December 5, 2001
obelix wrote: Lumpen är bara värd sin tid om man ser till att få en bra placering.
hade jag mönstrat idag så hade jag satsat på Kock eller sjukvårdare.
Beror ju på vad man vill arbeta med i det civila.
Kockutbildning i lumpen är kanske inte så het merit som vissa andra befattningar om man ska jobba i industri eller liknande.
January 12, 2004
Sardaukar wrote: [quote=obelix]Lumpen är bara värd sin tid om man ser till att få en bra placering.
Kockutbildning i lumpen är kanske inte så het merit som andra befattningar om man ska jobba i industri eller liknande.
Sant, det var just därför jag skrev vad jag hade valt
December 5, 2001
obelix wrote: [quote=Sardaukar][quote=obelix]Lumpen är bara värd sin tid om man ser till att få en bra placering.
Kockutbildning i lumpen är kanske inte så het merit som andra befattningar om man ska jobba i industri eller liknande.
Sant, det var just därför jag skrev vad jag hade valt
Ah....då har jag fått liten inblick av vad du jobbar med 😉
March 11, 2003
obelix wrote: Lumpen är bara värd sin tid om man ser till att få en bra placering.
Alla kanske inte vill göra samma sak i lumpen som man skall syssla med senare i livet. Militärtjänsten kan även vara det första äventyret i ens vuxna liv.
November 5, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Dehman][quote=Krqagyzzz][quote=Dehman][quote=Krqagyzzz][quote=Dehman]Inget jag ville ha, ville bli Systemtekniker, men det gick inte sa han. :arg:
Att bli bra syte kräver en hel del, fast bra utb är det allt.
Vad är det som krävs?
Jävligt mycket kunskap. Som syte så är du som får fixa allt då allt går åt h*****e.
Så man skulle satt en 9:a på kunskapsprovet för att få det?
Nja, du får ju den kunskap du behöver uder din utbildning. Dock så krävs det nog väldigt bra hos psykologen, dvs. stresstålighet, självständighet etc.
I princip krävs det en 9:a på inskrivningsprovet då de flesta som blir sytar har det. Behövs precis som Krqagyzzz påpekar hög stresstålighet men inte lika goda ledaregenskaper då en SyTe inte truppför i någon större omfattning. Blir högst grpC om man gör 15mån. Finns även 12mån-SyTe.
February 21, 2004
Har börjat undra om man kanske inte skulle ta o göra lumpen ändå efter denna tråden. Men jag har skrivit upp massa saker som är "fel på mig" i formuläret man får hem. Kommer det att vara stor nackdel, det är saker som shlatterknän (muskler som inte fäster ordentligt) migrän osv. Skulle verkligen vilja få ut något användbart av det hela tex lastbilskort eller en fin utbildning. Tips?
December 5, 2001
Sortima wrote: Har börjat undra om man kanske inte skulle ta o göra lumpen ändå efter denna tråden. Men jag har skrivit upp massa saker som är "fel på mig" i formuläret man får hem. Kommer det att vara stor nackdel, det är saker som shlatterknän (muskler som inte fäster ordentligt) migrän osv. Skulle verkligen vilja få ut något användbart av det hela tex lastbilskort eller en fin utbildning. Tips?
Det låter ju inte speciellt bra. Kan du överhuvudtaget springa ordentligt? Försvarsmakten har ju vissa fysiska baskrav man måste gå igenom.
July 11, 2002
skinner wrote: Smirnoff: Hur blev det nu då? Vad fick du för resultat samt vad blev det för tjänst?
Hehe, jag skrev resultatet på sida nr:3
Läs längst ner.
Hoppas du också får göra lumpen 😉
Är du 87a?
Kan säga att Pliktverket östersund suger dase, dålig käk och papperslakan 😛
March 14, 2004
Smirnoff wrote: Så det blev armen, jag bönade o bad om jag skulle få slippa boden.
Så jag blev placerad på S1.Enköping som
Stridsfordonskytt.Förare @330dagar
Ja det låter ju skojigt.
http://www.s1.mil.se/article.php?id=165
http://www.soldf.com/strf9040.html
March 14, 2004
Smirnoff wrote: [quote=skinner]Smirnoff: Hur blev det nu då? Vad fick du för resultat samt vad blev det för tjänst?
Hehe, jag skrev resultatet på sida nr:3
Läs längst ner.
Hoppas du också får göra lumpen 😉
Är du 87a?
Kan säga att Pliktverket östersund suger dase, dålig käk och papperslakan 😛
Har något år kvar. Är dock med i FBU vilket är en del av FM och ja jag ska fan göra lumpen.
December 7, 2003
Lumpen har både sina för och nackdelar. När jag låg innne tyckte jag stundtals att det var pest och pina men det berodde mest på att jag hade en flickvän hemma som man inte alls fick träffa särskilt ofta. När man ser tillbaks på det så är det dock dom många roliga sakerna man minns. Jag låg som sagt i flottan och många var dom dagar man kryssade runt i stockholms skärgård på sommarhalvåret och njöt. Jag hade även turen att få åka på övning i scottland och vara där i tre veckor, fast överfarten med ett fartyg som gör max 15 knop (Landsorts klass) tog sin tid. Men att lumpen gör "pojkar till män" tror jag faktiskt stämmer, för man växer väldigt mycket som människa när man gör den.
May 10, 2005
Jag mönstrade i Kristianstad nu i tisdags, jag fick göra ett syntest sen bar det av hemåt igen. Jag kom till Kristianstad runt kl 7.40 och var med i första gruppen. Jag var först in och först ut, kändes en aningen snopet, hade inte tänkt tanken att jag skulle bli underkänd pga synen, fick en 1:a. Vilken tid kom du till Kristianstad Dehman?
July 11, 2002
flexen wrote: Jag mönstrade i Kristianstad nu i tisdags, jag fick göra ett syntest sen bar det av hemåt igen. Jag kom till Kristianstad runt kl 7.40 och var med i första gruppen. Jag var först in och först ut, kändes en aningen snopet, hade inte tänkt tanken att jag skulle bli underkänd pga synen, fick en 1:a. Vilken tid kom du till Kristianstad Dehman?
men lol, det är ju ganska uppenbart.
polarn fick en 3a, han blev en jägermeister uppe i aushwitzjaur 😛
1 Guest(s)