Snart arbetslös|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snart arbetslös
FrantiC
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 24, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tog studenten precis och har ett sommarjobb nu i 3 veckor till. Men sen efter det så måste jag ha jobb...jag har inte hittat något ännu. Vad ska jag göra? ska jag gå till arbetsförmedlingen nu eller precis efter jag är färdig med sommarjobbet? och sen om jag inte får nåt jobb går det att få några bidrag eller finns det nåt man kan göra?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
926190
July 24, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

FrantiC wrote: Tog studenten precis och har ett sommarjobb nu i 3 veckor till. Men sen efter det så måste jag ha jobb...jag har inte hittat något ännu. Vad ska jag göra? ska jag gå till arbetsförmedlingen nu eller precis efter jag är färdig med sommarjobbet? och sen om jag inte får nåt jobb går det att få några bidrag eller finns det nåt man kan göra?

Du kan ju alltid kika in där och ta ett nummer av Platsjournalen, men du får/kan inte skriva in dej som arbetslös om du inte redan är det....
Blev hemskickad en gång när jag kom in på måndagen samma vecka som jag skulle bli arbetslös på fredagen.
Samma dag, eller första vardagen efter den dag du blev arbetslös tror jag det var som gällde..(I fjol sommar iaf)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
926191
July 24, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Gå och snacka med dom på Arbetsförmedlningen. Har du lite flyt kan du få prata med en bra person som kan ge dig bra hjälp. Kolla in http://www.ams.se så länge. (EDIT: när du blir arbetslös dvs. ;))

Nu vet jag inte vad du har för utbildning, men börja slå i telefonkatalogen och kolla runt vilka bolag som kan kommas vara intresserade av dina tjänster. Det är väl i sådana här lägen det hade varit på sin plats med 80p manipulativ psykologi, men ofta går ett bra självförtroende lika bra. 🙂

(Tack för övrigt, har glömt anmäla mig till a-kassan för tredje året i rad. Nu ska jag bara hitta en skrivare! ;))

//Andreas

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
926210
July 24, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Fråga om du kan fortsätta på sommarjobbet.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
926262
July 24, 2005 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir också arbetslös om 3 veckor.
That sucks. Nu måste jag verkligen ta tag i det här till 300%.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
926267
July 24, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Att gå till arbetsförmedlingen är i stort sett lönlöst.
Det är enormt många som står med där och chansen att man själv får jobbet är minimal, bättre att ringa runt eller besöka så många företag du kan och prata med dem och fråga ifall de behöver lite extra arbetskraft.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
926270
July 24, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

det vore lättare för dom som tipsar ifall du skrev vad du har för utbildning...

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
926281
July 24, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Att gå till arbetsförmedlingen är i stort sett lönlöst.
Det är enormt många som står med där och chansen att man själv får jobbet är minimal, bättre att ringa runt eller besöka så många företag du kan och prata med dem och fråga ifall de behöver lite extra arbetskraft.

Precis!

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
926287
July 24, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadu, eller så kunde du ha gjort Lumpen.
Dåligt betalt i 10månader, men definitivt värt o du har sysselsättning framöver...

You made your choice

Death On Wings
Member
Medlem
926289
July 24, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Jadu, eller så kunde du ha gjort Lumpen.
Dåligt betalt i 10månader, men definitivt värt o du har sysselsättning framöver...

You made your choice

Om jag skulle vara i hans skor skulle jag hällre gå hemma och inte ha ett skit att göra och utan pengar än att göra lumpen i 10 månaders tid.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
926291
July 24, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=Smirnoff]Jadu, eller så kunde du ha gjort Lumpen.

You made your choice

Om jag skulle vara i hans skor skulle jag hällre gå hemma och inte ha ett skit att göra och utan pengar än att göra lumpen i 10 månaders tid.

Allt är inte pengar mannen,
Man blir mogen mer som person, lär sig ta ansvar.
En syssla som att vakna o käka frukost kanske tar 1timma om man ska ligga i sängen o sträcka sig, men i lumpen 10min
(inte för att jag har gjort det, men snart)

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
926294
July 24, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Dessutom prioriterar dom invandrarna.
Så det är totalt lönlöst om du inte är det, annars är det bara lönlöst.

Jag fick inte hjälp ett skit när jag var arbetslös. 😡

Vill man ha något gjort får man göra det själv.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
926298
July 24, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja, själva anmälan om arbetslöshet bör nog iaf göras..
Anmäler han sej inte så blir det tji KAS eller A-Kassa ifall han nu har rätt till det..
Men att däremot få ett "riktigt jobb" via AF är nog ganska svårt..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

FrantiC
Medlem
926302
July 24, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

nej genom af är det nog inte så lätt att få jobb och jag ska inte göra lumpen men jag får ta och söka jobb som bara f*n den här tiden nu då 🙂

FrantiC
Medlem
926305
July 24, 2005 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

njaa inte så kul å snylta på föräldrarna i drygt ett år, så får hoppas att man får jobb istället

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
926326
July 24, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: [quote=Death On Wings][quote=Smirnoff]Jadu, eller så kunde du ha gjort Lumpen.

You made your choice

En syssla som att vakna o käka frukost kanske tar 1timma om man ska ligga i sängen o sträcka sig, men i lumpen 10min

Säg mig...

Hur vet du detta om du inte har gjort lumpen? laugh

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
926342
July 24, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: [quote=Death On Wings][quote=Smirnoff]Jadu, eller så kunde du ha gjort Lumpen.

You made your choice

Vill minnas att vi hade väckning 05.45 och uppställning 07.00 när jag gjorde lumpen..
Inga problem att hinna med sej på morgonen..
Hände ofta att man "maskade" och låg och jäste en 15-20 minuter extra innan man lämnade sängen.

Death On Wings
Member
Medlem
926368
July 24, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Death On Wings]Att gå till arbetsförmedlingen är i stort sett lönlöst.

Anmäler han sej inte så blir det tji KAS eller A-Kassa ifall han nu har rätt till det..

Jovist men killen har ju nyss gått ur skolan så är tveksam att han har jobbat 6 månader och vart medlem i faket i 1 år.

Enda anledningen jag kan se är om man gjort ovanstående eller att man snart fyller 20 så man kan få alfa kassa.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
926372
July 24, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=ilg@dd][quote=Death On Wings]Att gå till arbetsförmedlingen är i stort sett lönlöst.

Jovist men killen har ju nyss gått ur skolan så är tveksam att han har jobbat 6 månader och vart medlem i faket i 1 år.

Enda anledningen jag kan se är om man gjort ovanstående eller att man snart fyller 20 så man kan få alfa kassa.

Det var det jag menade, antog att han inte har rätt till A-Kassa...
Det fanns något förut som hette KAS (Kontant arbetsmarknads stöd), som man kunde få som anmäld arbetssökande..
Kanske heter något annat nu..
Men vad jag menar är att han får nada och intet om han inte anmäler sej där.

Death On Wings
Member
Medlem
926375
July 24, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej man får ju inte det, för att få alfa kassa som det heter när man är 20 så måste man ha vart aktivt sökande i 3 månader ( du ska ha vart med på deras lista lika länge oxå) eller något sådant och då får man några hundra om dagen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 283
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL