Smirnoff goes mönstring [i19 boden]|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Smirnoff goes mönstring [i19 boden]
Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
sp_UserOfflineSmall Offline
899970
May 30, 2005 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Smirnoff]Jag tycker att ni inte borde uttala er negativt då ni inte har gjort lumpen, jag tror starkt på att staken kommer att växa minst 5cm+ efter lumpen 😛

10 anledningar att inte göra lumpen.

1. Du tjänar mer på att jobba än att göra lumpen
2. Man behöver inte "springa runt i skogen" "ligga i fält" vilket väder det än är.
3. Man får sova i sin egen sköna säng.
4. Man får träffa släkt/vänner osv när man själv känner för det.
5. Man gör vad man själv känner för när som helst (före/efter jobbet)
6. Slipper dela rum med x antal andra killar, har man jobb så har man egen lya.
7. Äter när man vill och vad man vill.
8. Dricker alkohol/festar när man känner för det.
9. Man tillgång till sin egen dator och internet.
10. Träffar kvinnor hur mycket man vill.

Agreed. Lumpen... suger 😕

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
899982
May 30, 2005 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

1. Nej du tjänar inte mer. Inte mycket i alla fall. När du gör lumpen får du drygt 2000kr i månaden efter alla utgifter. Mat, boende, resor i princip allt är betalt. Sen när du muckar så får du lite extra att "leva för".

2.) Nej det kanske du inte gör. Men det är nog roligare än vad du tror. I efterhand när man blickar tillbaka. Det förändrar antagligen dig som person. Får dig att uppskata vardagen mer.

3.) Se svar ovan.

4.) Vilket jag finner skönt att komma ifrån. Jag har levt samma liv i princip 18 år. Jag vill komma hemifrån. Jag kommer ändå flytta hemifrån sen och jag är inte beroende av mina förälrdrar även om jag älskar dem. Helgerna är mer än tillräckligt.

5.) Förmodligen förändras mycket när du slutar skolan ändå. Kontakter brister. Folk flyttar till andra ställen för att plugga, vissa gör lumpen. Du kommer inte leva samma liv som du gör idag. Lumpen kan vara ett sätt att få uppleva en unik sak.

6.) Att dela rum med andra killar kan vara otroligt roligt också. Skratta tillsammans med ens låga humor. Bilda nya kontakter, förmodligen ofta för en lång tid framöver.

7.) Desto mer onyttig blir du med. Man blir lite som man äter. Och även om du tränar så är du långt ifrån samma form som en värnpliktig som gör en relativt hårt utbildning som både rör sig och äter "rätt".

8.) Du tror verkligen att du kommer kunna dricka när du jobbar dagen efter? Och du tror inte en värnpliktig får festa på helgerna? Du tror seriöst fortfarande att arbetslivet är likadant som gymnasietiden?

9.) Jag ser det som skönt att komma ifrån det. Men det är personligt.

10.) Den som längtar efter nått får det desto bättre när man får nått. Alltså när man väl träffas så är det mer känslor än när man träffas "då och då". Man har mer att prata om och mer att ta igen. Men visst har du en mening ändå.

----------------------------------------------------------------

Förövrigt. Jag rycker in som GC902 (stridsfordonskytt, förare) på P7 (Söda Sandby) i Juli nästa år. Ska bli jäkligt intressant tycker jag.

Som andra val så valde jag GA904, vilket jag tror är det någon efterfrågade då man springer "utanför" konvojen och skyddar fordona (nån form av närskydd)

Men jag fick det riktiga beskedet i veckan. GC902 är jag inskriven på nu.

Någon som har erfarenheter av GC902 eller P7 för den delen? Revingehed (som är övningsfältet??) har jag läst lite gott om nu. Men mer?

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
899983
May 30, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Smirnoff]Jag tycker att ni inte borde uttala er negativt då ni inte har gjort lumpen, jag tror starkt på att staken kommer att växa minst 5cm+ efter lumpen 😛

10 anledningar att inte göra lumpen.

1. Du tjänar mer på att jobba än att göra lumpen
2. Man behöver inte "springa runt i skogen" "ligga i fält" vilket väder det än är.
4. Man får träffa släkt/vänner osv när man själv känner för det.
6. Slipper dela rum med x antal andra killar, har man jobb så har man egen lya.
10. Träffar kvinnor hur mycket man vill.

Sicken jävla tur att alla inte är som du....

1. Har du ens tänkt på att alla inte ens kan få jobb lika lätt som du?? Nej, det är inte heller säkert att du tjänar mer på att jobba om du har eget hushåll. Betänk att man får massa pengar när man muckar också förutom det man får varje månad.
2. Behövde inte jag heller...jag var i flottan. Andra tycker det är kul att göra sånt också.
3. So what? Jag sov minst lika bra i deras.
4. Man får vänner i lumpen. F.ö. se davidhelmyrs svar.
5. Det kan du för det mesta göra även i lumpen såvida man inte är ute på långa övningar.
6. Man slipper betala hyra. Har man sån bögfobi som du så kan jag förstå det, men det är ju inte direkt att man ligger på varandra.
7. Behöver du äta mer än du gör i lumpen så är det nog bäst att börja banta. Vi fick iaf mer mat än jag någonsin kunde smälta. Nyttigt och gott dessutom.
8. Se davidhelmyrs svar. Du kan gå ut de flesta vardagar också efter kl. 16-17 om du känner för det. Var inte för full nästa dag bara.
9. Oh no...världen går under :cy: F.ö. samma för mig som för davidhelmyr. Edit: Vi hade tillgång till Internet i biblioteket på regementet.
10. Räcker det inte med helgerna? Det var inga problem för mina lumparkompisar som hade flickvänner.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
899987
May 30, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote:

2: fält? vad är det? jag var aldrig i fält under min vpl.
3. Min binge var bra,
5. gör man inte det alltid då man är ledig, varken om det är skola, jobb eller vpl man är ledig från?
7. Det gör man i lumpen med, man äter nästan hela tiden.
8. träffar lika bra på vpl som jobb
9. skaffa laptop.

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
899995
May 30, 2005 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: Jag gjorde syntestet sen fick jag inte göra några mer prov. Hade 0.1 på ett av ögonen...

0.1? Är man inte i stort sett blind då? O_O Jag har 1.0 & 0.8 eller båda 1.0, minns inte riktigt

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
899998
May 30, 2005 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

tio anledningar att göra lumpen:

1. det är fräckt och manligt.
2. du får göra fräcka saker.
3. du lär dig att uppskatta allt du tar för givet
4. du kommer få en del riktigt bra kompisar.
5. du kommer få jobb lättare, om chefen också gjort lumpen.
6. du kommer må bättre och bli starkare.
7. det är en bra paus från skolan om du inte vill jobba.
8. du har alltid en rolig historia att berätta när det behövs.
9. du kommer lära dig saker du har nytta av.
10. du kommer få vakna i ett kallt blött tält med ont i ryggen, dra på dig blöta kläder, springa ut i regnet och riva ner tältet och springa iväg och kriga, men efteråt kommer du bara komma ihåg när solen sken upp och du satt och vilade mot ett träd och snackade skit och åt en skitgod wasa sandwich.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
900003
May 30, 2005 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Någon som har erfarenheter av GC902 eller P7 för den delen? Revingehed (som är övningsfältet??) har jag läst lite gott om nu. Men mer?

Låg på P7 i 10 veckor under KVMS. Riktigt trevligt. Tyvärr ligger det en bit från Lund så man måste åka buss. Befälen är bra och området är fint. Inte lika instängt som P4. Matsalen är lite sunkig men tror att den är renoverad nu. Soldathemmet är också riktigt bra. Finns spel (biljardbord, arkadmaskiner och sällskapsspel), bibliotek, kiosk och projektor. Finns också ett hyffsat gym, tennisbana, beachvolleyplan och fina löparspår.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
900008
May 30, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Fick ett tips från en som jobbat på mönstringskontoret. Ifall du inte vill göra lumpen gör inte massa medvetna fel i testerna tex en sak många gjorde var att få jättedåligt på hörseltesterna vilket resulterade i att dom fick riktiga skittjänster istället. Säg bara att du inte är så sugen på att göra det till psykologen om du inte vill.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
900015
May 30, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote:
Förövrigt. Jag rycker in som GC902 (stridsfordonskytt, förare) på P7 (Söda Sandby) i Juli nästa år. Ska bli jäkligt intressant tycker jag.

Någon som har erfarenheter av GC902 eller P7 för den delen? Revingehed (som är övningsfältet??) har jag läst lite gott om nu. Men mer?

Södra Sandby och P7 i Revingehed har inget med varandra att göra, förutom att de ligger grannar. Så du kommer nog inte att ryka in i Södra Sandby.

Annars är Revingehed ett av Sveriges trevligaste regementen. Det är fint därute faktiskt. Inga staket och annat trams. Och relativt nära till stan och sånt.

Öwall
Member
Medlem
900024
May 30, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=davidhellmyrs]Någon som har erfarenheter av GC902 eller P7 för den delen? Revingehed (som är övningsfältet??) har jag läst lite gott om nu. Men mer?

Låg på P7 i 10 veckor under KVMS. Riktigt trevligt. Tyvärr ligger det en bit från Lund så man måste åka buss. Befälen är bra och området är fint. Inte lika instängt som P4. Matsalen är lite sunkig men tror att den är renoverad nu. Soldathemmet är också riktigt bra. Finns spel (biljardbord, arkadmaskiner och sällskapsspel), bibliotek, kiosk och projektor. Finns också ett hyffsat gym, tennisbana, beachvolleyplan och fina löparspår.

jepp, soldathemmet är grymt, de tar till och med kort där =)
överlag ett av de bästa regementen jag vart på, men det är alldeles för långt från civlisationen.

här följer en lite guide:

I19 Boden
+ Relativt nära till stan
+ Kabel-tv på vissa kaserner (kanske alla?)
+ Norrlänningar är trevliga
- Mygg
- Soldathemmet ligger långt bort

I5 Östersund (nedlagt)
+ Bra Matsal
+ Jättefina nyrenoverade kaserner
++ Nära till stan
+ Soldathem med datorsal och grejer
- Mygg

P10 Strängnäs (nedlagt)
+ Fint beläget nära någon sjö
+ Bra matsal
- Dåligt soldathem
- Jobbiga säkerhetsrutiner i vakten
- Relativt långt in till stan

P4 Kvarn
+ Bra soldathem
- Halvkass matsal
-- Långt till stan

P4 Skövde
+ Bra soldathem
++ Nära till stan

P7 Revingehed
+ Bra soldathem
+ Bra gymnastikhall/gym
-- Långt till stan

Tält20 Skogen
- Trångt
- Kallt/varmt/blött
- Obekväma sovplatser
- Dålig matsal
- Eldpost
-- Långt till stan/ingen nattpermission

det var allt jag kunde komma på, fråga gärna

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
900064
May 30, 2005 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: [quote=dåren]Smirnoff: Vad är fel med Boden då? Ett av sveriges bästa regementen om man ska tro värnpliktsnytt.

Visst är det bra, har även läst det. schysst mat oxå.

men 2 anledningar:

1.kallt
2. Långt.

Men se till att få göra lumpen innom amfibieförbandet i Sthlm. Nära plus att det blir mycket Strb90 även om du inte blir förare på båten. Det jag har hört är att amfibiesoldat ska vara en riktigt rolig utbildning. Dom är dessutom båtburna (g-båt, strb90) samt i vissa fall även helikopter burna.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
900113
May 30, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Gå in på http://www.lumpen.nu sedan välker du utbildningar och egen sökning. Skriv in befattningskoden GP720
Där har du det skinner snackar om. Sedan om du inte vill bli befäl så finns samma tjänst fast med kortare tid.

PS. Självklart kan du även söka på andra tjänster som låter intressanta. DS.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
900117
May 30, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=dåren]Smirnoff: Vad är fel med Boden då? Ett av sveriges bästa regementen om man ska tro värnpliktsnytt.

Jag heter iof inte Smirnoff men jag svarar iaf.

Svar: Boden = kallt, långt norrut, kallt, lång norrut, kallt, inga fartyg, inga båtar, inge sjögående förband, kallt, osv...

Men då har dom Strv122 och FH77AD (Archer) där. Så jävla kallt är det inte i Boden samt att dom som bor i Gävle får flyga hem vilket minskar resetiden.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
900161
May 30, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Så j**la kallt är det inte i Boden samt att dom som bor i Gävle får flyga hem vilket minskar resetiden.

Har de ändrat reglerna? När jag gjorde lumpen (00/01) så var gränsen lite söder om gävle, dvs de fick alltid åka tåg. Stockholmarna fick nästan alltid flyg och vi i gbg fick alltid flyg utom när vi skulle vara lediga en vecka.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
900163
May 30, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=davidhellmyrs] Förövrigt. Jag rycker in som GC902 (stridsfordonskytt, förare) på P7 (Söda Sandby) i Juli nästa år. Ska bli jäkligt intressant tycker jag.

Södra Sandby och P7 i Revingehed har inget med varandra att göra, förutom att de ligger grannar. Så du kommer nog inte att ryka in i Södra Sandby.

Annars är Revingehed ett av Sveriges trevligaste regementen. Det är fint därute faktiskt. Inga staket och annat trams. Och relativt nära till stan och sånt.

Ingen aning faktiskt. Det står

Prelminär placering:

Befattning: GC902 Stridsfordonskytt, förare
Förband, skola: P 7 i Södra Sandby
Grundutbildningens längd: 330 dagar
Planerad start: juli 2006

Har aldrig varit på P7. Var ju egentligen meningen att jag skulle vara i Halmstad från början. Men sa till Pliktverket att jag ville så långt bort från hemmet som möjligt för att "se något nytt". Så hamnade jag där istället.

Halmstad har jag liksom varit i ofta. Inget roligt enligt mig.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
900176
May 30, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=denstore][quote=davidhellmyrs] Förövrigt. Jag rycker in som GC902 (stridsfordonskytt, förare) på P7 (Söda Sandby) i Juli nästa år. Ska bli jäkligt intressant tycker jag.

Ingen aning faktiskt. Det står

Prelminär placering:

Befattning: GC902 Stridsfordonskytt, förare
Förband, skola: P 7 i Södra Sandby
Grundutbildningens längd: 330 dagar
Planerad start: juli 2006

Har aldrig varit på P7. Var ju egentligen meningen att jag skulle vara i Halmstad från början. Men sa till Pliktverket att jag ville så långt bort från hemmet som möjligt för att "se något nytt". Så hamnade jag där istället.

Halmstad har jag liksom varit i ofta. Inget roligt enligt mig.

Jo, fast de menar nog Revingehed, då P7 ligger där, och alltid har gjort det. Skumt att det står Sandby. Jag känner byn bra, så det är ingen risk att de har flyttat dit.:)

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
900346
May 30, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

hahahaha, kom precis o tänka på en grej som min kusins polare gjorde när han ville slippa lumpen. Han sa att han vill döda en massa folk, samt gå med i Al-Quaida efter han var tillräckligt "tillräckligt tränad i att skjuta folk i huvudet". Han sa också, "va skoj det ska bli, kommer bli precis som i CS"... Týckte det va skoj, de tyckte inte damen som skickade hem honom 😀

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
900349
May 30, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: hahahaha, kom precis o tänka på en grej som min kusins polare gjorde när han ville slippa lumpen. Han sa att han vill döda en massa folk, samt gå med i Al-Quaida efter han var tillräckligt "tillräckligt tränad i att skjuta folk i huvudet". Han sa också, "va skoj det ska bli, kommer bli precis som i CS"... Týckte det va skoj, de tyckte inte damen som skickade hem honom 😀

Det var inte han som klädde ut sig till ett al-quaidaiansk turban-ostron och sa att han ville göra om alla befäl till pärlor? Jag är helt säker på att det är sant, min kusins brorsas systers hunds fd ägares lilleborors brylling hade en bekant som gjorde det. Det är inte så att vi tänker på samma person?

Öwall
Member
Medlem
900454
May 30, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: Så j**la kallt är det inte i Boden samt att dom som bor i Gävle får flyga hem vilket minskar resetiden.

näh, när jag var där i januari i år var det 6 minusgrader eller något..

sen får du säkerligen flyga herkules nån gång också, det är nog en upplevelse =)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
900488
May 30, 2005 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
sen får du säkerligen flyga herkules nån gång också, det är nog en upplevelse =)

Att sitta med dubbla hörselskydd på i ett par timmar i ett kallt lastutrymme e måttligt spännande.
Fast fördelen var ju att man kom hem till gbg på runt 3 timmar från boden 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 135
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL