July 4, 2003
Smärta lär man sig att hantera. Om någon här har gått på t.ex. Kung Fu eller liknande så lär man sig att ta stryk på t.ex. magen, man sparrar, står två o två mot varandra o slår två snabba slag allt vad du pallar i den andres mage o sen får den slå dig i magen och så håller man på.
Efter ett tag så känner man knappt av smärtan. Så om man som jag, sprang in i varendaste vägg som fanns när man var liten och var tillsut tvungen att gå runt med brottarhjälm för att inte alla hjärnceller skulle försvinna så lär man sig vad smärta är och tål en hel del.
Ja skulle säga att jag själv har rätt hög smärttröskel, men oftast så är det de små sakerna som gör mest ont. Som t.ex en blåsa eller så.
Men mellan killar o tjejer? Jag tror killar har högre då kvinnors hud är typ 10 ggr känsligare.
Adrenalin är ju också något som påverkar. Om man t.ex. som jag, spelar handboll så kan du göra det mesta, bli nerslängd i marken, ta en höfttackling eller få två 90kg killar över sig utan att det gör ont p.g.a. att man har så mycket adrenalin i kroppen att man inte känner av något mer än att "aj, ja det där gjorde lite ont" sen reser man sig upp igen och kutar efter bollen eller försvarar.
"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain
September 16, 2002
Det närmaste jag kommit är väl när jag haft extrema spasmer varvid jag tappar medvetandet. Det är mindre roligt också. Men jag ser det alltid som en rolig grej (något som en polare inte uppskattar, eftersom han var med en gång det hänt, och det var inte roligt för honom).
Jag kan ärligt säga att jag inte "bryr mig" så mycket om smärta.
Det är som Colic säger, man kan koppla bort det.
Jag vill inte jämföra mig med Colic, så missförstå mig inte. Men jag menar att jag också kan uppleva smärta som inte är "av den normala sorten".
November 22, 2001
Wishmaster_coffe wrote: Att kärringen föder barn ingår inte i smärttröskeln enligt mig då de själva har satt sig i den situvationen, vilket det kanske kan vara värt om 10 år...bryta benet däremot ska vara med det ska gudarna veta, känns som jorden går under och mörkrets furtste lucifer har anlänt:(
Smärttröskeln är från person till person tror jag
Nu vet jag inte hur du bröt benet, men jag tyckte inte det gjorde så ont att bryta handen och nyckelbenet (olika tillfällen).
Fysiska, plötsliga smärtor tror jag killar allmänt tål mycket bättre.
Kvinnor verkar däremot vara bättre på att leva med långdragna smärtor.
March 9, 2004
Tycker att man inte kan jämföra med en kvinno födsel eftersom heal kvinans kropp utsöndrar en j*vla massa endorfiner och hormoner.
Men den slutsatsen jag har dragit så tror jag ändå att killar har en högre normnal smärt gräns men att det skiljer extremt mellan olika individer.
Sen så finns det ju olika sorts smärta.
Det skiljer sig t.ex. ganska mycket om du råkar sätta dig lite fel på en sadel så dom nedre regionerna råkar illa ut
och om du t.ex. gör ett magplask på sommaren i vattnet
March 11, 2003
Det hela är ju en klart hypotetisk fråga. Det kommer aldrig gå att svara på.
Dock så är jag liksom många andra rätt trött på att höra om barnafödslar. Inte för att jag tror att det är någon barnlek, men samtidigt är min erfarenhet att tjejer oftast kvider rätt fort om de känner smärta överhuvudtaget. Och om man påminner dem om det, då börjar de älta barnafödandet.....
Antagligen har det mycket med uppfostran att göra. Män är ju oftast uppfostrade att inte gråta över smärta, medans det är helt OK för en liten tjej att gråta ut rejält.
January 21, 2004
denstore wrote: Det hela är ju en klart hypotetisk fråga. Det kommer aldrig gå att svara på.
Dock så är jag liksom många andra rätt trött på att höra om barnafödslar. Inte för att jag tror att det är någon barnlek, men samtidigt är min erfarenhet att tjejer oftast kvider rätt fort om de känner smärta överhuvudtaget. Och om man påminner dem om det, då börjar de älta barnafödandet.....
Antagligen har det mycket med uppfostran att göra. Män är ju oftast uppfostrade att inte gråta över smärta, medans det är helt OK för en liten tjej att gråta ut rejält.
Kunde inte sagt det bättre själv.
July 1, 2002
Det finns en undersökning som tom visar i vilka länder man tål smärta mest el. bäst. Känsligast var italienarna medans finnar var tåligast.
I en annan undersökning så frakom det att män tålde smärta bäst.
Dessa artkiklar läste jag för länge sedan, har aldrig läst nåt som motsäger dom.
:bok:
3 Guest(s)