May 17, 2002
dåren wrote: Smirnoff: Vad är fel med Boden då? Ett av sveriges bästa regementen om man ska tro värnpliktsnytt.
Jag heter iof inte Smirnoff men jag svarar iaf.
Svar: Boden = kallt, långt norrut, kallt, lång norrut, kallt, inga fartyg, inga båtar, inge sjögående förband, kallt, osv...
December 5, 2001
Krqagyzzz wrote: (vill du vara på ett coolt faryg så skall du söka till robotbåt, dock så ska de sista skrotas väldigt snart så det är en sökning på vinst och förlust, iaf enlig mig).
Jag vågar nog påstå att de redan är skrotade/avvecklade nu. Jag var i typ näst sista generationen för 2 år sedan
Men HMS Västervik ligger vid Marinmuseum som väl är 😀
May 17, 2004
Smirnoff wrote: [quote=dåren]Smirnoff: Vad är fel med Boden då? Ett av sveriges bästa regementen om man ska tro värnpliktsnytt.
Visst är det bra, har även läst det. schysst mat oxå.
men 2 anledningar:
1.kallt
2. Långt.
klimatet är väll inte allt för hämskt. men se upp för skogen bara...
December 5, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Smirnoff] och skall samtliga robotbåtar skrotas?
Hur fan ska man skjuta ner fientligt flyg?
Det finns bara två robotbåtar kvar (HMS Piteå och HMS Norrköping har jag för mig att det är) av de dryga 10-talet som har funnits. Dessa två skall finnas kvar tills KV typ Visby kommer i aktiv tjänst.
btw, robotbåtar skjuter inte robotar på flygplan, de skjuter robotar på fartyg ;). Som skydd mot fientligt flyg så anvädner robotbåtarna sin 57mm bofors allmålspjäs (kanonen på fördäck alltså).
De sista robotbåtarna var/är HMS Norrköping och HMS Ystad. HMS Piteå (den jag var på) var den tredje sista. Totalt har det varit 12st. fartyg.
May 17, 2002
Sardaukar wrote: [quote=Krqagyzzz](vill du vara på ett coolt faryg så skall du söka till robotbåt, dock så ska de sista skrotas väldigt snart så det är en sökning på vinst och förlust, iaf enlig mig).
Jag vågar nog påstå att de redan är skrotade/avvecklade nu. Jag var i typ näst sista generationen för 2 år sedan
Japp, HMS Västervik tillfördes Marinmuseet i somras. Dock så står jag vid mitt ord och garanterar att det fortfarande finns två rbb kvar i aktiv tjänst.
Dock så var det visst HMS Norrköping R131 och HMS Ystad R142 som var kvar, inte HMS Piteå som jag sa i tidigare inlägg. Källa:
http://www.3ysflj.mil.se/article.php?id=1558
Hittade det här också:
Mil.se wrote:
En nästan 40-årig epok i svenska flottan kommer att avslutas 2005-08-31.
Torpedbåtsvapnet, vilket kom att vidareutvecklas till robotbåtsvapnet, har med fartygstyperna SPICA och Norrköping dygnet runt sedan 1966 funnits tillgängliga för såväl beredskap som för utbildning.
August 11, 2002
Dehman wrote: Ska också mönstra snart, på tisdag närmare bestämt. =) Vill inte göra lumpen, kanske om man får någon rolig befälsposition eller något. =)
Nej, om du skulle behöva anstränga dig någongång skulle väl synapserna gå av.
Konditionstestet, hur mäts det, bör väl vara från vilo- till maxpuls?
May 17, 2002
Coalan wrote: [quote=Dehman]Ska också mönstra snart, på tisdag närmare bestämt. =) Vill inte göra lumpen, kanske om man får någon rolig befälsposition eller något. =)
du får cykla på en cykel där motstådent gradvis ökar, då du inte orkar mer eller då din puls går över en viss gräns är det slut.
August 11, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Coalan][quote=Dehman]Ska också mönstra snart, på tisdag närmare bestämt. =) Vill inte göra lumpen, kanske om man får någon rolig befälsposition eller något. =)
du får cykla på en cykel där motstådent gradvis ökar, då du inte orkar mer eller då din puls går över en viss gräns är det slut.
De måste väl ha tagit vilopulsen innan då 😉 annars är testet ganska onödigt.
November 22, 2001
Jag kan faktist rekommendera Boden, väldigt bra ställe att göra lumpen på.
Dock blir det svårt om du vill vara på en båt 😉
Synd att inte alla blir inskickade i lumpen nuförtiden, finns så mycket folk som skulle behöva det.
Och att säga att man tjänar lite pengar då har man inte riktigt koll på verkligheten.
Om du räknar hur mycket pengar du har över varje månad efter att betalat hyra, käk osv så tror jag inte att det är många som har mer än en lumpare har.
May 17, 2002
Coalan wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Coalan][quote=Dehman]Ska också mönstra snart, på tisdag närmare bestämt. =) Vill inte göra lumpen, kanske om man får någon rolig befälsposition eller något. =)
De måste väl ha tagit vilopulsen innan då 😉 annars är testet ganska onödigt.
ja de sätter ju på dig en massa mojänger så de borde ju se din ingångspuls. Dock så är det ganska uppenbart att det kvittar vilken vilopuls du hade då din arbetspuls börjar närma sig en 420bpm 😛 ;).
December 5, 2001
Krqagyzzz wrote: Hittade det här också:
[quote=Mil.se] En nästan 40-årig epok i svenska flottan kommer att avslutas 2005-08-31.
Torpedbåtsvapnet, vilket kom att vidareutvecklas till robotbåtsvapnet, har med fartygstyperna SPICA och Norrköping dygnet runt sedan 1966 funnits tillgängliga för såväl beredskap som för utbildning.
*snyft*
Om man bortser från vakttjänsten längtar jag fan tillbaka :hrm:
Edit: dygnet runt var väl att ta i...de har ju legat i docka rätt mycket också :blink:
Json_81 wrote: Och att säga att man tjänar lite pengar då har man inte riktigt koll på verkligheten.
Om du räknar hur mycket pengar du har över varje månad efter att betalat hyra, käk osv så tror jag inte att det är många som har mer än en lumpare har.
Precis....dessutom är det inget jobb som många verkar tro. Det är en utbildning, ofrivillig eller inte så är det fortfarande en utbildning, en nyttig sådan och ekonomiskt sett är det mycket bättre än studier på högskola/universitet eller låglönejobb också för den delen.
January 15, 2004
Sardaukar wrote: [quote=Krqagyzzz](vill du vara på ett coolt faryg så skall du söka till robotbåt, dock så ska de sista skrotas väldigt snart så det är en sökning på vinst och förlust, iaf enlig mig).
Inte riktigt än men den 31/8:e tas dom ur drift. :ó(
December 5, 2001
ren wrote: [quote=Sardaukar][quote=Krqagyzzz](vill du vara på ett coolt faryg så skall du söka till robotbåt, dock så ska de sista skrotas väldigt snart så det är en sökning på vinst och förlust, iaf enlig mig).
Inte riktigt än men den 31/8:e tas dom ur drift. :ó(
http://www.3ysflj.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=27569
öhhööhh....jag vill ju ju med på den sista turen....bara en månad för sent för anmälan 🙁
Edit: Eller fan...det var ju bara för officerare/befäl...
November 5, 2001
Dehman wrote: Ska också mönstra snart, på tisdag närmare bestämt. =) Vill inte göra lumpen, kanske om man får någon rolig befälsposition eller något. =)
Du vill göra lumpen om du hamnar på Revingehed. Var där 10 veckor på utbildning under lumpen. Bland de bästa veckorna under min lumpartid. Trevliga befäl och vettigt folk för att vara halvdanskar. Bra väder var det också men det bästa av allt var att det fanns en pool.
November 29, 2003
Smirnoff wrote: Jag tycker att ni inte borde uttala er negativt då ni inte har gjort lumpen, jag tror starkt på att staken kommer att växa minst 5cm+ efter lumpen 😛
10 anledningar att inte göra lumpen.
1. Du tjänar mer på att jobba än att göra lumpen
2. Man behöver inte "springa runt i skogen" "ligga i fält" vilket väder det än är.
3. Man får sova i sin egen sköna säng.
4. Man får träffa släkt/vänner osv när man själv känner för det.
5. Man gör vad man själv känner för när som helst (före/efter jobbet)
6. Slipper dela rum med x antal andra killar, har man jobb så har man egen lya.
7. Äter när man vill och vad man vill.
8. Dricker alkohol/festar när man känner för det.
9. Man tillgång till sin egen dator och internet.
10. Träffar kvinnor hur mycket man vill.
3 Guest(s)