Snabba/starka grejer (motor)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snabba/starka grejer (motor)
Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2003 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.
På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"
Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.
Nitrometan brinner med gul låga.
Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.
Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs otorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den
lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!
Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet
är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.

Som slutsummering tar vi ett exempel:
Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla
växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile ifrån när du passerade den.
Det, gott folk, är acceleration!

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i
denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.

*PUH*

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
423313
September 28, 2003 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jag läste det på nån sida för någon månad sedan
kan du ge mig länken ? det var nån fräck bil där

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
Member Since:
August 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
423314
September 28, 2003 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

där ser man... :blink:

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
Member Since:
September 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
423316
September 28, 2003 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Mmm... Jaha... 😛

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
423317
September 28, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man startar motorn med nitrometan redan i bränslet så exploderar den eftersom att nitrometan expanderar så snabbt..

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
423318
September 28, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

pallade inte läsa hela 🙂

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
Member Since:
February 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
423319
September 28, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

oojoj en sån skulle man ha.. 😀 , hur är väghållningen i 400? 😛

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
423363
September 28, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

inte dåligt.... inte dåligt alls.. 🙂

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
423376
September 28, 2003 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Spektakulära saker det där... vore allt en upplevelse att få åka med en gång.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
423392
September 28, 2003 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Präktiga maskiner det där... Men ingen som vet va den där typen av motorer där man sprutar väteperoxid på en silverplatta heter? Uppstår en dragkraft på 8 ton då. Räcker för att averka 0 - 100 på 0.1 sek eller kvartsmilen på 3.5 sek då man rullar sista 200m. 800 km/h+ över mållinjen om man håller stumt...

Jolt Cola
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
Member Since:
November 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
423539
September 29, 2003 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Kul sida med andra galna motor saker:
http://www.meditech.ch/exotict.....xete2.html

spartacus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
Member Since:
August 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
423555
September 29, 2003 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

-d-himself- wrote: pallade inte läsa hela 🙂

Tack för att vi fick veta... 🙄

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
423557
September 29, 2003 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Men länken ffs
perkeles

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
423560
September 29, 2003 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har då ingen länk..
Googla lite själv. 😛

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
423624
September 29, 2003 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

spartacus wrote: [quote=-d-himself-]pallade inte läsa hela 🙂

Tack för att vi fick veta... 🙄

np :]

kottetrance
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1189
Member Since:
June 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
423831
September 29, 2003 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

hade kanske platsat bra i ett motor forum.. orkade bara läsa dom 3 första orden ..sen gav jag upp och skrev detta inlägget...

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
Member Since:
November 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
423835
September 29, 2003 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe har inte orkat läsa all text men jag gör väl det nån gång tänkte ändå att denna länk kunde passa in här

Fet Bike

Avatar
heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
Member Since:
September 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
423866
September 29, 2003 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

kottetrance wrote: hade kanske platsat bra i ett motor forum.. orkade bara läsa dom 3 första orden ..sen gav jag upp och skrev detta inlägget...

gnäll inte.. detta e intressant 🙂

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
423870
September 29, 2003 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

kottetrance wrote: hade kanske platsat bra i ett motor forum.. orkade bara lä

Så långt orkade jag läsa av ditt inlägg..
Du förstår dig inte på det här iallafall så varför gnälla? :arg:

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
423886
September 29, 2003 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

kottetrance wrote: hade kanske platsat bra i ett motor forum.. orkade bara läsa dom 3 första orden ..sen gav jag upp och skrev detta inlägget...

När du får körtkort och bil fattar du också att det är betydligt mycket roligare än datorer (Oj, men så får man ju inte säga på ett datorfrum :D)
Nu blir jag nog bannad och halshuggen :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 394
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL