September 1, 2002
Tjenixen.
Satt å läste "Dassboken" på toaletten här på jobbet (en pocketbok med små roliga texter). I den boken fanns denna kluriga tankenöt...
"Om man låter en ficklampa färdas i ljusets hastighet, och sedan tänder lampan, vad händer då?"
Min tanke är att ficklampan inte längre är en ficklampa när den färdas i ljusets hastighet, utan den borde bara bestå av energi, och då kan man ju inte använda den, dvs trycka/dra i nån knapp för att tända ljuset...
Men om den fortfarande skulle vara i "fysisk fast form" och ljuset tändes så skulle det utrstrålande ljuset gå fortare än ljusets hastighet, vilket i sig är omöjligt..
Vad anser ni?
November 4, 2001
Jo det går att färdas snabbare än ljuset men ljus kan inte färdas snabbare än ljus.
Min föraa matte/fysik-lärare va mega geni typ professor å grejer..
han sa att om man skulle färdas i ljusets hastighet skulle all tid stanna (notera att det tog honom ca 3timmar att förklara detta och det var kortfattat sa han)
färsas man över ljusets hastighet börjar man komma in på "antimateria" stadiet och även lite om att universum kan krökas (einsteins krökningsteori). här någon stans som maskhål "finns"..
November 4, 2001
Jo det går att färdas snabbare än ljuset men ljus kan inte färdas snabbare än ljus.
Min föraa matte/fysik-lärare va mega geni typ professor å grejer..
han sa att om man skulle färdas i ljusets hastighet skulle all tid stanna (notera att det tog honom ca 3timmar att förklara detta och det var kortfattat sa han)
färsas man över ljusets hastighet börjar man komma in på "antimateria" stadiet och även lite om att universum kan krökas (einsteins krökningsteori). här någon stans som maskhål "finns"..
1 Guest(s)