Sms-lån|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sms-lån
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 27, 2009 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.expressen.se/ekonom.....snabba-lan

http://www.expressen.se/Nyhete.....ig-sms-lan

Det har varit mycket liv i media om sms-lån på sistone, många stackars människor som sitter fast i skuldfälla.

Men vad jag inte förstår är kritiken av företagen? Det är väl ändå upp till var och en att ta lite ansvar för sig själv och inte ta lån som man inte kan betala? Det kan ju inte vara företagets fel att människor inte kan ta ansvar för sin egen ekonomi. De erbjuder en tjänst (och visst, de tar bra betalt för den) och har man inte råd med den så får man helt enkelt låta bli.

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1232647
August 27, 2009 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med dig till 100%

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1232648
August 27, 2009 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Företagens fel är det ju inte i dom flesta fallen men jag tycker dom borde kunna ha ett system så en person med t.ex. aspergers inte ska kunna låna från dom.

Json_81
Member
Medlem
1232649
August 27, 2009 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Företagens fel är det ju inte i dom flesta fallen men jag tycker dom borde kunna ha ett system så en person med t.ex. aspergers inte ska kunna låna från dom.

Är en person med Asbergers omyndigförklarad?
Jag känner inte till sjukdomen så jag vet inte riktigt vad det innebär.

Annars måste ju sådana sjukdomar vara offentligt registrerade och jag tror inte vi vill ha mer integritetskränkningar.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1232651
August 27, 2009 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Så klart är det upp till var och en. Dock skall man vara hårda med att företagen tydligt bör visa va de tar för avgift.

Sen finns det ju så otroligt mycket bättre allternativ för oförutsedda utgifter! Om du använder tex. Swedbank Mastercard (Ja jag jobbar på swedbank så är inte direkt opartiskt. Men tar det eftersom jag kan våra villkor) betalar du INGEN ränta första månaden; det är upp till 55 dagar räntifritt. Sen betalar du 1,2 % i månadsränta. Detta jämfört med >30% som du gör hos sms-lånarna.

Json_81
Member
Medlem
1232654
August 27, 2009 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Så klart är det upp till var och en. Dock skall man vara hårda med att företagen tydligt bör visa va de tar för avgift.

Sen finns det ju så otroligt mycket bättre allternativ för oförutsedda utgifter! Om du använder tex. Swedbank Mastercard (Ja jag jobbar på swedbank så är inte direkt opartiskt. Men tar det eftersom jag kan våra villkor) betalar du INGEN ränta första månaden; det är upp till 55 dagar räntifritt. Sen betalar du 1,2 % i månadsränta. Detta jämfört med >30% som du gör hos sms-lånarna.

Jag tror inte det kan bli mycket tydligare än i ena länken. Företaget ville ha 300:- för att låna ut 1000:- i en månad. Inga procent-satser eller annat, bara en fast avgift.

Jag håller med om att vanliga kreditkort är mer fördelaktiga, har själv 2st med liknande vilkor som du nämner (ett för jobbet och ett vi fick med bolånet, och där ingår försäkring på elektronik man betalar med det).

Men jag tror inte de som tar sms-lån får sådana kort. Eller så har de överbelastat dem och tar sms-lån för att betala.

dree
Member
Medlem
1232655
August 27, 2009 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Är en person med Asbergers omyndigförklarad?
Jag känner inte till sjukdomen så jag vet inte riktigt vad det innebär.

Annars måste ju sådana sjukdomar vara offentligt registrerade och jag tror inte vi vill ha mer integritetskränkningar.

Nej dom är oftast inte omyndighetsförklarade men dom får ofta hjälp med t.ex. ekonomin pga att dom ofta inte klarar det.
Det är för enkelt att låna genom sms-lån helt enkelt anser jag.

Edit: Mycket bra beskrivning på Aspergers
http://www.lul.se/templates/pa....._3651.aspx

Json_81
Member
Medlem
1232656
August 27, 2009 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Nej dom är oftast inte omyndighetsförklarade men dom får ofta hjälp med t.ex. ekonomin pga att dom ofta inte klarar det.
Det är för enkelt att låna genom sms-lån helt enkelt anser jag.

Ok, ja då låter det ju rimligt att de inte ska få ta lån själva.
Dock gäller ju alla fall jag sett i media "friska" människor.

dree
Member
Medlem
1232657
August 27, 2009 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Ok, ja då låter det ju rimligt att de inte ska få ta lån själva.
Dock gäller ju alla fall jag sett i media "friska" människor.

Ja och för dom har jag ingen sympati. 😛

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1232661
August 27, 2009 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Är man klantig nog att låna pengar genom SMS-lån utan att ha läst igenom och förstått villkoren borde det väl inte detta komma som en överraskning för en?

I-landsproblem, det är vad detta är.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1232674
August 27, 2009 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tror inte det kan bli mycket tydligare än i ena länken. Företaget ville ha 300:- för att låna ut 1000:- i en månad. Inga procent-satser eller annat, bara en fast avgift.

Jag håller med om att vanliga kreditkort är mer fördelaktiga, har själv 2st med liknande vilkor som du nämner (ett för jobbet och ett vi fick med bolånet, och där ingår försäkring på elektronik man betalar med det).

Men jag tror inte de som tar sms-lån får sådana kort. Eller så har de överbelastat dem och tar sms-lån för att betala.

Det tycker jag iofs är lite dåligt. De kallar de avgift och behöver på så sätt inte ange procentsats. Tror fler skulle bli avskräckta av 30% ränta!

Mm det brukar var hyffsat samma villkor för alla storbanker.

Enligt min uppfattning så är det inget störe problem att få ett sådant kort så länge du har fast inkompst. Visst har du redan sms-lån i massor kan du glömma det. Men om du tänkt till lite innan och kollat med din bank, så hade det säkert inte varit något problem att få.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1232675
August 27, 2009 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst kan jag instämma på att avgifterna som tas ut är rent ocker fast jag känner ingen sympati till dom som fastnat i lånefällan.

En vuxen myndig person måste ju förbövelen förstå själv att det ska betalas tillbaka och att det blir en rejält avgift på det.

Json_81
Member
Medlem
1232679
August 27, 2009 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Det tycker jag iofs är lite dåligt. De kallar de avgift och behöver på så sätt inte ange procentsats. Tror fler skulle bli avskräckta av 30% ränta!

Mm det brukar var hyffsat samma villkor för alla storbanker.

Enligt min uppfattning så är det inget störe problem att få ett sådant kort så länge du har fast inkompst. Visst har du redan sms-lån i massor kan du glömma det. Men om du tänkt till lite innan och kollat med din bank, så hade det säkert inte varit något problem att få.

Det är inte 30%, det är tokmycket mer eftersom ränta är årsbaserad och det där är per månad. Men jag tycker det är fel att kalla det ränta eftersom lånet är tidsbestämt till en månad.

Jag vet inte hur frikostiga bankerna är nuförtiden men det är ganska många som inte har fast inkomst. Och de där korten kan ju lätt också bli en skuldfälla för de människorna oavsett bättre vilkor. Det har ju glömts av lite i allt väsen om sms-lånen.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1232681
August 27, 2009 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Är man med i leken får man leken tåla, så långt är jag med, nåt som jag tycker är skumt är att regeringen inte har infört hårdare restriktioner gentemot kundurvalet. I nuläget kan personer med 2-3 betalningsanmärkningar få microlån hos dessa företag, inte helt kosher med tanke på hur allt annat i samhället regleras, det fattas beslut över folks huvuden till höger och vänster. I det här fallet vore det inte helt fel att följa mallen för gäldenärernas skull, bolagen som sysslar med microlån har inga problem kreditförlusterna, de som tar de har det.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1232690
August 27, 2009 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Jag vet inte hur frikostiga bankerna är nuförtiden men det är ganska många som inte har fast inkomst. Och de där korten kan ju lätt också bli en skuldfälla för de människorna oavsett bättre vilkor. Det har ju glömts av lite i allt väsen om sms-lånen.

Tum-regel är väll att du lätt får din månadslön före skatt i kredit utan problem. Så klart beroende på många faktorer så som ålder, anställningstid mm.
Visst är det många utan fast inkomst. Men då skall man i min mening inte heller ha ett kreditkort. Tanken med kredit är ju att det skall betalas tillbaka och får du inte in pengar, hur skall du då göra det?

Json_81
Member
Medlem
1232694
August 27, 2009 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Tum-regel är väll att du lätt får din månadslön före skatt i kredit utan problem. Så klart beroende på många faktorer så som ålder, anställningstid mm.
Visst är det många utan fast inkomst. Men då skall man i min mening inte heller ha ett kreditkort. Tanken med kredit är ju att det skall betalas tillbaka och får du inte in pengar, hur skall du då göra det?

Jo, det är ju det jag säger. Men SMS-lånen har ju ingen "idiot-koll" som ser om du har vettig inkomst.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1232703
August 27, 2009 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Det har varit mycket liv i media om sms-lån på sistone, många stackars människor som sitter fast i skuldfälla.

Va? 😮

Json_81
Member
Medlem
1232712
August 28, 2009 - 5:54 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Va? 😮

"stackars", glömde citat-tecknen :p

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1232715
August 28, 2009 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hihi, min polare tog sms-lån för att han inte orkade åka hem och föra över pengar från andra kontot när han var ute på stan och svirade 😀

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1232751
August 28, 2009 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote: Hihi, min polare tog sms-lån för att han inte orkade åka hem och föra över pengar från andra kontot när han var ute på stan och svirade 😀

Telefonbanken? 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 356
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL