Smirnoff goes mönstring [i19 boden]|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Smirnoff goes mönstring [i19 boden]
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, imorgon tar man tåget från Central stationen från gävle och beger sig mot östersund till deras pliktverk o mönstra, åka tåg i 4-5timmar 🙂

Har sätt fram emot dagen då man får mönstra, är ganska sugen på att göra lumpen om man får en bra tjänst, och bara inte kommer till boden 70% chans att man kommer dit om man bor norr om dalälven 🙁

Vet till stor del hur mönstringen kommer att gå till, hoppas jag inte kuggar på hörselprovet cry

ska eftersträva efter att få befattningar då man får köra dessa underbara maskiner 🙂
[Image Can Not Be Found] Stridsbåt 90

Eller

ett stycke förare/skytt på
[Image Can Not Be Found] STRV 122

nåjah, förresten någon som vet hur länge man får cykla
samt om det är tugn att göra styrkeprovet?

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
899783
May 29, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får cykla tills din puls passerar en viss gräns, mins ej vilken. Vikten i lyftet varierar efter hur mycket man väger.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
899785
May 29, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej fyfan för lumpen.
Behövde bara gå in till doktorn när jag mönstrade sen fick jag vänta från ~10 till runt 13 på bussen som skulle hem. Behövde egentligen bara skicka in papperna men åkte och mönstra för att se hur det ser ut.
Fan vara ute i skogen vilket väder det än är nej nej nej.
Sen tjänar man pengar som fattiga barn också.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
899786
May 29, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Skönt att man har en kvart i bilen till pliktverkets kontor i täby. Styrkeprovet blir tyngre desto mer du pressar neråt. Stången du drar upp ska du alltså egentligen pressa dig ner med och inte försöka lyfta så högt som möjligt.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
899788
May 29, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Du får cykla tills din puls passerar en viss gräns, mins ej vilken. Vikten i lyftet varierar efter hur mycket man väger.

Jag fick börja där det flesta slutar, eftersom vikten beror på hur mycket du väger.

Annars så är lumpen överskattat å in i bomben.

Vill du göra den så satsa på kock eller sjukvårdare, eller nåt annat du har användning av.

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
899790
May 29, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Cykla får du göra tills du slutar. Om du vill ha full pott så får du gniiii på ett tag.

Jag väger mycket lite, men jag tyckte att det var tungt att lyfta ändå. Men så är jag också "svagare än en kärring" som den trevlige pliktverksanställde formulerade det.

Visst kan jag förstå att vissa tjänster i lumpen kan vara roliga och intressanta, men tänk på att du förlorar en lång tid av ditt liv under vilken du skulle kunna göra andra minst lika givande saker och ändå ha ett fungerande socialt liv. Försvarsmakten är också Sveriges farligaste arbetsplats har jag hört.

SaElEN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
899792
May 29, 2005 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej för fan inte 122:a!!! Försök att göra lumpen som Stridsfordonsskytt eller förare!

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
899793
May 29, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Förare/skytt på strv122 är inget att eftersträva. Om du blir utagen förare/skytt kommer du med säkerhet inte veta om du hamnar på strv 122 eller strf 90. Det avgörs när du kommer till förbandet. Ofta genom slumpen.

Om du rycker in nästa år kommer du inte bli uttagen till en specifik tjänst utan du vet bara vilket förband du hamnar på. Du kommer då minst göra 11 månader och efter det erbjuds du en fortsättning som antingen någon typ av chef eller utlandstjänstgöring. Har för mig att det är så det nya värnpliktsystem kommer fungera iaf.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
899794
May 29, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska också mönstra snart, på tisdag närmare bestämt. =) Vill inte göra lumpen, kanske om man får någon rolig befälsposition eller något. =)

Smirnoff
Member
Medlem
899796
May 29, 2005 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att ni inte borde uttala er negativt då ni inte har gjort lumpen, jag tror starkt på att staken kommer att växa minst 5cm+ efter lumpen 😛

Krqagyzzz:
Om jag vill hamna på en båt som du gjorde, o vill vara o patrullera sveriges gränser och panga en hel del, vad ska man söka till?

varför inte efterssträva strv 122, den är ju mastoodont.
Strv90 med sin fjutt 40mm kanon verkar inte mycket att hurra, eller har jag fel?

Rätta mig om jag har fel, men finns det inte skyttesoldater i pansarvagnen som måste ut ur vagnen och panga o göra som han blir tillsagd?

Krqagyzzz
Member
Medlem
899797
May 29, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: Cykla får du göra tills du slutar. Om du vill ha full pott så får du gniiii på ett tag.

Fel fast rätt, tar orken slut innan pulsen skenar så har du rätt.

nilsrock wrote: Visst kan jag förstå att vissa tjänster i lumpen kan vara roliga och intressanta, men tänk på att du förlorar en lång tid av ditt liv under vilken du skulle kunna göra andra minst lika givande saker och ändå ha ett fungerande socialt liv. Försvarsmakten är också Sveriges farligaste arbetsplats har jag hört.

Se inte lumpen som ett tvång, se det som en möjlighet. Värnplikten är den enda gång du får betyg på ditt uppförande, fixa det snyggt och vips så har du ett par schyssta vitsord till dina första jobbansökningar.

Krqagyzzz
Member
Medlem
899804
May 29, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Krqagyzzz:
Om jag vill hamna på en båt som du gjorde, o vill vara o patrullera sveriges gränser och panga en hel del, vad ska man söka till?

Först, Sök inte till bevakningsbåt, det är alldeles för lite action för dig.

Vill du iaf söka dig till bevakningsbåt och i och med det ha en lugn, slapp, trevlig och välbetald värnplikt så skall du söka som (i första hand) PB Ubåtsjakt eller PB Däck (beroende på vilken bevbåt du hamnar på så varierar det vilken däcksPB-tjänst som finns).

Om du vill till flottan så tycker jag att du skall söka till någon av korvettdivisionerna, i första hand korvett typ Göteborg och i andra hand korvett typ Visby eller typ Stockholm (vill du vara på ett coolt faryg så skall du söka till robotbåt, dock så ska de sista skrotas väldigt snart så det är en sökning på vinst och förlust, iaf enlig mig).

De tjänst som jag tycker du skall söka är vilken som helst som börjar på PB och verkar intressant, ta det du tror låter spännande.

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
899807
May 29, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gjorde syntestet sen fick jag inte göra några mer prov. Hade 0.1 på ett av ögonen...

flexen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
899808
May 29, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska mönstra på tisdag, jag vet faktiskt inte om jag har någon större lust. Man borde ju inte förlora så mycket på det mer än tid. Var ska du mönstra någonstans Dehman?

Smirnoff
Member
Medlem
899811
May 29, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Smirnoff]Krqagyzzz:

Hur definerar du action?
Är det typ lite pang löst med med en ksp58?

och skall samtliga robotbåtar skrotas?
Hur fan ska man skjuta ner fientligt flyg?

vilket vapnsystem har dom nu inom flottan?
kör dom fortfarande med kpisten som har ingen träffsäkerhet på 5m avstånd eller är det ak5 ? :blink:

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
899812
May 29, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: Jag gjorde syntestet sen fick jag inte göra några mer prov. Hade 0.1 på ett av ögonen...

hmm jag har 0.4 eller 0.6 🙄

Arny
Member
Medlem
899813
May 29, 2005 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: varför inte efterssträva strv 122, den är ju mastoodont.
Strv90 med sin fjutt 40mm kanon verkar inte mycket att hurra, eller har jag fel?

Tycker att hela hysterin kring strv/strf är överdriven. På P4 var stridsvagnskompaniet de största fjantarna. De trodde de var störst, bäst och vackrast. Hade ingen förståelse för andra kompanier och de tänkte inte längre än utanför sin egen vagn. Samma gäller många på pskytte. Vill du hamna på pansar och vill få ut något av din värnplikt förrutom att köra nått stort och tungt tycker jag att du ska söka dig till trossdelarna.

Smirnoff wrote: Rätta mig om jag har fel, men finns det inte skyttesoldater i pansarvagnen som måste ut ur vagnen och panga o göra som han blir tillsagd?

Jo det stämmer någorlunda.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
899815
May 29, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Jag tycker att ni inte borde uttala er negativt då ni inte har gjort lumpen, jag tror starkt på att staken kommer att växa minst 5cm+ efter lumpen 😛

Har gjort den...

Och om den växer minst 5 cm kan du inte ha mycket att komma med idag. laugh

Arny
Member
Medlem
899816
May 29, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: vilket vapnsystem har dom nu inom flottan?
kör dom fortfarande med kpisten som har ingen träffsäkerhet på 5m avstånd eller är det ak5 ? :blink:

Har för mig att kpisten håller på att bytas ut mot en kortare modell av AK5. Tror den heter AK5D.

Krqagyzzz
Member
Medlem
899818
May 29, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Smirnoff]Krqagyzzz:

Smirnoff wrote:
Hur definerar du action?
Är det typ lite pang löst med med en ksp58?

Action = övning för stridshandling eller något i den stilen. På bevakningsbåten jag var på så var det mycket "kustbevakningsjobb" och inte så mycket utbildning/övning

Smirnoff wrote:
och skall samtliga robotbåtar skrotas?
Hur fan ska man skjuta ner fientligt flyg?

Det finns bara två robotbåtar kvar (HMS Piteå och HMS Norrköping har jag för mig att det är) av de dryga 10-talet som har funnits. Dessa två skall finnas kvar tills KV typ Visby kommer i aktiv tjänst.
btw, robotbåtar skjuter inte robotar på flygplan, de skjuter robotar på fartyg ;). Som skydd mot fientligt flyg så anvädner robotbåtarna sin 57mm bofors allmålspjäs (kanonen på fördäck alltså).

Smirnoff wrote:
vilket vapnsystem har dom nu inom flottan?

Som närstridsvapen så ska flottan ha bytt till ak5, det sas iaf att vi var den sista besättningen på HMS Modig som fick ha kpisten som vapen. Kpisten var ett bra vapen, befälen kunde inte kräva att man skulle träffa, vapenvård gick på 42sek och den väger nästan inget.

Andra vapensystem innom flottan är tex:
Sjömålsrobot 12 och 15
Tung 53cm torped
ubjakt-torped
Tung 12.7mm KSP (har bevbåten om du nu vill dit)
Ksp58

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 197
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL