes urinledare, en njursten stor som en nektarin :cy:
Jag har fått ur mig en som var lika stor som ett knappnålshuvud, och det kändes vill jag lova.
4 Guest(s)