Smärttröskel!|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Smärttröskel!
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
864540
March 25, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak som slog mig är att man nog ska bestämma sig för villken sorts smärta det gäller.
Eller rättare sagt vad som är orsaken till den.

För Endorfiner dämpar det hela en aning, likaså gör chock.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
864544
March 25, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Smärta lär man sig att hantera. Om någon här har gått på t.ex. Kung Fu eller liknande så lär man sig att ta stryk på t.ex. magen, man sparrar, står två o två mot varandra o slår två snabba slag allt vad du pallar i den andres mage o sen får den slå dig i magen och så håller man på.

Efter ett tag så känner man knappt av smärtan. Så om man som jag, sprang in i varendaste vägg som fanns när man var liten och var tillsut tvungen att gå runt med brottarhjälm för att inte alla hjärnceller skulle försvinna så lär man sig vad smärta är och tål en hel del.

Ja skulle säga att jag själv har rätt hög smärttröskel, men oftast så är det de små sakerna som gör mest ont. Som t.ex en blåsa eller så.

Men mellan killar o tjejer? Jag tror killar har högre då kvinnors hud är typ 10 ggr känsligare.

Adrenalin är ju också något som påverkar. Om man t.ex. som jag, spelar handboll så kan du göra det mesta, bli nerslängd i marken, ta en höfttackling eller få två 90kg killar över sig utan att det gör ont p.g.a. att man har så mycket adrenalin i kroppen att man inte känner av något mer än att "aj, ja det där gjorde lite ont" sen reser man sig upp igen och kutar efter bollen eller försvarar.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
864564
March 25, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det närmaste jag kommit är väl när jag haft extrema spasmer varvid jag tappar medvetandet. Det är mindre roligt också. Men jag ser det alltid som en rolig grej (något som en polare inte uppskattar, eftersom han var med en gång det hänt, och det var inte roligt för honom).
Jag kan ärligt säga att jag inte "bryr mig" så mycket om smärta.
Det är som Colic säger, man kan koppla bort det.

Jag vill inte jämföra mig med Colic, så missförstå mig inte. Men jag menar att jag också kan uppleva smärta som inte är "av den normala sorten".

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
864913
March 27, 2005 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe wrote: Att kärringen föder barn ingår inte i smärttröskeln enligt mig då de själva har satt sig i den situvationen, vilket det kanske kan vara värt om 10 år...bryta benet däremot ska vara med det ska gudarna veta, känns som jorden går under och mörkrets furtste lucifer har anlänt:(
Smärttröskeln är från person till person tror jag

Nu vet jag inte hur du bröt benet, men jag tyckte inte det gjorde så ont att bryta handen och nyckelbenet (olika tillfällen).

Fysiska, plötsliga smärtor tror jag killar allmänt tål mycket bättre.
Kvinnor verkar däremot vara bättre på att leva med långdragna smärtor.

Alex_88_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 596
865043
March 27, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att man inte kan jämföra med en kvinno födsel eftersom heal kvinans kropp utsöndrar en j*vla massa endorfiner och hormoner.

Men den slutsatsen jag har dragit så tror jag ändå att killar har en högre normnal smärt gräns men att det skiljer extremt mellan olika individer.

Sen så finns det ju olika sorts smärta.

Det skiljer sig t.ex. ganska mycket om du råkar sätta dig lite fel på en sadel så dom nedre regionerna råkar illa ut

och om du t.ex. gör ett magplask på sommaren i vattnet

Ari
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
865565
March 29, 2005 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Korspo
"Föresten så väljer i princip majoriteten av kvinnorna i Sverige ändå kejsarsnitt."

Dags för en förklaring korspo, hur mycket är en majoritet.
Varför väljer/gör man kejsarsnitt.

Har du verkligen koll, jag pm'a dig juh.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
865589
March 29, 2005 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Det hela är ju en klart hypotetisk fråga. Det kommer aldrig gå att svara på.
Dock så är jag liksom många andra rätt trött på att höra om barnafödslar. Inte för att jag tror att det är någon barnlek, men samtidigt är min erfarenhet att tjejer oftast kvider rätt fort om de känner smärta överhuvudtaget. Och om man påminner dem om det, då börjar de älta barnafödandet.....
Antagligen har det mycket med uppfostran att göra. Män är ju oftast uppfostrade att inte gråta över smärta, medans det är helt OK för en liten tjej att gråta ut rejält.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
867177
April 1, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

BubbleAng3L wrote: föda barn argumentet är en ganska dum sak att jämnföra med, eftersom då killar inte kan uppleva detta..

Har ni aldrig varit hårda i magen? :bgrin:

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
867179
April 1, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

roxerthedead wrote: [quote=BubbleAng3L]föda barn argumentet är en ganska dum sak att jämnföra med, eftersom då killar inte kan uppleva detta..

Har ni aldrig varit hårda i magen? :bgrin:

Uhm... Alltså... Du vet... Axlar, armar, ben?... Näe, jag ska inte fråga...

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
867280
April 1, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Det hela är ju en klart hypotetisk fråga. Det kommer aldrig gå att svara på.
Dock så är jag liksom många andra rätt trött på att höra om barnafödslar. Inte för att jag tror att det är någon barnlek, men samtidigt är min erfarenhet att tjejer oftast kvider rätt fort om de känner smärta överhuvudtaget. Och om man påminner dem om det, då börjar de älta barnafödandet.....
Antagligen har det mycket med uppfostran att göra. Män är ju oftast uppfostrade att inte gråta över smärta, medans det är helt OK för en liten tjej att gråta ut rejält.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Ari
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
867331
April 1, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns en undersökning som tom visar i vilka länder man tål smärta mest el. bäst. Känsligast var italienarna medans finnar var tåligast.

I en annan undersökning så frakom det att män tålde smärta bäst.

Dessa artkiklar läste jag för länge sedan, har aldrig läst nåt som motsäger dom.
:bok:

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
867595
April 2, 2005 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag röstade på killar, pga att dem flesta tjejerna ink min egen flicka gnäller som tusan så fort det händer något ^^, Samt att dem får blå märken så j*vla lätt :P, iofs, kanske inte har att göra med smärttröskeln (blåmärken) men ändå...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 539
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL