snabbmatsrestaurang + anställning?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
snabbmatsrestaurang + anställning?
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 4, 2007 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Här kommer en fråga som gäckat mig under en längre tid, men först lite bakgrund.

Jag är en ganska flitig kund hos landets hamburgerkedjor. Tycker vissa saker är bättre på vissa ställe osv. En sådan sak är Milkshake, jag gillar bara McDonald's så när jag går till ett annat ställe brukar det bli fanta, utan is. Idag valde jag att äta på Burger King, i vanlig ordning beställer jag och tar en Fanta utan is. Tror den unga damen lyckas med detta? Nej inte en chans, det gör dem aldrig, skulle tippa på att jag slipper isen i snitt var tionde gång.

Så min fråga är: Får de som söker arbete på dessa ställen göra att testa för att bekräfta att de är tillräckligt dumma för att få jobba där?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1154688
September 4, 2007 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Här kommer en fråga som gäckat mig under en längre tid, men först lite bakgrund.

Jag är en ganska flitig kund hos landets hamburgerkedjor. Tycker vissa saker är bättre på vissa ställe osv. En sådan sak är Milkshake, jag gillar bara McDonald's så när jag går till ett annat ställe brukar det bli fanta, utan is. Idag valde jag att äta på Burger King, i vanlig ordning beställer jag och tar en Fanta utan is. Tror den unga damen lyckas med detta? Nej inte en chans, det gör dem aldrig, skulle tippa på att jag slipper isen i snitt var tionde gång.

Så min fråga är: Får de som söker arbete på dessa ställen göra att testa för att bekräfta att de är tillräckligt dumma för att få jobba där?

"Bit inte den hand som föder dej" har man ofta fått höra..
Men allvarligt, hur illa är det egentligen?
Vem är mest dum?
Den som jobbar bakom disken och serverar dej fel lemonad ideligen, eller du själv som fortsätter att handla på ställen där du får fel lemonad 9 ggr av 10?
😛

Varför inte helt enkelt bojkotta dessa snabbmatställen där du antar att man har en "dumhetstest" innan anställning?
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1154689
September 4, 2007 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Där fick du till det Ilg@dd haha, fick mig ett litet gott skratt:P

Men seriöst..visst det är kasss stil av dessa som serverar så men om man tänker efter får de får utstå så kanske man börjar förstå det..x antal kunder om dagen + jag kan tänka mig de flesta som jobbar på snabbmatsställen är studenter som har mycket att tänka på inför tentor osv och går säkert i skola en hel dag och sedan beger sig till jobbet.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154693
September 4, 2007 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Där fick du till det Ilg@dd haha, fick mig ett litet gott skratt:P

Men seriöst..visst det är kasss stil av dessa som serverar så men om man tänker efter får de får utstå så kanske man börjar förstå det..x antal kunder om dagen + jag kan tänka mig de flesta som jobbar på snabbmatsställen är studenter som har mycket att tänka på inför tentor osv och går säkert i skola en hel dag och sedan beger sig till jobbet.

Skulle tro att det där med isen i lemonadmuggen går på rutin, dvs helt automatiskt utan någon som helst tankeverksamhet..
Och som sagt, det passerar nog en ofattbar massa lemonadmuggar i händerna på dessa stackare.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1154703
September 4, 2007 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

gå till Max, trevlig personal, jag får alltid det jag ber om utan problem, och så får du ta läsken själv, du kan altså välja att fylla muggen mellan 0-100% med is, blanda flera läsksorter om du har en fetish för det.

jobbar förresten som ordningsvakt på Max (vasagatan och hamngatan)

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1154721
September 4, 2007 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: gå till Max, trevlig personal, jag får alltid det jag ber om utan problem, och så får du ta läsken själv, du kan altså välja att fylla muggen mellan 0-100% med is, blanda flera läsksorter om du har en fetish för det.

Inte för att jag är nått stort fan av snabbmat men Max är ju verkligen det sämsta, i sin mening att de andra två (McD och BK) har godare mat.

Poontus
Member
Medlem
1154726
September 4, 2007 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=Poontus]gå till Max, trevlig personal, jag får alltid det jag ber om utan problem, och så får du ta läsken själv, du kan altså välja att fylla muggen mellan 0-100% med is, blanda flera läsksorter om du har en fetish för det.

Inte för att jag är nått stort fan av snabbmat men Max är ju verkligen det sämsta, i sin mening att de andra två (McD och BK) har godare mat.

inte enligt Svenska folket i sin helhet då dom har vunnit pris för sveriges bästa 5 år i rad. hamburgarna tillagas på beställning, man får altså en nu fräsh burgare, inte som på donken där man kan få något som har legat en kvart och är alldeles sladdrig osv. Max har förresten flest tillbehör/alternativ

men själv brukar jag undvika hamburgare, jag kör på kebab istället, men nu när jag får maten gratis när jag jobbar så.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1154727
September 4, 2007 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=Poontus]gå till Max, trevlig personal, jag får alltid det jag ber om utan problem, och så får du ta läsken själv, du kan altså välja att fylla muggen mellan 0-100% med is, blanda flera läsksorter om du har en fetish för det.

tror du e lite ute o cyklar, Max och Burger King har överlägset godast mat, McD ENDAST om det är allvarlig nödhunger och man inte hittar Max och Burger King i närheten 😉 men alla har väl olika smak

edit: och som Poontus sa..

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1154731
September 4, 2007 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker också max är grymt goda.

Malkovic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
1154735
September 4, 2007 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: [quote=Marcan-][quote=Poontus]gå till Max, trevlig personal, jag får alltid det jag ber om utan problem, och så får du ta läsken själv, du kan altså välja att fylla muggen mellan 0-100% med is, blanda flera läsksorter om du har en fetish för det.

tror du e lite ute o cyklar, Max och Burger King har överlägset godast mat, McD ENDAST om det är allvarlig nödhunger och man inte hittar Max och Burger King i närheten 😉 men alla har väl olika smak

Håller verkligen med. Gillar verkligen inte donkens pommes, visst det finns alternativ men inga vettiga. Konstigt egentligen att Max är så sällsynt, Mcdonalds ser man vart man än vänder sig(ja.. nästan 😎 )

Poontus
Member
Medlem
1154739
September 4, 2007 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

på tal om donkens pommes, kolla denna video.
http://www.metacafe.com/watch/.....alds_food/

MangeM
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1154741
September 4, 2007 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Is är standard av en enkel anledning, gammal hederlig fysik.
Ju mer is man stoppar i desto mindre dryck behövs för att fylla muggen, dvs. ju mindre fanta desto lägre kostnad per beställning.
Sen att det också kyler drycken är en positiv bieffekt...

Med detta i åtanke (och den garanterade "stoppa is i drickan och hoppas att få klagar" utbildningen), är det inte så konstigt att man får is i sin dricka vare sig man vill eller inte.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1154743
September 4, 2007 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Malkovic wrote: [quote=Gilgamesh][quote=Marcan-][quote=Poontus]gå till Max, trevlig personal, jag får alltid det jag ber om utan problem, och så får du ta läsken själv, du kan altså välja att fylla muggen mellan 0-100% med is, blanda flera läsksorter om du har en fetish för det.

Håller verkligen med. Gillar verkligen inte donkens pommes, visst det finns alternativ men inga vettiga. Konstigt egentligen att Max är så sällsynt, Mcdonalds ser man vart man än vänder sig(ja.. nästan 😎 )

Hmm, är inte MAX en Norrländsk företeelse? Dvs finns bara norröver?

*Edit*
Fel av mej, det var Big Boy jag tänkte på.. Fast det är typ samma modell och smak på deras burgare, den enda noterbara skillnaden är väl egentligen att på Big Boy rostar dom brödet en smula.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1154744
September 4, 2007 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Skulle tro att det där med isen i lemonadmuggen går på rutin, dvs helt automatiskt utan någon som helst tankeverksamhet..
Och som sagt, det passerar nog en ofattbar massa lemonadmuggar i händerna på dessa stackare.

Jag jobbade ett halvår på Max i min ungdom och det är just som du säjer.
Man blir som en jävla robot så att ha is i muggen går på ren rutin och är inget man gör för att jävlas med en kund som inte vill ha is.

Men i mitt fall så kan det naturligtvis ha mest med dumhetstestet att göra wink

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
1154752
September 4, 2007 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: på tal om donkens pommes, kolla denna video.
http://www.metacafe.com/watch/.....alds_food/

:cy: Vad är det här :bgrin: , hungrig någon?

FireCAT
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
1154755
September 4, 2007 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Max, donken, burger king.. PLEASE 08 vansinne det här.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1154760
September 4, 2007 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

FireCAT wrote: Max, donken, burger king.. PLEASE 08 vansinne det här.

Bara för att ni Kirunabor bara får självdöda samer att äta till middag, eller hur Bjornstrom?

Poontus
Member
Medlem
1154761
September 4, 2007 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jon lord, din avatar är för lik Guenot BMW avatar (om man inte rittar på den, periferiseende)
trodde shit är han tillbaka...

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1154763
September 4, 2007 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Max är helt klart bäst utan tvekan. McD undviker man om de inte är absolut akut och de inte finns andra alternativ. Frasses har helt underbar mat, de som jag är van vid som är norrländsk inföding. wink

Fangtastic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 291
1154764
September 4, 2007 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Max är helt klart bäst utan tvekan. McD undviker man om de inte är absolut akut och de inte finns andra alternativ. Frasses har helt underbar mat, de som jag är van vid som är norrländsk inföding. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 436
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL