Smirnoff goes mönstring [i19 boden]|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Smirnoff goes mönstring [i19 boden]
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
900816
May 31, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=dåren]Så j**la kallt är det inte i Boden samt att dom som bor i Gävle får flyga hem vilket minskar resetiden.

näh, när jag var där i januari i år var det 6 minusgrader eller något..

sen får du säkerligen flyga herkules nån gång också, det är nog en upplevelse =)

Vibrerar som tusan och lever om som tusan. Dessutom flyger fanskapet sakta och slukar onödigt mycket soppa. wink

Sadan så är 6 minus i januari ganska kallt. Det brukar vara kallare här i Umeå.

skinner
Member
Medlem
900906
May 31, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad blev det nu då Smirnoff?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
900917
May 31, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag mönstrade igår, blev jävligt besviken faktiskt.

Jag har haft jäkligt svårt att bestämma mig huruvida jag ville eller inte ville göra lumpen, på bussen upp tänkte jag att jag inte ville. Men när jag väl kom dit och kände doften av gröna kläder, så bestämde jag mig för att nu JÄVLAR skulle jag göra lumpen, sätta riktigt bra resultat och söka in som PB på pansarskytte i Revinge.

Kommer in till läkaren:
"Här står att du pronerar inåt, ta av dig skor och strumpor och ställ dig med ryggen mot mig" (pronerar inåt = plattfot)
Så jag gjorde det och fick höra:
"Du skall inte göra lumpen."

Jaha, utkastad efter <2min hos läkaren... 🙁

skinner
Member
Medlem
900922
May 31, 2005 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: Jag mönstrade igår, blev jävligt besviken faktiskt.

Jag har haft jäkligt svårt att bestämma mig huruvida jag ville eller inte ville göra lumpen, på bussen upp tänkte jag att jag inte ville. Men när jag väl kom dit och kände doften av gröna kläder, så bestämde jag mig för att nu JÄVLAR skulle jag göra lumpen, sätta riktigt bra resultat och söka in som PB på pansarskytte i Revinge.

Kommer in till läkaren:
"Här står att du pronerar inåt, ta av dig skor och strumpor och ställ dig med ryggen mot mig" (pronerar inåt = plattfot)

Synd. Du kan inte söka 3 månaders utbildning då?

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
900926
May 31, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote:
Kommer in till läkaren:

Du är säker på att det inte hade att göra med att du hade mina stringtrosor på dig?:)

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
900979
May 31, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var och mönstrade idag. Valde något med radar, sen lastbilschaffis och något annat. Robotmekaniker eller något i den stilen. Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
900988
May 31, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Att bli bra syte kräver en hel del, fast bra utb är det allt.

Dehman
Member
Medlem
900989
May 31, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Dehman]Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Vad är det som krävs?

Krqagyzzz
Member
Medlem
901006
May 31, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Dehman]Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Vad är det som krävs?

Jävligt mycket kunskap. Som syte så är du som får fixa allt då allt går åt helvete.

Dehman
Member
Medlem
901010
May 31, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Dehman][quote=Krqagyzzz][quote=Dehman]Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Vad är det som krävs?

Jävligt mycket kunskap. Som syte så är du som får fixa allt då allt går åt h*****e.

Så man skulle satt en 9:a på kunskapsprovet för att få det?

Krqagyzzz
Member
Medlem
901017
May 31, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Dehman][quote=Krqagyzzz][quote=Dehman]Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Vad är det som krävs?

Jävligt mycket kunskap. Som syte så är du som får fixa allt då allt går åt h*****e.

Så man skulle satt en 9:a på kunskapsprovet för att få det?

Nja, du får ju den kunskap du behöver uder din utbildning. Dock så krävs det nog väldigt bra hos psykologen, dvs. stresstålighet, självständighet etc.

skinner
Member
Medlem
901138
May 31, 2005 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Jag var och mönstrade idag. Valde något med radar, sen lastbilschaffis och något annat. Robotmekaniker eller något i den stilen. Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Men du ska göra lumpen eller hamnade du i UR?

Din utbildning kommer säkert att vara rolig. Men ska du ligga innom Armen eller flyget?

För om det blir flyget så lär du vara stationerad på flottiljen men blir det armen så ska du ut i trängen och då kan det nog bli en del pangande. [Image Can Not Be Found]

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
901179
May 31, 2005 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså alla de som gjort lumpen och uttalar sig vad de som inte gjort den missar, så säger jag bara att ni som gjort lumpen vet inte heller vad ni missar för chanser i livet när ni ligger inne. Kanske hade ni blivit erbjudna en VD-post på Ericsson, räddat ett våldtäktsoffer eller kanske träffat ert livs stora kärlek.

Personligen så tror jag att alla som gör lumpen mognar mycket men som jag sagt i tidigare i lumpentrådar så behöver inte alla springa runt med ett gevär för att mogna till/bli män och hitta mening med sitt liv.

Dehman
Member
Medlem
901182
May 31, 2005 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Dehman]Jag var och mönstrade idag. Valde något med radar, sen lastbilschaffis och något annat. Robotmekaniker eller något i den stilen. Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Din utbildning kommer säkert att vara rolig. Men ska du ligga innom Armen eller flyget?

För om det blir flyget så lär du vara stationerad på flottiljen men blir det armen så ska du ut i trängen och då kan det nog bli en del pangande. [Image Can Not Be Found]

Jag vet inte om jag hamnade i UR, med tanke på att det bara är preliminärt, svar får jag i september. Skulle jag nu komma in på någon utbildning så ligger alla i Halmstad, LV6, så förmodligen flyget. =)

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
901188
May 31, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff is back 😀

Tog kvälls till östersund , tillsammans med en polare samt andra stadsbor.
Åka i ett tåg till östersund var inte speciellt kul, men det var rätt okej.
Fräscha vagnar.

Väl där vid pliktverket så blev man ordinerad sitt rum, osv.
Och givetvis delades papperslakan ut, ganska sköna trotts allt 🙂

Dagen efter så vart det testerna, tog det ganska slappt på inskrivningsprovet och skrev den på mindre än 30min (utav 80), blev en 4a.
så där rök befälsutbildninganra :p

Sen blev det muskeltestet, körde fel lyftteknik så jag skrapade ihop en 5a där.

Cyke-kondition, min starkaste sida. Var döööödsjobbigt speciellt sista minuten, där så fick jag en 7a var ganska nära 8a faktiskt.

Sen blev jag skickad till snubben som skrev in mig.
-jadu "herr smirnoff" jag ser att du har presterat ganska bra på testerna och vi ser dig att du gör lumpen.
-Nåja, flottan intresserade dig?

Flottan var mest intressant, men tyvärr så fick den uteslutas först pga av att inryckniningen skedde Januari 2007.

Så det blev armen, jag bönade o bad om jag skulle få slippa boden.

Så jag blev placerad på S1.Enköping som
Stridsfordonskytt.Förare @330dagar

blev ganska nöjd ändå, ingen jäääger tjänst. men men.

skinner
Member
Medlem
901189
May 31, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=skinner][quote=Dehman]Jag var och mönstrade idag. Valde något med radar, sen lastbilschaffis och något annat. Robotmekaniker eller något i den stilen. Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:

Jag vet inte om jag hamnade i UR, med tanke på att det bara är preliminärt, svar får jag i september. Skulle jag nu komma in på någon utbildning så ligger alla i Halmstad, LV6, så förmodligen flyget. =)

HM problemet är att Lv6 hör till armen. För du visste inte säkert men blir du robotmekaniker så kommer du nog att få syssla med BAMSE mm. Det kan nog bli intressant. Dussetum kommer ni att vara mycket ute i fält vilket kommer att bidra till en del pang pang. Om man nu tycker om det.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
901190
May 31, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

lumpen.nu wrote: GL900 - Robotman luftvärn
Antal dagar: 230
Du kommer att utbildas till robotskytt i en grupp om cirka 10 personer och lära dig hantera en luftvärnsrobot. Detta innebär att du blir robotman på något av de tre luftvärnssystemen luftvärnsrobot 77, 90 eller 70. Oav-sett på vilket system du utbildas, så är det ett modernt och tekniskt system där du är en viktig kugge för att systemet ska fungera på bästa sätt. I luftvärnskompanierna ingår radarstationer med uppgift att upptäcka och identifiera fientliga flygplan, helikoptrar eller robotar. Dessa mål visas in till luftvärnsrobotenheterna som bekämpar dem. Du och din enhet har tillsammans med andra luftvärnsförband en viktig uppgift att skydda såväl militära som civila mål från fientliga flyganfall. Luftvärnsrobotarna som ingår i dessa enheter har räckvidder mellan 5 och 40 km.
Försvarsmakten ska förändra värnpliktsutbildningen och från och med 2006 är utbildningstiden 330 dagar för befattningen. Nedanstående beskrivning stämmer för 2005 men utbildningen kommer att ändras något 2006.

Utbildningens omfattning och innehåll
Utbildningen delas in i fyra skeden. Det första skedet, den grundläggande soldatutbildningen, varar i cirka 2 månader. Under denna tid får du de grundläggande kunskaper och färdigheter du behöver för att kunna fungera som soldat. Utbildningen innehåller bland annat vapentjänst, NBC-tjänst,
fysisk träning förläggning, enskild soldats strid, vaktutbildning samt grundläggande sjukvård.

Det andra skedet, befattningsutbildningen, varar cirka 1,5 månader. Du lär dig då att behärska grunderna för det materiel som du och din grupp ska använda.

Nästa skede är förbandsutbildningen som pågår i cirka 2 månader. Då samövar troppar och plutoner inom kompaniet.

Din utbildning avslutas med slutövningsskedet. Detta vara i cirka 1,5 månader och innebär att du deltar i olika större övningar inom kompaniets och/eller bataljonens ramar. Oftast genomförs några övningar tillsammans med flygvapenförband.

Du får räkna med att tjänstgöra vissa helger, till exempel vid övningar och vid vakt- och beredskapstjänstgöring. Beroende på när du rycker in, kan du komma att vara ledig någon/några veckor under sommaren samt i an-slutning till jul- och nyårshelgerna.

Meritvärde
Efter genomförd utbildning kommer du att få ett betyg som du kan använda i det civila.

Betyget omfattar följande delar:
- Utbildningsbeskrivning
- Befattningsbeskrivning
- Utbildning som är särskilt civilt meriterande
- Eventuella förtroendeuppdrag under utbildningen
- Personlighetsbedömning: uppförande, självständighet, initiativförmåga, samarbetsförmåga, ansvar, uthållighet, ledarskapsförmåga, kunskaper och färdigheter
- Omdöme

Du får också ett militärt vitsord som används vid din krigsplacering. Vitsord från 1-10 får du i uppförande, lämplighet samt i kunskaper och färdigheter.

Utbildningsplats
Utbildningen genomförs vid:
Luftvärnsregementet i Halmstad, augusti 2005, juli 2006

Ansvarig för befattningsbeskrivningens innehåll:
Försvarsmakten

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
901197
May 31, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Grattis

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
901249
May 31, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

KorSpo wrote: Alltså alla de som gjort lumpen och uttalar sig vad de som inte gjort den missar, så säger jag bara att ni som gjort lumpen vet inte heller vad ni missar för chanser i livet när ni ligger inne. Kanske hade ni blivit erbjudna en VD-post på Ericsson, räddat ett våldtäktsoffer eller kanske träffat ert livs stora kärlek.

Personligen så tror jag att alla som gör lumpen mognar mycket men som jag sagt i tidigare i lumpentrådar så behöver inte alla springa runt med ett gevär för att mogna till/bli män och hitta mening med sitt liv.

Grejen är att det oftast bara handlar om ett endaste år utav sitt liv. Det handlar kanske om 1/85 av sitt liv. Väldigt mycket man missar eller hur?
Vad spelar det för roll om man dör vid 85 års ålder eller 86? Då kan man lika gärna göra lumpen (om man kommer in) som är minnen för livet, och att fylla ut sitt CV med.

F.ö. är det långt ifrån alla tjänster man får använda gevär.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
901262
May 31, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

KorSpo wrote: Alltså alla de som gjort lumpen och uttalar sig vad de som inte gjort den missar, så säger jag bara att ni som gjort lumpen vet inte heller vad ni missar för chanser i livet när ni ligger inne. Kanske hade ni blivit erbjudna en VD-post på Ericsson, räddat ett våldtäktsoffer eller kanske träffat ert livs stora kärlek.

Chansen att bli VD för Ericsson när du är 19 år och outbildad...tja du den lär ju inte vara stor iaf.
Varför skulle man inte lika gärna kunna hindra en våldtäkt medans man gör lumpen? Tror t o m att det e större chans att man vågar ingripa då.

Varför skulle det vara mindre chans att träffa sitt livs kärlek?
Jag träffade flickor under min tid i lumpen och det gjorde de flesta andra jag känner oxå.

Det är inte att man springer runt med gevär som gör att man mognar utan snarare hela grejen med att komma långt ifrån hemmet och alla man känner, att behöva samarbeta, lära sig ta order och inte få allt serverat på ett silverfat som många i denna tråden verkar få och trivas med.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL