September 1, 2002
Tjenixen.
Satt å läste "Dassboken" på toaletten här på jobbet (en pocketbok med små roliga texter). I den boken fanns denna kluriga tankenöt...
"Om man låter en ficklampa färdas i ljusets hastighet, och sedan tänder lampan, vad händer då?"
Min tanke är att ficklampan inte längre är en ficklampa när den färdas i ljusets hastighet, utan den borde bara bestå av energi, och då kan man ju inte använda den, dvs trycka/dra i nån knapp för att tända ljuset...
Men om den fortfarande skulle vara i "fysisk fast form" och ljuset tändes så skulle det utrstrålande ljuset gå fortare än ljusets hastighet, vilket i sig är omöjligt..
Vad anser ni?
August 5, 2002
Har hört att ljuset inte skulle färdas framåt, utan stå stilla... Svårt att bevisa kan jag tänka mig...
Jag tycker det här med ljushastighet är väldigt flummigt, all hastighet mäts ju i relation till något annat, eller sig själv i en tidigare punkt. Men det är omöjligt att sätta en definitiv punkt, då den är beroende av allt annat, när man talar om ljusets hastighet...
Blev lite konstigt, hoppas ni fattar...
September 11, 2002
skulle det inte kunna vara såhär:
för en person som färdas i ljusets hastighet tillsammans med lampan så rör sig den nya ljuspulsen från honom i ljusets hastighet.
från en person som bevittnar det hela utifrån ser det ut som att lampan och ljuspulsen färdas lika snabbt dvs. i ljusets hastighet och pulsen står stilla.
? lulligt 😕 enligt mig..
1 Guest(s)