November 22, 2001
http://www.expressen.se/ekonom.....snabba-lan
http://www.expressen.se/Nyhete.....ig-sms-lan
Det har varit mycket liv i media om sms-lån på sistone, många stackars människor som sitter fast i skuldfälla.
Men vad jag inte förstår är kritiken av företagen? Det är väl ändå upp till var och en att ta lite ansvar för sig själv och inte ta lån som man inte kan betala? Det kan ju inte vara företagets fel att människor inte kan ta ansvar för sin egen ekonomi. De erbjuder en tjänst (och visst, de tar bra betalt för den) och har man inte råd med den så får man helt enkelt låta bli.
November 22, 2001
dree wrote: Företagens fel är det ju inte i dom flesta fallen men jag tycker dom borde kunna ha ett system så en person med t.ex. aspergers inte ska kunna låna från dom.
Är en person med Asbergers omyndigförklarad?
Jag känner inte till sjukdomen så jag vet inte riktigt vad det innebär.
Annars måste ju sådana sjukdomar vara offentligt registrerade och jag tror inte vi vill ha mer integritetskränkningar.
September 27, 2005
Så klart är det upp till var och en. Dock skall man vara hårda med att företagen tydligt bör visa va de tar för avgift.
Sen finns det ju så otroligt mycket bättre allternativ för oförutsedda utgifter! Om du använder tex. Swedbank Mastercard (Ja jag jobbar på swedbank så är inte direkt opartiskt. Men tar det eftersom jag kan våra villkor) betalar du INGEN ränta första månaden; det är upp till 55 dagar räntifritt. Sen betalar du 1,2 % i månadsränta. Detta jämfört med >30% som du gör hos sms-lånarna.
November 22, 2001
ojdå wrote: Så klart är det upp till var och en. Dock skall man vara hårda med att företagen tydligt bör visa va de tar för avgift.
Sen finns det ju så otroligt mycket bättre allternativ för oförutsedda utgifter! Om du använder tex. Swedbank Mastercard (Ja jag jobbar på swedbank så är inte direkt opartiskt. Men tar det eftersom jag kan våra villkor) betalar du INGEN ränta första månaden; det är upp till 55 dagar räntifritt. Sen betalar du 1,2 % i månadsränta. Detta jämfört med >30% som du gör hos sms-lånarna.
Jag tror inte det kan bli mycket tydligare än i ena länken. Företaget ville ha 300:- för att låna ut 1000:- i en månad. Inga procent-satser eller annat, bara en fast avgift.
Jag håller med om att vanliga kreditkort är mer fördelaktiga, har själv 2st med liknande vilkor som du nämner (ett för jobbet och ett vi fick med bolånet, och där ingår försäkring på elektronik man betalar med det).
Men jag tror inte de som tar sms-lån får sådana kort. Eller så har de överbelastat dem och tar sms-lån för att betala.
August 7, 2001
Json_81 wrote: Är en person med Asbergers omyndigförklarad?
Jag känner inte till sjukdomen så jag vet inte riktigt vad det innebär.Annars måste ju sådana sjukdomar vara offentligt registrerade och jag tror inte vi vill ha mer integritetskränkningar.
Nej dom är oftast inte omyndighetsförklarade men dom får ofta hjälp med t.ex. ekonomin pga att dom ofta inte klarar det.
Det är för enkelt att låna genom sms-lån helt enkelt anser jag.
Edit: Mycket bra beskrivning på Aspergers
http://www.lul.se/templates/pa....._3651.aspx
November 22, 2001
dree wrote: Nej dom är oftast inte omyndighetsförklarade men dom får ofta hjälp med t.ex. ekonomin pga att dom ofta inte klarar det.
Det är för enkelt att låna genom sms-lån helt enkelt anser jag.
Ok, ja då låter det ju rimligt att de inte ska få ta lån själva.
Dock gäller ju alla fall jag sett i media "friska" människor.
September 27, 2005
Json_81 wrote: Jag tror inte det kan bli mycket tydligare än i ena länken. Företaget ville ha 300:- för att låna ut 1000:- i en månad. Inga procent-satser eller annat, bara en fast avgift.
Jag håller med om att vanliga kreditkort är mer fördelaktiga, har själv 2st med liknande vilkor som du nämner (ett för jobbet och ett vi fick med bolånet, och där ingår försäkring på elektronik man betalar med det).
Men jag tror inte de som tar sms-lån får sådana kort. Eller så har de överbelastat dem och tar sms-lån för att betala.
Det tycker jag iofs är lite dåligt. De kallar de avgift och behöver på så sätt inte ange procentsats. Tror fler skulle bli avskräckta av 30% ränta!
Mm det brukar var hyffsat samma villkor för alla storbanker.
Enligt min uppfattning så är det inget störe problem att få ett sådant kort så länge du har fast inkompst. Visst har du redan sms-lån i massor kan du glömma det. Men om du tänkt till lite innan och kollat med din bank, så hade det säkert inte varit något problem att få.
November 22, 2001
ojdå wrote: Det tycker jag iofs är lite dåligt. De kallar de avgift och behöver på så sätt inte ange procentsats. Tror fler skulle bli avskräckta av 30% ränta!
Mm det brukar var hyffsat samma villkor för alla storbanker.
Enligt min uppfattning så är det inget störe problem att få ett sådant kort så länge du har fast inkompst. Visst har du redan sms-lån i massor kan du glömma det. Men om du tänkt till lite innan och kollat med din bank, så hade det säkert inte varit något problem att få.
Det är inte 30%, det är tokmycket mer eftersom ränta är årsbaserad och det där är per månad. Men jag tycker det är fel att kalla det ränta eftersom lånet är tidsbestämt till en månad.
Jag vet inte hur frikostiga bankerna är nuförtiden men det är ganska många som inte har fast inkomst. Och de där korten kan ju lätt också bli en skuldfälla för de människorna oavsett bättre vilkor. Det har ju glömts av lite i allt väsen om sms-lånen.
August 16, 2004
Är man med i leken får man leken tåla, så långt är jag med, nåt som jag tycker är skumt är att regeringen inte har infört hårdare restriktioner gentemot kundurvalet. I nuläget kan personer med 2-3 betalningsanmärkningar få microlån hos dessa företag, inte helt kosher med tanke på hur allt annat i samhället regleras, det fattas beslut över folks huvuden till höger och vänster. I det här fallet vore det inte helt fel att följa mallen för gäldenärernas skull, bolagen som sysslar med microlån har inga problem kreditförlusterna, de som tar de har det.
September 27, 2005
Json_81 wrote:
Jag vet inte hur frikostiga bankerna är nuförtiden men det är ganska många som inte har fast inkomst. Och de där korten kan ju lätt också bli en skuldfälla för de människorna oavsett bättre vilkor. Det har ju glömts av lite i allt väsen om sms-lånen.
Tum-regel är väll att du lätt får din månadslön före skatt i kredit utan problem. Så klart beroende på många faktorer så som ålder, anställningstid mm.
Visst är det många utan fast inkomst. Men då skall man i min mening inte heller ha ett kreditkort. Tanken med kredit är ju att det skall betalas tillbaka och får du inte in pengar, hur skall du då göra det?
November 22, 2001
ojdå wrote: Tum-regel är väll att du lätt får din månadslön före skatt i kredit utan problem. Så klart beroende på många faktorer så som ålder, anställningstid mm.
Visst är det många utan fast inkomst. Men då skall man i min mening inte heller ha ett kreditkort. Tanken med kredit är ju att det skall betalas tillbaka och får du inte in pengar, hur skall du då göra det?
Jo, det är ju det jag säger. Men SMS-lånen har ju ingen "idiot-koll" som ser om du har vettig inkomst.
1 Guest(s)